Isaac Meson 2019: Comfort gecombineerd met aerodynamica

Door , dinsdag 6 augustus 2019 om 10:00
Isaac Meson 2019: Comfort gecombineerd met aerodynamica

Foto's: Joris Knapen

In januari brengen wielerliefhebbers uit Nederland en België een bezoek aan Velofollies. De place to be voorafgaand aan het wielerseizoen als het op fietsen, accessoires en aankondigingen aankomt. Tijdens ons bezoek aan de Kortrijkse beurs werd onze nieuwsgierigheid aangewakkerd op de stand van Tehava, waar onder een wit doek een gloednieuwe aerofiets stond te wachten. Bij de onthulling van de vernieuwde Isaac Meson bleek dat de traditionele zwart-wit kleurstelling ingeruild is voor zilvergrijs. Een gewaagde keuze, maar we waren vooral benieuwd hoe dit Limburgs racemonster zou rijden.

Trots van Limburg

Het merk Isaac is ontstaan in 2001. In de begintijd lag de focus op carbon voorvorken. Pas later ging het bedrijf fietsen maken en kwam het uiteindelijk in 2009 terecht in Nederland. De fietsen van Isaac heb je wellicht wel eens voorbij zien komen in het profpeloton. Voordat de mannen van de Roompot-formatie op Factor reden, reden ze vier jaar op het topmodel van Isaac: de Isaac Element

Het assortiment bestaat uit een tweetal mountainbikes, een eveneens net aangekondigde gravelbike en meerdere racefietsen. De laatste categorie behandelen we in deze review en hier heeft het bedrijf uit Limburg meerdere opties voor beschikbaar. De categorie race gaat van stijve koersfiets tot en met de populaire endurance modellen. Met de Muon hebben ze ook een tijdritfiets in het assortiment.

Isaac is gevestigd in Geleen. Hier nemen ze het volledige ontwikkelingsproces voor hun rekening. Het testen van de fietsen tot de assemblage vindt in Nederland plaats.

Een smijtfiets met comfort

Daar staat hij dan, te shinen in de woonkamer en klaar voor de eerste rit. De nieuwe Meson is een fraaie fiets om te zien en springt direct in het oog. Op foto’s nauwelijks vast te leggen, maar de metallic lak – met de kleur Olive Grey zoals Isaac het noemt – is prachtig. Deze racer is zeker niet gemaakt om stil te staan in mijn huiskamer en om als model te fungeren. Nee, hij moet de weg op en snel ook.

Mijn eerste rit is direct een serieuze, want ik rijd terug naar huis nadat we bij vrienden op bezoek zijn geweest in Overijssel. Het is een rit van 95 kilometer waarin ik voor het eerst kennismaak met dit racemonster. Ik ken de oude Meson best goed en wat mij direct opvalt, is de vergevingsgezindheid van dit frame. Het oudere model is zo knetterhard, daar sla je bij elke drempel de lucht mee in. Deze nieuwe 2019 versie geeft de fietser een stukje comfort en hier heb ik bij aanvang geen rekening mee gehouden. Het is aangenaam toeven met deze manier van fietsen omdat ik mij niet altijd wil meten met de profs, maar ook wel eens gewoon lekker wil toeren. Het is wel een trend in het moderne wielrennen dat fietsenbouwers steeds meer comfort toevoegen aan frames. Ze proberen een combinatie van stijfheid en aerodynamica samen te laten gaan met endurance. Het beste van alle werelden ineen.

De eerste rit vertelt me ook dat de nieuwe nog steeds vooruit wil. Hij rijdt subliem, een echte racer die er om vraagt om mee te smijten. Mijn houding op de fiets dwingt mij tot niet direct om te knallen en gas geven, maar je kunt er nog steeds flink diep mee gaan. Tehava beschrijft deze Meson als een regelrechte wedstrijdmachine. Daar kan ik mij in vinden, al kan je ermee ook makkelijk een rustig rondje fietsen en kletsen zonder druk op de benen te hebben.

Na mijn eerste rit kan ik haast niet wachten om het volgende testmoment te plannen. Dit laat gelukkig niet lang op zich wachten , want er staat een weekje in de Ardennen op het programma. In deze speeltuin van België maak ik een aantal prachtige rondjes. Dat stuk comfort komt hier wederom prima naar voren. In wat mooie afdalingen die ik goed door kan kijken, laat ik mij verleiden om de stuureigenschappen op de proef te stellen. De Meson excelleert in het bochtenwerk, die ik zeer scherp kan aansnijden. Even waan ik mij Julian Alaphilippe, want dit gaat bijzonder smooth.

Alleen disc

Nieuw bij het 2019 model is de manier van remmen. De meest recente Meson is alleen stil te zetten met schijfremmen, simpelweg omdat er geen velgrem variant te koop is. Het volgt hiermee een trend die al iets langer gaande is. Het frame kan afgemonteerd worden met SRAM, Campagnolo en Shimano met zowel mechanische als elektronische schakelopties.

Opladen via het stuur

De Isaac Meson die wij enkele weken mochten testen, werd voorzien van Shimano Dura Ace Di2. Dit zegt uiteraard niet veel over hoe de fiets rijdt, maar de manier waarop Shimano tegenwoordig de junction box verstopt, is een hele verbetering ten opzichte van een aantal jaar terug. De junction box zorgt voor de verbinding met de batterij en het schakelmateriaal. Bovendien kun je er instellingen mee wijzigen, zoals bijvoorbeeld de snelheid van het schakelen. Waar dit boxje voorheen lelijk onder het stuur hing, is hij nu keurig weggewerkt in het uiteinde van het stuur aan de linkerkant. Op deze plek kan je de batterij ook opladen.

Om de kabels fraai weg te werken, lopen ze allemaal door het frame. Dit is goed te zien bij het stuur, dat is ontwikkeld in samenwerking met Controltech. Onder de dop zie je kabels keurig op een rijtje liggen. Bij Tehava noemen ze dit het ‘Pure Cockpit System’. Hiermee leveren ze een stuur zonder toeters en bellen. Clean en simpel. Dit is wat mij betreft een hele verbetering in vergelijking met de vorige modellen, al heeft Isaac op het gebied van looks en materiaal nog wel een inhaalslag te maken. Kijk ik bij andere aeroracers, dan ziet het stuur er wat mij betreft strakker en gestroomlijnder uit. Ik mis het echte cockpit idee met de bijbehorende zwevende mount voor je fietscomputer.  Wanneer het aluminium vervangen wordt door carbon, wordt er ook nog eens gewicht bespaard.

Online samenstellen

Net als bij een auto, is het mogelijk om deze fiets online zelf samen te stellen. Op de website van Isaac kan je een keuze maken uit verschillende wielen (waaronder het nieuwe merk Fore dat wij recent bespraken) en kan je de lengte van je stuur en stuurpen bepalen. Zo kan je jouw configuratie kant en klaar afdrukken en bij je dealer inleveren en bestellen. Zelfs de kleur van het stuurlint en de verhouding van je cassette staat je vrij om zelf te kiezen.

Comfort en Aero

In Limburg hebben ze in het frame optimalisaties doorgevoerd voor aerodynamica. De brug waar het achterwiel aan bevestigd is, hebben ze iets smaller gemaakt. De achterbrug is ook nog eens iets omlaag geplaatst. Dit zorgt ervoor dat de Meson comfortabeler op de weg ligt. De zadelpen was bij oude modellen breder en plat, maar is nu een stuk smaller gemaakt. Deze aanpassing brengt een extra stukje comfort met zich mee.

De voorvork biedt meer ruimte en hierdoor is het mogelijk om te kiezen voor bredere banden. Om nog meer aerodynamisch voordeel te halen, is de driehoekige onderbuis met het brede vlak naar boven geplaatst. Bij vorige modellen lag het brede vlak naar onderen.

De nieuwe geometrie zorgt ervoor dat je op deze Meson niet zo diep zit. Dit komt mede door het verhoogde balhoofd. Je hoeft niet helemaal voorover, zoals je dit wel op racers moet doen waar bijvoorbeeld de profs mee rijden. De aero-look is een soort vermomming, want hij ziet er anders uit dan dat hij rijdt. Een wolf in schaapskleren?

Interessant om te vermelden is het feit dat dit frame door de UCI is goedgekeurd. Eerdere uitgaves van de Meson’s hadden deze goedkeuring uit Zwitserland niet.

Verkrijgbaarheid

De Isaan Meson is te verkrijgen bij verschillende Isaac-dealers, die verspreid zijn over Nederland en België. De racefiets is zoals hierboven aangegeven naar eigen wens te configureren. Leuk om eens van afmontage of merk wielen te wisselen, het kan gewoon online en de prijs komt erbij te staan. De goedkoopste variant kost net geen 3300 euro. Hier krijg je de nieuwste Shimano 105 afmontage voor met Shimano RS 170 wielen erin. De wat duurdere Ultegra variant met FFWD wielen wisselt voor 4899 van eigenaar en voor 800 euro meer schakelt hij ook nog elektronisch. Kijk je naar de duurste variant van SRAM of Campagnolo, dan passeer je de grens van 7000 euro. Een flinke aanslag op je portemonnee.

Conclusie

De Meson heeft mij versteld doen staan. De nieuwe kleurstelling was even wennen en zorgde ervoor dat er niet direct sprake was van liefde op het eerste gezicht. Daar waar ik het traditionele zwart-wit verwacht had, werd mij een mix van deze twee kleuren voorgeschoteld. Ik moest er aan wennen, maar ben inmiddels helemaal om. De glinstering in de zon van dit olijfgrijze model is bijzonder fraai.

Een tweede positieve verrassing is wat mij betreft het comfort. Wanneer je de fiets ziet staan, krijg je direct de indruk dat dit een pure racer is. Zo’n fiets die je scherp om een bocht gooit in een willekeurig criterium. Dat is de Meson ook wel, maar ik verwacht daar geen comfort bij. Bij comfort denk je aan het endurance segment en niet zo snel aan snelheidsmaniakken. De nieuwe Isaac is op deze manier een allrounder die voor meerdere doeleinden ingezet kan worden.

Hoewel de fiets zeer fijn stuurt en ik geen aanmerkingen heb op het aansnijden van de bochten, had ik graag gezien dat er een fraaie carbon cockpit op de Isaac was gemonteerd. Naast dikke wielen is een fraai stuur echt iets wat in het oog springt. Houd  hier rekening mee bij de aankoop.

De instapprijs van 3300 euro vind ik te verklaren, al schiet je nogal snel de lucht in als je wat duurdere componenten selecteert. Kijk ik naar de populaire Ultegra variant, dan ben je 4900 euro kwijt zonder elektronisch schakelen. Aan de pittige kant, al krijg je er een hele fijne fiets voor terug.

Onze testfiets had de volgende details:
Frame: Isaac Meson Disc 2019
Materiaal Frame: Advanced Carbon Tech Triad 40
Voorvork: Isaac carbon
Stuur: Isaac
Remmen: Shimano Dura Ace R9110
Shifters: Shimano Dura-Ace Di2 ST-R9150
Derailleurs: Shimano Dura Ace R9150 (11speed)
Crankset: Shimano Dura-Ace FC-R9100-P
Pedalen: Speedplay
Wielen: Fore Five CRD
Banden: Vredestein Fortezza Senso 25 mm
Zadelpen: Isaac Premium
Zadel: Isaac Premium
Gewicht zonder pedalen: 7,4 kilo
Maat getest model: 55
Prijs getest model: 6999,-

Verantwoording:
Distributeur Tehava is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Tehava tot stand gekomen, maar het onderwerp geschreven door een redacteur van WielerFlits. Na afloop hebben wij de fiets geretourneerd

Dit artikel delen:

4 Reacties

vanSpringel 6 augustus 2019 om 20:48

Update van shimanogroep 105 naar ultegra met € 1100,00 ?

aardappeljager 7 augustus 2019 om 16:23

Ik gok ook een andere set wielen. Anders ronduit belachelijk natuurlijk.

SolitaryShell 7 augustus 2019 om 22:24

Verschil tussen Ultregra R8000 en 105 R7000 is 400 euro.

Maar goed, vind het echt een spuuglelijke fiets.

vanSpringel 2 september 2019 om 10:23

De geometrie van het frame is in het nieuwe maandblad FIETS door Leon van Bon als testrijder minder goed beoordeeld. Zoals te zien op de foto is de voorkant van het frame te hoog, waardoor je niet diep genoeg kunt zitten, wat voor een aero-racer toch wel een vereiste is. Je zou kunnen overwegen een negative-stem te plaatsen, maar of dat nu de oplossing is ?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.