Zelfde looks, ander karakter: het verschil tussen de crosser en een gravelfiets
Materiaalzone Wie snel naar een gravelfiets kijkt, ziet wellicht een crossfiets – en vice versa. Toch zijn er onder de spreekwoordelijke motorkap van die fietsen wel degelijk serieuze verschillen. Van geometrie tot afmontage en van banden tot rijgevoel: RIDE Magazine zet in de wintergids op een rij hoe de crosser verschilt van de gravelfiets.
Ze lijken veel op elkaar. Beide fietsen hebben een krom stuur, een frame dat eruitziet als een racefiets en banden met noppen. Je zou bijna denken dat het gewoon twee exemplaren van dezelfde fiets zijn, maar dat is toch heus niet zo. Misschien zijn de verschillen tussen een crosser en een gravelfiets nog wel groter dan tussen een wegfiets en een gravelfiets. Maar je moet weten waar je moet kijken.Toch kiezen steeds meer merken ervoor de crosser uit hun assortiment te halen. Het is een simpele, zakelijke keuze: in Nederland en België doet de fiets het nog goed, maar daarbuiten is er steeds minder interesse in sinds de opkomst van de gravelfiets. Je kunt de fietser ook moeilijk ongelijk geven. Want hoezeer een garage vol verschillende fietsen voor elk afzonderlijk ritje misschien leuk is, realistisch is het niet. De gravelfiets heeft de crosser dus min of meer vervangen, zou je kunnen zeggen. Een beetje, maar niet helemaal, want door enkele verschillen zijn het toch heel andere fietsen.
Cube biedt nog steeds zowel een crosser als een gravelfiets aan. Met de Cross Race en de Nuroad heeft Cube zowel een fiets voor de fanatieke crosser als voor de gravelaar of de wielrenner die een ritje op het onverharde wil maken. Andy Sollfrank, productmanager bij het Duitse merk, legt uit waarom de twee fietsen zo verschillend zijn. “Daarvoor moet je het eigenlijk in een soort historisch perspectief plaatsen. Tien jaar geleden was de crossfiets natuurlijk dé fiets voor wielrenners die veldritten reden, maar het was óók de fiets die veel wegwielrenners gebruikten als winterfiets.”
“De helft van de crossers die wij verkochten, zagen waarschijnlijk nooit een veldrit”, gaat hij verder met een lach. “Voor veel mensen was het echt een fiets waarop ze in de winter trainden, omdat hun reguliere racefiets niet echt gemaakt was voor gebruik in de winter. Als we naar het nu kijken, zien we dat veel mensen daarvoor geen veldritfiets meer kopen, maar een gravelbike. Die kunnen ze het hele seizoen leuk gebruiken en vaak is de crossfiets voor veel mensen ook niet ideaal, omdat het zo’n agressieve fiets is.”
Het grootste verschil is zonder meer de geometrie van de fietsen. Een crosser moet agressief en wendbaar zijn voor een explosieve wedstrijd van één uur, terwijl de gravelfiets ander stuurgedrag biedt en óók tijdens langere ritten nog comfortabel moet zijn. “De hoeken waarop de verschillende buizen van een crossfiets zijn geplaatst, zijn vaak iets scherper. Dat zorgt voor een reactiever, directer rijgevoel vergeleken met een gravelfiets”, legt Andy uit. Door een voorvork die bijvoorbeeld minder ver naar voren staat, zorg je dat de fiets zich in feite sneller laat besturen. Een ander belangrijk verschil is de hoogte van de trapas. “Die is voor crossfietsen altijd hoger. Daardoor heb je meer afstand tot de grond en kun je makkelijker scherpe bochten maken. Ook omdat je pedalen minder snel de grond raken.”
Benieuwd naar alle verschillen? In de wintergids van RIDE Magazine lees je een uitgebreide reportage over de verschillen tussen de crosser en de gravelfiets.
RIDE: het ideale cadeau voor de feestdagen!
Winterklaar! De gloednieuwe RIDE Magazine Wintergids 2025 zit met 156 pagina's bomvol mooie wielerverhalen. In de Wintergids lees je uitgebreide interviews met veelwinnares Lorena Wiebes, toptalent Tibor Del Grosso, Tour-verrassing Oscar Onley, de afzwaaiende Ide Schelling en de ervaren Wilco Kelderman. Het gaat over de veldritwinter, alles rondom Alpe d'Huez, de nieuwste materiaaltrends en jouw fietsplannen voor 2026. Ook gaan we met Tom Dumoulin en Bram Tankink op reis!


Om te reageren moet je ingelogd zijn.