MZ Digest #4: Shimano 105, Champagnolo 12-speed, Pirelli, Oakley, Bontrager

dinsdag 17 april 2018 om 14:30
MZ Digest #4: Shimano 105, Champagnolo 12-speed, Pirelli, Oakley, Bontrager

Om onze lezers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen op materiaalgebied, presenteren we om de zoveel tijd een overzicht van het laatste nieuws. Vandaag is er onder andere aandacht voor nieuwe groepsets bij Shimano en Campagnolo, de intrede van Pirelli in het profpeloton, nieuwe brillen van Oakley en een volledig biologisch afbreekbare Bike Shampoo.

Shimano 105 met schrijfremmen

Shimano heeft zijn 105-groepset vernieuwd. De groepset is vanaf nu in navolging van Dura Ace en Ultegra verkrijgbaar met hydraulische schijfremmen. Het schakelen gebeurt nog steeds mechanisch. De upgrade heeft de naam R7000 gekregen en is de opvolger van de 5800 groep.

De remgrepen zijn opnieuw vormgegeven en geschikt gemaakt voor verschillende handgroottes. De 105 R7000 heeft zelfs een remgreep (ST-R7025) speciaal voor kleinere handen. De shifters staan daarbij iets meer naar buiten en wat dichter bij het stuur. Ook het schakelen is onder handen genomen. De hendels zijn opnieuw ontworpen om sneller en lichter te schakelen.

De voorderailleur beschikt over een geïntegreerde kabelspanner en heeft een compact ontwerp gekregen. De korte kooi maakt hem geschikt voor bredere banden. Bij de achterderailleur is het mogelijk om voor een lange kooi te kiezen, waarbij er geschakeld kan worden tot maximaal 34 tandjes achter. In totaal is er keuze uit vijf cassettes. De nieuwe groep komt er in zilveren uitvoering en in een zwarte versie en zal vanaf juni beschikbaar zijn.


Campagnolo komt met 12-speed

Campagnolo komt dit voorjaar als eerste met een 12-speed groep. Het gaat om vier uitvoeringen, een schijfrem- en een velgremversie voor zowel Super Record als Record. Alle vier de groepen schakelen mechanisch.

De Italiaanse onderdelenfabrikant heeft verschillende verbeteringen doorgevoerd. De tussenruimtes en de tandwieltjes zijn smaller geworden, waardoor er efficiënter geschakeld kan worden. De shifters zijn ergonomisch verbeterd en beter gevormd naar de natuurlijke positie van de hand. Met het de Ultra-Shift-systeem kan er tot vijf kransen per klik worden af- en tot drie opgeschakeld worden. Bij de remmen is er ruimte voor 28 millimeter banden.

Bij de voorbladen kan er gekozen worden tussen 50-34, 52-36 of 53-39. Deze combinaties passen allemaal op hetzelfde crankstel. De achterderailleur biedt ruimte voor 11-29 en 11-32 cassettes. De breedte van de cassettes is gelijk gebleven, waardoor deze ook op 11-speed body’s passen.

De 12-speed Super Record-groep voor velgremmen kan vanaf mei worden aangeschaft voor €2.915,-. De versie voor schijfremmen is vanaf juni/juli te koop en kost € 3.199. De groepen voor Record zijn verkrijgbaar vanaf juni/juli en kosten respectievelijk €1960,- (velg) en € 2.394,- (schijf). Wie elektronisch wil schakelen met de nieuwe groep, moet nog even geduld hebben. De EPS Super Record 12-speed groep wordt pas in november verwacht.


Twee nieuwe Campagnolo-wielen: Bora 60 WTO en Bora 77 WTO

Naast de 12-speed groep heeft Campagnolo ook nieuwe wielen aan de wereld gepresenteerd: de Bora 60 WTO en Bora 77 WTO. De focus is gelegd op de ontwikkeling van de aerodynamica en het verlagen van de luchtweerstand. Volgens de Italianen is – als de wind uit een bepaalde hoek komt – er soms zelfs sprake van een negatieve luchtweerstand.

De cijfers in de Bora 60 WTO en de Bora 77 WTO zijn gelinkt aan de hoogte van de velg in millimeters. De afkorting WTO staat voor Wind Tunnel Optimised, omdat de wielen in de tunnel zijn ontwikkeld om zo optimaal mogelijk te rijden op de weg. Beide wielen zijn beschikbaar; de 60 als wielset (1540 gram), van de 77 enkel het achterwiel (745 gram). De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.


Aqua Blue Sport gaat op Pirelli-banden rijden

De renners van Aqua Blue Sport rijden per direct op banden van Pirelli. De Ierse formatie maakte vorige week bekend het seizoen af te maken op de tubes van Italiaanse makelaardij. De speciaal gevormde, buisvormige banden werden in de Amstel Gold Race voor het eerst onder de 3T Strada geplaatst. “Om de aerodynamische eigenschappen te maximaliseren”, schrijft de ploeg.

Tijdens de trainingen zullen Michel Kreder, Peter Koning en co de PZero Velo (28 mm) gebruiken. Deze band wordt sinds het begin van dit seizoen al getest door Pirelli, een merk dat we voornamelijk kennen van de banden in de Formule 1. De samenwerking betekent de officiële terugkeer van Pirelli in het profwielrennen en biedt kansen om de ontwikkelingen te testen in koers.


Oakley introduceert Flight Jacket: geen beslagen bril meer

Brillenfabrikant Oakley heeft de oplossing gevonden voor een beslagen bril tijdens het fietsen. Het Amerikaanse bedrijf komt met de Flight Jacket en de Field Jacket op de proppen, brillen met een neusstuk dat door een hendeltje tijdelijk lucht doorlaat om zo de beslagen glazen vochtvrij te maken. Het bijzondere neusstuk is door Oakley de Advancer genoemd.

De Flight Jacket is een bril die uit één stuk bestaat. De glazen kunnen verwisseld worden, mede doordat er geen frame aan de bovenkant van de bril zit. Bij de Field Jacket zijn er twee losse glazen, die niet vervangen kunnen worden. Op beide brillen zit de Advancer gemonteerd.


De Aero 85 Disc van Easton

Easton heeft deze maand de nieuwe Aero 85 Disc-wielen gepresenteerd. De velgen van deze set, clincher van volledig carbon, zijn liefst 85 millimeter hoog. Het is ook nog eens een disc-only-wiel, waardoor de remrand ontbreekt en de Aero 85 nog hoger lijkt. Het is mogelijk om tubeless banden te plaatsen op de velgen.

In beide wielen zitten 24 spaken en de montage van de remschijven kan met een centerlock. Easton laat in een promotievideo zien dat deze wielen met gemak op een racefiets kunnen. Door de stijfheid is de verwachting dat strakkere bochten mogelijk zijn, maar de comfort gaat achteruit. Hoeveel de wielset (1827 gram) gaat kosten, is nog niet bekend.


Bontrager brengt geheel nieuwe lijn op de markt

Bontrager heeft een nieuwe lijn carbonwielen gepresenteerd. De Aeolus XXX-lijn komt in navolging van de Aeolus D3-wielen en is niet de enige set die het merk van Trek gepresenteerd heeft, want ook de Aeolus Pro 5 zag het levenslicht begin deze maand.

De Aeolus XXX-wielen zijn volgens Bontrager meer aërodynamisch dan de D3, zijn stabieler en hebben betere remprestaties. Om tot de drie gekozen wielen te komen is de fabrikant tienduizend veldprofielen afgegaan. Op basis van snelheid, stabiliteit en gewicht zijn de XXX 2 (28 mm velgen), de XXX 4 (47 mm) en de XXX 6 (60 mm) als beste uit de tests gekomen. Deze versies zijn allemaal beschikbaar voor velgremmen, schijfremmen, tubes en voor draadbanden en de adviesverkoopprijs is 2.400 euro.

Daarnaast is de Pro-serie uitgebreid. Naast de Aeolus Pro 3 is er nu de Pro 5, met een 50 millimeter hoge velg dat tubeless-ready is. “Een perfecte balans tussen duurzaamheid, gewicht en aerodynamica”, zo noemt Bontrager de wielset (voor velg- en schijfrem), die ongeveer 1.300 euro moet kosten.


Futurum lanceert 100% biologisch afbreekbare Bike Shampoo

Voor wielerliefhebbers die graag rekening houden met het milieu, heeft Futurum een volledig biologisch afbreekbare Bike Shampoo ontwikkeld. Het is daarmee het eerste wielermerk in Europa dat met een dergelijk product op de markt komt. Het middel is gemaakt van louter natuurlijke ingrediënten en de verpakking is grotendeels gemaakt van suikerriet. Bovendien wordt er bij elk verkocht artikel een deel bijdrage gedaan aan Trees for All.

De Futurum Bike Shampoo is verkrijgbaar bij Futurumshop voor € 19.95

Dit artikel delen:

6 Reacties

Merlinappa 19 april 2018 om 07:09

@Redactie:
‘Buisvormige’ klinkt nogal gek als je het over banden hebt. Ik denk dat tubular alsnog de beste term is om te gebruiken.

Bulcke 19 april 2018 om 07:35

@merlinappa: tubular is gewoon de vertaling van buisvormig.

SteelHorseCowboy 20 april 2018 om 18:28

Champagnolo?

jooprioolpijp 20 april 2018 om 22:35
Quote:
Volgens de Italianen is – als de wind uit een bepaalde hoek komt – er soms zelfs sprake van een negatieve luchtweerstand

Dat verschijnsel is inderdaad recentelijk door de Technische Universiteit van Windhoek ontdekt en heet 'meewind'. Onderzoekers van van de Hogeschool van Hardegarijp vermoeden echter dat er sprake is van 'aan de wind varen'.

schlunzi 21 april 2018 om 17:42

@SteelHorse: what else!

havana 29 april 2018 om 07:47

Italiaanse makelaardij? Welke huizen heeft die in z’n portefeuille?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.