Dit is waarom Colnago en Pogacar kiezen voor ‘meeuwvormig’ stuur
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
vrijdag 4 april 2025 om 08:12

Dit is waarom Colnago en Pogacar kiezen voor ‘meeuwvormig’ stuur

Materiaalzone Het zal menigeen zijn opgevallen: de nieuwe Colnago Y1RS waarover Tadej Pogacar en consorten beschikken, heeft een uitermate bijzonder stuur. Met een vorm die wat doet denken aan een meeuw die zijn vleugels uitslaat, heeft het een significant andere vorm dan het reguliere vlakke stuur waar het merendeel van de andere fietsen mee is afgemonteerd. Maar waarom heeft de Y1RS dat opvallende stuur?

We beginnen met een stukje theorie. Een racefiets heeft normaliter een stuur en een stuurpen. De stuurpen bepaald hoe ver het stuur van de fiets af staat, terwijl bij het stuur (qua maat) dan weer de breedte van belang is. Als dat twee losse onderdelen zijn, kan er makkelijk één van de twee vervangen worden om zo de zithouding op de fiets iets aan te passen, bijvoorbeeld door een kortere stuurpen of een wat breder stuur.

Tegenwoordig zijn die twee onderdelen bij veel fietsen – zeker de hoogwaardige modellen in de WorldTour – geïntegreerd tot één deel omdat dat een aerodynamisch voordeel zou opleveren en soms ook stijver zou zijn. Bij Colnago gaan ze daar dus nog een stapje verder in met het uiterst opvallende ontwerp van de CC.Y1 cockpit, zoals hij officieel heet.

De CC.Y1 cockpit loopt uit naar voren en omhoog – foto: Cor Vos

Die cockpit is voorzien van wat Colnago de ‘WYND©’ vorm noemt. Die vorm zou zijn gekozen met het oog op… inderdaad ja: aerodynamica. Die opvallende V-vorm zou ervoor zorgen dat de luchtstroom in het ‘centrale gebied’ van het stuur niet wordt losgelaten in vergelijking met standaard sturen. Met andere woorden: de luchtstroom blijft beter aan het stuur plakken, waardoor deze er sneller langs glijdt en de aerodynamische weerstand dus kleiner wordt.

Dat zou allemaal niet ten koste zijn gegaan van de stijfheid, want als stuur op een fiets die geheel is ontwikkeld met het oog op snelle koersen moet hij  – logischerwijs – ook in een sprint zijn mannetje kunnen staan. Het stuur zou dus tevens 16% stijver zijn dan een ‘referentie-concurrent’, volgens Colnago.

Overigens is Colnago niet de eerste die een fiets van een dergelijk opvallend stuur voorziet. Zo zijn enkele modellen van Specialized’s Roubaix SL8 voorzien van een stuur waar ook een kleine ‘kink’ in zit rond de bevestiging aan de stuurpen, heeft Cervélo de S5 met het opvallende ‘triangelstuur’ en onthulde Bianchi in 2022 de Oltre XR, die qua uiterlijk ergens tussen het triangelstuur van de Cervélo S5 en de CC.Y1 cockpit van Colnago zweeft.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.