KOGA presenteert nieuwe baanfiets voor Parijs 2024

KOGA presenteert nieuwe baanfiets voor Parijs 2024

De nieuwe KOGA Kinsei, met in het wit de prototype-onderdelen - foto: Ties Wijntjes

vrijdag 30 december 2022 om 09:30

KOGA heeft op de laatste dag van het NK baanwielrennen in Apeldoorn de nieuwe fiets voor de Nederlandse baanselectie gepresenteerd. De vernieuwde KOGA Kinsei moet de baanrenners tijdens de Olympische Spelen in Parijs van 2024 naar de medailles loodsen.

De Japanse naam ‘Kinsei’ betekent vrij vertaald ‘gemaakt voor goud’ en dat is precies het doel van de Kinsei. Verwacht geen compleet vernieuwde fiets, eerder een facelift van het huidige model. Die frameset, waar in Tokyo verschillende gouden medailles werden behaald, is in samenwerking met KNWU, Actiflow (een ingenieursbureau dat is gespecialiseerd in fluid dynamics) en de TU Delft onder de loep genomen. Daaruit bleek dat op het gebied van de voorvork en de cockpit verbetering mogelijk was.

Dat resulteerde in een baanfiets die nog aerodynamischer, stijver en sneller is dan zijn voorganger, stelt Mark Dorlandt, projectmanager van KOGA. “Met een verbeterde voorvork en cockpit, waarmee we aanzienlijke winst kunnen behalen. Zo is onder meer de totale weerstand van de renner en de fiets 1,2% verbeterd. Dit scheelt 15 watt bij 70 kilometer per uur, wat weer resulteert in 1,5 meter voorsprong per rondje.”

Harry Lavreysen in Tokyo op de KOGA Kinsei – foto: Cor Vos

Van de voorvork is de as waaraan het voorwiel wordt bevestigd gewijzigd. Waar deze as op de oude fiets simpelweg rond was, is hij bij de nieuwe Kinsei vleugelvormig. Hierdoor ontstaat er minder turbulentie achter deze as, wat de aerodynamica ten goede komt.

Ook zijn er wijzigingen aangebracht aan het stuur, wat mede mogelijk was door vernieuwde regelgeving van de UCI. Het vleugelprofiel van het stuur (gezien vanaf de bovenzijde) is uitgerekt. Hierdoor is de verbinding tussen het stuur en de stuurpen groter geworden, wat de stijfheid en de aerodynamica ten goede komt.

De wijzigingen moeten door de UCI nog goedgekeurd worden, maar KOGA verwacht dat dat geen problemen op zal leveren. Als alles volgens plan verloopt kunnen de baanrenners dan over ongeveer een half jaar de nieuwe Kinsei in gebruik gaan nemen.

Dit artikel delen:

1 Reactie

Kunnen die hi-tech monteurs er nou eindelijk eens een passend buitenblad op monteren ? Met zo’n baan-binnenblad worden er natuurlijk geen meters afgelegd.
Aan de spierkracht-/wattagebundels van de renners ligt ’t niet.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Populair

Materiaalzone