CloseTheGap: Veilige stuurhouders voor Team Jumbo-Visma

CloseTheGap: Veilige stuurhouders voor Team Jumbo-Visma
Door Rodrick de Munnik
donderdag 8 juli 2021 om 16:01

Het zat de eerste week van de Tour Team Jumbo-Visma op zijn zacht gezegd niet mee. Hoe mooi is het dan dat het team de knop omzet en vol motivatie de laatste 1,5 week van de Tour in gaat. Met de overwinning van Wout van Aert op de Mont Ventoux laat het team zien over veerkracht te beschikken. Met de HideMyBell raceday al gemonteerd, maakte het Nederlandse bedrijf CloseTheGap ook deel uit van het succes.

Het is alweer zes jaar geleden dat Mathijs Wagenaar een simpele oplossing voor een groot probleem bedacht: de HideMyBell. Vrij vertaald: verstop dat nuttige maar lelijke ding. Je kunt het vreemd vinden, maar veel wielrenners vinden een bel een storend element op hun anders zo mooie racefiets. Door de bel te integreren met de houder voor hun snelheidsmeter, werd dat probleem opgelost. Inmiddels heeft Mathijs een wereldwijd netwerk van klanten met zijn belletjes opgebouwd. Daaronder niet de minste namen. Wat dacht je van Chris Froome?

Toen Team Jumbo-Visma dit seizoen overstapte van Bianchi naar Cervélo had het team een uitdaging. Hoe kregen ze de Garmin-fietscomputer gemonteerd op het exotische stuur van de S5? Dat stuur, in de kenmerkende V-vorm, is stijf en aerodynamisch, maar wel anders dan de rest van de markt. Een belletje van Marcel Kruithof, manager service course bij de ploeg, naar oud-collega Mathijs bracht de oplossing. CloseTheGap – zo heet het bedrijf van Mathijs – had de oerversie van HideMyBell in de tussentijd voor allerlei stuurcombi’s aangepast. De ervaring en creativiteit om het probleem van Jumbo-Visma op te lossen was dus aanwezig. Snel schakelen (figuurlijk dan) is CloseTheGap wel toevertrouwd. Niet veel later had Mathijs een passende stuurhouder ontwikkeld en werd het bedrijf materiaalpartner van de topploeg.

Mathijs: “De ploeg had nog wat aanvullende eisen. Tijdens de koers met de S5 is het één en al aerodynamica dat de klok slaat. Dus moesten we ook een houder maken zónder bel. Dat wringt wel met onze filosofie om fietsen veilig te maken. Voor de trainingsfietsen maakten we een houder mét bel. Dat is de HideMyBell Raceday S5 geworden. De houders zijn met recht lichtgewicht. Dat komt niet alleen door het met carbon versterkte kunststof, maar ook omdat je de bel voor een wedstrijd eraf kunt klikken.” Met slechts 25 gram is de houder tot het uiterste afgetraind.

Hoe snel Mathijs ook kan inspelen op een uitdaging, het werd een race tegen de klok om alles op tijd klaar te hebben voor het seizoen. Met 3D-printers werden modellen gemaakt. Op trainingskampen testten de renners de functionaliteit. Hun terugkoppeling werd meegenomen naar het definitieve model, dat nu op de fietsen van de renners zit. De volgende uitdaging was een passend ontwerp voor de tijdritfiets. Want ook daar moet de renner kunnen zien hoeveel kracht hij levert, om goed tempo te kunnen houden. Mathijs: “Ook voor die fiets was geen standaard houder. Dus hebben we een U-vormige houder gemaakt, die om de tijdritbeugels past. Zo matchen alle breedtematen van het stuur met de houder. Voordeel is dat elke GPS-variant er nu op past.” Het klinkt gek, een bel op de fiets van een profrenner, maar de mannen en vrouwen van Team Jumbo-Visma zijn er maar wat blij mee. Robert Gesink vindt het een fijne houder, niet alleen om zijn Garmin op te draaien. “Best een coole en handige gadget. Zeker in de Spaanse dorpjes, met onoplettende mensen op straat. En nog uit het oosten van Nederland ook, dus dat is wel grappig.”

Voor de klimwedstrijden kun je de bel eraf halen en gewicht besparen.

Wie er ook veel profijt van zegt te hebben is Atwan Tolhoek. Die woont nog ‘gewoon’ in Zeeland en smijt zich elke dag op het fietspad om in vorm te komen. “Ik gebruik de CloseTheGap Bell eigenlijk heel veel, vooral als ik thuis ben. Omdat je daar eigenlijk alleen over fietspaden rijdt en met een simpel belletje de andere fietsers of wandelaars kan laten horen dat je eraan komt. Voorheen riep ik altijd voorzichtig ‘pas op’ of iets dergelijks. De bel is een uitkomst, zeker omdat er nogal eens een klein beetje wind staat bij ons in Zeeland. Ook krijg ik veel positieve reacties van wielertoeristen, dat wij als beroepswielrenners met zulke tools op onze fiets rijden.” En dan te bedenken dat een bel verplicht is op een fiets als je je op de openbare weg begeeft. Oók op een racefiets, en óók al ben je profwielrenner.

Dat de lijnen kort zijn bij CloseTheGap, is een ander voordeel voor Jumbo-Visma. Het is geen anonieme massafabrikant. Als er iets is, belt de ploeg gewoon met Mathijs. De productie is in Nederland. CloseTheGap werkt samen met een sociale werkplaats om die productie maatschappelijk verantwoord te laten zijn. Naast de diverse varianten aan bellen, geschikt voor alle geïntegreerde stuurcombi’s die je maar kunt bedenken, heeft Mathijs met de CoverMyBack een mooie combi gemaakt van een achterlicht en een spatbord. Dan is er voor de terugkijkers onder ons nog de HideMyMirror, een klein achteruitkijkspiegeltje voor in de stuurbocht.

Meest recente ontwikkeling is de nieuwe versie van het model waar het allemaal mee begon, de HideMyBell regular2. Mathijs Wagenaar: “Met een robuuste metalen kleppel is de bel ook inzetbaar met winterhandschoenen. De bel is bovendien te bedienen terwijl je je handen aan het stuur houdt. Zo proberen we stap voor stap iedereen veilig en comfortabel te laten fietsen, of je nu amateur bent of professional.”

Verantwoording:
CloseTheGap is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit verscheen eerder in de RIDE Zomergids en is geschreven door een redacteur van RIDE. De RIDE Zomergids is hier online te bestellen.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.