Puncheurs opgelet, de finale van de GP de Québec is lastiger geworden
De WorldTour-wedstrijd in Québec heeft een parcourswijziging ondergaan. Niet om sportieve redenen, maar vanwege wegwerkzaamheden in de stad én om meer ruimte te bieden aan toeschouwers om de slotfase van dichtbij te bekijken. Dat bevestigde koersdirecteur Joseph Limare in een online persmoment aan WielerFlits.
“We hebben het parcours iets aangepast, om meer ruimte te hebben rondom start en finish. We hebben op deze locatie nu ook meer ruimte voor de toeschouwers”, zegt Limare. “Door de wijziging hebben we de finale ook iets aangepast, iets wat we de komende jaren ook zo gaan houden. De finish is niet hetzelfde als de laatste jaren. Toen hadden we drie korte klimmetjes in de laatste vijf kilometer, met ook wat dalende stroken. Maar nu lopen de laatste twee kilometer omhoog.”
Een lus aan de noordkant van de stad, met daarin ook de Côte de la Potasse en de Montée de la Fabrique, is geschrapt en vervangen door een langere passage door het Parc des Champs-de-Bataille. In aanloop naar de de finish wacht eerst de Côte de la Montagne (600 meter aan 9%, maximaal 13%), waarna de weg stevig omhoog blijft lopen tot aan de meet. De finish op de Avenue George VI is na de beklimming van de Montée Rue Saint-Louis (1 km aan 3%).
Volgens de Canadese oud-profwielrenner Antoine Duchesne maakt deze wijziging de finale van de GP de Québec nog lastiger voor sprinters. Wout van Aert, Arnaud De Lie, Michael Matthews, Biniam Girmay en Tadej Pogačar zijn dus gewaarschuwd. In totaal heeft elke ronde 145 hoogtemeters, wat na 18 rondes neerkomt op een totaal van 2.610 hoogtemeters in de GP de Québec.

- Start:
- 17:00 ( Québec)
- Finish:
- 21:48 ( Québec)
Montréal in het teken van WK 2026
Het parcours van de GP de Montréal is niet gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Wel zijn er organisatorisch wat wijzigingen doorgevoerd met oog op het WK wielrennen van volgend jaar. “Dat hebben we vorig jaar ook al gedaan. Niet aan het lokale circuit, want we gaan het WK voor 95% op hetzelfde parcours houden als de GP de Montréal. Maar we hebben al enkele dingen binnen de organisatie anders gedaan, zoals de voorzieningen rondom de start- en finish”, aldus Limare.
“Dat doen we dit jaar ook. We kijken bijvoorbeeld naar de fanzone en de ruimte rondom de podiumceremonie, om meer mensen te kunnen ontvangen voor het podium”, geeft hij aan. Ook introduceert de organisatie een U23-klassement in beide Canadese WorldTour-wedstrijden, om het publiek te laten wennen aan meer categorieën dan alleen de elite mannen.
Het hele onvoorspelbare karakter van deze wedstrijd ook meteen maar de nek omgedraaid. Kudo’s…
"Anders is hij kansloos"
Waarom wel 'wilT' maar niet 'isT'?
De aankomst is nog steeds op dezelfde plek na dezelfde oplopende strook. Maar het stukje afdaling en vals plat na een direct voorafgaand klimmetje is eruit gehaald.
Dat is natuurlijk een beetje vreemd, van juist Tadej is geen sprinter en kan deze wedstrijd nu eenvoudiger winnen