De Merida Big Nine 7000: Een echte racer

Door Daan van den Berg, vrijdag 9 november 2018 om 12:00

Foto's: Henri Santing

Het wordt weer vroeg donker, de bladeren vallen van de bomen en de temperatuur daalt. De zomer is nu toch echt voorbij. Voor veel fietsers is dit het moment om de racefiets op te bergen en de mountainbike uit de schuur te halen. Bij Materiaalzone denken we er ook zo over. Hoog tijd om het bos in te duiken! Deze week doen we dat op de Merida Big Nine 7000, een hardtail mountainbike afgemonteerd met Shimano XT. De fiets kost €3.199, waarmee hij tot de middenklasse behoort.

We haalden de fiets op bij het Merida Experience Center, een grote showroom in Apeldoorn. Daar staan niet alleen bijna alle modellen van Merida, ook is er een sfeervol cafeetje waar men na een testrit even tot rust kan komen. In het café zijn een aantal relikwieën te vinden die herinneren aan de vele successen dat het merk al heeft behaald. Begin dit jaar won Vincenzo Nibali Milaan-San Remo, nadat hij een paar maanden eerder ook de Ronde van Lombardije op een Merida wist te winnen. Voordat het merk startte met de sponsoring van het de profploeg Bahrein-Merida, was het actief als sponsor van Lampre Merida. Onder deze vlag heeft het Taiwanese merk dan ook al tal van ritzeges behaald.

De prijzen op de weg vallen bijna in het niet vergeleken met de triomfen die het merk op de mountainbike wist te behalen. De Spanjaard José Antonio Hermida heeft daar een groot aandeel in. Hij werd zowel wereld- als Europees kampioen op een Merida. Daarnaast behaalde hij in 2004 een zilveren medaille op de Olympische Spelen, voor Bart Brentjes en achter Julian Absalon.

Een echte racer
Dat het merk veel ervaring heeft in de wedstrijdsport, is te zien aan de sportieve uitstraling van de Big Nine 7000. Hoewel Merida ook groot is in het segment van sportieve stadsfietsen, zie je aan alles dat het een topsportmerk is. De matzwarte look en de korte voorbouw zorgen ervoor dat de fiets snelheid uitstraalt en dat merk je als je erop zit. Het CF 3 Carbon frame is erg stijf en wil vooruit, de pedaalslagen zijn raak en de stijfheid zorgt ervoor dat je snel kan accelereren. De combinatie met de Fulcrum Red Zone 500 wielset met Boost naven en steekassen maakt de fiets ontzettend stijf.

Is stijfheid dan zo belangrijk in het mountainbiken? Ja en nee. Stijfheid zorgt ervoor dat je de fiets perfect onder controle hebt en dat hij doet wat jij wilt. Daarnaast ben je op veel stukken gewoon sneller omdat je goed kunt accelereren. Toch heeft het ook nadelen. De stijfheid zorgt er namelijk voor dat de fiets af en toe de neiging heeft in een bocht uit te breken waardoor je behoorlijk moet corrigeren als je op singletracks aan de gang gaat. Ook zorgt een stijve fiets voor minder comfort, maar daar heeft Merida wat op gevonden.

Om de fiets optimaal te testen hebben we verschillende routes opgezocht. We dwongen de Big Nine 7000 tot het uiterste door de singletracks op de Utrechtse Heuvelrug aan te vallen. Rondom Amerongen, Leersum en Rhenen liggen een aantal prachtige routes waarin je eigenlijk alles tegenkomt. Singletracks, bergop of bergaf. Bij de meeste routes valt het op dat er aardig wat ‘remgaten’ ontstaan zijn. Dat is geen probleem, maar zorgt er wel voor dat je fiets alle kanten op stuitert. De voorvork van Big Nine 7000 is een Fox Performance 32 Float SC Air en die heb je op de routes ook wel echt nodig.

Al dat stuiteren zorgt ervoor dat men steeds vaker naar een full-suspension uitwijkt. Je hebt tenslotte meer vering wat zorgt voor een comfortabele fiets. Maar een volgeveerde fiets in deze prijsklasse is vaak zwaarder en komt de stijfheid niet altijd ten goede. Merida heeft daar wat op gevonden, namelijk de S-Flex zadelpen en de Flex-Stay achterbrug. Het is vooral te zien aan een plat stuk zadelpen net onder het zadel. Dit zorgt ervoor dat de zadelpen enigszins kan doorbuigen en voor de nodige demping zorgt.

Een carbon zadelpen die af en toe flink doorbuigt is even wennen. Vooral als je achterop het zadel zit merk je dat de zadelpen klappen opvangt. Met name wanneer je weer gaat zitten, buigt de zadelpen een stukje door. Het gevoel dat een carbon zadelpen doorbuigt is in eerste instantie raar, je bent toch bang dat het doorbreekt. Maar als je er wat langer op rijdt, merk je ook dat de klappen van onderen door de flexibiliteit van de zadelpen worden opgevangen. Dit zorgt ervoor dat je wel degelijk met meer comfort over hobbelige singletracks gaat.

Volle bak vooruit
In deze periode van het jaar begint de NTFU-kalender steeds voller te worden. Op de site van de Nederlandse Toer Fiets Unie is te zien dat er elk weekend wel een mooie MTB-toertocht wordt georganiseerd. Om de Merida Big Nine 7000 optimaal te testen hebben we de Veluwe Challenge gedaan, een toertocht met start en finish in Ede. Een groot deel van de tocht gaat door de bossen van de Veluwe. Er is wat hoogteverschil, maar er zijn voornamelijk paden waar je hard overheen kunt fietsen.

Dat was precies wat we zochten. We vroegen ons namelijk af hoe de fiets aanvoelde wanneer je hard over bospaden rijdt. De conclusie is dat de Big Nine 7000 prima geschikt is om heel hard mee te fietsen. De stijfheid en de race geometrie zorgen ervoor dat je goed vooruit gaat. Lock hierbij je Fox Performance 32 Float SC en je kunt een prima snelheid halen.

Hoe sneller je fietst, hoe meer tanden je op je voorblad wilt hebben. Ik ben gewend om te schakelen naar het buitenblad, maar op deze fiets zit er echter maar één. Dat is geen uitzondering, want steeds meer fietsen rijden met 1×11. Oftewel: één blad voor en elf tandwielen achter. De ‘zwaarste’ versnelling op de Merida Big Nine 7000 is een 32 voor en 11 achter. Een versnelling waar je eigenlijk prima mee kunt rijden, al moet je niet veel harder dan 40 willen gaan. De cadans die je dan moet halen, is bijzonder pittig. Indien gewenst is het mogelijk om het 32T voorblad te vervangen voor een 34T.

Rijdend met een heel hoog tempo, was ook het enige moment waarop we merkten dat we maar één voorblad hadden. Andersom was het namelijk geen probleem. Hoe langzamer je gaat, of hoe steiler de hindernissen zijn, hoe lichter je wilt rijden. Schrik niet, achter zit als grootste tandwiel een 46. Dit betekent dat de lichtste mogelijkheid 32-46 is. Wanneer je dat op een vlakke weg zou gebruiken, val je bijna om en is lopen sneller. De conclusie die we daaruit kunnen trekken is dat we met de ruime mogelijkheden op de cassette het 1×11-concept meteen omarmen.

Dat we erg licht konden schakelen, was geen overbodige luxe toen we de fiets rondom Rhenen gingen gebruiken. Op de 6,4-kilometer lange route kom je eigenlijk alles tegen. Technische afdalingen, uitdagende singletrack en stukken bergop. Een ultiem rondje om de fiets nog eens goed te testen. Opnieuw zorgt de stijfheid en de ‘race-feel’ van deze fiets ervoor dat je over de route heen vliegt.

Na het snelle rondje rondom de Defensieweg, is het tijd om de fiets eens te testen op de heuvels van Kwintelooijen, de zandafgraving waar in 2000 het Europees Kampioenschap mountainbike werd verreden. Hoewel dit rondje maar 2,4 kilometer is, geeft dit meer dan 10 minuten plezier. Het parcours is loodzwaar, de klimmetjes en afdalingen zijn kort, maar volgen elkaar ontzettend snel op. Dit zorgt ervoor dat je vooral aan het klimmen bent. Het is erg smal en de bochten zijn kort. Je merkt dan wel dat de race-geometrie ervoor zorgt dat de fiets op de smallere stukken iets minder wendbaar is. Wel heb je alle controle, maar omdat de fiets vooral heel hard wil, moet je dat zelf corrigeren. Dat is niet erg, want dit zorgt ervoor dat je echt bezig bent met het rijden van die route. En na 2,4 kilometer afzien is het weer een genot om op de langere bospaden richting huis te rijden.

De Merida Big Nine 7000 is een fiets waarmee je de meeste Nederlandse routes heel hard over kunt vliegen. Daarnaast ben je tijdens toertochten niet meer bij te houden omdat je een echte mountainbike met race-ambities tussen je benen hebt. Ik weet niet of het aan te raden is met deze fietsen rotsachtige paden en echte downhill-parcoursen te rijden, maar dat is dan ook niet de intentie die Merida met deze fiets heeft.

Merida Big Nine 7000
Frame: Merida Big Nine 7000
Voorvork: Fox Performance 32 Float SC Air 100 mm 2 position lockout
Achterderailleur: Shimano XT Shadow+
Shifters: Shimano XT
Remmen: Shimano XT
Crankstel: Shimano XT 32T
Bracket: Shimano MT800-PA Pressfit
Ketting: KMC X11-1
Wielen: Fulcrum Red Zone 500
Cassette: Shimano XT 11-46T 11 speed
Banden: Continental Race King 2.2
Stuur: Merida Expert CC 720 mm
Stuurpen: Merida Expert CC
Balhoofdstel: FSA No.55E
Zadelpen: Merida Team CC S-Flex
Zadel: Prologo Scratch

Meer info over de Merida Big Nine 7000 lees je op de site van Merida

Dit artikel delen:

2 Reacties

Merlinappa 9 november 2018 om 16:23

Gek recht stuur zeg.. ;)

Guushovd 10 november 2018 om 16:40

Edit: reactie herzien

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.