De Challenge Dune: Meer grip op zanderige stroken

De Challenge Dune: Meer grip op zanderige stroken

Foto's: Joris Knapen

Door Damian van Dalsem
vrijdag 20 december 2019 om 09:00

Het veldritseizoen is inmiddels in volle gang. De keuze voor de juiste banden is in deze tak van de wielersport essentieel. Rhino’s en de Grifo’s klinken bij de gemiddelde volger bekend in de oren, maar hoe zit het met de Dune? Deze band is ontworpen voor het crossen door zand en op ijzige ondergronden. Om te achterhalen hoe dit werkt, onderwierpen wij de Challenge Dune aan een test.

Handgemaakt
Challenge staat bekend een van de grootste bandenproducenten in het veldrijden. Renners als Eli Iserbyt en Tom Pidcock reden in het verleden al op het Italiaanse merk. Pidcock is nog steeds een van de ambassadeuren van Challenge, samen met onder andere Marianne Vos, Thibau Nys en Katie Compton.

Challenge is van oorsprong een Italiaans merk. Vandaag de dag worden de banden geproduceerd in Thailand, omdat zij daar de meest waardevolle natuurlijke rubber kunnen vinden. Bovendien zit er – naast het feit dat de arbeidskrachten goedkoper zijn – een hoop knowhow en vakmanschap die nodig is voor de productie van de banden.

Puncture Protective Strip en SuperPoly
De Dune band wordt door Challenge omschreven als de band voor snelle, zanderige of winterse omstandigheden en heeft een breedte van 33 millimeter, wat hem geschikt maakt voor velgen met een breedte tussen 15 en 19 millimeter.

De ideale bandendruk zit volgens Challenge tussen 2.1 en 2.7 bar, al blijft dat natuurlijk persoonlijk. Verder is er een Puncture Protective Strip in de band verwerkt. De naam verraad het al: dit is om de banden te verstevigen en beschermen tegen lekke banden.

Wat opvalt bij deze band is het profiel. Op het loopvlak zie je het speciale profiel om door het zand te rijden. Dat zijn de hele kleine nopjes in de vorm van diamantjes. Dit zorgt ervoor dat je als ware bovenop het zand rijdt en er niet in zakt. De diamantjes worden ook gebruikt voor veldritten in winterse omstandigheden.

Naast het profiel op het loopvlak zitten ook aan de zijkant nopjes, die ervoor zorgen dat je in de bochten grip vindt. Dat is met name in snelle en/of crossen in winterse omstandigheden belangrijk.

Challenge gaat voor banden met een zo laag mogelijke rolweerstand. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Aramide, een materiaal dat ook gebruikt wordt voor kogelvrijevesten. Aramide staat erom bekend om heel hittebestendig te zijn en een grote treksterkte te hebben. Dit laatste zorgt ervoor dat de band stevig is. De casing van de band wordt gemaakt van SuperPoly, een verbeterde vorm van polyester.

Makkelijke montage
Voor de review kregen we op verzoek een set Dune PRO clincher banden opgestuurd. Bij de installatie werden we al direct positief verrast. De vouwbanden van Challenge staan erom bekend dat ze heel strak om de velg zitten, dus we hadden ingecalculeerd dat de installatie wel eens een uitdaging kon worden. Met de installatie van de Dune Pro vouwbanden bleek het juist het tegenovergestelde. In no-time zaten ze rond de velg.

Om een buitenband goed te kunnen beoordelen zijn een aantal factoren van belang. Een daarvan is comfort. Hoe voelt de band aan? Wat opvalt bij deze band is de lage rolweerstand. Op de rechte stukken heb je het gevoel alsof je op een gewone wegband rijdt, maar in de bochten merk je dat het de nopjes aan de buitenkant voor grip zorgen. Dit zorgt ervoor dat je zelfs met hoge snelheid een comfortabel gevoel hebt in de bochten. Daarnaast is de Dune in de bochten erg soepel. Om dat gevoel te versterken is het handig om de speciale latex binnenbanden te gebruiken. Daarmee lijkt alsof je op tubes rijdt omdat die binnenband ook mee beweegt in de bochten.

Snijdend door het zand
Een ander belangrijk aspect is de betrouwbaarheid. Hoe goed is de band nou precies in het zand? Na een aantal testen, kunnen we stellen dat de Dune door het zand snijdt. Het speciale diamantjesprofiel, ontwikkeld voor zandcrossen, geeft je het gevoel dat je niet door het zand rijdt maar er net boven hangt.

Op deze manier zak je niet weg in de ondergrond en graaf je de wielen niet in. Op een gladde ondergrond is het belangrijk dat je op je bandendruk let. Als er te weinig lucht in zit ga je in gladde bochten driften en dat wil je liever niet hebben.

Conclusie
In de testen die we de afgelopen periode gedaan hebben met deze band, is er geen lekke band voorgekomen. De Dune is goed bestendig tegen uitstekende wortels en plotselinge klappen van de ondergrond. Dus ook op het vlak lekbestendigheid scoort de clincherband van Challenge uitstekend.

Crossbanden slijten natuurlijk best snel door de omstandigheden waarin gereden wordt. We hebben er echter nog te kort op gereden om iets te zeggen over de slijtage.

We hebben de Dune Pro ervaren als een comfortabele en betrouwbare band op de ondergrond waarvoor hij ontwikkeld is. De banden zijn verkrijgbaar voor een voor €39,95 per stuk. Voor deze prijs ben je verzekerd van een veelzijdige band waar je niet alleen in het zand, maar op meerdere terreinen prima mee voor de dag kan komen.

Dit artikel delen:

7 Reacties

FondriestTF3 20 december 2019 om 10:23

Er zit veel knowhow (know-how) in Thailand en (mede) daarom zitten ze daar? Want de ontwikkeling gebeurt in Thailand?

Sure.

Prima PR chef in ieder geval.

Thijs E 20 december 2019 om 11:18

Het is niet dat de arbeid daar zoveel goedkoper is hoor, dat heeft er echt helemaal niks mee te maken. Cyclocross zit ze daar in het bloed, elke winter draait het circus daar op volle toeren.

En wat de noviteit betreft: dit is gewoon de opvolger van de Challenge Grifo XS, alleen iets andere zijnoppen. Zie ook hier

Verder is dit onzin: “In de testen die we de afgelopen periode gedaan hebben met deze band, is er geen lekke band voorgekomen. De Dune is goed bestendig tegen uitstekende wortels en plotselinge klappen van de ondergrond. Dus ook op het vlak lekbestendigheid scoort de clincherband van Challenge uitstekend. Dat soort lekrijden (snakebite) is bij banden met binnenbanden voor een heel groot deel afhankelijk van de druk waar je mee rijdt, niet van de stevigheid van het karkas van de band.

Peter Van den outenaar 24 december 2019 om 17:58

Deze review is een goede weergave van mijn ervaring met de Dune. Ruim 100 uur gebruikt in bos en duingebied. Op de bospaden is het wel een beetje glibberen, vooral nu alle bladeren half rot liggen te zijn. In het duinzand presteert de Dune stukken beter dan Grifo’s.

trickstuff 25 december 2019 om 07:16
Quote:
Misschien volgende keer door iemand laten doen die daadwerkelijk wedstrijden rijdt op de crosser?

Interessante opmerking. Je lijkt te bedoelen dat wedstrijdrijders meer recht van spreken hebben dan niet-wedstrijdrijders en per definitie goede reviews schrijven. En je lijkt aan de wereld te willen laten weten dat jij wedstrijden rijdt.
Vooringenomen, denigrerend en narcistisch.

Merlinappa 26 december 2019 om 17:34

Ah, u kent mij persoonlijk begrijp ik? en vanwaar valt u mij zo persoonlijk aan?

Wat ik bedoel is dat wedstrijdrenners over het algemeen meer ervaring hebben en doordat ze op het scherpst van de snede rijden subtiele verschillen beter kunnen duiden. Natuurlijk geldt dat niet voor elke wedstrijdrenner, maar het mooiste is om ze door iemand te laten testen die en goed kan schrijven, en ze in koers kan testen mocht het mogelijk zijn. Vind ik!

Waar ik zeg dat ik koers trouwens? Ik vind uw reactie eerder vooringenomen en denigrerend.

KnightBiker 1 januari 2020 om 20:17

Een gewone slick uit de oude doos niet goed genoeg? Voor extra grip op modder etc is da zij profiel wel ok, maar op zand en strand is een slick echt voldoende. (En hoe breder hoe beter als je toch geen wedstrijden rijdt)

trickstuff 2 januari 2020 om 07:16

Hier

Quote:
Ik cross zelf ook praktisch elk weekend, en probeer altijd goed rekening te houden met het weer. Nu is het als het zo nat is niet evident, maar een ondershirt met windstopper erin scheelt al heel veel, net als goede beenstukken. Ook een snelpak van Roubaix-stof helpt natuurlijk.

Het kan zijn dat ie dit allemaal had (behalve beenstukken), maar als ik eerlijk ben lijkt dit ook wat slechte voorbereiding. Hopelijk leert ie ervan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.