De zadels van PRO: Een oplossing voor ieder type renner
Foto's: Joris Knapen
vrijdag 26 juli 2019 om 09:43

De zadels van PRO: Een oplossing voor ieder type renner

Wielerprofs brengen ieder seizoen de nodige uren in het zadel door. Om deze tijd zo comfortabel mogelijk door te komen, is het belangrijk dat er gekozen wordt voor een zadel dat op dat moment het beste bij de renner past. Meerdere factoren spelen daarbij een rol. We informeerden bij Team Sunweb hoe de ploeg hiermee omgaat.

De renners van Team Sunweb rijden sinds de overstap naar Cervélo begin dit seizoen (weer) met racezadels van Pro. Het merk is onderdeel van Shimano zorgt ervoor dat Tom Dumoulin en zijn ploeggenoten voor iedere wedstrijd het meest geschikte zadel kunnen gebruiken.

“Voor het nieuwe seizoen moeten alle renners langs de bikefitter om de maten te bepalen”, legt Piet Rooijakkers – Research en Development manager bij Team Sunweb – uit. Hij vertelt wanneer de renners te maken krijgen met de keuze voor een zadel. “Bij de bikefitting voor het begin van het seizoen worden de renners uitgebreid opgemeten. Hierbij worden niet alleen de maten van de fiets bepaald, ook worden de verschillende zadels getest.” Vaak is dit meetmoment al eind oktober, als het vorige seizoen net is afgelopen. Tijdens deze ‘teamdagen’ moeten de renners hun keuzes wat betreft fiets, kleding en ook zadels doorgeven.

De heupstabiliteit en heuprotatie zijn de belangrijkste meetpunten als het gaat om het kiezen voor een zadel. Mocht dit nog niet voldoende aanknopingspunten opleveren, dan is de zadeldruk een belangrijke factor. De zadeldruk wordt gemeten door het GeBiomized-systeem. Dit systeem wordt door meerdere WorldTour-ploegen gebruikt.

Vier race-modellen
Bij Team Sunweb rijdt men met vier verschillende zadels: de Stealth, Turnix, Falcon en de Griffon. Dit zijn ook meteen de vier race-zadels die Pro in het assortiment heeft. “In principe mogen de renners alle zadels uit het assortiment van Pro kiezen”, vertelt Rooijakkers. “En alle zadels komen wel voor binnen onze ploeg. Het is dan ook heel verschillend waarom een renner speciaal voor een zadel kiest.”

Alle zadels zijn verkrijgbaar met zowel een carbon of aluminium rails. De profs van Team Sunweb rijden vooral met carbon rails, maar willen in de klassiekers nog wel eens voor een aluminium versie kiezen. Omdat gewicht dan minder belangrijk, is wordt er voor het comfortabeler aluminium gekozen. Aluminium heeft de eigenschap om iets meer demping te geven. Dit kan over kasseistroken zorgen voor meer comfort.

Bij alle PRO-zadels wordt er gebruikgemaakt van EVA-schuim, dat schokabsorberend werkt. Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van slijtvaste kunstleer dat zorgt voor minimale wrijving met de fietsbroek. Naast overeenkomsten, hebben de modellen ook enkele punten waarop ze van elkaar verschillen.

Stealth
De Stealth is het aero-model van PRO en wordt door het bedrijf het Formule 1-zadel uit hun gamma genoemd. Het paradepaardje dus. Bij de ontwikkeling is in 2016 nauw samengewerkt met de renners van het toenmalige Giant-Alpecin.

PRO Stealth

Dit model wordt vaak gebruikt door renners die erg diep zitten. De vorm van het zadel stelt ze in staat om ondanks de diepe zit, toch comfortabel te fietsen. Opvallend aan dit model is de brede neus, die zorgt voor een betere verdeling van de druk. Door het grote gat midden in het zadel zijn er zo min mogelijk drukpunten. Dit zorgt voor een betere bloedsomloop in het zitvlak, oftewel: meer comfort.

Het zadel is in twee versies leverbaar. Zo is er één met een carbon rails (172 gram) en één met een rails van roestvrij staal (205 gram). Beide zadels zijn verkrijgbaar in breedtes van 142 en 152 mm.

Sinds deze zomer hebben de renners van Team Sunweb bovendien de beschikking over het Stealth Superlight zadel. Bij dit model is het zadel en de rails uit één stuk carbon gemaakt, waardoor het met een gewicht van 145 gram 15% lichter is dan de originele Stealth. Michael Matthews en Cees Bol zijn twee renners die in de Tour de France met dit nieuwe model hebben gereden.

De Stealth is verkrijgbaar voor €189,99 met een carbon rails en € 129,99 met een aluminium rails. Aan de Stealth Superlight hangt een prijskaartje van € 289,-.

Turnix
De Turnix is het zadel dat het beste past bij renners die ontzettend flexibel zijn. De smalle neus zorgt voor zo min mogelijk frictie bij de pedaalomwentelingen. Dit zadel is licht gebogen, wat voor een beter comfort zorgt. De achterzijde van dit zadel is verhoogd, waardoor de renner automatisch iets naar voren hangt. Deze semi-ronde achterzijde biedt zowel ondersteuning als voldoende bewegingsvrijheid ten opzicht van een plat zadel.

De Turnix heeft in tegenstelling tot de Stealth geen uitsparing in het midden. Dit maakt hem geschikt voor mensen die niet snel druk ervaren op het zitvlak tijdens het fietsen. Het is beschikbaar in breedtes van 132, 142 en 152 millimeter. De Turnix is verkrijgbaar voor €149,99 met een carbon rails. Het model met de aluminium rails kost € 89,99.

Falcon
Het Falcon zadel heeft een spitse neus en een vlakke achterkant. Ook voor dit model geldt dat je als renner behoorlijk flexibel moet zijn om dit model te gebruiken. Dit model wordt vooral aangeprezen als een zadel waarop je behoorlijk kan bewegen. Dit kan handig zijn in bergachtige etappes waarin je nog wel eens wisselt tussen klimmen en afdalen en daarbij ook de positie op de fiets verandert.

De Falcon is verkrijgbaar voor € 139,95 met een carbon rails en voor € 99,99 euro met een aluminium rails.

Griffon
Mocht je iets minder flexibel zijn, dan is de Griffon de beste keuze. Dit zadel is met zijn bolle vorm ronder dan menig ander zadel. Het is dan ook speciaal gemaakt net iets minder flexibele lichamen, oftewel mensen die veel bewegen en schommelen.

Dit zadel heeft bovendien een kleine uitsparing in het midden en iets meer demping. Dit zorgt ervoor dat dit zadel net iets comfortabeler is, zonder dat daarbij de prestaties uit het oog verloren worden. De Griffon is het favoriete zadel van Tom Dumoulin. De Giro-winnaar van 2017 kwam tot de keuze voor dit zadel na een aantal proefritten met verschillende zadels.

De Griffon is verkrijgbaar voor € 139,95 euro met een carbon rails en € 99,99 voor de aluminium versie.

Aerofuel
Voor tijdritten maakt de ploeg gebruik van een speciaal model, dat eigenlijk als triathlonzadel bekendstaat. De Aerofuel valt meteen op door zijn stompe neus. Daarop is een soort anti-slip materiaal geplaatst wat er voor zorgt dat je tijdens het tijdrijden strak op je zadel, en dus in je beste positie, blijft zitten. Dit korte en brede zadel heeft in het midden een wijde uitsnijding. De Aerofuel is verkrijgbaar voor € 179,99 (carbon) of € 129,99 (staal).

PRO Zadels Race

Zadelbreedte
De zadels zijn verkrijgbaar in verschillende breedtes. De breedte van het zadel heeft te maken met de afstand tussen de zitbotjes. Om de breedte te bepalen is het handig om langs een specialist te gaan, maar dat is niet noodzakelijk. Thuis kan je met een stuk karton prima meten hoever je zitbotjes uit elkaar staan. Ga op het karton zitten en meet de afstand tussen de deukjes die je zitbotjes achterlaten. PRO en de verschillende fietsspecialisten kunnen je dan perfect vertellen welke breedte van het zadel het beste bij jou past.

Verantwoording:
Shimano is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. De keuze voor het onderwerp is gemaakt door WielerFlits en het artikel is geschreven door een van onze redacteuren.

RIDE Magazine
4 Reacties
26 juli 2019 11:59
Pro stealth. Zo stijf en zo plat als een plank. Ga voor de korte prologo of de spesh power. Ik gebruik de Fizik Tundra op m wegfiets.
30 juli 2019 19:54
Aluminium rails op een zadel? Ik vermoed dat de auteur van deze advertorial ernaast zit. Alu is niet sterk genoeg voor een zwaarbelast onderdeel als een zadel.
13 mei 2020 16:53
Heb eenPro Falcon en kon kiezen tussen roestvrij staal of carbon. Staat overigens ook op de website van Pro.
13 mei 2020 16:55
Heb een Pro Falcon met een roestvrij stalen rails.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.