Review: KASK Valegro, geen excuus meer om zonder helm te fietsen

Review: KASK Valegro, geen excuus meer om zonder helm te fietsen

foto's: Joris Knapen

zondag 16 oktober 2022 om 20:55

Een betrouwbare fietshelm blijft een onmisbaar onderdeel van iedere fietsuitrusting. Je moet er niet aan denken dat je een flinke smak maakt zonder dat jouw hoofd beschermd is. Toch zijn er nog genoeg fietsers die overmoedig kiezen om zonder helm op pad te gaan. Met name op dagen waarop het kwik tot grote recordhoogte stijgt, wordt de warmte als excuus gebruikt om de helm achterwege te laten. Wij kregen de afgelopen maanden de mogelijkheid om de KASK Valegro te testen, een helm die naast een veilig gevoel ook het rijden in de warmte dragelijker moet maken.

Met de hulp van INEOS

Hoewel KASK nog een relatief nieuwe speler op de markt is, zal menig wielerliefhebber inmiddels wel al een keer van het merk gehoord hebben. De Italiaanse helmenmaker bestaat weliswaar nog maar sinds 2004, de sponsoring van topteam INEOS Grenadiers heeft de naamsbekendheid goed gedaan. De Valegro is een van de helmen waar de renners van het team uit kunnen kiezen, waardoor je de voorbije Tour en Vuelta renners als Richard Carapaz en Geraint Thomas tijdens bepaalde ritten (zoals bergetappes en de dagen met hoge temperaturen) met de helm kon spotten.

Geraint Thomas met de KASK Valegro tijdens de voorbije Tour – foto: Cor Vos

De KASK Valegro is ontwikkeld in samenwerking met de renners van het Britse sterrenensemble en werd in 2017 geïntroduceerd. KASK belooft met deze helm een goede ventilatie te combineren met een licht gewicht, zonder dat de aerodynamica daarbij in het gedrang komt. Wij kregen een knalgele uitvoering toegestuurd. Mijn keukenweegschaal geeft voor deze helm (maat L) een gewicht van 266 gram aan. Daarom zou ik hem niet als vederlicht willen kwalificeren, al is dit gewicht prima voor een dergelijke helm.

Geen gebrek aan gaten

Bij een eerste blik op het hoofddeksel, valt als eerste het grote aantal verluchtingsgaten op. Wanneer ik ze tel, kom ik tot 37 stuks. Het grote aantal gaten leidt echter niet af, de Valegro komt vooral over als een compacte en stijlvolle helm waar je gerust mee gezien mag worden.

Ventilatiegaten in overvloed

Wanneer we de binnenkant bekijken, dan zien we een padding van dikke, verticale stroken. KASK spreekt van een ademende en sneldrogende vulling. De pads zijn uitneembaar, wasbaar en vervangbaar. Nieuw voor dit model is de padding centraal op het voorhoofd, wat voor extra comfort moet zorgen. De padding is verwijderbaar, waardoor je zelf kan kiezen tussen extra comfort of extra ventilatie.

Pasvorm

Op de leren riempjes aan de zijkant staat met grote hoofdletter ‘ITALY MADE’ afgebeeld. Doorgaans wordt dit geassocieerd met kwaliteit en het leer voegt om eerlijk te zijn ook wel iets toe aan het draagcomfort. Wel voelt de helm wat strak aan en lukte het mij niet om de riem lang genoeg te maken. Dat terwijl we met maat L (59-62 cm) toch de grootste uitvoering hadden aangevraagd. Daardoor zit de helm enigszins strak, al moet ik eerlijk bekennen dat dit vooral iets is wat je voelt bij het opzetten en wat je tijdens je rit al snel vergeten bent.

Aan de achterkant zien we het herkenbare wieltje dat tegenwoordig de standaard is voor het afstellen van de pasvorm. De Valegro maakt gebruik van een verstelsysteem wat ervoor zorgt dat de pasvorm met groot gemak aangepast kan worden.

Het belangrijkste van de helm: hoe vangt hij de klappen op? Gelukkig hebben we dat in de praktijk niet hoeven testen. Logischerwijs is het een onderwerp waar tijdens het ontwikkelingsproces de nodige aandacht aan is besteed. De buitenlaag is gemaakt van polycarbonaat, een stevig en hard materiaal dat goed bestand is tegen druk, hoge temperaturen, uv-straling en druk. Daarnaast maakt deze helm gebruik van de zogenaamde in-moulding technologie. Het materiaal aan de binnenzijde van de helm zit verbonden aan de buitenzijde, wat moet zorgen voor een betere schokabsorptie.

In de praktijk

Hoewel het simuleren van een val net een stapje te ver is, waren de omstandigheden de afgelopen maanden ideaal om de Valegro op het gebied van comfort te kunnen testen. Naast de hittegolf die de voorbije zomer de lage landen teisterde, heb ik ook op enkele beklimmingen in het buitenland deze Valegro in de praktijk kunnen testen.

Wat betreft de ventilatie is deze helm ruimschoots voor zijn praktijktest geslaagd. Zelfs bij temperaturen boven de dertig graden heb je geen last van het dragen van de helm. Laat je echter niet beperken door het hitte-argument, ook met koudere temperaturen blijft dit een prima helm. Klein nadeeltje in de praktijk: door de grootte van de gaten vinden insecten makkelijker hun weg naar de binnenkant van de helm. Daarom heb ik afgelopen zomer meermaals even mijn helm af moeten doen om vervelende vliegjes of wespen weer uit mijn haar te vegen.

Conclusie

De KASK Valegro doet wat hij belooft. De pasvorm is prettig en makkelijk aan te passen, al zaten de riempjes bij mij wel wat strak. Ondanks het grote aantal gaten vond ik het plaatsen van mijn bril wat lastiger dan bij andere modellen, maar dat is een detail.

Het belangrijkste is dat je met de Valegro een helm in huis haalt waar je prima op kan vertrouwen tijdens warme dagen, terwijl hij ook bij koudere temperaturen prima te gebruiken is. De makkelijk aanpasbare pasvorm en het geringe gewicht zorgen ervoor dat je amper merkt dat je hem op hebt. De ademende, sneldrogende en vervangbare padding zorgt er bovendien voor dat de helm lang fris blijft, wat bij veelvuldig gebruik zeker geen overbodige luxe is.

De KASK Valegro is verkrijgbaar in drie verschillende maten en zeven verschillende kleurstellingen, plus een speciale Tour de France-uitgave. De officiële adviesprijs is 209 euro. Dat is zeker niet goedkoop, maar voor dit prijskaartje ontvang je een topkwaliteit helm waarmee je geen kopzorgen hebt. Voor de prijsbewuste consument is de helm overigens na even zoeken online ook voor enkele tientjes goedkoper te vinden.

Dit artikel delen:

6 Reacties

ssj 16 oktober 2022 om 21:28

Wat een titel. Alsof er voor deze helm wel een reden was.

Romāns Vainšteins 17 oktober 2022 om 07:50

Misschien bedoelen ze wel van : kijk, hij ziet er oprecht tof uit.
Lubach had gewoon gelijk: echt gaaf maak je ze niet, het blijft drolversieren.

Mystieke_Monnik 17 oktober 2022 om 09:13

Onzin, een wielrenner met helm ziet er vele malen gesoigneerder uit dan eentje zonder. Zonder helm ben je niet meer dan een anachronistische eigenwijze boomer imo.

Romāns Vainšteins 17 oktober 2022 om 10:10

Zonder moet je een retroshirtje aantrekken en een oude, stalen fiets met versnellingen op de bovenbuis pakken. Wat ik vooral als beeld voor me zie is een ziekenhuis wanneer ik er daar een van zie. Het hele helmentopic draait natuurlijk ook niet om de wielrenners die ze 99% van de tijd dragen maar alle andere typen fietsers. Ik denk dat ze de kant van Darth Vader/Alien op moeten en niet pogen met subtiel geijl dit probleem op te lossen.

En gesoigneerd, vraag me altijd af wat dat exact is. Ik ben van het goede schoenen, goede broek, veilige helm en vervolgens de beste deal pakken. Verdere outfitvraagstukken zijn verwaarloosbaar.

Mystieke_Monnik 17 oktober 2022 om 09:09

Ben een flink aantal helmen langsgegaan, maar dit is zeker het merk dat er bovenuit steekt voor mij: premium afwerking, laag gewicht, beter comfort. Wat veiligheid betreft weet je het uiteindelijk nooit, tenzij je je helm op een chinese website koopt.

Barry Batsbak 17 oktober 2022 om 10:33

Als de helm is getest en goedgekeurd volgens de CE1078 dan weet je zelfs met Chinese helmen dat ze voldoen aan de vereiste veiligheidsnormen. Eiketje zit altijd aan de binnenkant van de helmschaal.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.