100% Speedcraft: Zicht als een koning met de bril van Sagan

100% Speedcraft: Zicht als een koning met de bril van Sagan

Foto's: Marcel Koch

Door Sander Kolsloot
zondag 28 maart 2021 om 20:30

Sinds enkele jaren timmert het merk 100% succesvol aan de weg in de wielersport. De kekke, oversized brillen van dit (van huis uit) motorbrillen-merk zijn een graag gezien accessoire in het prof- en amateur peloton. We ontvingen van de distributeur een 100% Speedcraft Matte Metallic Viperidae om te testen. Deze bril is de eerste keus van niemand minder dan Peter Sagan. Could be worse company.

Keuze van de top

Wat ga ik als simpele wielergek nu zeggen van een bril waarmee eerdergenoemde veelwinnaars in de rondte rijden? Dat alleen al is een ‘seal of approval’. Toch ga ik dat proberen, want wat voor de één een fijn zonnescherm is, zal voor de ander aanvoelen als exact dat: een zonnescherm. Niet bepaald het toonbeeld van comfort en stijl.

Waar velen vaak aan voorbij gaan, maar wat wel bijdraagt aan het gevoel wat je krijgt bij een bril, is de ontvangst. De bril zit in een mooie, robuuste zwarte case. Er zit een microfiber zakje bij waarmee je ‘m ook kunt schoonmaken, een extra neusstukje en een extra doorzichtige lens. Het geheel geeft kwalitatief een goede indruk.

De kleur viperidae (wat zoiets is als meerdere tinten groen) is lekker fris en misstaat niet bij mijn outfits. Het vloekt een beetje met rood, maar ook daar is wel een mouw aan te passen. Bij donkere outfits zorgt het voor een leuk, fris en kleurig accent.

De puristen kunnen de bril overigens ook gewoon aanschaffen in wit, zwart, rood, geel of in een ‘TEAM BORA’ uitvoering, uiteraard met turquoise erin. Voor ieder wat wils dus.

Lichtgewicht zonnescherm

Wat direct opvalt bij deze bril, is het formaat. Zoals gezegd, de brillen zijn over het algemeen oversized, geheel volgens de laatste modetrends. Nu ben ik zelf in het bezit van een groot hoofd en zijn andere merken vaak te klein en dat merk ik met name in de hoogte. Deze bril past met een omtrek van 61 centimeter qua grootte goed bij mijn hoofd. Nu is mijn hoofd ook nog vrij langgerekt en met 6 centimeter ‘schermhoogte’ is dat prima. Het grote scherm zorgt ook voor goed zicht rondom.

De bril mag dan groot zijn, op de wegschaal komt ie op ruim 35 gram. Dat is haast niks. Ondanks dit lage gewicht voelt de bril niet fragiel aan. Integendeel. Het is een robuuste bril, waarvan je bijna zou denken dat je er op kunt gaan zitten. (Spoiler: heb ik niet gedaan).

De bril is aan de onderkant voorzien van extra luchtgaten voor betere ventilatie tegen condensvorming. De neusbrug is grotendeels van rubber en ook de pootjes hebben een rubberafwerking met een leuk motiefje. Al met al draagt dit bij aan de stabiliteit van de bril.

Specs

Als je de marketingafdeling van 100% mag geloven, dan heeft deze bril niets te vrezen van de elementen en is de ‘5-base cylindrical’ lens krasvrij. Ook heeft de lens een HYDROILO bewerking ondergaan wat hem water, vuil- en olie-afstotend maakt. De lens biedt ook 100% UV protectie en dat is een mooie bonus.

Er is overigens ook een SL variant, die een wat kleinere lens heeft, speciaal voor de sporters met een kleiner hoofd. Qua pricing zitten alle brillen van 100% in het hogere segment (vanaf €150).

Even een disclaimer: dit is geen wetenschappelijke test, dus of de bril nu inderdaad 100% bescherming tegen UV straling biedt, dat kan ik niet zeggen. Waar ik wel wat over kan zeggen zijn het comfort, het zicht, de invloed van condens en zweet en of hij tegen een stootje kan.

Allereerst, de bril op de neus. Het gevoel is gelijk goed. De bril zit stabiel op mijn hoofd. Dat vind ik belangrijk omdat je anders tijdens het fietsen telkens je bril weer op je neus moet duwen. Tijdens een kort ritje geen groot nadeel, maar tijdens langere ritten heel irritant. Tijdens alle ritten, in de zon, schaduw, relatieve kou, regen en wind blijft de bril perfect op z’n plaats zitten. Als ik ‘m in 10 ritten 1x goed heb moeten zetten is het veel.

Ik heb geprobeerd om de bril af te schudden, maar dat lukt niet. Zelfs als een volleerde headbangende rockliefhebber gaat de bril minimaal op en neer. Dat is echte een pluspunt, want dat zou betekenen dat je de bril ook voor hardlopen of een andere sport waarbij je hoofd meer beweegt zou kunnen gebruiken. Vast is dus vast en dat is een heel fijn gevoel.

Ook heb ik wel eens last gehad van een bril die te smal was, waardoor deze ging drukken op je slapen of achter je oren. Ook hier wederom geen klachten. De bril zit stevig, maar drukt niet. Ook na langere tijd gaat de bril niet irriteren rondom de oren of op de neus. Dikke plus.

Wat ook opvalt, is dat de grote lens inderdaad helder beeld geeft en zonder belemmeringen of randjes een 180-graden-zicht geeft op de wereld om je heen. In de zon geeft de bril heel goed contrast, alhoewel ik niemand zal aanraden om recht tegen de zon in te kijken. Met geen enkele bril overigens. Ik testte de bril o.a. in de Dolomieten en daar was het echt een verademing. Rust voor de ogen en de felle zon werd goed tegengehouden. Ondertussen kon ik maximaal van de omgeving genieten. De bril geeft ook goed contrast. Ik heb ‘m nog niet in de sneeuw kunnen testen, maar dat zou de ultieme lakmoesproef zijn. Voorlopig scoort ie meer dan goed in mijn beleving.

Zweten in de zon

Ik heb het al eens gezegd, maar ik zweet vrij makkelijk. Wanneer ik in de zomer een kort rondje van anderhalf uur doe, dan kan ik mijn shirt uitwringen. Langere dagen op de fiets zorgen altijd voor mooie patronen in mijn shirts. Dat heeft ook weer invloed op mijn keuze voor een bril. Het ademend vermogen is, zeker in zon in de bergen, een belangrijke eigenschap.

Tijdens beklimmingen in de zon merk ik dat ik het toch fijner vind om de bril op een gegeven moment af te doen. Alhoewel de bril niet beslaat en lange tijd weerstand biedt tegen de druppels die in stralen over mijn hoofd lopen, zet ik ‘m uiteindelijk af.

Dan komt wel gelijk het nadeel: hoe stofvrij, water- en vochtafstotend de bril ook is, opgedroogde zweetdruppels zijn lastig te voorkomen. Die krijg je er dan ook tijdens de rit lastig af. Hoewel dit niet voor verminderd zicht zorgt is het wel een minpuntje bij deze bril.

Positief: hoeveel ik ook zweet in het dal of in de afdaling, daar heeft de bril echt geen problemen mee. Bergaf is de bril een winnaar. Goed zicht, geen wind in de ogen, blijft goed zitten, wat je ook doet.

Adem in, adem uit

Als je plotseling stilstaat, een moment dat bij bijna elke bril zorgt voor acuut beslagen glazen, beslaat de 100% bril gedeeltelijk maar is daarna rap weer volledig doorzichtig. Dat is fijn, want anders sta je continu te vegen en te doen. Nu niet. Op alle terreinen en in de warmere omstandigheden doet de bril en met name de ventilatie (zijn die twee gaatjes toch nuttig) goed zijn werk.

Bij lichte regen blijft de bril goed doorzichtig en stromen de druppels er vanaf. Net zoals de marketingafdeling ons beloofd heeft. Bij een forsere regenbui is het verstandig om de bril dan wel af te zetten of de doorzichtige lens te gebruiken. Anders neemt het zicht wel rap af.

Over de doorzichtige lens gesproken: dat is een prima ding die doet wat hij moet doen. Helder, krasvrij, geen rare fratsen. Zelfde eigenschappen als de zonnevariant. Let wel, deze lens is bij de minste zonnestraal onbruikbaar, want hij houdt helemaal niets tegen. Het verwisselen van de lenzen is gelukkig in een handomdraai gepiept. Ik had hem binnen veertig seconden gewisseld.

Tegen een stootje

Het montuur is, net als de krasvrije lens, gemaakt om tegen een stootje te kunnen. Ik heb geprobeerd om met m’n nagels krassen te maken in de lens. Niet gelukt. Je kunt daarnaast de bril en het frame best aardig verbuigen, zonder dat je veel tegendruk voelt. Met verbuigen bedoel ik: de pootjes in een hoek van minstens 20 tot 30 graden draaien ten opzichte van nul.

Ook kun je de bril relatief makkelijk naar buiten buigen. Alleen druk naar binnen, dus als je tegen de buitenkant van de pootjes drukt, vind het frame niet fijn. Dat is goed, want anders heb je bij een kleine val de bril gelijk in je hoofd staan.

Ondanks dat de bril als krasvrij verkocht wordt, zit er op krassen in de lens geen garantie. Ik heb het niet door en door getest door bijvoorbeeld een steentje te pakken of anderszins. Kans is dan wel aanwezig dat de lens beschadigd. Dat zo zonde zijn.

Eindoordeel

Deze 100% Speedcraft is een absolute aanrader. Zeker voor de mens met een groter hoofd, zoals ik. Het zicht is perfect, hij blijft goed en stevig zitten, de bril kan tegen een stootje en het enige minpunt, opgedroogd zweet, is bij bijna geen enkele bril te voorkomen.

In de Benelux worden de brillen verdeeld door Bowdy & Brave. Het kleinood dat ik mocht testen, verwisselt voor € 180,-  van eigenaar. Dat is de adviesprijs. Er zijn (o.a. online) retailers te vinden die het model voor minder aanbieden. Maar wanneer je pakweg 150 euro investeert in een bril die bijna perfect is en die je hoogstwaarschijnlijk jaren rijplezier oplevert, dan is de keuze een stuk makkelijker. Ter vergelijking: de sportbrillen van vergelijkbare high-end merken gaan voor vergelijkbare prijzen over de toonbank. Met de aanschaf van deze 100% Speedcraft ben je in ieder geval verzekerd van een fraai en solide exemplaar.

Verantwoording:
Distributeur Bowdy & Brave is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit artikel is in samenwerking met Bowdy & Brave tot stand gekomen, maar het onderwerp geschreven door een redacteur van WielerFlits.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.