Princeton CarbonWorks: Het geheime wapen van Filippo Ganna
foto: Leon van Bon
zaterdag 29 mei 2021 om 17:15

Princeton CarbonWorks: Het geheime wapen van Filippo Ganna

Snel, sneller, snelst. In de ratrace om marginal gains telt ieder detail. Filippo Ganna neemt als beste tijdrijder ter wereld voor zijn ritten tegen de klok geen genoegen met de standaard setup van zijn team en voegt aan zijn tijdritmonster wielen van het merk Princeton Carbon Works toe. Een relatieve nieuwkomer in de wielerwereld. Hoog tijd om eens kennis te maken.

Wie de naam Princeton hoort, denkt al snel aan de prestigieuze universiteit in de Verenigde Staten. Een Ivy League-universiteit  waar ooit Albert Einstein doceerde en die enkel toegankelijk is voor studenten die op intellectueel gebied tot de absolute top behoren. De naam van Princeton Carbon Works is niet toevallig gekozen. De wielenbouwer uit Amerika is opgericht door Marty Crotty, Harrison Macris en Brad Werntz. Crotty is afgestudeerd aan Princeton en tegenwoordig coach van het universitaire roeiteam. Dat is ook de link tussen de drie oprichters, die alle drie hun sporen ruimschoots verdiend hebben in de roeiwereld.

Het bedrijf bestaat pas sinds 2013, maar heeft al meteen een succesvol product op de markt gebracht: de Wake 6560 wielen. Ze kwamen een aantal jaar geleden uit en zijn in de loop van de tijd steeds verder verbeterd. Zo zitten er tegenwoordig T11-naven van White Industries in. Die worden gezien als bomb-proof naven. Ultra duurzaam en slijtvast.

Foto: Leon van Bon

Golvende velg

Wat het eerste opvalt, is het uiterlijk van de velgen. Het ziet eruit als een grafiek van een sinusoïde. En je snapt wel dat ik dat niet zelf bedacht heb. Ik vind het eruit zien als een golvend patroon. Maar Princeton noemt het een ‘sinusoidal rim profile’. Het is een heel technisch verhaal, maar volgens de makers heeft het een aantal grote voordelen.

Bij de spaaknippels is de velg 5 millimeter hoger dan tussen de spaken. Dit heeft een aantal voordelen. De gedeelten van 65 millimeter zorgen voor de aerodynamica terwijl de delen die 60 millimeter zijn ervoor zorgen dat de wielen redelijk handelbaar zijn met forse zijwind. Daarnaast is het hogere gedeelte extra verstevigd, waardoor de kracht die de spaken erop uitoefenen, beter wordt geabsorbeerd. De nippels zitten namelijk in het hogere gedeelte. Bij het achterwiel zijn er 24 hoge gedeeltes en even zoveel spaken. Het voorwiel heeft ook 25 hoge gedeeltes, maar deze heeft 16 spaken.

Wie goed opgelet heeft, beseft nu waarschijnlijk ook waar de naam vandaan komt. 6560 staat voor de hoogte(s) van de velgen. De naam ‘Wake’ komt uit de luchtvaart en heeft te maken wat zorgt voor een lagere luchtweerstand.

Aerodynamica, gewicht, stijfheid, stabiliteit

Ik geef het maar meteen toe, ik rijd nog op een fiets met velgremmen. Nu ongeveer elke bedrijf over is gestapt op schijfremmen is het bijna antiek aan het worden. Toch zie ik op de wegen om mij heen nog tal van fietsers met velgremmen, dus gelukkig voel ik mij met zoveel gelijkgestemden niet helemaal alleen.

Sinds de afdaling naar Cortina d’Ampezzo tijdens de 16e rit van de Giro hoef ik mij helemaal niet meer te schamen. Egan Bernal reed iedereen eraf en won na een afdaling in de stromende regen de rit. Met velgremmen.

Ook de set die ik getest heb, heeft dus velgremmen. Princeton heeft bij het ontwikkelen van de Wake 6560 vier belangrijke dingen in het oog gehouden. Over de aerodynamica kunnen we kort en krachtig zijn. Toen het eerste setje wielen gemaakt was, zijn de mannen van Princeton de windtunnel ingegaan met het motto:‘well, now we figure out if we are full of shit or actually as good as we’ve been telling everybody’

Uit deze eigen tests, blijkt dat de wielen sneller zijn dan die dan enkele andere grote merken. Princeton verslaat op vele vlakken Zipp en HED, maar ik vond dit het beste argument om te vertellen hoe snel deze wielen zijn:

Ganna won de regenboogtrui met wielen van Princeton – foto: Cor Vos

Filippo Ganna werd vorig jaar in Imola wereldkampioen op de Princeton CarbonWorks wielen. Achter reed hij met een Blur 633 en zijn voorwiel was een Wake 6560.

In de top vijf van dat WK zien we 2 keer de wielen van Princeton CarbonWorks. Zowel Ganna als Thomas reden op de Amerikaanse wielen. De andere drie (Van Aert, Kung en Dennis) moesten het onderspit delven op de driespaaks-wielen van PRO, het merk van Shimano.

Ook in andere tijdritten, zoals de eerste etappe van de Giro (‘20), Tirreno Adriatico (‘20) en in de afgelopen UAE Tour wist Ganna op wielen van Princeton Carbonworks te winnen. Maar ook Egan Bernal en de rest van INEOS Grenadiers worden in tijdritten vaak op Princeton wielen gespot.

Nu kan je natuurlijk zeggen dat een Ganna in goede vorm zelfs op een wiel van hout zijn tijdritten wint, maar dit betekent toch wel iets. Ineos wordt gesponsord door Shimano en dat betekent dat ze tal van verschillende wielen ter beschikking hebben. Toch kiest de Britse miljoenenformatie ervoor om tijdens tijdritten gebruik te maken van de wielen van Princeton.

De Wake 6560 redelijk licht. Het voorwiel weegt 675 gram en het achterwiel is 870 gram. Dit is met de naven van White Industries. De versie met naven van Tune zijn 657 gram voor het voorwiel en 780 gram voor het achterwiel.

Foto: Leon van Bon

Pijlsnel en een streling voor het oog

Tijd om zelf de proef op de som te nemen en met de wielen op pad te gaan. Tijdens het fietsen merk je dat ze stijf zijn. De wielen geven immers geen krimp wanneer je hard aan zet. Sommige wielen willen nog wel eens wat slapper zijn, want negatiever klinkt dan het is. Soms zijn iets slappere wielen ook een stuk comfortabeler. In het geval van de Princeton wielen heb je gewoon echt wielen waar je de snelheid bij voelt en dat maakt deze wielen zo goed. Ze gaan hard en dat merk je ook.

Door het unieke profiel merk je ook dat deze wielen net iets minder wind vangen dan ‘normale’ hoge velgen. Je moet nog zeker je stuur vast houden, maar je hebt niet meer het gevoel dat elke windvlaag fataal kan zijn.

Bovendien zijn de wielen ook een streling voor het oog. Het profiel geeft een unieke uitstraling, maar het matte carbon maakt het helemaal af. Geen schreeuwerige logo’s maar subtiel de naam van de wielen boven het gat van het ventiel. Het subtiele motiefje aan de andere kant van het wiel maakt het helemaal af.

Natuurlijk heeft ieder product ook minder fijne kanten. Het was een behoorlijke klus om banden eromheen te leggen. Natuurlijk zijn Vittoria Corsa Control banden die erg strak zitten, maar de velg hielp ook niet mee. Uiteindelijk is het met veel kracht en zonder gereedschap gelukt. Maar je hoopt met deze wielen niet dat je in de kou en regen een lekke band moet verwisselen.

In de regen is de remkwaliteit ook een stuk minder. Dat is iets wat bekend is bij het gebruik van carbon remranden. Zelfs met de bijgeleverde remblokjes merk je dat je minder grip hebt. Misschien zijn schijfremmen dan toch niet zo’n slecht idee.

Tot slot, maken de wielen geluid. Eigenlijk een aantal geluiden. Bij sprinten hoor je het ventiel tegen het carbon aantikken, maar dat is bij elke carbon wiel het geval en wordt opgelost als je de bijgeleverde ventielen gebruikt. (waarmee  je er overigens ook tubeless banden van kunt maken). Wanneer je de benen stilhoudt, hoor je een heerlijke ratel. Niet te zacht, maar ook niet overdreven hard.

Foto: Leon van Bon

High-end

Het zal geen verrassing zijn dat er aan deze high-end wielen ook een prijskaartje hangt. De wielen zoals ik ze getest heb, staan voor 2.800 dollar op de website van Princeton. Je krijgt daarvoor de wielen, maar ook remblokjes, tape en ventielen om je wielen tubeless te maken en wieltassen, die altijd van pas komen.

De wielen zijn er in versies met bodies voor Shimano, SRAM en Campagnolo. Bovendien zijn ze ook in schijfversie te krijgen. Verder kan je nog kiezen tussen naven van White Industries, Tune, Chris King en DT Swiss. De wielen zijn in Nederland exclusief verkrijgbaar bij Piet de Wit en Dewa sport. Meer info over Princeton CarbonWorks vindt je op hun website.

Verantwoording:
Distributeur 2moso is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit artikel is in samenwerking met 2moso tot stand gekomen, maar het onderwerp is geschreven door een redacteur van WielerFlits.</span

RIDE Magazine
14 Reacties
30 mei 2021 06:58
edit wf: bedankt, aangepast

Worden zij niet aangeklaagd door ZIPP vanwege de vorm? Wat overigens hilarisch is, haha.
    Inderdaad, ik zie ook niet in waar het golvende profiel bij een ronddraaiend wiel gunstig is bij zijwind. Of beter ‘gunstiger’ is.

    Verkoopspraatje? Of is er een fysicus in de zaal die eea kan bevestigen?
30 mei 2021 08:18
Ik vind het altijd zo grappig deze kant van het wielrennen. Doe maar lekker allemaal, ik ga wel een honderdste trager en steek die poen in mijn vintage cheap ass achterzakje.

Dat ovalen tandwiel trouwens, wie rijdt daar naast Froome überhaupt nog op?
    Ik... om te koersen is het waardeloos, voor tijdritten of snelle trainingen aan een egaal snel tempo rijdt het best lekker...

    Kost je ook niet meer dan gewone tandwielen.
    30 mei 2021 13:35
    Ik heb op m’n crosser een ovaal blad. Ik vind het perfect voor explosief offroad rijden; je dode punt is minder dus steile stukjes knal je makkelijk omhoog. Je ziet het in de cross en ook bij MTB toch wel steeds meer.

    Toevallig nu een test-wegfiets (review te lezen in Wielrenblad) in huis met ovale bladen. Vind het op de weg echt kut.
    30 mei 2021 16:42
    Kreeg altijd spierpijn, vooral met switchen tussen rond en ovaal. Snel weggedaan die rotor bladen.
    Waar? Heb je geprobeerd om ze te roteren?
    31 mei 2021 09:15
    Ik rijd op al mijn fietsen intussen met de Qrings van Rotor. Op de TT-fiets met de 52-39tands en mijn 3 wegfietsen met de compact 50-34.
    Sinds 4 jaar doe ik dat en zie dat het geleverd vermogen met deze techniek in een hogere snelheid resulteert. (zelfde vermogen bij ronde-, en ellipsvormige tandwielen, het zijn geen ovale tandwielen. Het woord Ovaal komt uit het Italiaans Uovale en betekent: eivormig. Dat impliceert dat de diameter van de ene cirkeldiameter groter is dan de andere. Bij een ellips zijn de diameters van de beide cirkels dezelfde, Ellipsvormig dus)
    Nog meer effect komt voort uit het trainen van kracht, los van de fiets, in het honk.

    Spierpijn en na fietstraining en ritten met deze tandwielen komt voort uit het niet goed afgesteld hebben staan van de ellips-stand. Er zijn diverse mogelijkheden daarvoor. Indien onbekend met deze materie dan starten op stand -3-, zoals aangegeven op de Q-rotor tandwielen.

    Enig klein nadeeltje is het afstellen van de voorderrailleur op basis van de hoogte. Omdat het voorblad op-, en neer gaat, tijdens het trappen, dient de voorderrailleur precies goed te staan.

    (P.S. ik heb geen commercieel belang bij deze QRings, maar op mijn fietsen geen andere meer).
    31 mei 2021 14:52
    @vanspringel
    Je bevestigd hier wel dat ovaal-rijders mierenneukers van de bovenste klasse zijn. ;)
31 mei 2021 20:05
Maar ook interessant. Op mn eerste mtb zaten ovale bladen. Maar dat was 25 jaar geleden. En nu komen ze terug?
1 juni 2021 01:09
@merlapinna. Klopt helemaal wat je zegt. Sinds gebruik van ellips-bladen geen last meer van mieren.
Wat ik me achteraf ook nog bedacht; wordt wel een boeltje zo met al die verschillende wielenleveranciers.

Als ik me niet vergis zag ik:
-Incognito lightweight obermayers (Monte Zoncolan)
-Dura-ace c60
-PCW blur disc achter
-Nog een andere fabrikant vooraan in de TT's

Vooral dit laatste lijkt me als fabrikant toch niet zo prettig,
zo krijg je een beetje een 'getest en te licht bevonden' stemming.
1 juni 2021 17:52
Hadden we vroeger ook al. Shimano Biopace, de placebo onder de tandwielen.
    4 juni 2021 19:42
    Lijkt erop, maar werkt niet volgens 't Rotor Qrings principe.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.