De Specialized CruX crossfiets van Tom Pidcock
Foto's: Joris Knapen
zondag 19 januari 2020 om 10:15

De Specialized CruX crossfiets van Tom Pidcock

Tom Pidcock is een opvallende verschijning in het door Nederlanders en Belgen gedomineerde crosswereldje. Alles aan zijn Trinity-team ziet er buitengewoon gelikt uit en ook met zijn crossfiets stijgt de flamboyante Brit boven de middelmaat uit. Een goede aanleiding om deze Specialized CruX eens nader te bekijken.

Multitalent

De nog maar 20-jarige Pidcock maakte de afgelopen jaren naam als veelzijdig wielertalent. Op jonge leeftijd verzamelde hij al de nodige regenboogtruien op zowel de weg (2x wereldkampioen tijdrijden bij de junioren) als in het veld (wereldkampioen bij de junioren en de beloften).

In die laatste discipline rijdt hij deze winter na een sterk jaar in de beloftencategorie – waarin hij zowel de Wereldbeker, Superprestige als de WK-titel won – voor het eerst bij de profs. Op uitnodiging van Specialized bezochten wij de cross in Namen om het fenomeen van dichtbij te aanschouwen.

Tom Pidcock

Man van de mooie spullen

Zijn eerste jaar op het hoogste niveau gaat allerminst geruisloos voorbij. Op nieuwjaarsdag werd hij derde in Baal, een wedstrijd waarin hij de show stal door op de heuveltjes een prachtige tailwhip uit te voeren. Oftewel: een sprong in de lucht waarbij hij zijn fiets naar links gooide.

Die show zette hij voort in het interview achteraf. Nadat hij had uitgelegd dat kerst vieren bij de familie nu eenmaal veel motivatie gaf sprak hij, in het Nederlands, de wijze woorden: ‘When de moraal is goed, dan de benen zijn super.’ Moraal die hij niet alleen uit de familiebezoekjes en de liefde voor de sport haalt, maar ook zeker ook uit de uitstraling die hij zichzelf heeft aangemeten. Pidcock moet een merk worden en daar is de 20-jarige coureur hard mee bezig. Het Trinity team is volledig rondom hem gebouwd en ziet er uiterst gelikt uit. Het shirt, de fietsen, de camper en alles eromheen oogt uitermate gesoigneerd.

Zelf is Tom Pidcock rond de cross eveneens een opvallende verschijning. In tegenstelling tot veel van zijn collega’s kiest hij niet voor de standaard trainingsbroek, een paar simpele sportschoenen of een jasje met daarop de namen van zijn sponsoren. In Namen kwam hij de camper uit in een Shackleton-jas ter waarde van 1500 euro, bijpassende jeans en Nike Air Acronym Presto-schoenen. Hippe sneakers van een paar honderd euro.

Tel daarbij zijn voorliefde voor exclusieve horloges en een kast vol hippe sportschoenen op, en je weet dat dit een renner is die bezig is met zijn uitstraling.

Tijdens de cross is hij te zien met Giro schoenen (met veters), MAAP kleding en een bril van Oakley. Hij draagt een helm van Giro in de kleuren van Red Bull, een van zijn sponsors. Red Bull is dan ook weer terug te zien in het tentje waarin hij zijn opwarming doet. Naast de Specialized-fietsen staat er steevast een koelkast met blikjes van het energiedrankje.

Specialized CruX

Opvallende lak

Pidcock rijdt zijn veldritten op de Specialized CruX. De uittredend wereldkampioen bij de beloften beschikt over een zwart S-Works-frame met roze letters, precies in de stijl van zijn ploeg Trinity Racing. De zwart/roze uitvoering is een van zijn drie fietsen die hij Namen bij zich had. Door de blanke lak (een lak die geen kleur heeft), weegt de fiets minder dan de standaard uitvoering. De twee andere exemplaren zijn exact hetzelfde afgemonteerd, maar zijn allebei in de kleur Gloss Golden Yellow/Vivid Pink/Black, zoals deze kleurstelling volgens Specialized heet. Zeg maar geel dat overloopt in roze.

De CruX is afgemonteerd met onderdelen van SRAM. Pidcock rijdt met Red Etap AXS, de elektrische topgroep van de Amerikaanse onderdelenfabrikant. Enkel de cassette komt uit de Force-Groep. Ondanks dat deze iets zwaarder is, heeft deze cassette wel een betere mud-clearance. Oftewel: de modder krijgt minder kans om er tussen te komen en valt er door de grote gaten sneller uit.

Specialized CruX

Pidcock reed in Namen met een enkel 44 tands voorblad en met 12 speed 10/33 achter. Om het allemaal nog gelikter te maken, ligt er een flattop SRAM ketting op. Een ketting die (de naam zegt het al) aan de bovenkant helemaal vlak is. Een mooi detail: in de ketting herkennen we een gloed van de hem zo vertrouwde regenboog.

Om die ketting strak op het voorblad te houden, hebben ze bij Trinity Racing iets vernuftigs bedacht. Een houdertje voor een fietslampje is met behulp van een aantal 3D-geprinte onderdelen tot kettinggeleider omgebouwd. Deze oplossing zorgt ervoor dat de ketting strak op het enkele voorblad blijft liggen.

Niet alleen de aandrijving is van SRAM, ook de wielen, het (aluminium) stuur, de (carbon) stuurpen en de zadelpen komen uit Amerika. Deze zijn namelijk van Zipp, een dochterbedrijf van de onderdelenfabrikant. Het zadel is van Specialized. Pidcock rijdt met de Power, een veelzijdig zadel die we ook op veel wegfietsen voorbij zien komen. In de spektakelrijke cross in Namen moest hij het in de slotronde overigens zonder zadel doen, nadat bij een val zijn zadelpen afbrak.

Bandenkeuze

Over de bandenkeuze is in het veldrijden vaak het nodige te doen. Pidcock vertrouwt op banden van Challenge. Het Italiaanse merk heeft tal van verschillende profielen. Gedurende het seizoen wordt er vooral met de Grifo gereden, de allround crossband, maar in Namen gebruikte hij de Limus. De Limus is de band die je nodig hebt als er modder ligt en dat was in Namen zoals bekend wel het geval. Verder zijn er nog de Baby Limus (de band die er tussenin zit), de Dune (zandband) en de Chicane (voor droge grasstroken).

Het prijskaartje van deze fiets? Ongeveer twee Tag Heuer-horloges, 20 paar sneakers, of zes Shackleton jassen. Om precies te zijn 9.299 euro. Dat is de prijs voor een uitvoering met Shimano Dura Ace Di2 onderdelen en Roval wielen. Wie dezelfde afmontage als Pidcock wil hebben, kan bij Specialized een los frame kopen van 2.999 euro en daar zelf de SRAM Red Etap en de Zipp wielen opzetten. Al met al kom je dan uit rond de 9.000 euro.

Wil je hetzelfde frame, maar heb je een kleiner budget? Geen probleem, want zowel Specialized als S-Works gebruiken hetzelfde frame. Met minder budget kan je daarom bijvoorbeeld gaan voor de Specialized CruX Expert, met SRAM Force en Roval wielen (4.699 euro). Of de CruX Elite, een fiets met SRAM Rival en DT Swiss wielen (3.199 euro). Al met al genoeg alternatieven om net als Pidcock gesoigneerd het veld in te duiken.

Tom Pidcock

De Specialized CruX S-Works van Tom Pidcock

Frame: Specialized CruX S-Works, maat 52
Voorvork: Specialized CruX S-works
Remmen: SRAM RED
Shifters: SRAM RED
Derailleur: SRAM RED
Ketting: SRAM RED FlatTop 12 Speed
Crank: SRAM RED
Bracket: SRAM DUB
Kettingblad: SRAM RED 44
Cassette: SRAM Force XG-1270 12 speed 10/33
Stuur: Zipp
Stuurpen: Zipp
Stuurlint: Zipp
Zadel: Specialized Power
Wielen: Zipp
Banden: Challenge
Pedalen: Ritchey

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Wij ontvingen een uitnodiging voor een bezoek aan de wereldbekerwedstrijd in Namen en kozen aan de hand daarvan een artikel met dit onderwerp te schrijven.

RIDE Magazine
3 Reacties
20 januari 2020 23:25
Blits fietske !
22 januari 2020 16:23
Bij een Tailwhip draai je je hele fiets 360 graden om je stuur heen, wat Pidcock doet is een normale Whip of Moto Whip. Mooie fiets verder, minder mooi om te zien hoe De Grote S overal een vinger teveel in de pap heeft en je zo nergens kritiek meer op ze ziet.
22 januari 2020 17:10
Er was ook een single speed variant van de Crux, afgemonteerd of alleen het frame, kon je echt een leuke en lichte single speed crosser mee maken om door de bossen mee te rossen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.