De Specialized Crux Expert crossfiets: Betrouwbaar lichtgewicht

Door Daan van den Berg, woensdag 7 november 2018 om 12:00

Foto's: Joris Knapen

Het eerste weekend van november was het Autotron in Rosmalen het domein van de cross. Op het evenemententerrein in de buurt van Den Bosch werden de Europese kampioenschappen veldrijden verreden. Een dag voor de Europese titelstrijd het parcours opengesteld voor verkenning en training. Materiaalzone greep deze kans om de nieuwste Specialized CruX aan een test te onderwerpen.

Op de weg en in het mountainbiken rijgen de Specialized-renners de prijzen aaneen, maar in het veldrijden is het goed zoeken naar een resultaat op een Specialized. Toch beschikt het crossmodel, de CruX, al over een wereldtitel. In Hoogerheide was het Zdeněk Štybar die op een Specialized CruX in 2014 de regenboogtrui pakte. Richard Groenendaal deed dat veertien jaar eerder, al was dat op een Colnago. Tegenwoordig rijdt hij op een Specialized.

Groenendaal rijdt nog wekelijks zijn rondjes en doet dat op een Specialized S-Works CruX. Deze weken is hij in de rol van parcoursbouwer betrokken bij het EK Veldrijden. De 47-jarige ex-prof neemt ons mee in een aantal ronden over het parcours. Dat doen we op een Specialized CruX Expert, een fiets van €4.599,- afgemonteerd met SRAM Force 1. Wat meteen opvalt is de kleur. Die volledige naam van deze kleur is: Gloss Team Yellow/Rocket Red/Tarmac Black/Clean. Wat eigenlijk wil zeggen dat van fiets knalgeel naar felrood overgaat en afgemonteerd is met zwarte onderdelen.

De fiets doet denken aan de wegfiets Tarmac SL5, de voorloper van de SL6. Maar als je geometrie-tabellen erbij pakt, zie je dat dit wel degelijk een crossfiets is. De fiets is langer en hoger, wat hem toch net iets meer tot een crossfiets maakt. De zadelbuis is groter, de balhoofdbuis daarentegen weer kleiner. Dit zorgt ervoor de dat fiets een stuk minder sloping is, oftewel de bovenbuis is een stuk horizontaler. Zeker in de grotere maten is dat cosmetisch een groot verschil.

Een moderne fiets op een modern crossparcours
Kort na de start komen we al het veld in. Het eerste gedeelte dat over de klinkers gaat is kort, maar de brede paden over het gras zorgen ervoor dat het niet onveilig is. Na een grote bocht naar links kom je de eerste brug tegen. Door de snelheid die je hebt, hoef je niet terug te schakelen en rijd je zo de brug op. Je merkt tijdens het staan meteen dat de fiets erg stijf is. De steekassen doen hun werk en de fiets doet wat hij hoort te doen. Daarnaast is de fiets mede vanwege de carbon wielen ontzettend licht.

Na de brug blijft het parcours breed en is er voldoende mogelijkheid om in te halen. Dan volgen twee balken, waar de echte crossers makkelijk overheen zullen springen. Wij stappen wel af en merken dat de brede bovenbuis van de crossfiets makkelijk vast te pakken is. Door het iets platter te maken, heb je goed grip en trek je de fiets zo over de balken.

Via een schuine kant langs het water doemt alweer de volgende brug op. Daar moet je van je fiets af, want hier ga je via een trap op. Vanwege het lage gewicht kan je de fiets naast je houden terwijl je de trap op rent, maar het misstaat ook niet om de fiets op je nek te leggen. Daar merk je weer dat het platte gedeelte op de bovenbuis ideaal is om op de schouder te leggen. De korte balhoofdbuis zorgt er weer voor dat je makkelijk je arm tussen het voorwiel en het frame kan doen om zo het stuur stevig vast te pakken.

De ruimte die daar zit, is niet alleen om de fiets goed vast te pakken, maar zorgt er ook voor dat eventuele modder een kans heeft om ergens achter te blijven. Dat is iets wat Specialized in het achterhoofd heeft gehouden bij het bouwen van deze fiets. Overal waar modder eventueel kan ophopen is er veel ruimte overgehouden. Hoewel het parcours van het EK Veldrijden niet echt een modderparcours was tijdens de testrit, zorgde de regen er wel voor dat de fiets niet ongeschonden uit de strijd kwam. Wat opviel is dat bij de wielen geen vuil bleef zitten.

Een enkeltje rechtdoor
Een andere eigenschap die absoluut bijdraagt aan de zogenoemde ‘mud-clearance’ is het enkele voorblad. In het mountainbiken gaan steeds meer merken over naar een enkel voorblad, maar in het veldrijden zie je dat het enkel door SRAM gebruikt wordt. Zo rijdt Wout van Aert er al een tijd mee en na wat kinderziektes werkt het dit seizoen goed. Doordat het kettingblad dikker is, blijft de ketting er goed omheen zitten. Daarnaast zorgt het gebrek aan voorderailleur voor meer ruimte om modder kwijt te raken en is het ook nog eens lichter.

Van de S-Works tot en met de CruX E5 Sport, allemaal hebben ze de mogelijkheid om met een voorderailleur te rijden, maar vanuit Specialized worden ze met een enkel voorblad geleverd.
Specialized heeft op dit moment vier modellen van de CruX in het assortiment. Het topmodel is de S-Works, op deze fiets reed Richard Groenendaal tijdens de test. Ook dit model is in opvallende kleuren gespoten. Niet geel en rood, maar roze en blauw maken deze fiets een opvallende verschijning. De fiets is afgemonteerd met Shimano Dura Ace Di2 en Roval CLX50 wielen. Het frame is te koop voor €2.799,- en als complete fiets kost het topmodel €8.999,-. Naast de S-Works en de Expert, die wij hebben getest, heeft Specialized ook nog de CruX E5 Sport, de aluminium versie van de CruX en de CruX Elite, een carbon frame met daarop SRAM Rival. Alle modellen zijn hier terug te vinden.

Zodra de brug met de trap achter de rug is, kunnen de renners zich opmaken voor een diepe zandbak. Deze aangelegde zandbak zit vol met diepe sporen waar de fiets, of de renner, moeite heeft om op de fiets te blijven zitten. We reden de test op 33mm Terra Pro banden. Deze hebben een wat grover profiel, speciaal voor dit soort omstandigheden. In combinatie met de Roval C38 wielen zorgt het ervoor dat de fiets zich niet meteen ingraaft, maar ook in deze strook ben je afhankelijk van degene die voor je rijdt. Zodra hij of zij af stapt, moet je ook van de fiets af. Dat was in ons geval niet aan de orde. Groenendaal bewees dat hij het crossen nog niet verleerd is en reed met gemak door het zand heen.

Na de zandstrook kom je voor het eerst door de materiaalzone. Of er veel gewisseld gaat worden ligt vooral aan het weer, maar zoals het er nu naar uitziet wordt het snelle cross, zonder al teveel modder. Na de materiaalpost kom je de derde brug tegen en ga je via een soort vlonder naar het tweede deel van het parcours. Je komt terecht op een strandje en volgens Groenendaal kan dit wel eens het breekpunt in de koers worden. Ondanks de vele bochtjes denkt de oud-wereldkampioen wel dat ze op de fiets blijven zitten.

Het opspattend zand zorgt er wel voor dat je schijfremmen even gaan kraken, maar opvallend is dat het geluid ook weer snel verdwijnt zodra je weer op het gras rijdt. Mocht je slecht door het zand komen en veel energie verspillen, ga je dat meteen merken. Met twee steile klimmetjes hoop je maar dat je genoeg kracht hebt om boven te komen. Als je dan achterstand hebt zodra je het bochtige, smalle parcours in het bos opdraait wordt het een lastige klus. Dat bochtige parcours in het bos dwingt de fiets tot het uiterste. Je merkt dat de CruX zich makkelijk door de bochten manoeuvreert en dat de schijfremmen daar goed bij helpen. Na het bos is het volle bak naar de finish. Er zitten nog wat haakse bochten op het gras in, maar zodra je daar doorheen bent is het sprinten naar de streep.

De kans dat we komende weekend deze fiets als eerste over de streep zien komen is zeer aannemelijk. Toptalent Tom Pidcock is één van de kanshebbers bij de beloften en hij rijdt op dezelfde fiets als wij hebben getest. De jonge Brit is tegenwoordig de kopman van zijn eigen ploeg TP Racing. Naast Pidcock rijdt ook Dan Tulett komend weekend op een Specialized CruX Expert. Ook bij de vrouwen zullen we de fiets dit weekend terugzien. Nikki Brammeier en Christine Majerus staan op de startlijst en rijden beiden op de nieuwste Specialized CruX.

Specialized CruX Expert
Frame: Specialized CruX Expert – FACT 11r carbon, Rider-First Engineered™
Voorvork: FACT 11r carbon
Remmen: SRAM Force flat-mount disc
Shifters: SRAM Force 1
Derailleur: SRAM Force
Ketting: KMC X11 EL
Crank: Praxis Zayante Carbon M30
Kettingblad: Praxis Wave Tech, 40T
Cassette: SRAM PG-1130, 11-32t
Stuur: Specialized Expert Shallow Drop
Stuurpen: Specialized Pro SL
Stuurlint: Specialized CX Pro
Zadel: Phenom Expert
Wielen: Roval C38 Disc

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen, maar is geschreven door een redacteur van WielerFlits

Dit artikel delen:

1 Reactie

Bastiaan Gaillard 2 november 2018 om 12:48

Tof mannen. Leuk om het EK-parcours te rijden met een oud prof op dikke fietsen.

Fraaie plaatjes van Joris erbij. Nice.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.