Fore Cycling wielen: New wheel on the block
Foto: Joris Knapen
maandag 8 juli 2019 om 16:00

Fore Cycling wielen: New wheel on the block

Bij Tehava, de Limburgse importeur en distributeur waar onder andere Isaac vandaan komt, hebben ze groot nieuws. Na een ontwikkelperiode van twee jaar kondigen zij vandaag nieuwe wielen aan. Het introduceert onder de naam Fore een collectie met vijf wielsets waar wij er stiekem al een van geprobeerd hebben.

Geheel Nederlands DNA

Hoe vaak kom je vandaag de dag nog tegen dat een wielermerk volledig op Nederlandse bodem wordt ontwikkeld ? Niet zo veel volgens mij. Fore doet alles binnen onze landsgrenzen. De productontwikkeling begon in Nederland en ook het ontwerp is van Nederlandse hand. Van tekening, naar testen tot een gespaakt eindproduct. Fore is een Nederlands wiel. Enkel de naam doet buitenlands aan. Fore is een afkorting van een aantal Engelse woorden: de eerste letters van Fast Object Racing Earth.

Minimale afwijking – maximale kwaliteit

Alle Fore wielen die van de band rollen, moeten voldoen aan hoge kwaliteitseisen. Wanneer een set velgen eenmaal uit Limburg vertrekt, zijn ze gecontroleerd op 11 punten. Zit er meer dan 1% afwijking op bijvoorbeeld het gewicht of de stijfheid, dan komt die velg niet  bij de consument terecht. Hiermee zet Tehava een hoge kwaliteitsstandaard neer. Zodra de wielen goedgekeurd zijn, worden ze handgespaakt en voegt de bouwer een signatuur toe. Dan pas volgt de levering.

Tehava werkt voor de nieuwe wielen samen met gerenommeerde merken die bekend staan om hun kwaliteit. De naaf is bijvoorbeeld van Zwitserse makelarij. Voor het hart van de wielen is gekozen om de DT350 naaf van DT Swiss te gebruiken.

De onderdelen voor de verbinding tussen de naaf en de velg komen op hun beurt ook van een gerenommeerde naam. Met meer dan 100 jaar ervaring staan de Belgische Sapim spaken hun mannetje en maken ze het wiel helemaal af. De wielen zijn uitgerust met 24 stuks van de Aero CX Ray variant.

Ervaring

Om ervaring op te doen, mochten wij een tijdje met de nieuwe wielen rijden. We kregen de CRD Five gemonteerd op een Isaac Meson testfiets waar later deze maand een review van verschijnt. De letters CRD op de wielen staat voor Clincher Road Disc en Five staat voor de hoogte; vijf centimeter dus. Eigenlijk is het 48 millimeter maar dat staat zo vreemd. De schijf waarmee onze fiets tot stilstand komt is van Shimano, maar SRAM en Campagnolo zijn ook geschikt. Er komen drie CRD modellen beschikbaar en twee CR varianten. De afkorting CR staat simpelweg voor Clincher Road en betreft de velgrem wielset.

Ik heb met deze black beauties ongeveer 400 kilometer gereden. Hier heb ik best van genoten. Om in wielertermen te blijven: de wielen bollen goed. Hiermee doel ik in dit geval op hun voorwaartse drive. Tijdens twee van mijn ritjes ben ik gaan staan op onregelmatige klimmetjes in de Ardennen. Ik kreeg niet het gevoel dat er kracht of vermogen verloren gaat aan de wielen. Op de klim werkt de stijfheid in het voordeel van de fietser. Je trap op het pedaal brengt je direct vooruit zonder compromis. Ook testte ik een paar keer de all out sprint. Gas geven totdat je echt niet meer kunt en vrij gênant hoestend en proestend tot stilstand komt. Door de strakke aerodynamica zoef je alles en iedereen voorbij. Mooi geluid blijft dat toch, dat suizen van dikke wielen.

Ondanks de stijve wielen voel ik niet elk hobbeltje in de weg. De Ardennen staat niet bekend om hun biljartlaken-achtige wegen en toch stuiter ik niet alle kanten op. Stijf en aero maar de Fore wielen brengen ook wat comfort voor de wielrenner.

Kopen? Dit moet je nog weten

Ben je net als wij enthousiast geworden over deze wielen, dan wil je vast weten waar je ze kan kopen. Dit kan eenvoudig online in de webshop, maar ik begrijp ook dat je toch eerst het wiel wil voelen en ervaren. Een testrit is geen overbodige luxe wanneer je voor een set nieuwe wielen in de markt bent. Tehava heeft de wielen op voorraad en levert direct aan fietsenmakers door het hele land.

Die vijf versies waar ik hierboven over schreef zijn onderverdeeld in de volgende varianten en hoogtes:

CRD (Clincher Road Disc): Three (28mm), Four (38mm), Five (48mm)

CR (Clincher Road): Four (38mm), Five (48mm)

De lichtste variant is de minst hoge disc versie, deze komt net onder de anderhalve kilo. De zwaarste is gek genoeg de vijf centimeter hoge velgrem variant en dit model weegt net geen 1,6 kilo. Keurige getallen als je het mij vraagt. Ze zijn niet extreem licht maar tegelijkertijd ook niet loodzwaar.

Alle wielen zijn tubeless voorbereid en hiervoor levert Fore ook de juiste accessoires mee. Bij je bestelling vind je een fraaie tas om je set wielen in te vervoeren of op te bergen, maar ook velgtape en de juiste set tubeless ventielen. Fore adviseert om met een 28mm band te rijden omdat dit de ideale combinatie is voor de clincher velg. Het is mogelijk, als je van gravel houdt, om je wielen te voorzien van gravelbanden mits het in je frame en voorvork past natuurlijk. Wat bovendien nog het vermelden waard is, dat de wielen officieel erkend zijn door de UCI.

De velgbreedte aan de binnenkant van de Fore wielen is precies 2 centimeter. De buitenmaat is met 26,5 centimeter net 6,5 millimeter breder.

Het voorwiel van de door ons geteste set, de CRD Five, weegt 710 gram. Het achterwiel is met zijn 850 gram 140 gram zwaarder, waarmee het totaal op 1560 gram komt. Nu we het toch over gewicht hebben is het maximaal toegestane gewicht van de fiets en fietser het noemen waard. Dit is vastgesteld op 120 kilo.

Tehava biedt standaard twee jaar garantie op de wielen, maar dit kun je vrij simpel met een jaar verlengen. Wanneer je de wielen na aankoop registreert, krijg je een jaar extra. Dit is prima service wat tevens gezegd kan worden over het crash replacement programma. Kom je te val, dan mag je voor de helft van de retailadviesprijs een nieuwe set wielen aanschaffen.

Conclusie

Wielen maken je fiets helemaal af. Ze geven net dat beetje extra cachet om van een aardige fiets een dikke fiets te maken. Buiten dat het oog ook wat wil, voeg je met deze carbon clinchers extra aerodynamica en stijfheid toe zonder keihard over hobbels te stuiteren.

Hoewel we niet heel lang met de Fore wielen hebben kunnen rijden, hebben ze ons wel overtuigd. Ze zijn mooi afgewerkt in prachtig zwart met bescheiden onopvallende logo’s en zien er wat mij betreft fraai uit. Onze indruk tijdens de test is positief.

De wielen hebben een advies verkoopprijs van 1.349 euro en dit geldt voor alle vijf de modellen. Hiermee positioneren zij zich in het segment met de Nederlandse wielen van FFWD en Scope.

Verantwoording:
Tehava is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Tehava tot stand gekomen, maar het onderwerp geschreven door een redacteur van WielerFlits. Na afloop hebben wij de wielen geretourneerd

RIDE Magazine
3 Reacties
8 juli 2019 18:14
Oftewel; generic Chinese velgen die in Nederland gespaakt worden. Niks mis mee, maar ook niet bijzonder. Persoonlijk vind ik de prijs van 1349 dan ook wat duur. Vergelijkbare wielen, zoals Zirruz (ook handgespaakt door een mechanieker van de KNWU) zitten rond de 1000.

Verder vind ik de review ook een beetje oppervlakkig en saai, en worden alle open deuren ingetrapt. Ook mis ik wat dingen; de interne en externe velgbreedte; en wat het remoppervlak is voor de velgrem-variant bijvoorbeeld. Deze review had ik ook kunnen schrijven zonder de wielen uberhaupt gezien te hebben.
8 juli 2019 19:01
Blij dat ik niet de enige ben. :)
9 juli 2019 13:21
Daarnaast zou wat bewijs van de stellingen prettig zijn. Ik neem aan de wielen windtunnel-getest zijn. Is er een whitepaper beschikbaar? Hoe zit het met garantie? Waarom is een prijs als die van FFWD gerechtvaardigd?

Gaat het om eigen velgen, of een open mould met een sticker? In dat laatste geval lijken de claims op de website mij wat overdreven: "At Fore, we are innovative". Waar zit de innovatie dan? Of het in dit artikel genoemde nederlandse karakter:

[...] volledig op Nederlandse bodem wordt ontwikkeld ? Niet zo veel volgens mij. Fore doet alles binnen onze landsgrenzen.

Wat wordt er in Nederland ontwikkeld dan? De naven niet, de spaken niet, de nipples niet....

Verder is stijfheid van wielen moeilijk te voelen. Alleen in negatieve zin valt het mij soms op. Bijna alle nieuwe carbon wielsets zijn prima stijf tegenwoordig. Ook die open mould dingen uit Taiwan (rij er zelf ook op, kost weinig en laat je gewoon a) hier spaken of b) narichten). Comfort lijkt me ook niet merkbaar aan de wielen toe te schrijven. Band, bandendruk, bandenbreedte hebben een veel grotere invloed.

Ik heb overgens een (wat oudere) set FFWD en een relatief nieuw setje open mould uit Taiwan, en moet eerlijk bekennen dat de open mould set (zelfde hoogte) minder windgevoelig, lichter en stijver is (FFWD loopt bij mij tijdens een sprint nogwel eens tegen de blokjes). Niks mis mee dus, maar prima voor € 400,00 - € 500,00 te krijgen.


ps: grappig dat Fore op hun website tips geeft hoe je een review moet schrijven, en dat deze review daaraan niet voldoet:

https://www.forecyclingwheels.com/en_US/page/327/productreviews/

Advice on writing product reviews
• Write at least twenty words.
• Support your views with facts.
• Write in a way that is easy to understand.
• Explain how you use the product, and in what circumstances.
• As well as giving positive feedback, add some tips on how the product could be improved.

Verder mag je vooral niet vergelijken met andere producten van Fore en mag je niet kritisch zijn. Begint steeds meer op het fiasco van Cadenz, Bellissima en Fons te lijken.... :)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.