De Merida Reacto van Sonny Colbrelli

Door , woensdag 17 april 2019 om 09:30
De Merida Reacto van Sonny Colbrelli

Foto's: Joris Knapen

De komende wedstrijden zullen we Sonny Colbrelli weer vaker op de voorgrond zien. De 28-jarig Italiaan reed namens Bahrain Merida bijna alle Belgische voorjaarskoersen, maar focust zich vanaf nu op de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race. Wij vroegen de Lombard naar zijn materiaal en in het bijzonder zijn Merida Reacto.

Colbrelli verdedigt sinds 2017 het shirt van Bahrain Merida. Tijdens zijn eerste maanden in het rode tricot met blauw en gouden accenten was hij direct succesvol. In maart won hij in de stromende regen een rit in Parijs-Nice terwijl een maand later ook de Brabantse Pijl aan zijn palmares toegevoegd werd. Sindsdien zorgde hij voor successen in onder meer de Coppa Bernocchi en Gran Piemonte.

Sonny Colbrelli – Foto: Cor Vos

Keuzes
Bij Bahrain Merida hebben de renners, naast de Time Warp tijdritfiets, de keuze uit twee verschillende modellen. Zo is er de Scultura, de fiets waarop Nibali tal van successen heeft behaald. Daarnaast hebben zij de beschikking over de Reacto, de fiets waarmee Colbrelli vaak als eerste over de streep kwam.

De Scultura is de comfortabele klimmersfiets en de Reacto de aerodynamische en ontzettend stijve sprintersfiets. Het aantal modellen komt op vier wanneer je bedenkt dat de renners bij beide fietsen de mogelijkheid hebben om te kiezen tussen een exemplaar met velgremmen of schijfremmen.

“Ik kies altijd voor de Reacto. Normaal gesproken kies ik voor de versie met schijfremmen, maar in Vlaanderen reed ik met velgremmen.” De reden hiervoor is dat het wisselen van een wiel met disc nu eenmaal veel langer duurt dan met velgremmen. Omdat je in De Ronde vaak ver van de volgwagen zit is het geen optie om snel van fiets te wisselen. De foto’s op deze pagina zijn gemaakt voorafgaand aan de Ronde van Vlaanderen en zijn dus van de fiets met velgremmen.

In andere wedstrijden kiest hij voor schijfremmen. “Het is al heel vaak gezegd, maar het remt gewoon veel beter”, oordeelt hij. Daarnaast zorgen de schijfremmen er ook voor dat de fiets nog net iets stijver is. “Op een goede asfaltweg merk je niet veel verschil, maar op kasseien en op bergjes merk je dat het net iets stijver is. De fiets reageert net iets directer en dat is prettig.”

Colbrelli kan dan ook niet wachten tot iedereen in elke koers met discs rijdt. “Ik denk dat het nog een aantal jaar duurt voordat we allemaal op disc rijden. Wanneer het wisselen van wielen sneller gaat, dan denk ik dat het snel zal veranderen.” Hij is van mening dat het ook een stuk beter is voor de veiligheid. “Ik denk niet dat het goed is om allemaal met verschillende remmen te gaan rijden. Het verschil in remkracht is gewoon te groot”, denkt hij. Omdat schijfremmen nu eenmaal beter remmen is de kans groot dat je met velgremmen achter op iemand rijdt die wel met schijfremmen tot stilstand komt.

Nog steeds zijn er mensen die vinden dat schijfremmen levensgevaarlijk zijn. Daar moet Colbrelli wel om lachen. “Ja, een kettingblad met 53 tanden is ook gevaarlijk. Die wil je ook niet in je been krijgen”, grapt hij.

Vlijmscherpe reactiesnelheid
Voordat hij bij Bahrain Merida kwam, reed Colbrelli voor het ProContinentale Bardiani CSF. Bij deze ploeg reed hij met Colnago en Cipollini, twee Italiaanse fietsenmerken. Hij rijdt nu voor het derde jaar op Merida en is blij dat deze fiets een stuk stijver dan zijn vorige is. “Een echte sprintersfiets. Daarom rijd ik ook altijd op de Reacto. De fiets reageert direct op alles wat ik doe. Hij is licht en ook compact, dat maakt hem ook een stuk wendbaarder.”

De combinatie met Fulcrum wielen en de Dura Ace onderdelen maken de fiets volgens Colbrelli een topfiets. Bahrain Merida gebruikt tubes van Continental en die zijn eigenlijk altijd 25 millimeter breed. Wat betreft de velghoogte mogen de renners zelf kiezen. “Normaal gesproken rijd ik met 55 mm hoge velgen, maar als het echt waait wil ik nog wel eens voor 35 mm gaan. Gent-Wevelgem bijvoorbeeld, daar is het geen overbodige luxe om met lagere velgen te rijden. Je hebt dan toch een stuk minder last van de wind.”

Op het achterwiel zit een cassette met 11 verschillende tandwielen. De grootste is de 28. In combinatie met een 39 als binnenblad komt Colbrelli daar bijna alle klimmetjes mee op. “Nou ja, heel soms wil ik wel voor een 30 achter gaan, maar in het voorjaar heb ik aan 39 – 28 genoeg.” Zijn buitenblad is dan weer 53 tanden groot.

Colbrelli rijdt, net als zijn ploeggenoten, met de elektrische groep van Shimano Dura Ace. Terwijl Nibali zo lang mogelijk mechanisch wilde rijden (maar nu ook over is), was Colbrelli meteen verkocht. “Ik kan mij niet voorstellen dat ik ooit nog mechanisch zal schakelen. Het grootste voordeel vind ik die sprintbuttons, daar ben ik ontzettend van fan.” Sprintbuttons kan je overal op je stuur plaatsen waardoor je, ongeacht de positie van je handen, altijd kan schakelen. “Dat is toch top. Je kan gewoon altijd schakelen,”vertelt hij lachend.

Toch nog op een Scultura?
Ondanks dat hij resoluut voor de Reacto kiest, hoopt Colbrelli in de komende jaren in wedstrijdverband ook nog eens de Scultura te kunnen gebruiken. Niet omdat hij in het hooggebergte mee wil doen, maar vooral omdat de Scultura ook in Parijs-Roubaix wordt gebruikt. “Die koers wil ik nog erg graag een keer rijden. Het Vlaamse voorjaar is mijn grote droom en daar hoort Parijs-Roubaix ook bij.” Dit jaar heeft hij de ‘Hel van het Noorden’ overgeslagen. “Het is niet echt een koers waar je makkelijk van kan herstellen. Omdat ik mij focus op de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race, leek het ons geen goed idee om Parijs-Roubaix te rijden.”

Prestaties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar met drie top tien-noteringen mag Colbrelli voor de Brabantse Pijl zeker tot de favorieten gerekend worden. In 2018 was hij tweede achter Tim Wellens en in 2017 wist hij semi-klassieker zelfs op zijn naam te schrijven. In de Amstel Gold Race wist hij 2016 als derde te eindigen en hoopt hij dit jaar opnieuw mee te doen om het podium. Daarna zit voor hem het voorjaar erop. Wat betreft de toekomst, koestert hij nog één grote droom. “Ik moet en zal Parijs-Roubaix een keer gereden hebben,” besluit hij.

Merida Reacto

  • Frame: Reacto CF4 Rim
  • Stuurpen/Stuur: Vision Metron
  • Stuurlint: Prologo Onetouch
  • Remmen: Shimano Dura Ace 9100
  • Shifters: Shimano Dura Ace 9100
  • Derailleurs: Shimano Dura Ace 9100
  • Cassette: Shimano Dura Ace 9100
  • Crankset: SRM
  • Vermogensmeter: SRM
  • Fietscomputer: SRM
  • Pedalen Shimano Dura Ace 9100
  • Wielen: Fulcrum Speed 55T
  • Banden: Continental Pro LTD Competition
  • Zadel: Prologo
  • Zadelpen: Merida Reacto S-Flex
  • Bidonhouders/Bidons: Elite
  • Kleding: Sportful
  • Schoenen: Sidi
  • Helm: Rudy Project
  • Brillen: Rudy Project

Verantwoording:
Merida is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. De keuze voor het onderwerp is gemaakt door WielerFlits en het artikel is geschreven door een van onze redacteuren.

Dit artikel delen:

6 Reacties

Jan 17 april 2019 om 12:11

25mm band dikte is een must met schijfremmen
Hoor ik niemand over

Bastiaan Gaillard 18 april 2019 om 12:58

Waarom Jan?

Romāns Vainšteins 18 april 2019 om 21:09

Als minimale dikte of precies 25 ?

Mechanieker 19 april 2019 om 21:35

Waarom?

havana 20 april 2019 om 07:50

Hoe kom je aan die onzin? Heeft je lokale rijwielhandelaar je dat verteld?

zacht 28 april 2019 om 17:27

Nou is in het peloton al een tijdje de trend gaande om op bredere banden te rijden, 25mm is vrij standaard tegenwoordig. Iets met stijvere frames en comfort. Het punt van Jan is (denk ik) dat de remkracht van remschijven een beetje te heftig is voor smallere bandjes, die minder oppervlakte op de weg hebben.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.