Review: Sigma buster fietsverlichting
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
dinsdag 14 maart 2023 om 20:10

Review: Sigma buster fietsverlichting

Materiaalzone Of het nou voor winters woon-werkverkeer is, voor extra veiligheid tijdens een mistige ochtend of omdat je de laatste kilometers van je training in de schemering afwerkt; een set fietslampjes mag niet in het arsenaal van de sportieve fietser ontbreken. Ik testte de nieuwe Buster fietslampenset van Sigma.

De buster powerlampen-serie van Sigma bestaat uit een negental verschillende voor-, achter- en helmlichten. Met verschillende verlichtingsstanden, lichtsterktes en diverse lichtbereiken zit er in de buster line-up voor iedere fietser wat wils. Ik probeerde het Buster 800 voorlicht en het Buster RL 150 achterlicht uit.

Voorlicht/helmlicht
Het Buster 800 licht is van het stevigere geschut. Niet alleen qua formaat, ook qua performance, maar daarover later meer. Het licht is vrij simpel te monteren, door een ingebouwde draaiknop. Deze knop kan je losschuiven om de bevestigingsring zo makkelijk om je stuur te kunnen schuiven. Hierdoor hoef je hem niet helemaal los te draaien, maar slechts het laatste stukje om het licht helemaal vast te draaien.

De bevestiging van de Sigma Buster 800 is niet gemaakt voor aerodynamische sturen

Het enige nadeel aan de rondvormige bevestiging, is dat deze is gemaakt voor de gebruikelijke ronde sturen en hierdoor slecht – of in sommige gevallen helemaal niet – op platte, aerodynamische sturen past. Hiervoor heeft Sigma wel nog een aparte houder, die net als het achterlicht met een rubberen bandje om het stuurt heen vouwt.

Eenmaal bevestigd zit het Buster 800 licht goed vast, door een rubberen ring die er tevens voor zorgt dat het licht je stuur niet beschadigt. Er zijn ook bevestigingen beschikbaar om de Buster 800 op je helm te monteren of onder de out-front mount van een fietscomputer.

Het licht heeft vijf verschillende standen, (twee ‘vaste’ standen en twee knipperstanden), voor verschillende omstandigheden. In de verschillende modi is het licht stuk voor stuk goed zichtbaar. De felste stand is zelfs dusdanig fel dat je niet alleen goed zichtbaar bent, maar het bijvoorbeeld ook de weg of trails voor je sterk verlicht. Zo zijn ze altijd goed zichtbaar.

Op de bovenzijde van het licht kan je zien op welke stand het licht staat en hoe lang de batterij nog mee gaat in die stand

Afhankelijk van de stand die je gebruikt, gaat het licht twee á dertig uur mee. Mijn ervaring is dat in het merendeel van de gevallen de laagste vaste lichtmodus afdoende is om goed zichtbaar te zijn, wat zich vertaalt naar een brandduur van negen uur; behoorlijk lang dus.

Achterlicht
Het RL 150 achterlicht beschikt ook over een verscheidenheid aan verlichtingsstanden en andere handige functies. Zo heeft het een remlichtfunctie, een speciaal paneel aan de zijkant voor extra brede verlichting en een inschakelbeveiliging door dubbelklikken.

Montage van het licht is bijzonder simpel, doordat je deze met een simpel elastiek aan de zadelpen van je fiets bevestigt. Dat doet niks af aan de kwaliteit, want de rubberen bevestiging is in positieve zin stug, dus deze gaat nergens heen zodra je het licht hebt bevestigd.

Bevestiging van het achterlicht is kinderspel door het rubberen bandje

De inschakelbeveiliging klinkt als een miniscuul detail, maar dit is wel eentje die ik persoonlijk erg fijn vind. Doordat je twee keer moet klikken om het licht aan te zetten, is de kans minimaal dat het lampje bijvoorbeeld aan gaat als je hem in een tas stopt. Zo kom je dus niet voor een onaangename verrassing te staan als het lampje leeg blijkt te zijn wanneer je deze wil gaan gebruiken.

Naast het licht aan de achterzijde, zitten er ook twee panelen aan de zijkant die ervoor zorgen dat het lichtje ook vanaf de zijkant zichtbaar is. Handig, want zo word je dus beter gezien als je bijvoorbeeld in een bocht rijdt of als je een weg inslaat. Doordat het licht ook nog eens in alle verschillende standen behoorlijk fel is, ben je dus goed zichtbaar.

Het RL 150 achterlicht heeft vijf verschillende standen; drie knipperfuncties en twee ‘vaste’ functies, die verschillen in lichtsterkte en knipperpatronen. Wellicht gebruik je ze niet alle vijf, het is wel fijn dat je hierdoor voor verschillende omstandigheden geschikt licht hebt en bovenal een stand kan kiezen waar je jezelf fijn bij voelt.

Een laatste kwaliteit van het licht is wat mij betreft de batterij, die behoorlijk lang mee gaat. In de felste stand gaat het licht volgens Sigma vier uur mee, een grens die ik zelf niet bereik tijdens mijn ochtendritjes. Ook in temperaturen ver onder het nulpunt blijft het lichtje zijn werk meer dan prima doen en hoef je je dus geen zorgen te maken om zonder licht te komen te zitten.

Al met al blijken de Sigma Buster lampen betrouwbare fietsverlichting tijdens donkere ochtenden of schemering in de namiddag. De lampen zijn simpel in gebruik en hebben bovenal een goede batterijduur, waardoor ik me nooit zorgen maak of ik met licht thuiskom.

De adviesprijs van de set is €94,95,- maar met wat goed zoekwerk zijn de lampjes voor prijzen rond de €70 euro beschikbaar. Geen goedkope fietsverlichting, maar voor wie regelmatig in het donker fietst, is dat een kleine investering in je veiligheid.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.