De AGU-outfit van Team Jumbo-Visma : Samen werken aan een sneller tenue
Een grote ronde betekent voor wielrenners drie weken lang presteren onder vaak extreme omstandigheden. Tijdens de Tour de France moeten Primoz Roglic en zijn ploegmaten kunnen beschikken over topmateriaal. Team Jumbo-Visma vertrouwt op wielerkleding van het Alkmaarse AGU. De afgelopen jaren werkten de twee partijen intensief samen aan de creatie van wielerkleding die de renners helpt om onder alle weersomstandigheden het beste uit zichzelf te halen.
AGU draait al een tijdje mee in de wielerwereld. In het verleden kleedde het topteams als Panasonic en Rabobank. Sinds 2019 maakt dit oer-Hollands merk weer de wielerkleding van de grootste wielerploeg van Nederland.
Twee voorwaarden
Teambaas Richard Plugge benaderde in 2018 AGU-eigenaar Peter van den Kommer, wat de aanzet bleek tot een intensief partnership. “We zijn gaan luisteren naar de behoeftes en de ambities van het team. Die visie sloot goed aan bij wat wij als AGU nastreven,” legt Pascal Vergeer, bij AGU verantwoordelijk voor Team Jumbo-Visma en Teamwear, aan ons uit. “De ploeg had destijds twee absolute voorwaarden. Ze wilden dat wij een beter tijdritpak gingen maken dan dat ze toen hadden. Dat behoorde toen al tot de betere pakken, maar zij wilden absoluut het beste. Als tweede vroegen ze om een beter sprintpak. Ook daar moest er op snelheid en aerodynamica een beter pak komen.”
De samenwerking kwam voor AGU op een goed moment. “We waren als merk intern een beetje ingeslapen”, geeft hij toe. “Maar aan de buitenkant was niet zichtbaar dat we intern al twee jaar bezig waren met het ontwikkelen van innovatieve kleding. Toen de ploeg bij ons binnenstapte, hadden we daarin al een aantal belangrijke stappen gemaakt.”
AGU deed bij de ontwikkeling van de kleding zijn voordeel met de kennis die het uit een eerdere samenwerking had opgedaan. “Twee jaar eerder zijn we met het BEAT-team op de baan al gestart met het maken van sprintpakken. Daardoor wisten we dat we al het snelste speedsuit in huis hadden. In de eerste windtunneltests waren we daardoor direct al een paar procenten beter dan de huidige kleding.”
Tijdritpak als basis
De productontwikkeling begint bij AGU met het tijdritpak. “Het tijdritpak loopt altijd voorop, waarbij de ontwikkelingen van de andere pakken daar achteraan komen”, legt Vergeer uit. “Vanuit het tijdritpak hebben we een doorvertaling gemaakt naar alle koerskleding. In de basispatronen hebben we als eerste gekeken naar hoe een shirt er vanuit aerodynamica-oogpunt uit dient te zien. Vervolgens nemen we ook andere eigenschappen, zoals comfort mee.”
Op basis van het tijdritpak ontstond het sprintpak, waarmee Dylan Groenewegen vorig jaar de Touretappe naar Chalon-sur-Saône won. “Dat is helemaal op maat voor hem gemaakt. Met 3D-scans en video-analyses hebben we destijds zijn houding tijdens de sprint in kaart gebracht en het pak daarop aangepast.”
Naast comfort en aerodynamica, is ook veiligheid een aspect dat meegenomen wordt. “We gebruiken in alle pakken panelen met ceramic dots. Dat zijn eigenlijk kleine Ceramic bolletjes die in de lycra verwerkt zitten. Wanneer je valt, hebben ze een betere wrijvingscoëfficiënt dan de Dyneema-broeken waar ook mee gereden wordt. We gebruiken dit in de sprintpakken en koersbroeken, waardoor je langer beschermd blijft.”
Een maatpak voor iedere renner
De samenwerking met Team Jumbo-Visma is behoorlijk intensief. “We werken echt als partners met elkaar”, geeft Vergeer aan. “In oktober doen we met de renners één op één een pas-sessie, waarin we iedereen inmeten en hun persoonlijke wensen bespreken. In de wintermaanden bezoeken we vervolgens de trainingsstages en kijken we wat de feedback is op hetgeen we geleverd hebben. Daarna plannen we met iedere renner nieuwe sessies in. We vinden het belangrijk dat hun stem gehoord wordt in het product dat zij dragen. Het is hun gereedschap. Kleding is net zo belangrijk als een fiets.”
In topsport kan het verschil tussen winst en verlies op details aankomen. AGU en Team Jumbo-Visma spelen daar op in door de kleding volledig op maat te maken. Daarbij is veel ruimte voor de persoonlijke voorkeuren van de renners. “We zijn heel erg bezig om een renner in zijn kleding veel comfort te geven”, legt Vergeer uit. “Tachtig procent van het kledingpakket is op maat gemaakt. Ieder shirtje kan bijvoorbeeld een centimeter langer of korter worden gemaakt. Het is maar net welke voorkeur de renner heeft.”
De wensen van de renners worden hierin meegenomen. “De renners krijgen de keuze. Je moet het zien als een maatpak voor iedere renner. Een voorbeeld van een aanpassing is dat renners kunnen kiezen of ze de etenszakjes hoger of lager willen. We kunnen daarin erg flexibel zijn. Binnen een dag kunnen wij een nieuw pak maken”, geeft hij aan. “Een renner zal bij ons niet met een shirt rijden waarbij het shirt niet volledig naar zijn individuele wens is qua pasvorm. Iedere renners is uniek en zo benaderen wij ook alle kledingstukken.”
Shirts voor ieder weertype
De renners hebben bij Team Jumbo-Visma de keuze uit vijf verschillende shirts. Op basis van de weersvoorspelling kan er gekozen worden voor een specifiek type. “Tijdens de Tour zal het team per dag bekijken welk shirt het meest geschikt is. Het Aero Jersey is het standaard koers-shirt, dat strak en nauw zit. Daar zullen ze met name tijdens de vlakke ritten in rijden. Wanneer de renners de bergen ingaan of er wordt een warme dag verwacht, zullen ze kiezen voor het Summer Jersey. Dat heeft een open structuur die de afkoeling bevordert en een mesh met een sunblock erin. Op een dag wanneer het wat kouder en natter is, kunnen zij bijvoorbeeld kiezen voor het Woven Jersey. Dat is waterafstotend, maar ook heel snel droog. Daarnaast beschikt de ploeg ook over een Lightweight en een Thermo Jersey. Dat laatste is een warmer shirt wat meer in het voorjaar gebruikt wordt.”
De ontwikkeling van de kleding staat niet stil. “Het shirt is niet heel veel anders dan vorig jaar, maar met name met het tijdritpak hebben we grote stappen gemaakt. Tussen het eerste tijdritpak en hetgeen ze deze Tour dragen, daar zitten vijf pakken tussen. Het is ontwikkeld in samenwerking met de ploeg, TU Eindhoven en onze producent Sportconfex. Dit gaan we nu weer vertalen naar het reguliere shirt. Dan moet je denken aan verplaatsing van de patroonlijnen, waar de stiknaden lopen. Maar ook aan het stofgebruik. ”
In detail
Wanneer we het shirt van dichtbij bekijken, vallen enkele dingen op. Op het gele shirt staat wanneer je goed kijkt een honingraat-design afgebeeld. Het beeldmerk van de ploeg is een verwijzing naar een bijenkorf, waar samenwerken centraal staat. Precies wat de ploeg voor ogen heeft.
De focus op aerodynamica komt op verschillende vlakken terug. “De stof die we gebruiken in de bovenzijde van het shirt, heeft hele aerodynamische eigenschappen”, legt Vergeer uit. “De structuur maakt dat het een extra snel shirt is. Binnen de richtlijnen wat de UCI toestaat, zijn we gaan zoeken naar een bepaald reliëf. Met de belijning hebben we op dat vlak een positief effect weten te creëren, waarmee we volledig voldoen aan de richtlijnen van de UCI.”
De hals is laag uitgesneden. “Dat is een nieuwe trend. Het zorgt vooral voor extra ventilatie. Voor het voorjaar zijn er overigens ook shirts met een hoger kraagje.” De rits heeft minder stiknaden dan andere merken. “Dit zorgt er met name voor dat het reclame technisch mooi uitkomt. Zichtbaarheid en uitstraling zijn in de wielersport immers ook belangrijk.”
Bij de mouwen is er een concessie gedaan omdat het niet in zijn geheel met laser is afgesneden. “Profrenners hebben doorgaans armen met een andere omvang dan normale mensen. Daarom hebben wij het toch een klein stiknaadje gegeven. Anders was het gaan krullen. Dat ziet er minder mooi uit. Volgend jaar komen we met een nieuw ontwikkelde stof die wel helemaal met de laser af te snijden is”, klinkt het.
Bij de achterkant van het shirt ligt de nadruk op comfort. “Eigenlijk gebeurt er in de fietshouding op dit gedeelte van het shirt niet heel veel op het gebied van aerodynamica. Daarom hebben we hier door middel van een open mesh structuur de nadruk gelegd op ventilatie.”
In de nek zit een ander stof verwerkt, die het mogelijk maakt om de pasvorm beter op maat af te stellen. “Bij sommige shirts zie je het achterin de nek flapperen. Door deze toepassing, kunnen we het beter per persoon tunen. Al kiezen sommige renners hier weer voor comfort in plaats van aerodynamica.” In samenspel met de renners is er gekozen voor aflopende achterzakken, die extra goed vastgestikt zijn. In de gripper zien we de gele touch van Jumbo terug.
Samen producten ontwikkelen
De renners van de Nederlandse WorldTour-formatie worden nauw betrokken bij de productontwikkeling. “Met name de toprenners zijn daar heel erg mee bezig. Iemand als Tom Dumoulin heeft een duidelijke mening over wat hij graag zou willen zien. Maar ook Tony Martin is een voorbeeld van een renner die heel graag meedenkt. Samen met hem hebben we een custom tijdritpak gemaakt. Voorheen reed hij tijdritten met schuurpapier op zijn zadel. Met hem hebben we gekeken naar een betere oplossing, zodat hij bijvoorbeeld ook na het inrijden nog over een nieuwe outfit beschikt.”
AGU en de ploeg komen samen tot nieuwe ideeën. “Op het moment dat wij iets nieuws ontwikkelen, leggen wij dat bij ze neer. Of vice versa. Op deze manier zijn bijvoorbeeld de brillen op vraag van de ploeg ontwikkeld. Die zijn gemaakt op de manier zoals zij dat willen.”
Een ander voorbeeld is een shirt dat speciaal gemaakt is voor het meedragen van bidons. Misschien heb je het de afgelopen Tour-etappes al eens voorbij zien komen. De werkbijen binnen het team kunnen hierdoor bij het bevoorraden maar liefst negen bidons tegelijk meenemen.
De samenwerking tussen AGU en de renners van Team Jumbo-Visma gaat verder dan enkel de teamkleding. Ook over andere producten denken zij als ervaringsdeskundigen graag mee. “Tony Martin is iemand die meedenkt over zichtbaarheid op de weg. Zo heeft hij feedback gegeven over onze nieuwe wintercollectie. En Robert Gesink is een van de renners die tijdens het off-season graag aan bikepacken doet. Wij hebben zijn feedback meegenomen voor de tassen. Het gaat breder dan enkel de kleding van de ploeg.”
De kleding die door de renners van Team Jumbo-Visma gedragen wordt, is onder meer verkrijgbaar in de webshop van AGU. Daar vind je naast het kenmerkende geel-zwarte tenue, ook exact dezelfde kleding in andere designs. De kleding die door de renners van de ploeg gedragen wordt, is immers voor iedere wielerliefhebber te verkrijgen als reguliere wielerkleding. Zowel in de collectie of met eigen design in AGU-teamkleding.
Verantwoording:
AGU is affiliate-partner van WielerFlits. Wij ontvangen een percentage van elke verkoop die via onze site tot stand gekomen is. Dit artikel is in samenwerking met AGU tot stand gekomen, maar geschreven door een redacteur van WielerFlits.