Banana Cycling: Onderscheidend door eenvoud

woensdag 16 mei 2018 om 08:30

Als wielerliefhebber kan je vandaag de dag kiezen uit een breed aanbod van wielerkleding. Dat maakt het voor nieuwe initiatieven lastig om een plek te veroveren. Het schrikt het Nederlandse Banana Cycling niet af om de uitdaging aan te gaan. Een klein, maar ambitieus initiatief dat binnenkort dankzij crowdfunding hun tweede high performance collectie wil introduceren.

Opvallende naam
De naam Banana Cycling valt direct op. “We zochten naar een unieke naam met zowel een knipoog, een positieve vibe als een associatie met het fietsen”, legt Kaj de Smet van Banana Cycling uit. Het jonge kledingmerk bestaat uit vier vrienden. “We hebben elkaar tijdens onze studententijd in Eindhoven leren kennen. We hebben verschillende achtergronden, maar allemaal een persoonlijke passie voor het fietsen. Wielerkleding is in overvloed beschikbaar, maar toch vonden wij dat er nog ruimte was voor een nieuw merk. Een cleaner merk met dezelfde kwaliteit als de topmerken, maar verkrijgbaar voor een faire prijs.”

Eenvoud
Bij het bekijken van de shirts, valt direct de eenvoud op. “Wij kiezen bewust voor een minimalistisch design. Onze shirts hebben geen schreeuwende uitstraling en we kiezen bewust voor andere kleuren en patronen. Dat heeft gezorgd voor outfits die rustig zijn en niet afleiden”, legt Kaj uit. “Onze collectie bestaat uit twee verschillende type shirts. De Urban Series, deze geeft comfort door authentieke en zachte stof. De Pro Series is een strak tenue voor mensen die graag lange tochten maken door de natuur. Dat zie je ook terug in het ontwerp, gewicht en design; een strak shirt met rustige kleuren.”

“Onze kleding maken we natuurlijk voor iedereen, maar we richten ons met name op young urban people die er gesoigneerd uit willen zien op de fiets”, legt hij uit. “We willen het pakje zijn dat je het liefste uit de kast pakt en als eerste in de was doet. Gesoigneerde kleding voor een select publiek die het mooi vinden om voor een exclusief merk te rijden.”

Het initiatief heeft de aandacht getrokken van BMC. Het Zwitserse fietsenmerk is een partnership aangegaan met Banana Cycling. “We zien dat als een groot compliment. We helpen elkaar wanneer we kunnen. Bijvoorbeeld met het produceren en sharen van content en door elkaar te ondersteunen tijdens evenementen.”

Crowdfunding
Vorig jaar heeft Banana Cycling zijn eerste collectie op de markt kunnen brengen. “We hebben daar veel van geleerd”, legt Kaj uit. “We zijn het gesprek aangegaan met onze gebruikers en geleerd open te staan voor kritiek.”

Het heeft geleid tot een tweede serie, waarin er naast kleding voor mannen ook een collectie voor vrouwen komt. “Dat was best wel lastig. We hebben de tijd genomen om daar veel onderzoek naar te doen. Je krijgt immers maar één keer de kans om je product goed te introduceren.”

Voor de financiering is er een nieuwe crowdfundingsactie opgezet. Het doel is om voor het eind van de maand mei een bedrag van bijna 12.000 dollar bij elkaar te verzamelen. “Aan de ene kant gaan we dit geld gebruiken voor de productie. Maar we willen onze collectie ook verder ontwikkelen. Zo willen we onze kleding veiliger maken door te gaan werken met Dyneema. Dat is een stof die door DSM is ontwikkeld en je bij een val beter beschermt. We willen deze stof gaan gebruiken bij de collectie van volgend jaar. Eigenlijk is het heel gek. Je hebt op de fiets soms de snelheid van een motor, maar de kwetsbaarheid van een naakt iemand.”

De nieuwe collectie is momenteel enkel via de crowdfundingwebsite Kickstarter te bestellen. Wanneer de actie eind deze maand is afgelopen, komt deze weer beschikbaar op de website bananacycling.cc. De prijs is €90,- voor een shirt en €125,- voor een broek.

Het is de bedoelding dat de kleding in de nabije toekomst op meer plekken te koop is. “Niet bij elke fietsenwinkel, maar juist bij de mooie, gespecialiseerde fietsenzaken. We willen onze producten door blijven ontwikkelen en veilige kleding met een onderscheidend design leveren. Uiteindelijk dromen we ervan dat er in de Tour de France een ploeg met onze kleding zal rijden. Dat is onze stip op de horizon.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

west 16 mei 2018 om 09:12

Is qua prijs toch helemaal niks goedkoper of fairer?

reusjen 16 mei 2018 om 10:14

Dat is ook precies de vraag die bij mij opkomt.

Explorer 16 mei 2018 om 14:10

Idd gewoon pure reclame.

Canabliz 16 mei 2018 om 18:01

I have a BS in BSing – Are you hiring?

Romāns Vainšteins 16 mei 2018 om 18:07

Waarom zou je een commercieel bedrijf moeten crowdfunden omdat er een paar kerels graag heel moeilijk nadenken over stofjes en pakjes ?

Jacco van Stierop 16 mei 2018 om 19:20

“De prijs is €90,- voor een shirt en €125,- voor een broek.”

Op het Waterlooplein kan je een in goede staat verkerend, 2e hands wielershirt aanschaffen voor 10 of 15 euro. Hergebruik dus echt “fair”. Veelal afkomstig uit België of Frankrijk en mooi bedrukt met de naam van een plaatselijke cementfabriek.
Daar maak je toch veel betere sier mee?

Koel 16 mei 2018 om 19:37

Marketing lulkoek van de bovenste plank.
Overigens heeft Sunweb die DSM "Dyneema" pakjes al….
"Uiteindelijk dromen we ervan dat er in de Tour de France een ploeg met onze kleding zal rijden.".
zonder reclame..?!?

LB117 17 mei 2018 om 00:09

Jacco van Stierop,
Heerlijk een afgezweten shirt van een ander dragen?

Sephiroth 17 mei 2018 om 16:23

Lb117, geen wasmachine thuis?

havana 20 mei 2018 om 07:40

De zoveelste Rapha-kloon… next please!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.