Keuzehulp: Zie het licht met Lezyne

Keuzehulp: Zie het licht met Lezyne
Door Rodrick de Munnik
vrijdag 15 oktober 2021 om 14:00

Ook in het donker kun je sportief fietsen. Met de juiste verlichting kunnen je racefiets-tochtjes met je vrienden gewoon doorgaan in de winter. Samen met Lezyne maakten we een keuzehulp.

In de top vijf van mijn favoriete fietsritten aller tijden zitten vreemd genoeg drie ritten die ik in het donker heb gemaakt. Ik herinner me een avondrit in een winters Limburg. Halsoverkop reden Wouter en ik richting het zuiden. Het was eigenlijk gekkenwerk, we waren al te laat. We verkleedden ons op de parkeerplaats en doken de besneeuwde heuvels in. Wat een avond!

Ook een werkbezoek aan Bart Brentjens resulteerde ooit in een memorabele fietstocht. Hij liet ons zijn achtertuin zien. Het was pikkedonker, maar puur genieten. Ook met mijn fietsclub fiets ik graag in de winter ’s avonds door. Na een drukke werkdag is er weinig fijner dan een koude winteravond, windstil op de dijk.

Fietsen in het donker vergt omschakelen. Van: dat doe je toch niet als wielrenner of mountainbiker, naar: hoe vet is dat! Mij is het gelukt, gezien mijn topvijf met lumenritten. Met de juiste verlichting houd je het veilig. Voor lampen geldt eigenlijk hetzelfde als voor je fiets en je banden: kies het juiste materiaal voor de gelegenheid. Je wilt niet te weinig licht, maar ook weer niet te veel. Eigenlijk kun je het sportfietsen in de avond opdelen in drie situaties, die bepalen hoeveel licht je nodig hebt.

In het gloeilamp-tijdperk keken we vooral naar het aantal watt om de sterkte van verlichting te bepalen. Met de komst van nieuwe technologieën (halogeen, spaar-lampen en led) is de link tussen energieverbruik en lichtsterkte compleet veranderd. Sindsdien is het handiger om naar het aantal lumen te kijken. De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt.


Wielrennen op het fietspad
Rijd je na zonsondergang alleen op (gedeeltelijk) verlichte fietspaden langs N-wegen? Rijd je alleen om thuis te komen? Dan ligt de nadruk op gezien wórden en dan volstaat veiligheidsverlichting. Je hebt dan aan maximaal 150 lumen genoeg en voor het achterlicht volstaat 7 of 10 lumen. Bovendien is een lampje met een lichtbundel die slechts een klein stuk asfalt verlicht, geen probleem. Immers: je verlichting dient er vooral toe om gezien te worden door achteropkomende brommers en auto’s wanneer je een grotere weg oversteekt. De onderstaande verlichtingssets zijn perfect om onderweg goed gezien te worden. Bovendien zijn ze gemakkelijk via USB op te laden zodat je de batterijen niet hoeft te vervangen.

Aanbevolen lamp
Lezyne Femto Verlichtingsset


Wielrennen op minder verlichte wegen
Zoek je tijdens de donkere maanden graag de fietspaden in het bos op? Dan heb je aan veiligheidsverlichting niet genoeg. Je hebt een grotere lichtbundel nodig om te kunnen anticiperen op het pad voor je. Zeker in de herfst liggen er een boel meer takken en andere verrassingen op je te wachten. Ook heb je een sterkere lamp nodig. 400 of 500 lumen is zeker aan te raden. Fiets je in hele donkere en afgelegen gebieden? Dan is iets feller nog beter. Houd er wel rekening mee dat je lamp op de hoogste stand maar een uur mee gaat. Het aantal lumen op de tweede stand is daarom ook van belang, omdat dit de accuduur verdubbelt. Immers: je training duurt ongetwijfeld langer dan een uur. Voor je achterlicht kun je in het bos ook beter voor een hoger aantal lumen gaan, zodat je vanaf afstand ook beter te zien bent. Hieronder lichten we een aantal geschikte koplampen en achterlichten uit.

Aanbevolen lampen
Voorlamp: Lite Drive 1000XL Front
Achterlamp: Strip Alert Drive 300


Mountainbiken of gravelen
Als je onverhard rijdt, is anticiperen nóg belangrijker. Je wilt natuurlijk niet verrast worden door het terrein en daarom is het van belang dat je ver en breed goed kunt zien. Als mountainbiker heb je 750 lumen of meer nodig met een brede lichtbundel. De verlichting die je aanschaft, moet daarbij geschikt zijn om op je helm te dragen voor een nog efficiëntere lichtverdeling voor je. Als mountainbiker is een geschikte lamp cruciaal en heb je simpelweg niet genoeg aan een goedkopere lamp. Bijkomend voordeel van de hoger geprijsde lampen is dat ze zelfs op een betrekkelijke hoge stand nog uren mee gaan dankzij de sterke accu. Om te voorkomen dat achteropkomende collega-avonturiers je niet zien, kan je voor een achterlicht gaan met een bredere lichtbundel en een hoger aantal lumen. Let op: Gebruik deze lampen niet op de maximale stand als je op de weg of op een fietspad rijdt. De felheid van de lamp verblindt je tegenliggers.

Aanbevolen lamp
Lezyne Macro Drive (voor en achter)


Tunnels en zo
Je kunt ook overdag in het donker terecht komen. In een tunnel, bijvoorbeeld. Je ziet steeds vaker dat wielrenners standaard een lampje op de fiets laten, voor situaties die extra aandacht bij andere weggebruikers behoeven. Ook een alert-functie is handig. Die zorgt ervoor dat je lampje gaat branden als je ineens snelheid mindert. Een remlicht, dus. Lezyne heeft daarvoor de alert-serie gemaakt.


Dit artikel verscheen eerder in de najaarseditie van RIDE Magazine. Dit 180 pagina’s dikke nummer is online te bestellen en verkrijgbaar bij meer dan 2.000 verkooppunten.

Dit artikel delen: