Puncheurs opgelet, de finale van de GP de Québec is lastiger geworden
foto: James Startt / GPCQM
Nick Doup
woensdag 10 september 2025 om 08:45

Puncheurs opgelet, de finale van de GP de Québec is lastiger geworden

De WorldTour-wedstrijd in Québec heeft een parcourswijziging ondergaan. Niet om sportieve redenen, maar vanwege wegwerkzaamheden in de stad én om meer ruimte te bieden aan toeschouwers om de slotfase van dichtbij te bekijken. Dat bevestigde koersdirecteur Joseph Limare in een online persmoment aan WielerFlits.

“We hebben het parcours iets aangepast, om meer ruimte te hebben rondom start en finish. We hebben op deze locatie nu ook meer ruimte voor de toeschouwers”, zegt Limare. “Door de wijziging hebben we de finale ook iets aangepast, iets wat we de komende jaren ook zo gaan houden. De finish is niet hetzelfde als de laatste jaren. Toen hadden we drie korte klimmetjes in de laatste vijf kilometer, met ook wat dalende stroken. Maar nu lopen de laatste twee kilometer omhoog.”

Een lus aan de noordkant van de stad, met daarin ook de Côte de la Potasse en de Montée de la Fabrique, is geschrapt en vervangen door een langere passage door het Parc des Champs-de-Bataille. In aanloop naar de de finish wacht eerst de Côte de la Montagne (600 meter aan 9%, maximaal 13%), waarna de weg stevig omhoog blijft lopen tot aan de meet. De finish op de Avenue George VI is na de beklimming van de Montée Rue Saint-Louis (1 km aan 3%).

Volgens de Canadese oud-profwielrenner Antoine Duchesne maakt deze wijziging de finale van de GP de Québec nog lastiger voor sprinters. Wout van Aert, Arnaud De Lie, Michael Matthews, Biniam Girmay en Tadej Pogačar zijn dus gewaarschuwd. In totaal heeft elke ronde 145 hoogtemeters, wat na 18 rondes neerkomt op een totaal van 2.610 hoogtemeters in de GP de Québec.

Montréal in het teken van WK 2026
Het parcours van de GP de Montréal is niet gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Wel zijn er organisatorisch wat wijzigingen doorgevoerd met oog op het WK wielrennen van volgend jaar. “Dat hebben we vorig jaar ook al gedaan. Niet aan het lokale circuit, want we gaan het WK voor 95% op hetzelfde parcours houden als de GP de Montréal. Maar we hebben al enkele dingen binnen de organisatie anders gedaan, zoals de voorzieningen rondom de start- en finish”, aldus Limare.

“Dat doen we dit jaar ook. We kijken bijvoorbeeld naar de fanzone en de ruimte rondom de podiumceremonie, om meer mensen te kunnen ontvangen voor het podium”, geeft hij aan. Ook introduceert de organisatie een U23-klassement in beide Canadese WorldTour-wedstrijden, om het publiek te laten wennen aan meer categorieën dan alleen de elite mannen.

RIDE Magazine
8 Reacties
09:36
Ok, nou dan hoeven we hier de tv ook niet meer voor aan te zetten met T.P. op de startlijst.
Het hele onvoorspelbare karakter van deze wedstrijd ook meteen maar de nek omgedraaid. Kudo’s…
    10:00
    Iedere wedstrijd moet gereden worden...
13:33
Een kilometer aan 3 procent naar de finish is toch juist nog idealer voor de Van Aerts, De Lies en Matthewsen? Of mis ik dan iets?
    13:50
    Dat was ook mijn eerste gedachte. Er zijn tegenwoordig meer topsprinters die een heuveltje overkomen. Als Pogi wilt winnen, moet hij een goed gat slaan op de steile helling voor de vals plat omhooglopende stuk naar de finish. Anders is hij kansloos.
    14:12
    "Als Pogi wilt winnen"
    "Anders is hij kansloos"

    Waarom wel 'wilT' maar niet 'isT'?
14:17
Misschien is het handig om het profiel van vorige jaren erbij te zetten: https://www.wielerflits.nl/wp-content/uploads/2024/09/Schermafbeelding-2024-09-09-om-15.23.46-1200x309.png.

De aankomst is nog steeds op dezelfde plek na dezelfde oplopende strook. Maar het stukje afdaling en vals plat na een direct voorafgaand klimmetje is eruit gehaald.
10:41
"Volgens de Canadese oud-profwielrenner Antoine Duchesne maakt deze wijziging de finale van de GP de Québec nog lastiger voor sprinters. Wout van Aert, Arnaud De Lie, Michael Matthews, Biniam Girmay en Tadej Pogačar zijn dus gewaarschuwd"

Dat is natuurlijk een beetje vreemd, van juist Tadej is geen sprinter en kan deze wedstrijd nu eenvoudiger winnen
14:16
Vorig jaar waren er 3 klimmetjes in de finale en nu nog maar 1, hoe is het dan in hemelsnaam lastiger geworden? De klim die ze nu aandoen zat er de vorige jaren trouwens ook in, maar toen draaiden ze na de top rechtsaf om af te dalen en nog een beklimming te doen. Nu slaan ze linksaf en gaan ze rechtstreeks naar de finish. Ik kan zeer me zeer moeilijk inbeelden dat het zo moeilijker wordt voor de sprinters. Ik vind het overigens jammer dat ze de finish verplaatsen, ik vond die lange oplopende laatste rechte lijn schitterend om te zien.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine