De Gonso Fietsbroek: Degelijker kan eigenlijk niet

De Gonso Fietsbroek: Degelijker kan eigenlijk niet

Foto's: Joris Knapen

Door Daan van den Berg
dinsdag 16 november 2021 om 10:00

Een degelijke zwarte broek. Eigenlijk heb ik niet meer nodig als ik op de fiets stap. Natuurlijk: een ondershirt, shirt, sokken, een helm en een paar schoenen, maar de wielerbroek is misschien wel het belangrijkste kledingstuk om comfortabel te kunnen fietsen.

Het zitten op je zadel is één van de drie contactpunten met je fiets. Naast je handen en voeten is het vooral je achterwerk waarmee je je fiets in bedwang houdt. Daar is een goed zadel voor nodig, maar minstens een goede wielerbroek.

En als het om wielerbroeken gaat, ben ik nogal veeleisend. Of nou ja, eigenlijk ook niet. De broek moet goed zitten, lang genoeg zijn, goede bretels hebben, slijtvast zijn, maar bovenal zwart. Het is smaak, maar voor mij moet een wielerbroek zwart zijn. Een klein gekleurd detail aan het einde van de broekspijpen mag, maar hoe zwarter hoe beter.

Voor Materiaalzone testte ik een Gonso Sitivo-broek. En veel degelijker kan een broek niet zijn. Misschien spring ik nu te snel naar een conclusie, maar dat is nu net wat ik zoek. Een degelijke koersbroek.

Kenmerkende G

Maar eerst het merk Gonso. Zo lang ik mij kan herinneren maakt Gonso wielerkleding. De kenmerkende ‘G’ als logo zie je vaak terug op broeken van verschillende fietsers. Overigens vooral als je op zondagochtend zelf een rondje fietst. In de WorldTour is op dit moment geen kleding van Gonso te vinden. Wel zien we het merk zo nu en dan in de mountainbikewereld.

Gonso maakt vooral wielerkleding, maar is ooit begonnen als producent van lingerie, kousen en nachtjapons voor vrouwen. En dat begon al in 1926, toen Johannes Gonser in Albstadt zijn bedrijf opstartte. Na lingerie ging Gonso over op ski- en langlaufkleding, om uiteindelijk de overstap te maken naar wielerkleding. En dat was eigenlijk heel toevallig.

De pijnlijke billen van Hans Gonser, de kleinzoon van oprichter Johannes, zorgden ervoor dat Gonso wielerbroeken ging maken. Gonser jr. ging fietsen, maar dat zorgde voor blessures aan zijn zitvlak. Hij vroeg de kleermakers van Gonso om eens een zeem van hertenhuid in zijn broek te naaien. Dat was allemaal eind jaren ’70. In de jaren daarna produceerde Gonso een volledige collectie fietskleding, en sindsdien zijn ze daar niet meer mee gestopt.

Gonso Sitivo

De broek die wij hebben getest is de Gonso Sitivo, een broek uit de middenklasse. Deze is verkrijgbaar voor 99,95 euro. Te koop in alle kleuren, als het maar zwart is.

‘Gonso, sitzt perfekt’ staat er op de zeem. In ons geval is de zeem groen. Er is overigens ook nog een rode en blauwe zeem beschikbaar. En dan is elke kleur er nog in een mannen- en vrouwenversie. Zes stuks dus. Die kleuren kies je niet omdat je nu eenmaal liever groen, rood of blauw ziet als je je broek aantrekt, maar omdat ze wel degelijk anders zijn.

Blauw: De blauwe zeem is gemaakt voor fietsers die rechtop zitten. Dat betekent dat op de plek waar je zitbotjes zitten, er meer schuim is gebruikt.

Groen: De groene zeem is voor een compacte zit. Niet rechtop, maar ook zeker niet ontzettend diep. Hier hebben ze het schuim aan de voor- en achterkant ongeveer even dik gemaakt.

Rood: De rode zeem is de racezeem. Hier zit de demping vooral in het voorste gedeelte van je zeem. Dit zorgt bij een diepe zit voor extra ondersteuning van je schaambeen. Omdat je wat verder voorover gebogen zit, is er minder druk op je zitbotjes.

Visnet

Je hoeft de woorden visnet en broek niet te googelen om te weten waar je aan denkt als je een broek van een visnet maakt. En als je dan bedenkt dat Gonso een geschiedenis in de lingerie heeft, gaat mijn fantasie toch aardig te keer. Toch heeft Gonso deze broek met behulp van visnetten gemaakt. Dat zit zo: visnetten blijven vaak achter in de oceaan. Dat is natuurlijk slecht voor het milieu. Die visnetten worden opgevist en het materiaal daarvan wordt gerecycled. Dat materiaal wordt dan weer verwerkt in de broeken van Gonso. Maatschappelijk verantwoord dus.

Maar daar merk je niets van. Wat je wel merkt, is dat het een broek is die meteen lekker zit. Niet teveel poespas, maar gewoon een goede broek.

Wat opvalt, is dat de zeem vrij dik is. Wat mij betreft zit dat ook meteen lekker. Deze broek gebruik ik dan ook voor het fietsen op de weg, maar ook op de mountainbike. Met verschillende zadels blijf je genoeg demping houden.

Ook is de broek niet te glad, waardoor je dus stevig op het zadel zit blijft zitten. Ruw is die ook niet, dus als je onverhoopt gaat staan hoef je niet bang te zijn dat je broek aan je zadel blijft hangen. Je leest het al, deze broek is er eentje met alles wat je nodig heb om comfortabel te kunnen fietsen.

Smaken verschillen

Natuurlijk verschillen smaken, maar wat mij betreft mag een broek zwarter dan zwart zijn. Deze broek is volledig zwart, met een kleine stippellijn aan reflectie aan het einde van de broekspijpen. Dat einde is trouwens met een anti-sliplaag, waardoor je broekspijpen goed blijven zitten.

De broek is overigens niet helemaal zwart. De achterkant van de bretels heeft een wit paneel dat extra goed je zweet afvoert. Dit betekent dat je deze broek ook prima zonder ondershirt kan dragen.

Het enige minpuntje is de lengte van de broekspijpen. De bretels en broek zijn perfect wat betreft de maat, maar de pijpen mochten voor mij toch iets langer zijn. Daarbij moet wel gezegd worden dat ik iemand ben die van lange pijpen en middelhoge sokken houd. En na een paar keer in de zon moet je tan-line natuurlijk wel precies op je tan-line blijven.

Eigenlijk is dit een van de meeste degelijke broeken die ik ooit aan heb gehad. Niet meer en niet minder. Voor een broek van 100 euro is dat ook precies wat je nodig hebt. Een goede broek met kwalitatief hoogstaand materiaal.

Dit artikel delen:

9 Reacties

platteprijs 16 november 2021 om 12:42

Zó irritant die veel te korte broekspijpen. Het is bijkans onbegonnen werk om een broek te krijgen die niet meteen een mannelijke hotpants is. In het profpeloton zie je het niet. Volgens mij is het dan ook een ordinaire manier van fabrikanten om meer te verdienen op een broek. Als je de bespaarde stof afzet op de totale jaarproductie kom je volgens mij op een aardig bedrag.

007 16 november 2021 om 13:07

De duurdere Sportfull en Futurumshop broeken hebben wat mij betreft hier geen last van. Lange pijpen, goede zeem en hele fijne stof

Noordbiker 16 november 2021 om 15:00

Vind op zich de kwaliteit van het eigen merk van Futurumshop meer dan prima, heb ook 2 broeken van dat merk waar ik meer dan tevreden over ben. Heb voor in de winter een lange sportfull die me ook prima bevalt. Ondanks dat , heb ik laatst een topbroek voor de helft van de prijs kunnen aanschaffen, de Q36.5 DOTTORE L1, wat een topbroek is dat zeg. Super licht, hele dunne zeem, maar enorm comfortabel, zeker ook bij 100+ ritten.

platteprijs 16 november 2021 om 17:25

@ dank mannen, goed om te weten

Guushovd 16 november 2021 om 18:35

Ik vind juist dat de meeste broeken de laatste jaren te lang zijn, bijna tot aan de knieën meestal.

Ik mis bij de foto’s trouwens een foto van de bovenkant van de broek.

Kelder is de Man 18 november 2021 om 18:50

Platteprijs
Dan zou ik Ale proberen. Doorgaans lekker lang tot vlak boven de knieen. Kruipt ook niet naar boven. Alleen het zeem vind ik persoonlijk wat minder.

kleomantre 16 november 2021 om 17:45

Het is nogal wat als een middenklasse broek al 100 euro kost.

Ik behoor qua tempo en mogelijk ook qua aantal km’s toch wel in de middenklasse van het totaal aan recreatieve racefietsers. Ik zou het mezelf niet kunnen goedpraten om met geld te smijten voor allerlei wielrenbenodigdheden. Probleem is ook nog eens dat juist wielrenbroeken fiks slijten. Denk aan bijvoorbeeld G-Star jeans die echt kwalitatief niet beter zijn dan broeken die minder dan de helft kosten.

ssj 16 november 2021 om 19:27

Ik koop dit soort middenklasse broeken als ze in de uitverkoop zijn. Dan vind ik ze wel betaalbaar

Barry Batsbak 17 november 2021 om 11:31

Behoren tot de middenklasse van recreatieve fietsers is geen uitdrukkelijke reden om je te beperken tot middenklasse fietskleding. € 100,00 voor een echt degelijke koersbroek met een zeem waar je het urenlang op uithoudt vind ik persoonlijk geen gek bedrag. Ik doe overigens hetzelfde als ssj, kopen als ze in de aanbieding zijn. Zomerspullen koop ik in de winter, winterspullen koop ik in de zomer en dan valt er online zat te halen. High-end spullen voor minder dan premium-prijzen. Ik heb erg goede ervaringen met broeken van Sportful en ik ben ook wel een beetje merkvast als iets gewoon goed bevalt. Het voordeel is dat je weet welke maat je moet hebben dus mocht er online iets voorbij komen, dan is het ook gelijk klik en klaar. Ik hou er zelf wel van als een koersbroek echt strak-strak zit. Mijn ervaring met middenklasse en nog goedkopere broeken is dat de stof echt wel slapper is en dat er dan vanalles bungelt waarvan ik liever heb dat het strak ingesnoerd op zijn plek blijft. Super storend…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.