Nooit meer zadelpijn: Op zoek naar het juiste fietszadel met Selle Italia ID Match

donderdag 16 januari 2020 om 14:00
Nooit meer zadelpijn: Op zoek naar het juiste fietszadel met Selle Italia ID Match

Foto's: Joris Knapen

De keuze voor het juiste fietszadel is een kwestie van maatwerk. Logisch wanneer je er over nadenkt, want zaken als lichaamsbouw en fietshouding kunnen behoorlijk verschillen. Om fysieke ongemakken zoals zadelpijn te voorkomen, is het niet onverstandig om eens op te meten welk zadel het beste bij jou past.

Zadelmetingen zijn er in verschillende uitvoeringen. Misschien heb je zelf wel eens op een bankje gezeten, waar je na even flink pushen te weten kwam hoe ver jouw zitbotjes van elkaar zitten. Het Italiaanse Selle Italia ontwikkelde een methode die nog iets verder gaat.

Selle Italia

Selle Italia is een bekende naam in het wielerpeloton en heeft als producent van fietszadels een goede reputatie. Dat mag ook wel, want het bedrijf uit Treviso is al meer dan 120 jaar in deze markt actief.

Selle Italia

In 2020 voorziet Selle Italia de wielerploegen Lotto Soudal, Arkea Samsic, Cofidis, Israel Startup Nation, NTT Pro Cycling en Alpecin-Fenix van zadels. Dat betekent dat wereldtoppers als Elia Viviani, Caleb Ewan, John Degenkolb, Philippe Gilbert en Mathieu van der Poel vertrouwen op deze zadels van Italiaanse makelij.

Zes pasvormen

De zadels van Selle Italia hebben 6 pasvormen die worden aangeduid met de combinatie van een letter en een cijfer. De letters S of L (Small en) Large geven aan hoeveel afstand er is tussen de zitbotten. Het nummer naast de maat (1, 2 of 3) geeft aan of er sprake is van een opening in het midden. Een oplettende volger heeft misschien al opgemerkt dat de laatste jaren er steeds meer zadels met een dergelijke uitsparing worden aangeboden.

Om te bepalen welk zadel het beste bij iemand past, introduceerde Selle Italia in 2012 een methode waarmee verschillende fysieke eigenschappen van fietsers worden gemeten. Na drie eenvoudige stappen volgt er een advies welke maat het meest geschikt is. We namen de proef op de som en gingen langs bij Hopmans in Bergen op Zoom, een van de dealers van dit ID Match-systeem.

Selle Italia

Wel of geen opening

We hebben afgesproken met Rick, die bij de Brabantse fietsenzaak klanten helpt met de zadelmeting. In de winkel zien we dat een groot deel van de muur wordt ingevuld door tientallen verschillende Selle Italia-zadels. “Wanneer klanten op zoek zijn naar een zadel, kunnen ze bij ons gratis en geheel vrijblijvend een meting doen,” legt hij uit. “Ieder mens is anders, waardoor er sprake is van verschillende pasvormen. De belangrijkste factoren voor het bepalen van het juiste fietszadel zijn de afstand van de zitbotjes en de mate waarin iemand flexibel is.”

We zien aan de muur zadels met en zonder opening in het middel. “Het zadel zonder opening is voor mensen die iets minder soepel zijn. De meeste mensen die hier komen krijgen een advies in de tweede of derde categorie. Mensen zijn nog vaak een beetje huiverig voor een uitsparing in het zadel, omdat ze dat niet gewend zijn. Wanneer je sportiever, oftewel meer voorovergebogen op je fiets zit, dan zet je echter meer druk op de voorkant van het zadel. Dan biedt zo’n opening voordelen, zoals het wegnemen van die druk.”

Selle Italia ID-match

Drie stappen

De test bestaat uit drie stappen. De eerste stap is dat de breedte van de beenbotten wordt opgemeten. “Die zitten op broekzakhoogte”, legt Rick uit. “Ze zijn gelinkt aan de zitbotten en deze hebben altijd een vaste onderlinge verhouding. Daardoor hoef je niet op de ouderwetse manier op een gelpad te zitten. Dat heeft namelijk als grootste nadeel dat de zithouding de uitkomst beïnvloed. Deze methode meet de afstand van de zitbotten nauwkeuriger.”

“Hierna meten we de breedte van de bovenbenen. Dit heeft namelijk invloed op de mate waarop de benen tegen het zadel schuurt”, legt hij uit. “Tenslotte meten we de gradenhoek van de rug. Dit geeft een indicatie hoe soepel iemand is. Zoals gezegd heeft dit invloed op de mate van druk op het zadel en het comfort.”

Selle Italia ID-match

Tijd om de proef op de som te nemen. Rick pakt de Smart Caliper erbij, een apparaat waarmee hij de genoemde eigenschappen gaat meten. Zo simpel als het hierboven beschreven staat, ziet het er in de praktijk ook uit. Het meten van de beenbotten en bovenbenen is in luttele seconden gebeurd. Ook het meten van de flexibiliteit is een fluitje van een cent.

Selle Italia ID-match

Het eindverdict

Als snel kan Rick de uitslag van het apparaat aflezen. Zoals vermeld zijn er zes mogelijke uitkomsten, die iets zeggen over de grootte van een eventuele opening en de breedte van het zadel. Voor mij blijkt het L3-zadel het meest geschikt. Oftewel: een breed zadel met een grote opening in het midden.

Selle Italia ID-match

Het feit dat ik flexibeler blijk te zijn dan ik vooraf verwacht had, is mooi meegenomen. De uitkomst zorgt ervoor dat ik de zoektocht naar het juiste zadel in ieder geval gericht kan voortzetten. Want ook voor deze zadelmaat is er aardig wat keuze. Welke opties dat zijn, behandelen we in een volgende aflevering.

Verantwoording:
Selle Italia is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. WielerFlits koos het onderwerp voor dit artikel, dat is geschreven door een van onze redacteuren.

Dit artikel delen:

2 Reacties

vanSpringel 17 januari 2020 om 15:45

1 van de allerbeste fietszadels ooit op de markt gebracht, vind ik.

Erik J 24 januari 2020 om 20:24

Heb in het verleden een Selle Italia meting gehad, helaas werkte dit voor mij niet. Opening van het zadel was te klein waardoor ik niet klachtvrij in aero houding kon zitten. Nu een goedkoop zadel uit China voor 20 euries en zit perfect.
Wil hiermee niet zeggen dat Selle Italia een slecht merk is, heb er heel wat jaren op gereden.
Een zadel dat bij je past is zo belangrijk.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.