Jumbo-Visma rondt komst Ben Tulett af
foto: Cor Vos
woensdag 21 juni 2023 om 17:45

Jumbo-Visma rondt komst Ben Tulett af

De toekomst van Ben Tulett ligt bij Jumbo-Visma. De bijna 22-jarige Brit reed de voorbije twee seizoenen bij INEOS Grenadiers, nadat hij in 2020 zijn profdebuut maakte bij Alpecin-Fenix. Tulett geldt als rondetalent en won in mei de Ronde van Noorwegen, nadat hij eerder tweede in de Ronde van Hongarije was geëindigd.

Maandagavond bracht La Gazzetta dello Sport het nieuws naar buiten dat Jumbo-Visma de beste kaarten had om Ben Tulett over te nemen van de Britse miljoenenploeg. Inmiddels bevestigen meerdere bronnen aan WielerFlits dat de deal al rond is: Tulett versterkt vanaf 2024 de Nederlandse ploeg. Vorig jaar werd Tulett al veertiende op het WK in Wollongong, vijfde in de Ronde van Polen en tweede in de Internationale Wielerweek van Coppi & Bartali. Daar boekte hij ook zijn eerste profzege. In de slottijdrit van de Giro d’Italia 2022 werd hij bovendien knap vijfde.

Ook in Belgische dienst liet hij van zich horen. Zo werd Tulett ook in 2021 al negende in de Ronde van Polen, maar vooral in de heuvelklassiekers maakte hij toen – op jonge leeftijd – indruk. Hij werd twaalfde in de Waalse Pijl en zeventiende in de Amstel Gold Race. De jonge Brit maakte in zijn juniorenjaren vooral furore als veldrijder. Hij werd twee keer wereldkampioen, zowel in Valkenburg als Bogense. Op de weg reed hij in diezelfde periode voor de Noord-Brabantse wielervereniging Willebrord Wil Vooruit. Voor hoe lang Tulett tekent, is nog niet duidelijk.

Opvolging Roglič
Met de komst van Tulett en eerder al Matteo Jorgenson, creëert Jumbo-Visma een bredere poel met talenten die op termijn naar het kopmanschap voor het rondewerk kunnen groeien. In de huidige ploeg komen ook Tom Gloag en Attila Valter hiervoor in aanmerking, terwijl komend seizoen Johannes Staune-Mittet ook zijn profdebuut maakt. Hij won afgelopen week nog de Giro Next Gen en werd vorig jaar al tweede in de Ronde van de Toekomst. Primož Roglič viert eind oktober zijn 34ste verjaardag en met al deze talenten lijkt Jumbo-Visma zijn opvolger al binnen te hebben.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
51 Reacties
21-06-2023 17:51
Toch wel een hele flinke verjonging en generatiewissel de komende 2 jaar bij de ploeg.

Ze zijn het nu wel bijna verplicht om véél meer kleinere koersen te gaan rijden de komende jaren. Het huidige programma is gezien de hoeveelheid talenten totaal niet afdoende . Zou doodzonde zijn als ze allemaal maar een beetje moeten knechten voor de kopmannen..
    21-06-2023 21:04
    Mwoah, op z'n 22e en 23e deed Vingegaard niet anders binnen TJV en die aanpak heeft blijkbaar gewerkt voor hem. Een andere renner (Arensman) wil juist knechten als jongeling. Er zijn meer wegen die naar Milaan, Parijs of Madrid leiden.
21-06-2023 18:11
Even lekker stoken hoor:
Hebben ze wel genoeg Nederlanders in de ploeg die op kop kunnen rijden voor al deze toekomstige buitenlandse kopmannen? ;)
    21-06-2023 18:19
    Ik ben bang dat er ook een paar buitenlanders aan de bak zullen moeten als beroepshusky
    21-06-2023 19:05
    Genoeg Nederlanders waar we eigenlijk niets (meer) van mogen verwachten, zelfs geen beslissend kopwerk, want ofwel uitgerangeerd dan wel talentloos. Gesink, Kruijswijk, Bouwman, Vader, Hofstede, de van Dijkes etc. Op misschien één van de twee van Dijkes na zie ik komende zondag geen van deze renners top-10 rijden. Maar waarschijnlijk wel goede cultuurdragers!
    21-06-2023 20:42
    @Alfred: Laten we even kijken naar de feiten. Dit zijn op dit moment de beste Nederlandse wielrenners. (plek NL, plek globaal, naam, team, punten). Van de 20 beste renners rijden er 6 bij TJV en minstens 11 renners hebben geen antipathie jegens TJV. Dat zijn er dus 17 in totaal. Laten we stellen dat vd Poel, Arensman en Bax wel een antipathie hebben jegens TJV. Ok, doe Jakobsen daar bij. Dan zijn er dus 16 renners die prima bij TJV zouden kunnen rijden. Vervelend he?!
    1. 4.
    Mathieu VAN DER POEL
    Alpecin - Deceuninck 1504
    2. 46.
    Olav KOOIJ
    Jumbo - Visma 588
    3. 54.
    Thymen ARENSMAN
    Ineos Grenadiers 569
    4. 120.
    Dylan GROENEWEGEN
    Team Jayco - AlUla 349
    5. 130.
    Danny VAN POPPEL
    Bora - Hansgrohe 327
    6. 133.
    Koen BOUWMAN
    Jumbo - Visma 322
    7. 140.
    Marijn VAN DEN BERG
    EF Education - Easypost 314
    8. 158.
    Wilco KELDERMAN
    Jumbo - Visma 290
    9. 162.
    Wout POELS
    Bahrain Victorious 288
    10. 165.
    Bauke MOLLEMA
    Trek - Segafredo 285
    11. 170.
    Fabio JAKOBSEN
    Soudal - Quick Step 281
    12. 174.
    Ide SCHELLING
    Bora - Hansgrohe 278
    13. 181.
    Mike TEUNISSEN
    Intermarché - Circus - Wanty 268
    14. 183.
    Sam OOMEN
    Jumbo - Visma 267
    15. 197.
    Dylan VAN BAARLE
    Jumbo - Visma 257
    16. 220.
    Pascal EENKHOORN
    Lotto - Dstny 237
    17. 223.
    Cees BOL
    Astana Qazaqstan Team 234
    18. 235.
    Sjoerd BAX
    UAE Team Emirates 224
    19. 262.
    Nils EEKHOFF
    Team DSM 202
    20. 283.
    Tim VAN DIJKE
    Jumbo - Visma 185
    21-06-2023 21:11
    Waar valt Bouwman precies onder? Is hij uitgerangeerd of talentloos?
    21-06-2023 23:55
    Niets stoken, het is ook het eerste waaraan ik dacht.

    Arme Gesink, Kruijswijk, Oomen, Kelder- en andere Bouwmannen. Dumo was nog de slimste en koos eieren voor zijn geld.
21-06-2023 20:37
Jammer, ik zie talenten liever meer verspreid over ploegen. Teveel grote namen plus supertalenten bij Jumbo. Een beetje wat Ineos zo'n 5-8 jaar geleden had, en daar had ook niemand echt sympathie voor.
    21-06-2023 20:52
    UAE kan er ook wel wat van. Die hebben ook behoorlijke namen en talenten.
    21-06-2023 20:57
    @Titaantje Je kunt JV moeilijk kwalijk nemen dat ze hun toppers, die ze zelf opgeleid hebben, willen behouden. Dit is een andere situatie als bij Ineos jaren geleden. We hebben het over 2 renners die JV bij een WT ploeg haalt voor volgend jaar
    21-06-2023 21:39
    Ik denk dat hier een vertekend beeld is. Jv krijgt veel meer aandacht dan andere teams waardoor al snel lijkt of ze elk jaar 40 aankopen doen.
    21-06-2023 22:09
    ik zeg nergens dat ik dit enkel op Jumbo betrek, noch dat er nog 2 ploegen (Ineos en UAE) zijn die het ook doen. Het geldt alom: ik zie liever meer spreiding der talenten.

    Maar ik weet ook dat het niet zo werkt in de sportwereld. Het is weinig interessant om bij pak 'em beet Astana te gaan rijden wanneer je ziet dat er geen enkele renner daar een deuk in een pakje boter rijdt (en ze ook soms betalingsproblemen hebben). En toh zou ik graag 3 toppers bij astana zien :)
    21-06-2023 23:49
    @Titaantje ..> Dat valt bij Jumbo-Visma allemaal toch wel mee ? Je hebt twee wereldtoppers voor het rondewerk, daar waar Ineos en UAE wel vier of vijf renners hebben die een podium kunnen rijden in een grote ronde.

    Voor het klassieke werk heb je Wout en Dylan, en dan hebben ze met Kooij eeen beloftevolle sprinter.

    Dat zijn dus vijf renners die momenteel met de besten mee kunnen, (vijf en een half als je Kelderman wilt meetellen. Maar die wint dan weer helemaal niets, zelfs geen criterium !!!), al de rest is oud en versleten (Met alle respect voor de heren Van den Emde, Kruijswijk, Gesink en co.).

    Of het zijn beloften die zich nog maar eens moeten gaan bewijzen in de toekomst.

    Neem het oud en versleten met een korreltje zout overigens, ik bedoel het niet negatief. Maar het is natuurlijk wel een feit dat deze heren slechts nog bij de ploeg zitten om te knechten, en zelfs daarin zijn enkele jongeren al beter.
21-06-2023 17:54
En zo hebben ze al 27 namen en nog maar 4 aflopende contracten. Hoezo stabiel
    21-06-2023 17:58
    Dat wordt billen knijpen voor die 4 renners.
    Ik verwacht nog zo'n video maar dan met Kelderman en Van Baarle, die afscheid nemen van Foss en dan komt Zeeman met de boodschap. "Hoe komen jullie daarbij, want Foss blijft."
    21-06-2023 19:43
    @Kelderfan Of juist andersom... "Tobias, wat leuk dat je blijft man, we zijn echt super blij voor je" waarop Zeeman reageert met "Tobias Foss? Die hebben we al op de boot naar Noorwegen gezet hoor, die is weg"
    21-06-2023 21:04
    Affini, Foss, Leemreize, Roosen? Ik hoop toch wel dat ze Leemreize gaan houden, die jongen reed vorig jaar zonder voorbereiding een top giro. Met de potentieel dreigende komst van ook Jorgenson ziet het er voor de rest wel somber uit.
21-06-2023 17:54
Gaat snel allemaal, maar mooi nieuws weer vandaag!
21-06-2023 18:03
Het lijkt me nog niet zo zeker dat de opvolger voor Roglic al binnen is. De ploeg heeft veel talent in huis, maar het is altijd afwachten wie de stap naar de absolute wereldtop gaat zetten.
    21-06-2023 20:33
    jorgen nordhagen misschien wel.
21-06-2023 17:57
Dit is - voor mij - toch wel verrassend - waarom gaat/moet deze Brit weg bij INEOS als het een rondetalent is? Of nu allemaal Britten sparen om die tzt te ruilen voor Arensman?
    21-06-2023 18:11
    Wet van de remmende voorsprong.
    21-06-2023 18:47
    Ze weten bij Ineos wel wie ze moeten houden en wie mag vertrekken. Ze doen het daar nog steeds in hun broek van het lachen hoe hun grote concurrent Dennis een topcontract aanbood. Zal nu wel iets soortgelijks zijn.
    21-06-2023 19:08
    Die Dennis die Roglic aan Girowinst hielp, die Dennis?
    21-06-2023 19:45
    Arensman lekker in het buitenland houden joh, das geen leuk Nederlands uithangbord met zijn arrogante houding en vervelende antwoorden tijdens interviews, al weet ik dat die mening door velen hier niet gedeeld wordt.
    21-06-2023 19:54
    haha Alfred. vandaag nog niet zo gelachen. Andersom is net zo (on)waar: zie de Plus
21-06-2023 18:31
Uitstekende filosofie achter het beleid van JV.Grote potentie bij "the next generation" en......de meesten groeien nog binnen de huidige entourage en specifieke kennis over training/voeding/aerodynamica/materiaal en periodisering.Topsportklimaat.Resultaten liegen niet.Super gedaan.En Arensman?? Wie niet wil, niet binnen halen.Er blijven altijd renners die een (eerst Rabo) daarna JV antipathie blijven houden om wat voor reden dan ook.Gelukkig blijkt het omgekeerde meer het geval.Zie nu Ben Tullet.
    21-06-2023 18:43
    Wel apart dat veel van de beste Nederlandse renners een antipathie tegen JV hebben. Of misschien toch niet zo heel vreemd?
    21-06-2023 18:58
    Wist niet dat jij de veel van de beste Nederlandse renners was?
    21-06-2023 18:59
    Ik denk dat Alfred even een uurtje moet gaan slapen
    21-06-2023 20:34
    @Ron Plakbidon: Mooie naam! :-D Maar hm. Ik denk dat Alfred gewoon een hele erge rotdag heeft.... 2 renners van TJV winnen het NK Tijdrijden. Kooij verlengt met 2 jaar. Tulett is binnengehaald.... Als je dan fan bent van bvb. QS of zo dan heb je echt een rotdag :-D Ik zou me er verder niet druk over maken. De beste Nederlandse renners (afgezien van Arensman en vd Poel) rijden al bij TJV. Dus ik weet niet wie er nog meer gezien kunnen worden als de beste Nederlandse wielrenners die niet bij TJV rijden......
    21-06-2023 21:24
    Vdpoel, Jacobs, Mollema,....
    21-06-2023 22:01
    @Vincent....je hebt helemaal gelijk. Ik speelde ook even in op het feit dat hij zich heeft vernoemd naar de hoofdpersoon van het boek Nooit meer Slapen. Slaapgebrek en een slechte dag maken een mens een beetje kribbig:)
21-06-2023 18:31
Da's toch wel een erg mooie aanwinst, en ook wel een verrassende. Ik kan me niet voorstellen dat Ineos hem graag ziet gaan als jonge, talentvolle en ook nog eens Britse renner. Vorig jaar Gloag al misgelopen en dan nog het gerucht dat Hart ook andere oorden op gaat zoeken - niet elke Engelsman kiest min of meer automatisch voor Ineos als zijn dream team.
21-06-2023 19:19
Begint wel een beetje overkill te worden. Jumbo kan inmiddels 2 volwaardige Tour-topteams opstellen, en veel Nederlanders zullen daar niet meer inzitten.
Dat hoeft ook niet, voor een internationale topploeg, maar de sympathie der chauvinisten raken ze zo wel kwijt.
    21-06-2023 19:26
    De vraag is natuurlijk ook of de opvolger van Jumbo een Nederlands bedrijf is.
    21-06-2023 19:32
    Het management en de licentie zullen NLs blijven. Maar idd, als de hoofdsponsor dan ook een buitenlands bedrijf wordt, an zal de binding nog wel wat graadjes minder worden.
    Persoonlijk vind ik dat jammer voor een ploeg die een jaar of 8 geleden als nieuwe motor van het Nederlandse wielrennen werd opgericht, op de fundamenten van een ploeg die eigenlijk min of meer dezelfde ontwikkeling heeft doorgemaakt.
    21-06-2023 20:35
    het is een mix 2025 komen er ook weer 2 nederlanders bij van dv.
    21-06-2023 20:35
    Prima toch. TJV heeft door heel Europa fans. Ze geven ook nog eens heel veel geld uit aan de breedtesport binnen Nederland. Maar dat wordt vergeten door die chauvinisten (die toch waarschijnlijk alleen maar wielrennen kijken ipv het zelf te doen....)
    21-06-2023 20:41
    Als Ajax de Cup met de grote oren zou winnen ... ja het is een aanname.... en er lopen 11 buitenlanders in het veld dan is iedereen blij dat Ajax gewonnen heeft en hoor je niemand dat het buitenlanders zijn.
    Als je bv bij de Tour ziet hoeveel supporters langs de weg in JV shirt staan, bijna allemaal buitenlanders en zelfs opvallend veel Duitsers dan kan je toch alleen maar trots zijn wat ze bereikt hebben.
    De enige NL die van toegevoegde waarde zou zijn is vriendje Arendsman. Met aankoop van Baarle hebben ze mi echt wel gekeken naar de NL roots van bedrijf.
    21-06-2023 22:20
    Zijn op vakantie bij Carcassonne en kwam vandaag nog twee Franse jochies tegen in een Jumbo Visma shirt. Zal vast voornamelijk door Laporte komen, maar toch; ze zitten door heel Europa.
    21-06-2023 23:00
    Ze verlengen toch ook gewoon Kooij. En nee die hoeft ook niet voor een buitenlandse kopman te knechten!
    21-06-2023 23:03
    De nadruk komt wel heel nadrukkelijk op buitenlands talent te liggen. Het gaat steeds meer de kant van DSM op: dat heet ook een Nederlandse ploeg te zijn maar er rijden maar bitter weinig Nederlanders. Straks heeft NL 2 WT teams in de Tour en zoals het er nu naar uitziet brengen die in totaal maar liefst 3 Nederlanders aan de start.....
21-06-2023 23:51
Talentvolle jongen, die past er wel bij! Misschien had ie goede verhalen gehoord van Gloag, of misschien ziet hij hoe Jonas en Roglic begeleid worden en wil hij daar ook van leren.

Iedereen die zeurt over Nederlanders in de ploeg... TJV is een klassieker en grote rondes ploeg. Dan vallen de Nederlandse topsprinters en treintjes al af (Jakobsen, Groenewegen, Sinkeldam, Danny van Poppel). Voor de sprints die ze wel doen hebben ze Kooij (en Laporte en v Aert). Dan heb je eigenlijk alleen nog vd Poel en Arendsman die echt iets toevoegen.

De andere goede Nederlanders rijden al bij TJV. En die kunnen beter schitteren als knecht van Jonas en Primoz dan dat je ze zelf ziet gaan.
21-06-2023 17:48
Het wachten is op Arensman
    21-06-2023 17:59
    Dan kun je lang wachten. Die is juist blij dat ie in buitenlandse dienst rijdt ipv Jumbo/DSM.
    21-06-2023 20:36
    Arendsman gaat nu echt niet zeggen : "ik heb het niet naar mijn zin, zou veel liever bij JV zitten"
21-06-2023 22:33
Uitstekende renner. Samen met Jorgenson ook de Waalse kern versterkt!
Beide jongens, die ook op termijn een ronde kunnen winnen. Of hier een grote mee gewonnen wordt, waag ik te betwijfelen..

TJV is gewoon uitstekend bezig. Alle facetten van het wielrennen zijn dik bezet en je hebt een scala aan renners om uit te kiezen. Het heden, maar ook de toekomst ziet er veelbelovend uit voor deze ploeg in ieder geval.
21-06-2023 22:43
Wat doet het spreekwoord "hoge bomen vangen veel wind" toch weer opgeld.
21-06-2023 18:05
Dus met deze paar talenten heeft JumboVisma volgens Wielerflits 3 Vuelta's en een Giro- overwinning binnen gehaald. Gefeliciteerd alvast !

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine