Mathieu van der Poel rijdt WK gravel op een wegfiets

Mathieu van der Poel rijdt WK gravel op een wegfiets

foto: Strava Mathieu van der Poel

vrijdag 7 oktober 2022 om 18:39

Mathieu van der Poel rijdt dit weekend het eerste WK gravel. Dat zal hij opmerkelijk genoeg niet op een gravelfiets doen, maar op een wegfiets: de Canyon Ultimate CFR.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

In eerste instantie zou Van der Poel het WK betwisten op de Canyon Grizl, één van de twee gravelfietsen in het arsenaal van fietsenproducent Canyon. Maar na enkele tests en parcoursverkenningen, is er besloten niet op de Grizl Gravelfiets te starten, maar de Canyon Ultimate CFR, leert navraag bij Alpecin-Deceuninck.

De Canyon Ultimate CFR waar Van der Poel het WK gravel op rijdt – foto: Strava Mathieu van der Poel

Voor die weggerichte setup is gekozen omdat het parcours van het WK in Veneto erg snel en weinig technisch is. De fiets is afgemonteerd met Dura Ace onderdelen en Vittoria Terreno Dry banden van – vermoedelijk – 35 millimeter breed. Opvallend genoeg kiest MvdP voor SPD-SL wegpedalen in plaats van de onder gravelrijders populaire SPD pedalen. Wil je meer weten over de Canyon Ultimate CFR? Eerder publiceerden we een uitgebreide review over het nieuwste model van Canyon.

Van der Poel is niet de enige die kiest voor een wegfiets voor het WK gravel. Peter Sagan laat op zijn Twitter weten het WK namelijk op de Specialized Roubaix te rijden. Alhoewel een wegmodel uit de line-up van Specialized, is de Roubaix wel ontworpen om ook op ruwe wegen enige comfort te bieden.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Posterix 7 oktober 2022 om 19:03

Oke, een wegwedstrijd met een beetje profiel op de banden… jammer

Marcus Aurelius 7 oktober 2022 om 19:05

Heel die hype gaat over fietsen verkopen. En dan rijden ze met hun gewone fiets. De fabrikanten/sponsoren zullen het graag zien gebeuren …

Laura 8 oktober 2022 om 07:44

Dank u.
U begrijpt het

storm-biker 7 oktober 2022 om 19:07

Dit zegt genoeg over het parcours…
De fietsfabrikanten zullen hier ook niet blij mee zijn, ze sturen hie hun uithangborden naar toe en dan rijden ze niet op de gravelfietsen die ze proberen te verkopen.

Wheely 7 oktober 2022 om 19:42

De Ultimate waarop VdP koerst kost zo’n 5000 euro meer dan de duurste Grizl maar het zal vooral de specifieke geometrie zijn waar hij meer aan gewend is wat hem de keuze heeft doen maken.

Romāns Vainšteins 7 oktober 2022 om 20:39

Beetje ok frame met goede 32 banden en het gaat allemaal best. Meer dan 2500 alles er op en aan is een fiets niet waard.

Cochise 7 oktober 2022 om 20:47

Was ook al aan het denken waarom je voor die tragere gravelfietsen zou kiezen als het toch minder dan 200km op brede grindwegen betreft.

rob8 7 oktober 2022 om 21:31

Lijkt me logisch. Gravelfietsen zijn marketingbullshit.

toiletduck 7 oktober 2022 om 23:28

Ben benieuwd waar de andere wegprofs op rijden. Zou mij niet verbazen dat het gros op wegfietsen met 32mm rijdt.

Het Luipaard van Lent 8 oktober 2022 om 07:01

Klopt. Specialized heeft bv de Pathfinder band in 32 mm waar veel Spesh profs op rijden.

Marcus Aurelius 8 oktober 2022 om 00:09

Zag op het filmpje van Mathieu en Vermeersch dat het toch ook wel wat wegeltjes zijn met putten en al, zoals dat gaat. Een racefiets is daar eigenlijk toch niet voor gemaakt. De verbindingen zijn toch lang niet zo stevig zoals bij een crossfiets. Ik hecht er nogal belang aan dezer dagen sinds ik een maand geleden pardoes tegen een huis aanvloog door een breuk van mijn voorvork. (mountainbike in alu) Dat ding eens goed bestudeerd en uit de breuk zag je dat deze recent nog maar over een afstand van 1cm gehecht was. De rest van de buis was al een oudere breuk die onopgemerkt is gebleven. Als dit al gebeurt bij een rustig ritje met een mountainbike ben ik er al helemaal niet gerust in was er kan gebeuren met een superlichte wegfiets op een uitdagend parcours.

Polleke 8 oktober 2022 om 06:44

Verschil is natuurlijk dat hun fietsen nooit ouder dan een paar maanden oud zijn en in die periode ook grondig onderhouden worden…jouw alu vork zal wel eens eerder een klap gekregen hebben, door een flinke put knallen kan al genoeg zijn, als je dan niet lek staat vindt je het al lang goed.(mijn ervaring)

Het Luipaard van Lent 8 oktober 2022 om 07:00

Aluminium is ook niet te vergelijken met carbon. Ze rijden met dezelfde carbon racefietsen in Roubaix, dus de moderne racefiets kan echt genoeg aan. Het verschil tussen een carbon crosser en racer zit ‘m dan ook voor 99% in de geometrie, niet in de carbon layup.

Het Luipaard van Lent 8 oktober 2022 om 07:02

Tsja, wat mij betreft mag het volgend jaar toch wel op iets grovere gravelwegen.. Het hoeft echt niet met steenslag en rotsen te zijn, maar het zou toch wel leuk zijn als je er met je racer niet mee weg komt.

Romāns Vainšteins 8 oktober 2022 om 07:16

Of als ze bepaalde stukken simpelweg moeten lopen, niks mis mee.

Ontframed 8 oktober 2022 om 08:27

Maar wat als het podium straks bestaat uit enkel renners met gravelfietsen? Lag het dan aan het materiaal, de koers of de renner?

HennieK 8 oktober 2022 om 12:19

Schijfremmen hebben ze allemaal en bredere bandjes ook. Het belangrijkste materiaal tijdens zo’n koers lijken mij de banden/tubes. Je hebt goede grip nodig en lek rijden op een verkeerd moment is meteen koers over.
Qua frame kies je wat het meest comfortabel rijdt lijkt me. De meeste wielertoeristen spiegelen zich graag aan de profs, maar kunnen zich beter niet laten leiden door prof-geometrie. Is ook beter voor je portemonee.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.