Olav Kooij kan miljoenencontract tekenen bij Decathlon AG2R La Mondiale
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
vrijdag 2 mei 2025 om 08:15

Olav Kooij kan miljoenencontract tekenen bij Decathlon AG2R La Mondiale

In navolging van ploegmaat Tiesj Benoot staat ook Olav Kooij op de drempel om een driejarig contract bij Decathlon AG2R La Mondiale te tekenen. De komende weken worden de laatste details van de overgang besproken, melden meerdere bronnen aan WielerFlits. Kooij krijgt van de Franse ploeg een miljoenencontract aangeboden en krijgt de zekerheid om uitgespeeld te worden als de topsprinter en hij mag ook zijn eigen kans gaan in de klassiekers.

Net als Benoot is ook Kooij op het einde van het jaar einde contract bij Visma | Lease a Bike. Bij de Nederlandse ploeg werd Kooij ook als een groeibriljant gezien, maar is er steeds de botsing tussen de klassementsambities van het team in de Tour de France met Jonas Vingegaard en de sprinttrein die er dan nodig is voor Kooij.

Decathlon AG2R gaat de ploeg vanaf 2026 danig versterken. Benoot is een verrijking voor de komende drie jaar en met Kooij haalt de ploeg een echt speerpunt naar binnen. Dit jaar wist Kooij al drie wedstrijden (twee ritten in de Tour of Oman en een etappe in de Tirreno-Adriatico) te winnen. Hij werd tweede in Kuurne en achtste in Milaan – San Remo. In Gent-Wevelgem kwam hij op de roemruchte Plugstreets vooruit met Mads Pedersen en Jasper Philipsen totdat hij ten val kwam en zijn sleutelbeen brak.

Kooij zal de komende weken als sprinter van Visma | Lease a Bike worden uitgespeeld in de Giro d’Italia.

foto: Cor Vos

De 23-jarige Kooij is zeer geliefd op de transfermarkt. Hij behoort tot de snelste sprinters van het peloton en heeft zijn potentie voor het klassieke werk gedemonstreerd. Ook Visma | Lease a Bike wilde graag verder met Kooij. Het Nederlandse WorldTeam kan echter niet mee met het miljoenencontract dat de Franse ploeg hem heeft voorgelegd. En ook de sportieve vrijheid die Decathlon AG2R Mondiale hem geeft, kan de ploeg van Richard Plugge hem niet geven.

Bij Decathlon AG2R La Mondiale is Sam Bennett nu de sprinter. Zijn contract loopt op het einde van het jaar af. Of dat verlengd wordt is niet duidelijk. Er zou een mogelijkheid kunnen zijn dat de Ier op zijn 34ste nog de switch maakt als lead-out voor Kooij.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
88 Reacties
01-05-2025 16:10
Alle centen gaan naar de Deen en de Belg. Kooij krijgt geen kansen in de tour bij de gelen. Lijkt me logisch dat hij het echte kopmanschap opzoekt.
    01-05-2025 21:51
    Tot ze ook daar hun grootste droom kunnen realiseren, de Tour winnen... Gelukkig voor Kooij zetten ze alles op Seixas voor die ambitie en zal hij dus wel 2(-3?) jaar naar de Tour mogen.
    08-05-2025 14:43
    Dat nationalistische geneuzel over buitenlanders in een team dat inmiddels een buitenlandse hoofdsponsor heeft is echt wel heel zielig aan het worden. Zonder dat nationalistische geneuzel had Jumbo in 2019 al de Tour gewonnen.

    Kooij is gewoon een top 10 sprinter die niet een van de 5 allersnelste is, en die ook geen grote klassiekers gaat winnen. Hij past niet in een Tour ploeg. Als andere ploegen met miljoenen gaan smijten op zo'n renner dat moet je die gewoon laten gaan. Helemaal als je de opvolger al in de ploeg hebt zitten.
01-05-2025 16:06
Dit nieuws komt van Daniel Benson. Die is al dagen bezig met dit verhaal. Wel zo eerlijk om dat te melden.


Dit post Benson namelijk enkele minuten voor WF artikel

Those of you in the Founding Members WhatsApp group will know that this story has been simmering for a couple of days, but I was reluctant to hit publish until I had multiple pieces of information from different places.



    01-05-2025 16:23
    Ben ik wel benieuwd of je ook weet hoe lang wij er al mee bezig zijn. Je bent behoorlijk stellig over iets waar je waarschijnlijk niets van weet.

    Update 19:23: Ook wel zo eerlijk om aan te geven dat je je reactie hebt aangepast en uitgebreid. Dat blijkt nergens uit je reactie.
    01-05-2025 17:29
    Lijkt me prima keuze, ploeg in opkomst die op alle facetten aan het verbeteren zijn en hij zal waarschijnlijk meer kansen krijgen dan bij VLAB.

    Bij VLAB zullen ze er over na moeten denken wat ze voor de toekomst willen doen - het lijkt er op dat de klassiekerploeg dit jaar steeds verder wordt ontmanteld: Benoot en Kooij wellicht weg, Laporte al twee jaar niet op niveau, Van Baarle niet meer op niveau. Ga je die laatste twee dan wel proberen te behouden of ga je er ook afscheid van nemen?
    01-05-2025 23:44
    Laat ik het zo zeggen: Raymond staat niet bekend om het werken met 'meerdere bronnen'.

    Meestal vindt hij 1 bron genoeg om op Publish te rammen.

    (Vaak was dat Bruyneel)
    02-05-2025 08:21
    Wie bij wie nieuws wegsnoept zonder bronvermelding weten we nooit natuurlijk. We krijgen zelden tot nooit inzicht in de bronnen, dus moeten we voorzichtig zijn met vingerwijzen. Al helpt het in de beeldvorming niet als een ander platform iets eerder is.

    Ik zie zo vaak overlap qua nieuws (transfers maar ook zaken omtrent materiaal) die over verschillende platformen hetzelfde zijn. Wielerflits, Daniel Benson, Cycling spy, Escape Collective, het Nieuwsblad, Sporza, etc. Ze houden elkaar allemaal in de gaten. Dat is verder ook niet erg en best logisch zolang je het nieuwswaardig acht (algemeen nieuws gebeurt precies hetzelfde) als je maar recht doet aan de oorspong / je bronnen.
01-05-2025 16:05
Verstandige keuze , wegwezen bij die gele ellende
    01-05-2025 16:48
    Heel verstandig! Want inderdaad, de gele ploeg is het kwijt. En ik zie ook nergens aanknopingspunten die wijzen op het aanpassen van hun aanpak (trainen ipv wedstrijden rijden).
    02-05-2025 08:33
    Wat vind je dan van VdP. Die rijdt nog minder wedstrijden.
    Het lijkt alsof de mannen van Visma alleen trainen, maar kijk eens goed nar wedstrijd dagen die ze maken.
    Van aert had vorig jaar 56 koersdagen, en dat terwijl hij er 2 maal lang uitlag ivm zwaar gevallen te zijn.
    VdP had er 42.
    Dus je zou zelfs de conclusie kunnen trekken, dat de mannen van Visma te veel wedstrijden rijden.
    02-05-2025 09:00
    Nu rijdt MvdP op dit moment (dit jaar en verleden jaar) ook meer crossen dan van Aert. Daarnaast doet van Aert meer rittenkoersen omdat VLAB ambities heeft in GC en daarmee automatisch meer koersdagen. Bij MvdP en Alpecin ligt dat heel anders.
    02-05-2025 09:22
    Dat klopt, maar dat betekend dus niet dat ze alleen maar trainen. Ze rijden gewoon gemiddeld wat andere topteams ook doen. Alleen wat meet etappe koersen ipv eendagswedstrijden. het kan daardoor lijken dat ze meer alleen trainen, maar dat doen ze dus niet.
01-05-2025 16:33
Logische keuze van zowel Olav als Tiesj.

Visma zet wel flink wat stappen terug op deze manier. Alle ballen op Vingegaard die drie koersen per jaar rijdt.

Waarom gaat Rabobank hier eigenlijk sponsoren?
    01-05-2025 16:42
    Er al bij stil gestaan dat visma nu door selecteert? De oude garde weg zodat nieuw talent door kan stromen. Het heeft een aantal jaar nodig maar dan heb je wel wat! Daarnaast zal visma vast en zeker renners in stal hebben die nu al meer potentie hebben dan Olav.
    01-05-2025 16:50
    Kooij is 23 en een van de grootste talenten, dat heeft natuurlijk niks met doorselecteren te maken, maar is gewoon een groot verlies voor de ploeg.
    01-05-2025 17:15
    Doorselecteren en 'oudjes' als Van Aert en Vos een levenslang contract aanbieden valt niet met elkaar te rijmen...
    01-05-2025 17:43
    Doorselecteren?

    Kooij is een van de beste sprinters ter wereld. Kan misschien zich ontwikkelen tot iemand die ook in klassiekers als Milaan-San Remo mee kan doen voor de winst.

    Dat is niet door selecteren, maar gewoon talent verliezen, omdat ze onvoldoende kansen krijgen in bv. de Tour.

    Als je door wilt selecteren, dan geef je niet van Aert een levenslang contract. Dan ga je niet van Baarle proberen te verlengen.

    Nieuwe realiteit voor Visma. Vingegaard en van Aert drukken enorm op de begroting.
    02-05-2025 08:29
    Doorselecteren is toch niet zwart/wit? VLAB houd een aantal goeie en/of ervaren krachten EN doet er een paar van de hand om de jonge garde ruimte te geven. Ze hebben geprobeerd Kooij te houden op hun voorwaarden (als ploeg) maar dat is niet gelukt. Dan ontstaan er meer kansen voor een jongeling als Brennan. Voelt allemaal heel logisch wat er nu gebeurt.
01-05-2025 16:18
Brennan gaat voor Visma alles winnen.
Benoot en Kooij kiezen eieren voor hun geld.
    01-05-2025 19:30
    Eerst zien, dan geloven. En in dat geval zal Brennan ook vertrekken.
    02-05-2025 08:20
    Mannen die alles winnen kunnen doorgaans een aanbod tegemoet zien van RB-Bora of UAE. Groot gelijk overigens dat ze mogelijk daarvoor kiezen, het zijn beroepsrenners die hun pensioen in een relatief korte tijd bij elkaar moeten fietsen.
    02-05-2025 08:20
    Brennan lijkt toch breder inzetbaar en meer een klassieker renner dan de meer pure sprinter die Kooij is. Brennan lijkt me bijvoorbeeld veel beter in een treintje voor Vingegard te passen dan Kooij. In mijn ogen een logisch gevolg van alles.
01-05-2025 16:58
It’s all in the game. Beetje onnozel om TVL al ten grave te dragen op basis van een waarschijnlijk vertrek van twee renners, terwijl je niet weet welke collega’s de eventuele gaten opvullen. Dan wil je bewust negatief framen.
    01-05-2025 17:02
    Deze ploeg roept bij een hoop mensen blijkbaar wat haat op. Geen idee waar dat op gebaseerd is. Een beetje respect voor hetgeen ze daar opgebouwd hebben lijkt me op z’n plaats, maar dat is ver te zoeken.
    01-05-2025 17:18
    Het is bovendien de ploeg die met Rabobank weer gaat investeren in de opleiding van Nederlands talent. Beetje makkelijke kritiek op iets dat heel simpel gewoon een geldkwestie is.
    01-05-2025 18:01
    Precies dat idd
    01-05-2025 18:06
    Vind die haat bij sommigen ook wat vreemd. Je hoeft geen fan te zijn, maar zij zijn werkelijk de enige ploeg die afgelopen jaren de hele wielerpyramide bij zowel dames als heren hebben gesponsord. En nu met Rabobank weer aan boord wordt dat alleen maar beter. Als we geen Visma of Jumbo ploeg hadden gehad was het nog veel slechter gesteld met het Nederlandse wielrennen.
    01-05-2025 18:25
    @Yogi of beter, want dan was er wellicht een andere sponsor ingestapt met een andere visie. We zullen het nooit weten.
    01-05-2025 19:22
    @platteprijs wat wellicht misschien was gebeurd, kun je niets mee. Het enige wat je zeker weet is dat het niet gebeurd is. Het feit is dat de Jumbo Visma ploeg en haar sponsors de enige is die continue aandacht aan de volledige pyramide heeft gegeven.
    01-05-2025 19:46
    Edit redactie: Gedraag je normaal, tot ziens
    01-05-2025 23:48
    Yogi er zijn nu eenmaal een heleboel kneuzen die meejuichen als het goed gaat en de boel affikken als het minder gaat. Puur dom gelul, vaak uit eigen teleurstelling die afgereageerd moet worden. Wie de schoen past trekke hem aan.
    02-05-2025 09:36
    Dit is totaal onwaar YogiBear, Visma-Lab is heus niet de enige ploeg die en-en-en qua ploegen heeft, wat ze nu doen bij Visma-Lab sinds x-jaar doen ze bij Lotto al tientallen jaren. En elite, en vrouwen, en opleiding, ...
    02-05-2025 11:04
    @Kennie Lotto is natuurlijk geen WT niveau bij de heren. Over het niveau van de dames van Lotto hoeven we het helemaal niet te hebben.
    02-05-2025 11:18
    @Wachter

    Jij komt over als iemand die heel erg gezellig is op een feestje. Zoveel rare dingen heeft Giovinazzi toch niet gezegd in deze reactie?
01-05-2025 16:03
Zo houdt Visma geen Nederlander over. Kruijswijk is aan pensioen toe, Kooij weg en er komt niets terug?
    01-05-2025 17:50
    Is het in sport van enig belang wat er in iemands paspoort staat? Snap die zogenaamde verbondenheid nooit met totale onbekenden die dan toevallig binnen dezelfde willekeurig getrokken streepjes op een kaart wonen.
    01-05-2025 18:40
    Een Nederlandse sponsor met vooral belangen in Nederland zal wel graag Nederlanders vooraan hebben rijden in hun shirt. Wat is daar raar aan?
    01-05-2025 19:01
    Spurter: welke Nederlandse sponsor…
    01-05-2025 19:22
    Rabobank
    01-05-2025 21:50
    Rabobank is een subsponsortje. Visma is Noors en LAB is Nederlands maar probeert vooral internationaal een voet aan de grond te zetten. Die hebben meer baat bij een goede amerikaan, brit, italiaan of spanjaard dan een NL'er. Die laatste markt is veel te klein.
    01-05-2025 21:53
    Zucht, Har77
    01-05-2025 22:32
    @RiccardoRicco

    Nederland is geen kleine markt voor fietsen en Visma is ingestapt met het specifieke doel naamsbekendheid op de Nederlandse markt te krijgen na een overname die ze in één klap de grootste speler maakte op de markt voor payrolling en dat soort onzin.
01-05-2025 16:20
Verstandige keuze van Kooij. Uitgesproken kopman ipv tweede keuze.
01-05-2025 17:28
Tja, daar verliest Jumbo toch een goeie leadout voor Brennan
    02-05-2025 08:33
    Lol, een beetje luchtigheid altijd welkom!
01-05-2025 17:28
Eigen schuld dikke bult voor Visma. Ze hebben deze groeibriljant te weinig perspectief geboden.
    02-05-2025 22:08
    En wat is het perspectief dat ze hem (hadden) moeten geven dan? Kopmanschap in de Tour? In de RVV of PR?
01-05-2025 16:31
Zondebvoor onze bijen ploeg ..maar ik begrijp het wel van olav
01-05-2025 16:14
Als Benoot en Kooij weggaan, waar ik ze zeker gelijk in geven, blijft er van V-lab steeds minder over. De echt top-ploeg is het al niet meer, een ploeg voor het linkerrijtje nog, maar niet de absolute nummer 1. Alleen maar focus op die 2de plek in de tour zolang Pogacar mee doet, jammer en zonde. Ik zie Laporte ook nog wel met ze meegaan.
    01-05-2025 16:22
    Pogacar is ook voorjaarscoureur geworden, en Vingegaard was zelfs met een heel slechte voorbereiding nog aardig gewaagd aan Pogacar. Zomaar voor een tweede plaats gaan vind ik wel erg negatief en kort door de bocht.
01-05-2025 16:17
Zou een logische keuze zijn. Bij Visma ligt de focus niet op het type renner dat hij is (en als ze die focus binnen enkele jaren zouden verleggen, hebben ze met Brennan iemand die nog meer potentieel lijkt te hebben), bij AG2R krijgt hij wel zijn kansen waar hij wil en het loon is een pak hoger.

Alleen moet hij misschien wel vragen dat de ploeg ook eens uitkijkt naar leadouts, want daar zit dat team toch niet bij de beteren van het pak.
01-05-2025 17:14
Ben benieuwd waar Decathlon al dat geld vandaan weet te toveren! Ze zitten blijkbaar nogal ruim in hun middelen daar want ze hebben nog wel een paar renners die niet voor een shirt en een broek zullen rondrijden. Al is Lafay einde contract, daar gaan ze wel weer het nodige besparen. Van dat miljoen per jaar hebben ze weinig lol gehad.

Maar Kooij heeft natuurlijk groot gelijk als hij hier op ingaat. Een jonge sprinter met ambitie moet maken dat hij weg is bij Visma. De Tour kan hij daar sowieso vergeten en heel veel sprinterskoersen rijden ze daar nu ook weer niet. Met Gall heeft Decathlon welliswaar ook een klassementsrenner maar die hoeft echt geen 7 man mee ter ondersteuning in de Tour.
    01-05-2025 17:43
    Decathlon zal het geld wel van Decathlon krijgen, hè.
    01-05-2025 20:44
    Onderschat Decathlon als bedrijf niet, die zijn zeer ambitieus en hebben naast het instapmateriaal ook topmateriaal. Die hebben echt de ambitie en middelen om van de ploeg een topteam te maken.

    Ze geloven enorm in Paul Seixas en hopen dat dit hun goudhaantje wordt. Ze hebben ook een intern plan om over x jaar de tour de winnen. Nu ja, meer ploegen willen dat en dan heb je de juiste kopman nog nodig, maar toch, hou ze maar in de gaten.
    02-05-2025 19:17
    Ik kan het verhaal van @Tempobeul bevestigen.
    Heb een aantal jaar bij Decathlon gewerkt, op de fietsafdeling, en hun eigen fiets R&D afdeling is echt op alle vlakken indrukwekkend. Op Youtube zwerft wel wat materiaal rond over hun B-Twin Village (in Rijssel, vandaar de naam van hun racefietsen), daar kun je zien hoe groot en serieus ze het aanpakken.
    En ook qua financiële slagkracht zijn ze echt veel groter dan mensen hier vaak doorhebben.
01-05-2025 17:53
Voor Kooij vind ik dit (en al lang) een logische stap. Zowel het team als hij kunnen er niet veel aan doen dat de doelen nu eenmaal moeilijk samen te brengen zijn. Ik zag hem daarom graag al vroeger vertrekken om volledig voor eigen kansen te gaan.

Benoot vind ik minder begrijpelijk. Het is niet dat hij niet de kans krijgt om koersen te winnen in de kassei en heuvelklassiekers, hij is gewoon net niet goed genoeg (maar wel bijzonder constant). Ritten in de Tour zou hij wel voor kunnen gaan bij Decathlon, maar dat is geen makkelijke opgave voor een renner van zijn type.
01-05-2025 18:16
Logisch gevolg van de keuze voor buitenlandse toppers. Voor mij blijft dat onbegrijpelijk als je het Nederlandse wielerpubliek aan je wil winnen. Die zien liever een Nederlandse kopman zevende worden dan een Deense (of Pakistaanse) kopman die wint.
    01-05-2025 20:16
    Een Nederlandse sponsor met belangen in Nederland wil dat inderdaad liever, maar een wielerploeg wil gewoon winnen. Maakt niet uit of het met iemand is die de taal kent of niet.

    Wie gaat er als Nederlandse Tourkopman trouwens 7de worden? Arensman misschien, maar die geraakt in een zwak bezette Giro waar hij echt niet zo veel op kop moet rijden ook niet verder dan een 6de plek. Kooij kan inderdaad ritten winnen in de Tour maar hij is niet de beste sprinter ter wereld, en er staan meer sprinters boven Kooij dan dat er klassementsmannen boven Vingegaard staan.
01-05-2025 17:05
De geldschieter is weg(v eerd), de architect is weg( zeeman) en de napoleon(niermann) zit op een andere plek. Daarnaast heeft de ploeg haar ziel verkocht voor winst in een ronde. (roglic).
Het nieuwe tijdperk moet aantreden, en er moet een echte leider opstaan.
Ik mis een Zeeman bij de ploeg.
Of te wel er is geen stabiliteit, erg zonde.
01-05-2025 16:31
Gewoon die miljoenen pakken. En dan de rest van je leven lekker schuinsmarcheren.
01-05-2025 17:44
Het is tijd om door te selecteren bij VLAB, geen geld in forse contracten voor Benoot. Kooij zou ik wel behouden, koste wat kost.
    01-05-2025 17:57
    Een renner behouden komt van twee kanten. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat Kooij eens een keer een Tour of zo wil betwisten, wat hij niet kan zolang Vingegaard er nog steeds rondrijdt en de hyperfocus die ploeg heeft op klassementen. Daarnaast spreken ze over eigen kansen in de klassiekers. Wat met Wout van Aert een ander heikel punt is.

    Los van het financiële plaatje is dit ook gewoon voor zijn carrière kiezen. Net als Groenewegen indertijd en Cav bij Sky jaren daarvoor. Als je primair een topsprinter bent, heb je niks te zoeken bij een ploeg die een obsessie heeft met de gele trui in de Tour.
    02-05-2025 10:46
    Pogi zal moeilijk te verslaan zijn, onder gelijkblijvende omstandigheden; dan moeten ze Kooij maar eens een kans geven in de Tour volgend jaar.

    Jonas krijgt ook last van Pogi in de Vuelta, en als ie de Giro eens wil rijden komt ie daar volgend jaar Pogi wellicht weer tegen. Dus het is tijd om die focus 'alles voor Jonas' na de Tour maar eens te laten varen.
01-05-2025 20:02
Ik snap het drama niet..

Benoot stabiel maar geen winnaar en op zijn retour dus begrijpelijk dat hij geld wilt gaan harken.

Kooij zou ik direct afscheid van nemen, goed in positie kiezen maar gewoon net wat minder dan de toppers.
Ik zie in Brennan nu al dingen die beter zijn dan bij Kooij
01-05-2025 20:09
Zo'n renner hoort gewoon bij Visma. Visma wordt links en rechts ingehaald door budget. Zorgelijk!
02-05-2025 09:51
Fusiegate: daar doet deze berichtgeving mij een beetje aan denken. Eerst Benoot, nu Kooij. Met veel bombarie gebracht. Naam van de journalist nadrukkelijk onder het artikel.

Eerst zien, dan geloven. Want ook bij fusiegate waren er mensen die zeiden dat het niet zo'n vaart zou lopen, maar die werden toen in de hoek gezet door de journalisten in kwestie. Die hoopten uit te pakken met de primeur van groot wielernieuws. Maar uiteindelijk na afloop uitblonken door afwezigheid als het ging om het geven van feedback over hun eigen rol.
02-05-2025 14:01
Geweldig voor Kooij. Lijkt me veel leuker koersen daar i.p.v. bij die robots van Visma. Hoop op veel Nederlands succes in Franse dienst.
01-05-2025 22:07
Het lijkt me echt zéér onwaarschijnlijk dat Bennett een lead-out gaat vormen voor Kooij. Hij kon zelf alleen presteren met een geoliede trein bij Quick-Step. Nu hij die trein niet heeft rijdt hij geen platte prijs meer, en dan moet hij ervoor gaan zorgen dat de super positionerende Kooij op de juiste plek komt te zitten? Dat lijkt me onverstandig ...
02-05-2025 00:25
Aan de top komen is één ding, aan de top blijven is een ander ding. Toch wel hoedje af voor Quickstep (waar ik eigenlijk niet veel van moet weten) dat al 20 jaar als topploeg meedraait.

Reacties zijn gesloten.