De HJC Valeco fietshelm: Veelzijdige nieuwkomer
Foto's: Joris Knapen
vrijdag 1 november 2019 om 13:24

De HJC Valeco fietshelm: Veelzijdige nieuwkomer

Soms kom je in het peloton een merk tegen dat je niet direct kunt plaatsen. Zo rijden de renners van Lotto Soudal al enige tijd met de letters HJC op de helmen. Een nog relatief onbekende naam onder wielervolgers. Hoog tijd om eens kennis te maken met het bedrijf achter deze drie letters.

Ervaren nieuwkomer
HJC Sports mag in de wielerwereld een relatieve nieuwkomer zijn, in de motorsport heeft de Zuid-Koreaanse onderneming zijn sporen al ruimschoots verdiend. HJC is sinds begin jaren ’70 als helmenfabrikant actief in deze markt en groeide uit tot een van de bepalende spelers. Zo worden jaarlijks wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Vrij recent koos men ervoor om ook helmen voor wielrenners te maken.

Sinds vorig jaar levert het dus ook helmen aan de renners van Lotto Soudal, die gebruikmaken van de Ibex en de Furion. Voor de ontwikkeling van de (dichte) aerohelm Furion liet HJC zich inspireren door motorhelmen en ook de Ibex heeft een aerodynamische uitstraling. Voor tijdritten hebben de renners van de rood-witte formatie de beschikking over de Adwatt, die ook door Victor Campenaerts gebruikt werd bij zijn werelduurrecordpoging.

De Valeco die wij hebben getest, mag gezien worden als het jongere broertje van de Ibex. De HJC Valeco werd eerder dit jaar geïntroduceerd en geldt als een prijsvriendelijk alternatief voor het topmodel.

HJC Valeco

Moderne uitstraling
Op het eerste gezicht is de strakke stijl behouden, waardoor ook dit model een moderne uitstraling heeft. In vergelijking met de Ibex zien we dat er minder luchtgaten zijn. Voorop zien we in het midden drie grote gaten (waarvan de buitenste in tweeën gesplitst zijn) en twee kleinere aan de zijkant. Hier is ook plek om eventueel je fietsbril tijdelijk te parkeren. Via vijf gaten aan de achterkant verlaat warme lucht de helm.

Onze helm heeft een zwarte schaal in het midden en aan de zijkanten rode banen. Deze kleurencombinatie kan mij altijd wel bekoren. Smaak blijft iets persoonlijks, maar doorgaans is ‘rossonero’ voor mij goed te combineren met andere wielerkleding.

Voor wie de voorkeur heeft voor een andere kleur, zijn negen variaties (waaronder een rood-witte Lotto Soudal-replica) om uit te kiezen. Wanneer je de grote zwarte letters op de zijkant als storend ervaart, is er bijvoorbeeld een stijlvol matzwart alternatief.

HJC Valeco

Flexibel
Bij een blik aan de binnenkant van de helm zien we een voering die uit vijf stukken bestaan. De beschermende pads kunnen makkelijk verwijderd (en terug aangebracht) worden, waardoor deze bijvoorbeeld met behulp van het bijgeleverde zakje de wasmachine in kunnen.

De helm is in wijdte te verstellen met het draaiwieltje op het achterhoofd. Het wieltje is aan de kleine kant en draait wat zwaarder dan ik gewend ben, maar al met al is het verstellen een fluitje van een cent.

De Valeco is beschikbaar in drie maten (S: 51-56 cm, M: 55-59 cm, L: 58-63 cm). Voor deze test hebben wij gebruikgemaakt van een maat L. Met een hoofdomtrek van 62 centimeter heb ik vaak de grootste uitvoering nodig en de grootste maat van de Valeco volstaat voor mij.

Al met al weegt dit model volgens HJC 270 gram, wat 30 gram meer is dan de Ibex. Een check op de keukenweegschaal komt uit op ongeveer hetzelfde gewicht. Niet weinig, maar zeker ook niet veel.

HJC Valeco

Veelzijdig
Bij het ontwerp van fietshelmen is het zoeken naar een goede balans tussen aerodynamica, ventilatie en vanzelfsprekend veiligheid. Zoals gezegd is aerodynamica een van de sterke punten HJC. Doordat het bedrijf over een eigen windtunnel beschikt, kon het de nodige tijd en energie steken in het optimaliseren van de luchtstroom. Dit kwam ook de ventilatie ten goede. De helm heeft twaalf ventilatiegaten die ervoor zorgen dat de koude lucht er aan de voorkant in komt en de warme lucht er aan de achterkant uitgaat. Toegegeven, in de zomer stond deze helm zijn mannetje en ervoer ik geen extra hinder door de warmte.

Uiteindelijk is veiligheid de belangrijkste reden waarom je een helm draagt. Je hoopt het niet nodig te hebben, maar uiteindelijk gaat het om de bescherming die de helm biedt bij een eventuele val. De Valeco beschikt weliswaar niet over een meebewegend MIPS-systeem of een schokabsorberende Koroyd of Wavecell laag, maar biedt met verschillende methodes extra veiligheid.

Zo is er bij de Valeco sprake van een In-Mold constructie. Dit wil zeggen dat het EPS-schuim aan de binnenkant en de Polycarbonaat-schaal aan de buitenkant met elkaar verbonden zijn. Deze vastere structuur moet naast meer stijfheid zorgen voor een betere veiligheid. Daarnaast is de helm versterkt met een interne versterkingsstructuur, een soort skelet dat ervoor zorgt de helm niet breekt bij een val.

HJC Valeco

Strak
We hebben de afgelopen maanden uitgebreid de gelegenheid gehad om deze helm te testen. De eerste kennismaking was al in juni, toen we de helm kregen voor een uurtje fietsen op het racecircuit van Zolder. Met zowel zon als een regenbuitje kreeg de Valeco direct een goede test. De helm doorstond deze prima, al vond ik hem wel wat strak zitten.

Eenmaal thuis nam ik iets meer tijd om de helm af te stellen. Naast het eerder genoemde wieltje aan de achterkant, is de helm vast te zetten via de gangbare bandjes met herkenbare sluitingen. Hoewel ik hier altijd een beetje mee loop te stuntelen, had ik vrij snel de juiste afstelling te pakken. In de ritten die daarna zouden volgen, voldeed de Valeco prima. Stabiel en niet te warm. Het is niet zo dat je niet meer doorhad dat je een helm droeg, maar hij was evenmin storend aanwezig.

HJC Valeco

Conclusie
Hoewel HJC nog een relatieve nieuwkomer op de wielermarkt is, heeft het met de Valeco direct een degelijke helm op de markt gebracht. De HJC Valeco is een allrounder die zowel in de zomer als winter goed te gebruiken is. De helm zit stevig op het hoofd zonder storend te worden en de afstellingen zijn makkelijk aan te passen. Op het gebied van veiligheid zijn door het ontbreken van technologieën als MIPS, SPIN of Wavecell echter nog stappen te zetten.

De consumentenadviesprijs bedraagt 149 euro, al is hij online ook voor een paar tientjes minder te verkrijgen. Voor deze prijs ontvang je een goede helm, in een prijsklasse waar het concurreert met bijvoorbeeld een Giro Synthe of een Lazer Z1. Wanneer je iets meer vraagt van een helm, maar niet direct de hoofdprijs wil betalen, dan is deze Valeco een prima keuze.

Verantwoording:
Wij hebben van HJC een helm ontvangen tijdens een test-event en mochten deze ook houden. Het artikel is geschreven door een van onze redacteuren. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.