De Col du Galibier: het dak van de Tour de France

De Col du Galibier: het dak van de Tour de France

foto: Cor Vos

woensdag 15 december 2021 om 20:00

Hij behoort tot de absolute legenden van het hooggebergte. De klim is lang, komt op grote hoogte uit en heeft een rijke geschiedenis: de Col du Galibier is een van de bekendste beklimmingen die er is. Een ware Alpengigant die behoorlijk uitdagend is, maar evengoed een prachtige ervaring oplevert.

De Col du Galibier ligt op de grens van de departementen Savoie en Hautes-Alpes en vormt daarmee en scheiding tussen de noordelijke en zuidelijke Franse alpen. Met zijn hoogte van 2.645 meter is het een van de giganten van de gehele Alpenketen en staat hij hoog op het wensenlijstje van veel wielrenners.

foto: Cor Vos

De top kan je vanuit drie verschillende kanten bereiken. Ten eerste vanuit Saint-Michel-de-Maurienne, de beklimming die op papier het zwaarst is maar vooral het meest bekend is. Vanuit het westelijk gelegen Le Clapier, nabij Le Bourg d’Oisans, kan je veertig kilometer bijna ononderbroken klimmen. Tot slot kan je ook vanuit Briançon de top bereiken, maar overwin je een pak minder hoogtemeters.

Tweetrapsraket
Vooral de noordelijke beklimming vanuit Saint-Michel-de-Maurienne is erg populair. De eerste kilometers van de klim lopen door een bos dat welkome schaduw biedt. Vanuit het vaak hete dal van de Maurienne begint de beklimming en lopen de eerste kilometers door een bos dat welkome schaduw biedt. Het eerste tussenpunt van naam is de Col du Télegraphe.

An sich is dat al best een taaie beklimming, aangezien je daar al meer dan 800 hoogtemeters overbrugt. Eenmaal aangekomen op de top van de Télegraphe loopt het wegdek een kleine vijf kilometer in dalende lijn. Het ideale moment om nog even op te laden, want vanaf skidorp Valloire begint de lastige klus die de Col du Galibier is.

Alhoewel je je dan al op 1.421 meter bevindt, heb je nog ruim 1.200 hoogtemeters voor de boeg. Eerst loopt de weg nog best makkelijk omhoog, aan stijgingspercentages rond de 5 procent, maar de laatste twaalf kilometer is er weinig kans om op adem te komen. De klim loopt vanaf hier redelijk gestaag omhoog aan een percentage tussen de 6 en 8 procent, met enkele uitlopers in de dubbele cijfers. Als je hoger op de berg komt, wordt het uitzicht steeds mooier.

foto: Cor Vos

Kilometers ver reikt het zicht door het open hooggebergte. De hitte die de Maurienne-vallei vaak teistert, heeft ook op de bergen zijn effect; om je heen zijn veel dorre grasweiden zichtbaar. De laatste kilometers kunnen door de combinatie van de grote hoogte en de lange inspanning, die je al achter de rug hebt, werkelijk moordend aanvoelen. Des te groter is de voldoening als je boven komt op deze fameuze beklimming.

Eindeloos klimmen
Als je vanuit de westelijk gelegen Oisans komt, heeft de beklimming een ander karakter. Over een grote (en in het begin ook drukke) weg verlaat je de vallei van de Romanche, bekend van de Alpe d’Huez. Eenmaal aangekomen bij het Lac du Chambon kent de weg verschillende vertakkingen en wordt het een stuk rustiger. Nog altijd niet bijzonder indrukwekkend, aangezien de klim door een smal dal loopt, waardoor je niet vaak wordt beloond met mooi uitzicht.

Met het naderen van de Col du Lautaret kom je steeds meer in een open landschap terecht, waar de onherbergzaamheid van de Alpen steeds beter zichtbaar wordt. Hier word je omringd door hoge, wilde bergtoppen die soms zelfs in hartje zomer nog besneeuwd zijn. Bij de Col du Lautaret draai je van de grote weg af voor de laatste 8,5 pittige kilometers. Alhoewel niet heel steil, laat de hoogte het anders lijken. Saai is het nergens, want het uitzicht lijkt hier met de minuut te veranderen.

De afdaling naar Valloire in het open berglandschap

Houd nog wat energie in de tank, want de laatste paar honderd meter zijn behoorlijk steil. De top van de beklimming lag voorheen op 2.556 meter hoogte. In 1976 werd de tunnel op de top echter gesloten, voor maar liefst 26 jaar, vanwege restauratiewerkzaamheden.

De route over de berg werd dus verlegd, waardoor de top bijna honderd meter hoger kwam te liggen, op 2.645 meter. Vermoedelijk was het niet de bedoeling dat de tunnel zó lang dicht zou zijn, want de laatste kilometer van de nieuwe weg is – afgaande op het hoge stijgingspercentage en de loeisteile bochten – erg vluchtig aangelegd.

In de Tour
Niet alleen voor de liefhebber is de Galibier een soort bedevaartsoord. De beklimming van de Galibier is ook onmiskenbaar verbonden met de Tour de France, aangezien de beklimming al 34 keer werd aangedaan. Op de top staat ook een monument ter nagedachtenis aan Henri Desgrange, de organisator van de eerste Tour in 1903.

De Col du Galibier werd zelfs eens opgenomen in het Giro-parcours

In 2022 wordt er weer een hoofdstuk toegevoegd aan de geschiedenis van de Col du Galibier. Maar liefst twee keer is de beklimming namelijk opgenomen in het parcours van de Tour de France, in etappes die ongetwijfeld hun weerslag gaan hebben op het algemeen klassement. Zo krijgt het peloton in de elfde etappe de noordelijke beklimming vanuit Saint-Michel-de-Maurienne voorgeschoteld, waarna gefinisht wordt op de Col du Granon.

Een dag later, op de Franse nationale feestdag quatorze Juillet start de etappe in Briancon, van waaruit de weg gelijk omhoogloopt naar de top van de Col du Galibier. Hierna volgt nog de beklimming van de Col de la Croix de Fer en wordt gefinisht op de Alpe d’Huez; een parcours dat veel weg heeft van de Marmotte.

Voor zowel de prof als de toerfietser is de Col du Galibier een bekwaamheidsproef in het klimmen. Dat de Tour regelmatig naar een dergelijke beklimming trekt is natuurlijk geen verrassing. De rijke, alsmaar groeiende geschiedenis, voegt alleen maar toe aan de legende van deze bergpas, die absoluut tot de letterlijke en figuurlijke hoogtepunten van de wielersport behoort.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Lalsacien 16 december 2021 om 10:12

Mooie klim. In 2003 opgereden vanuit de Maurienne. Het wordt tijd om het weer eens te doen.

Covadonga 16 december 2021 om 23:28

Het is onbetwist een van de mooiste. Het stuk naar Bourg d’Oisans is inderdaad het minst mooi. Dalend afleggen dus.

Lalsacien 19 december 2021 om 10:28

Toch vooral veel wielerfans op het forum en veel minder wielertoeristen. Jammer.

Michelangelo 19 december 2021 om 10:44

Op basis waarvan concludeer je dit? Omdat er nauwelijks gereageerd wordt in de rubrique touristique?

Reageren op een berg geeft nou eenmaal minder leuke discussies dan reageren op een renner of wedstijd. Zal waarschijnlijk daaraan liggen.

kleomantre 19 december 2021 om 10:54

Ik ben wel een toerist (vorige maand Olympus in Cyprus beklommen) maar ik ben niet per se fan van de promotie van dergelijke zaken.

Lalsacien 19 december 2021 om 10:58

@Michelangelo je geeft zelf het antwoord en kleomantre kan ik ook begrijpen. Maar het delen van ervaringen over fietsen zou hier voor mij ook niet misstaan.

Alfons Haavers 19 december 2021 om 11:01

Wielerflits lijkt me (tot dusver) nu ook niet dé plek bij uitstek geweest waar hierover gediscussieerd wordt, daarvoor bestaan andere sites en fora.

Dit is toch in de eerste plaats een site over de professionele wielersport, die nu sinds kort wat uitbreidt met wat meer stukken over wielertoerisme.

Je gaat op de website van een krant toch ook niet klagen dat het jammer is dat er eigenlijk maar weinig die-hard wielerkenners reageren?

kleomantre 19 december 2021 om 11:12

Het is dan wel een stuk beter te behappen dan die overduidelijke promopraatjes bij de materiaalzone.

Lalsacien 19 december 2021 om 12:05

@Alfons je vergelijking slaat als een tang op een varken.

Alfons Haavers 19 december 2021 om 12:12

Hier is noch de community noch de content aanwezig om breed gedragen discussies te houden over wielertoerisme.

De core business is al jaren aan een stuk de professionele wielersport. Dat verandert niet van vandaag op morgen met af en toe een artikel over wielertoerisme. Daar over jammeren vind ik weinig zinnig, want het is perfect logisch.

Dat jij dat weer niet begrijpt en op je typische verwijtende manier reageert, moet je zelf weten.

Lalsacien 19 december 2021 om 12:32

@Alfons misschien reageerde ik wat cru, excuses daarvoor maar op een wielersite zul je meer fietsers tegenkomen dan op een snooker site. Maar wellicht is de anonimiteit debet aan het feit dat mensen hun fietservaringen niet willen delen en vaak alleen kritiek of adoratie willen spuien over anderen.

Alfons Haavers 19 december 2021 om 13:04

Ikzelf fiets ook wel redelijk veel. Dit najaar de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen gedaan en in de Algarve gaan fietsen.

Maar als ik dan googel om hierover info te vinden tijdens de voorbereiding, kwam ik tot dusver nooit op Wielerflits uit. Eerder op fora zoals dat van Fiets of sites met info over de hellingen waar al vele jaren wielertoeristen aanwezig zijn.

Hetzelfde met fietsmateriaal: daarvoor kom ik ook eerder uit op fora waar er meer een community is van mensen die hun eigen ervaringen op een kritische manier delen en minder op websites die het vanuit een promotionele hoek aanpakken. Al sluit het ene het andere inderdaad niet uit.

Het zou zeker mooi zijn als Wielerflits daar op termijn ook een publiek voor kan opbouwen. En het zou de sfeer op de site inderdaad ten goede komen om ook wat meer discussies te hebben over gemeenschappelijke interesses i.p.v. het ene fangroepje dat het andere de loef probeert af te steken.

Maar zoals je zegt blijven veel mensen wellicht liever geheel anoniem om in alle emotie over de wielersport te kunnen discussiëren. Of die brede community wielertoeristen net hier dan gaat groeien, weet ik nog niet zo zeker.

Lalsacien 19 december 2021 om 13:14

Als je elkaar wat beter leert kennen kun je je beter in de ander verplaatsen. Het is hier helaas vaak hard tegen hard over bepaalde onderwerpen en idées fixes.
Voor de gemoedelijkheid zou dat wat meer lucht geven. Maar je hebt gelijk ik kijk voor mijn info over zelf fietsen ook alleen op andere sites.

Wheely 19 december 2021 om 12:41

Ik vind die fietstoerisme stukjes in ieder geval hartstikke leuk om te lezen, mocht ik een gebied kennen dan post ik er ook graag zelf wat over maar dat zal niet vaak het geval zijn. Verder kan ik me vinden in de reactie van Michel, het is niet echt een discussie topic, meer iets om lekker op je gemakje te lezen, kaartje er bij pakken. Beetje wegdromen, eens zien of het een leuke bestemming is om een keer naar toe te gaan etc.

Dikke like in ieder geval voor de toevoeging op deze site.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.