Met de nieuwe Scott Spark mountainbike in de Ardennen

Met de nieuwe Scott Spark mountainbike in de Ardennen
Door Thijs Roelen
woensdag 25 augustus 2021 om 11:00

De Ardennen staan bekend staat bekend als een ware speeltuin voor mountainbike-liefhebbers. Ons enthousiasme was daarom groot toen we van Scott een uitnodiging ontvingen om hier de nieuwe Spark-mountainbike uit te testen. In de Ardennen vroegen we het uiterste van onszelf en de fiets, wisselden we ervaringen uit met Olympiër Githa Michiels leerden we bij over alle technische innovaties over het nieuwe wapen van Nino Schurter en co.

Er was nog zo voor gewaarschuwd: hou je een beetje in tijdens de eerste beklimming, want anders kun je in de afdaling niet volledig ervaren tot wat de fiets in staat is. Eens we op pad waren met de nieuwe Scott Spark 900 Tuned, waren we dat natuurlijk allang weer vergeten. Op die Ardennenklim – op Strava heet hij St Thibault – was de verleiding om het eigen lichaam tot het maximale te duwen niet eens zo groot. Maar de reactiviteit en stijfheid van de nieuwe Spark hadden toch als resultaat dat we tegelijk met het kerkje op de top ook onze maximale hartslag bereikten.

Fietsconstructeur Scott had een uitdagend rondje van zo’n 8 kilometer voor ons uitgezet in Jupille, in de Belgische Ardennen, om de nieuwe Scott Spark aan pers en ambassadeurs te presenteren. Olympische atleten als Githa Michiels trokken met de fully al naar de Spelen, maar nu komt hij ook stilaan beschikbaar voor het grote publiek.

Eigenlijk zijn er 3 modellen van die nieuwe Spark – de vierde generatie: het topmodel RC, de 900-reeks en de Contessa, gericht op vrouwen. Van die verschillende frames zijn er talloze uitvoeringen met verschillende afmontages. Op de presentatie die we meekregen zien we zomaar 26 verschillende fietsen staan. Grootste gemene deler van al die modellen: de geïntegreerde demper. Dat zou beter zijn voor de stijfheid, het gewicht, de efficiëntie, degelijkheid, onderhoud en tot een lager zwaartepunt leiden. Maar vooral: het ziet er geweldig strak uit. De achterdemping blijft verder werken met een eenpuntsveersysteem waarbij het carbon zelf voor de invering van de achterdriehoek zorgt. Samen met de geïntegreerde cockpit draagt de demper bij tot het algehele gestroomlijnde look van de fiets. Via verschillende luikjes in het frame is de demper bereikbaar voor onderhoud.

Stijve zone en lichtgewicht zone

Zoals we op die eerste klim al ervoeren: bergop matchen de prestaties van de fiets het strakke uiterlijk. Githa Michiels, 33ste op de Spelen in Tokio, had dezelfde ervaring. “Ik denk dat iedereen die hierop gaat fietsen dezelfde mening zal hebben: dit is opnieuw een heel grote stap vooruit”, vertelt ze na de presentatie. “Mijn eerste gevoel was vooral dat het een heel fijne fiets is om mee te klimmen. Dit gaat zeker aanslaan bij het publiek.”

Michiels roemt de stijfheid van de fiets bergop. Scott heeft het frame van de Spark opgebouwd aan de hand van twee delen: een stijve zone onderaan en een lichtgewicht zone bovenaan. Zoals de namen al weggeven: de focus lag bij de onderbuis en het bracket volledig op stijfheid, terwijl de bovenbuis en staande buis op gewichtbesparing lag. Volgens Scott heeft dat met 1.870 gram de lichtste mountainbike opgeleverd met zowel voor als achter 120 mm veerweg.

Twinloc en dropper seatpost

Die uitgebreide veerweg is belangrijk voor wat er na de steile beklimming te wachten stond: de afdaling. De 900 Tuned-versie die wij testten had vooraan zelfs een veerweg van 130 mm. Om daar gebruik van te kunnen maken, moet je het Twinloc-systeem van Scott volledig open zetten. Op de nieuwe Spark kun je net als voorheen kiezen voor drie standen: open, traction control en dicht. De drie standen hebben een andere veerweg en progressiecurve. Volledig open wil zeggen dat je de volledige veerweg gebruikt, traction control beperkt de veerweg en volledig dicht geeft je geen correctiemarge via demping meer.

In de afdaling in de Ardennen zijn wij in ieder geval zeer blij met de volledige capaciteit van de fiets. Die eerste afdaling zijn we nog wat onwennig en buiten adem van de beklimming waarin we onszelf overschat hadden. Op de soms steile paden naar beneden en grove ondergrond, hebben we de correctiemarge zeker nodig.

De tweede keer gaat dat een stuk soepeler. Ook omdat we direct het nodige vertrouwen in de fiets en daardoor ook in onze eigen daalcapaciteiten opbouwden in die eerste testronde. Michiels is even tevreden met de extra veerweg en noemt ze anno 2021 noodzakelijk: “De parcoursen zijn de laatste jaren zo enorm geëvolueerd en steeds extremer en technischer geworden. De aanpassingen die Scott nu opnieuw gedaan heeft, geven Scott-rijders daarop een voordeel tegenover de rest.”

Overigens zit er nog een hendeltje naast dat van de Twinloc om de dropper seatpost te bedienen. Toegegeven: we hebben ons een paar keer vergist van systeem, maar aan het einde van de rit zagen we het voordeel van al die hendeltjes op een plaats (de linkerkant van het stuur).

Verdubbeling productie

Terwijl de regen steeds nadrukkelijker op onze helm begon te tikken, stuurden we de nieuwe Spark weer de materiaalpost in. “Indrukwekkend”, was het woord dat niet alleen wij of Githa Michiels dachten te gebruiken. Ook de andere testers leken het erover eens dat dit weleens de nieuwe standaard zou kunnen worden op crosscountry-gebied.

Scott zelf heeft dan ook hoge verwachtingen van het nieuwe paradepaardje. De Amerikaans-Zwitserse constructeur verdubbelt de productie tegen 2024. De eerste nieuwe Sparks moeten eind deze zomer beschikbaar zijn. Zoals gezegd bestaan er een hoop verschillende uitvoeringen. Het topmodel, de RC SL EVO AXS, wisselt voor 12.900 euro van eigenaar. De 900 Tuned waar wij op reden zal € 9.599,- kosten.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.