De nieuwe Specialized Diverge STR: een gravelfiets mét achtervering

De nieuwe Specialized Diverge STR: een gravelfiets mét achtervering

foto's: Joris Knapen

donderdag 20 oktober 2022 om 18:00

Specialized heeft vandaag de nieuwe Diverge STR onthuld. Dat is niet ‘gewoon’ een opvolger van de Diverge gravelbike, maar een nieuwe fiets in de line-up van Specialized, met een opvallend veringssysteem rondom de zadelpen.

Suspend the Rider; dat is waar de afkorting STR voor staat én het doel van Specialized toen ze aan de tekentafel zaten voor de nieuwe Diverge STR. Hoe kunnen we de rijder meer comfort bieden, zonder in te boeten aan snelheid. Sterker nog, hoe kunnen we de rijder meer comfort bieden mét snelheidswinst? Dat was de grote vraag die centraal stond in het begin van de ontwikkelingsfase.

Nieuw soort vering
Achtervering is geen evident antwoord op die vraag, want dat leidt tot de nodige krachtverlies. Zodoende kwamen ze tot de conclusie dat ze niet zozeer de fiets moeten veren, maar de rijder. Spoel een paar jaar door en de nieuwe Diverge STR rolt van de band, met een nieuw Future Shock systeem. Dat veringssysteem zit al lange tijd in de voorvork, maar nu is er dus ook sprake van achtervering.

De Future Shock aan de achterzijde werkt als volgt: de zadelpen is niet direct in de zadelbuis van het frame bevestigd, maar daartussen zit wat Specialized een frame post noemt. Dat is de buis waar de zadelpen in zit en deze buis wordt – pak ‘m beet – halverwege de zadelbuis aan het frame bevestigd. Doordat deze buis enkel onderaan het frame vastzit, kan hij behoorlijk bewegen, wat zorgt voor 30 millimeter speling.

Daarmee is het systeem verre van af, want enkel hiermee zou je gaan stuiteren als op een springkussen. Met een hydraulisch dempingssysteem wat aan de bovenbuis is bevestigd, wordt gecontroleerd hoeveel en hoe snel de zadelpen veert. Met een klein schakelaartje (op de bovenzijde van de bovenbuis) kan je nog verschillende standen vering instellen.

Om te zorgen dat iedere rijder vering naar zijn of haar gelang vindt, zijn er verschillende frame posts die verschillen in stijfheid. Iemand van 80 kilo heeft bijvoorbeeld een stijvere frame post nodig om voor dezelfde hoeveelheid vering te zorgen als iemand van 60 kilo. Daarnaast kan je met de verschillende frame posts de fiets ook nog aanpassen aan je eigen rijstijl, als je juist wat meer of wat minder flex wil. Iedere Diverge STR wordt namelijk met een verschillend tweetaal van de buizen geleverd.

Het nieuwe Future Shock systeem

Naast dat de vering de nodige comfort toevoegt, is het grote voordeel dat het amper tot krachtsverlies leidt. Omdat de vering bovenin het frame zit – en dus niet aan de onderzijde waar je kracht levert – blijft het merendeel van de energie uit je trapbeweging behouden. Als je staat is de vering zelfs niet voelbaar, waardoor de Diverge STR ook zijn actieve rijstijl behoudt.


Een eerste indruk
Specialized nodigde ons uit om in de bossen rondom Lage Vuursche de Diverge STR aan een eerste test te onderwerpen. De eerste visuele indruk van de fiets is bijzonder, want het future shock systeem aan de achterkant is een opvallende verschijning. Ik probeer de Diverge STR Pro

De eerste kilometers op de fiets voelt het – op z’n zachtst gezegd – apart. Zeker als ik de vering een paar keer forceer, voel je de flex en hoe je positie op de fiets kortstondig veranderd. Naarmate de rit vordert blijft het wennen, maar begin ik het voordeel wel al te voelen. Op de wat ruwere onverharde paden stuitert je fiets veel minder over de ondergrond, waardoor je veel efficiënter voortbeweegt en ook makkelijker kracht kan blijven leveren.

Zeker de component comfort is ook goed merkbaar. Grote klappen worden opgevangen, waardoor de impact op je lichaam een stuk minder wordt. Dat wil nog niet zeggen dat het voelt alsof je over een biljartlaken fietst, maar de rit wordt een stuk aangenamer dan zonder de vering. Enerzijds kan je hierdoor wat ruwere wegen opzoeken, anderzijds houd je het wat langer vol omdat de tol op je lichaam wat lager is.

Ondertussen staat de fiets in de schuur om wat langer te kunnen testen, dus binnenkort volgt nog een uitgebreide review.


De Diverge STR wordt in drie verschillende modellen geleverd. Alle drie de fietsen hebben een enkel voorblad. De Diverge STR Expert is het instapmodel, afgemonteerd met SRAM Rival eTap AXS en Roval Terra C wielen, voor €7.500. Vervolgens komt de Diverge STR Pro, afgemonteerd met SRAM Force eTap AXS en Roval Terra CL wielen, voor €9.500. Tot slot is er de S-Works Diverge STR, afgemonteerd met SRAM Red eTap AXS en Roval CLX wielen, die €15.000 kost.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Posterix 20 oktober 2022 om 19:38

“Instapmodel voor 7500 euro”
Het is Specialized behoorlijk naar de bol gestegen inmiddels.
Wat een geld joh

Tis oorlog.

Het Luipaard van Lent 21 oktober 2022 om 08:11

Tsja, een instapmodel porsche is ook nog steeds duur. Dit is natuurlijk geen instapgravelbike, maar dat spreekt voor zich. Denk dat ze dit beter anders hadden kunnen verwoorden

hans mezger 21 oktober 2022 om 08:54

7500 Euro !!! crazy…………

Jan 20 oktober 2022 om 21:44

Zie hier het doel van de gravel hype.
Omzet.

Har77 21 oktober 2022 om 08:45

Oneens, rijden op een gravelbike is leuk. Simpelweg omdat je niet gebonden bent aan asfalt zoals op de racer en je bereik veel groter is dan op een mtb.
Het is dus geen hype, maar een leukere manier van het bedrijven vd wielersport.

Dat fabrikanten dit op een schandalige manier aan het uitmelken zijn ben ik wel met je eens, maar er zijn gelukkig nog voldoende merken die voor gravel/allroad iets betaalbaars maken. Wat dan ook nog eens niet zo spuuglelijk is als dit afzichtelijke hok met een ingewikkelde variant vd isospeed van Trek.
De prijs voor draak van de week is nek aan nekrace tussen Bianchi en Speci

makkelijk 21 oktober 2022 om 07:37

Het is geen achtervering, het is zadelvering. Je kan ook een zadelpen met vering en hetzelfde bereiken voor hetzelfde gewicht en een heel stuk minder centjes.

jooprioolpijp 21 oktober 2022 om 12:36

Lijkt mij ook. Mechanisch zie ik geen verschil tussen dit en zo’n verende pen met parallellogram. Die instelbare demping is vast goed voor het comfort, maar demping (itt vering) is een ander woord voor energieverlies. En dat alles voor 30 mm veerweg. Dat comfort kun je, zonder energieverlies, ook krijgen met tubeless dikke banden op lage druk. Heeft als bijkomend voordeel dat de hele fiets rustig blijft en niet alleen de rijder, en dat de verbinding fiets-rijder maximaal stijf blijft.

Het Luipaard van Lent 21 oktober 2022 om 16:15

Ook dikke banden met lage druk zorgen voor energieverlies. Immers, vervorming is ook energieverlies. En met lage druk vervormen ze veel, dan gaan de energie daarin zitten ipv in snelheid. En dan heb ik het nog niet eens over de toegenomen rolweerstand.
Élke vorm van demping zorgt voor energieverlies. Ik verwacht ook dat verschillende vormen die dezelfde hoeveelheid demping bieden praktisch hetzelfde energieverlies opleveren.

Har77 21 oktober 2022 om 18:13

@luipaard: jaar of 20 onderzoek gemist naar relatie bandbreedte/druk/ondergrond en de invloed op te leveren wattage?
Inmiddels is wel duidelijk dat op slechte/oneffen ondergrond een brede band op lage druk sneller is, simpelweg omdat die zich vormt naar de ondergrond ipv van hobbel naar bobbel te stuiteren.
Demping is geen energieverlies, maar – winst door betere controle.

We zijn een flink stuk geevolueerd van 23mm op 8 bar.

jooprioolpijp 21 oktober 2022 om 21:07

@Luipaard – je hebt gelijk, vervorming van de band kost energie, maar waar het op zachte cq. vervormbare ondergrond om gaat, is dat de vervorming van de grond een stuk meer energie kost. In tegenstelling tot een band is de vervorming van gravel/zand/gras helemaal niet (bijna) elastisch. De truc met zachte brede banden is dat het contactoppervlak tussen band en grond heel groot wordt, en daarmee de druk op het contactvlak afneemt, en daarmee de vervorming van de grond en de bijbehorende verliezen. Of minder abstract: een hard en small bandje drukt heel diep in een zachte ondergrond, en al die energie ben je kwijt; een zachte brede band blijft er lekker opliggen. Omdat asfalt niet/nauwelijks indrukbaar is, geldt daar dat harder banden minder rolweerstand opleveren – en een zere rug.

Het Luipaard van Lent 22 oktober 2022 om 08:01

@Har77

Daar ben ik volledig van op de hoogte, dank je! :)

Maar er zit wel ergens een limiet aan. Met 2.2′ banden op 0,8 bar ben je op een normaal gravelpad natuurlijk een stuk langzamer dan met 40mm op 2,3 bar, om maar even een voorbeeld te noemen.

@joop, ook jij hebt gelijk. Toch denk ik dat het energieverlies van zachte bandjes zonder ‘vering’, of ‘vering’ met iets hardere banden redelijk tegen elkaar weggestreept kan worden. Eigenlijk zou je het eens moeten testen naast elkaar.

Romāns Vainšteins 21 oktober 2022 om 10:56

Mijn tip : een alu Domane met gravelbanden, onder de 2000 en gaat als een speer.

kleomantre 21 oktober 2022 om 19:58

Ik vraag me ook altijd af wie er behoefte aan heeft om een a twee dikke netto maandsalarissen aan een fiets uit te geven. Iets dat je niet zoveel sportief voordeel geeft als bij het kopen van duurder segment auto’s omdat je zelf de PK’s moet leveren.

In tegenstelling tot die categorie (luxe, SUV of sport) auto’s is dat het verder niet belastend is dat ze er zijn. Dus ja wie de blits wil maken met een statusfietsje doet er verder niemand kwaad mee.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.