DT Swiss ERC 1100 Dicut review: Kijk de Sint maar lief aan
dinsdag 23 november 2021 om 11:42

DT Swiss ERC 1100 Dicut review: Kijk de Sint maar lief aan

Wanneer je naar het profpeloton kijkt, word je wel eens jaloers op de wielen die die mannen ter beschikking krijgen. Niet onterecht, want misschien heeft een wielset wel de grootste invloed op de rijeigenschappen van je fiets. De afgelopen weken had ik de beschikking over de DT SWISS ERC1100 Dicut, een set topwielen van Zwitserse makelij.

Sinds de doos met wielen anderhalve maand geleden bij mij werd afgeleverd, heb ik er zo’n duizend kilometer in gepropt. Hoewel ik in die tijd dus ook naar Midden-Frankrijk had kunnen fietsen, heb ik er ook in de omgeving van Midden-Nederland genoten van het fietsen, en van de wielen.

Een goed setje wielen doet zo veel voor je racer en voor je fietsdag, dat je eigenlijk goed moet nadenken of je daar op bezuinigt. Deze topwielen van DTSwiss uit de Endurance-serie kosten met 2.500 euro (je moet echt een beetje rondshoppen voor prijs en, vooral: bestelbaarheid) een spreekwoordelijke rib, maar zijn het ook wel waard. Een betere allrounder als deze kom je haast niet tegen. Je kunt met de wielen hard racen op het parcours van je wielervereniging, een granfondo in de bergen rijden of een stukje fietsen met je maten, zonder te blikken of te blozen.

Daarmee is de wielset een mooie evolutie van die endurance-serie, die een jaar of vijf geleden voor het eerst werd geïntroduceerd. Toen betekende endurance nog lang en langzamer, maar in die vijf jaar is er een fikse portie aerodynamica en snelheid aan het segment toegevoegd. Dat voel je wel aan de rijeigenschappen. Ook de bochten neem je prima, zo blijkt wel tijdens de races op mijn thuiscircuit hier in de buurt. Niks driften in de bocht naar de finish, maar strak langs de boord en sprinten maar!

Ook gemoderniseerd is de velgbreedte. Was de oude serie ERC nog uitgerust met een breedte van 27mm en een binnenbreedte van 19mm, nu is dat 28,5mm en 22mm. Daarmee wordt ruimte gecreëerd voor een bredere band, die meer comfort levert bij een gelijkblijvende rolweerstand.

De naven zijn – uiteraard – van eigen makelij. Waar DTSwiss bij de eerdere edities van de ERC-serie koos voor een versie van hun beproefde 240-naaf, zit hier een 180-naaf in het centrum van de aandacht. Eerlijk gezegd merken we op de weg en in de hand geen verschil; wat goed is blijft goed. En de 240 was al goed. Wel is het uiterlijk anders. Wat agressiever vormgegeven zo je wil, waarschijnlijk ook om wat grammen kwijt te spelen.

De ratel, Ratchet EXP genaamd, in de body (jeetje, hebben we daar geen Nederlandse termen voor?) is ook new style (dan kun je ‘m krijgen ook). De eindkappen zijn makkelijker te verwijderen, voor onderhoud en afstelling. Nodig is dat amper, want zo veel onderhoud is helemaal niet nodig, is onze ervaring met de navensets van de Zwitsers. Maar als je het zo uit elkaar haalt en de verschillen ziet, is het echt genieten van weer een stukje betere techniek. Deze exploded view laat het goed zien. En o ja, ook het geluid dat de naaf maakt is vet netjes.

De spaken hebben een iets andere vorm gekregen, waardoor de luchtweerstand wordt gereduceerd. Je kunt het vrij eenvoudig zien als je de spaken vergelijkt. Nu is de spaak helemaal aero gevormd, terwijl bij vorige edities tweederde aerodynamisch plat was. Op de site van DT Swiss lees je meer over het productieproces.

DTSwiss claimt dat de wielset 1442 gram weegt. Dat is best netjes voor een carbon discwiel van 45mm hoogte. We hebben het nagemeten en het aangegeven gewicht zit behoorlijk in de buurt. Onze weegschaal gaf 6 gram meer aan voor de wielset, maar dat is natuurlijk ruim binnen de foutmarge van hun of mijn weegschaal. Dat is overigens een halve ons minder dan de set van pakweg vijf jaar geleden. Niet veel, maar dat hoeft ook niet in dit inzetbereik. Liever een goede wielset dan een lichte.

Ik reed de wielen in mijn Specialized S-works Aethos met Hutchinson Fusion banden van 25mm, en met een set Specialized Turbo Cotton van 28mm. Met beide kun je goed uit de voeten. Het verschil dat je op de weg voelt is het logische verschil van de twee verschillende bandenmaten en de bijbehorende luchtdruk. Het schijnt dat DTSwiss de wielset aanbeveelt met een montage van een 28mm band voor en een 30mm achter, maar zoals we ze hebben gereden ging het eigenlijk meer dan prima. Ik denk dat je op slechter wegdek dan het Nederlandse wat strakker naar de aanbeveling kunt luisteren en wat meer comfort inbouwen. Nu was dat niet nodig.

Zoals ik al eerder schreef: ik heb de wielen in allerlei omstandigheden geprobeerd, van races tot ritjes met de buurman. Altijd voldeed de wielset en ik was vooral aangenaam verrast in de bocht naar de finish op mijn lokale parcours. Daar heb ik minder goede ervaringen mee met andere wielsets.

De DTSwiss ERC 1100 Dicut wielset is nog maar net officieel uit, en zijn leverbaar vanaf februari (35mm hoogte) en april (45mm hoogte). Maar een rondgang leert al dat eerste levering al rap aan het uitverkopen is en dat het wachten is op het leveren van de backorders. Check even op de site van DT Swiss waar de wielen leverbaar zijn in jouw buurt.

Het geeft je nog wat tijd om te sparen, om op je dertiende maand te wachten of je eindejaarsuitkering. Misschien ben je wel heel lief geweest dit jaar, dat de Sint een grote doos voor je heeft in de zak. Want deze wielset is een aangename upgrade van je fiets of een mooie vervanger van de wielset die je net hebt opgereden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.