Beschermende kleding en versnellingslimiet? Patrick Lefevere ziet niets in deze ideeën voor meer veiligheid
maandag 31 maart 2025 om 10:56

Beschermende kleding en versnellingslimiet? Patrick Lefevere ziet niets in deze ideeën voor meer veiligheid

De afgelopen koersweek waren er weer de nodige valpartijen. Met een val van Tim Merlier in de Classic Brugge-De Panne en drie vroege opgaves in de E3 Saxo Classic kreeg ook Soudal Quick-Step het zwaar te verduren. Patrick Lefevere, de voormalig teammanager van het Belgische WorldTeam, mengt zich nu opnieuw in het veiligheidsdebat.

“We kunnen er niet om heen: er wordt veel gevallen in de koers”, schrijft Lefevere in zijn column voor Het Nieuwsblad. “Ruben Desmet, de grote man van Unilin (de producent van het laminaat van Quick-Step, red.), trok vijf jaar geleden al aan mijn oren. ‘Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven sponsoren liever geen sporten met zoveel zware blessures.’ Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren.”

Wat een oplossing betreft, sluit Lefevere zich aan bij Philippe Gilbert, die pleit voor meer parcoursen met lokale rondes. “Ik zie in de aanpak van Montréal en de Ronde van Vlaanderen alleen voordelen: coureurs verkennen de aankomst al in de koers, supporters zien de renners vaker passeren en organisatoren kunnen VIPS betere formules aanbieden. Iedereen wint. Ik sprak met mijn goeie vriend Carlo Lambrecht die in de organisatie van Dwars door Vlaanderen zit. De geesten zullen moeten rijpen, maar waarom zou hun wedstrijd ook niet in die richting kunnen evolueren?”

Beschermende kledij en beperking versnellingen
Er zijn echter ook ideeën waar Lefevere het ‘nadrukkelijk niet mee eens’ is. “Beschermende kledij? Daar staan we op dit moment heel ver vanaf. De tendens is net lichter en meer aero. Coureurs dragen ook in de klassiekers sprintpakken die nul bescherming bieden. Dat zorgt voor schaafwonden die groter en zeker veel zichtbaarder zijn dan bij ons destijds in onze wollen trui.”

“Er zijn veel mensen die lobbyen voor een beperking op de versnellingen. José De Cauwer en onze eigen CEO Jurgen Foré om ze bij naam te noemen. Ik ben niet akkoord. Waarom zouden we terug moeten naar ‘mijn tijd’ van 53-12 of 54-14 of godbetert de vaste pion? Wielrennen is vandaag een andere sport, met atleten die een ongezien niveau halen. Het materiaal volgt die evolutie van de sport.”

Parcoursen
Volgens Lefevere bestaat er geen ‘magische formule’ om het wielrennen in één te verlossen van alle valpartijen. “Maar laat ons toch beginnen bij de parcoursen. Niet zoals in De Panne in volle finale van drie rijvakken naar één gaan. En niet per se willen aankomen vlak voor het stadhuis. Dat laatste heeft zelfs de hardleerse en onbuigzame Tour de France ondertussen al begrepen.”

RIDE Magazine
19 Reacties
31-03-2025 11:59
Dat van die kleding slaat natuurlijk nergens op.
Je kan als de UCI makkelijk zeggen, in 2027 moet alle wielerkleding bestand zijn tegen wrijvingsschade, over x aantal seconden, met een x snelheid.
Dan hebben de fabrikanten zelf de vrijheid om het voor elkaar te krijgen, en zo licht mogelijk te blijven.
En met die versnellingen, tja ook in de auto/motor sport zitten ze met motor restricties, het kan dus gewoon.
    31-03-2025 12:22
    Over die versnellingen snap ik het wel. Je moet het wel rondkrijgen, dat is deel van de sterkte van sommige renners. Dus door dat in te perken wijzig je de sport ook een beetje. Anderzijds, als je fabrikanten richting single speed kan duwen met 14 kronen achteraan, kan je perfect limiteren tot 50 x 10 (Sram) of 55 x 11 (Shimano) als grootste verzet.
31-03-2025 12:19
"Fossiel ziet niets in modernisering."
31-03-2025 13:16
In de F1 draait het écht om snelheid en wordt er gemeten in duizendste van een seconde. Ooit reden 3 coureurs dezelfde tijd in de kwalificatie. Hier speelt ieder grammetje een rol om net wat sneller te zijn. De vorige GP werd een coureur gediskwalificeerd omdat zijn auto 799 kg woog en niet 800 kg.
Ondanks dat F1 een pure snelheidssport is, zit niemand in die wagen met een wieleroutfit aan, terwijl dat tienden van een seconde zou kunnen schelen per rondje. Immers die helm, dat brandwerend vest, is wat zwaarder dan een lycrapakje. Waarom rijden F1 coureurs dan toch in een dikkere brandvrije overall? Voor hun veiligheid. Het kan best dat coureurs zonder verplichting vanuit de FIA dat pak zouden ruilen voor een lichter pak (immers is dat sneller), maar dan volgt diskwalificatie. Trek je dit door naar het wielrennen dan is het argument "wielrennen draait om snelheid, dus niets mag die snelheid beperken" een onzinargument. Werk je met verplicht veiligere kleding, kleding die voorkomt dat je huid gekaasschaafd wordt, dan is er gewoon sprake van een gelijk speelveld, echter een veiliger speelveld.
    31-03-2025 14:32
    Ben het helemaal met je eens, maar de Tourmalet beklimmen in hartje zomer met zo een pak is natuurlijk ook niet te doen.
31-03-2025 11:20
De kwaliteit van zijn argumenten is bedroevend.
31-03-2025 11:22
Makkelijk oordelen als je zelf niet met hoge snelheid valt en over het asfalt schuurt. Verder zag je de laatste tijd in koersen met aantal lokale rondes dat renners nog altijd onderuit gaan. Ik denk dat het juist averechts werkt. Hoe beter je een rondje kent, hoe meer risico je (onbewust) neemt.
31-03-2025 12:24
Dat van die versnellingen heb ik ook nog nooit begrepen eigenlijk.
    31-03-2025 12:47
    Is ook onbegrijpelijk. De teams en specialisten gaan dan echt wel kijken hoe ze de renners kunnen trainen om meer omwentelingen te maken. Simpel zat met de kortere cranks waarmee velen nu al rijden.

    UCI: “we gaan de verzetten met 10% reduceren.”

    Teams/renners: “Oké, we trainen specifiek om straks met 10% meer omwentelingen per minuut te kunnen rijden.

    Effect = 0.
31-03-2025 12:31
Wat ik onbegrijpelijk vind is dat er niet gewoon airbags in die kledij van die renners zit, of zoals bij moto eronder. Daarmee kan een nek worden gestabiliseerd, ribben en rug worden beschermd etc. Kan iig de meest gruwelijke blessures voorkomen.
    31-03-2025 12:44
    Even een beetje doordenken. Hoe vaak valt het niet voor in een wedstrijd dat een renner valt, maar wel onmiddellijk zonder problemen verder kan ?? Niet iedere valpartij betekent grote lichamelijke schade, toch? Wat ga je dan doen met die renners die wel probleemloos verder kunnen, maar daar staan met "uitgeklapte airbags"? Moeten die ook maar de race verlaten dan ?
    31-03-2025 13:05
    in volle sprint een beuk krijgen van collega, airbag schiet uit in volle vaart met alle gevolgen van dien, lijkt me niet heel plezierig.
    31-03-2025 20:17
31-03-2025 12:50
"Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven sponsoren liever geen sporten met zoveel zware blessures"

American Football is waanzinnig populair, en je moet daar eens de blessurelijsten gaan opzoeken. In mindere mate Ijshockey ook. Plus hoeveel bedrijven er wel niet Nascar sponseren ondanks de hoeveelheid accidenten daar. Voor zover ik heb gezien vallen de renners voor de Amerikanen niet genoeg.

Ik begrijp de restrictie op versnellingen ook niet echt, maar veiligere kledij kan echt wel. Goed, nu doet iedereen zo licht mogelijk omdat dat sneller is, maar maak daar dan regels rond dat iedereen met meer beveiliging moet fietsen, want teams gaan nog steeds het risico verhogen als ze kunnen winnen.
    31-03-2025 15:21
    Als je de Netflix documentaire ziet, dan zit er een goede businesscase in al die valpartijen. Netflix is een Amerikaans beurs genoteerd bedrijf?
31-03-2025 13:28
Als je ziet dat zo’n mafkees als Meeus op 100km zoveel risico neemt helpt natuurlijk weinig…..net zoals die andere Belgische wedstrijd met de vele partijen. Negentig procent ligt bij de renners. Helemaal eens dat die versmalling niet in de laatste paar km mag liggen maar daar waren ze ook al langs geweest en ze reden daar rond als halve debielen. Dus
31-03-2025 14:50
Proefwedstrijd organiseren op de Stichtse Rotonde. Laat het peloton daar pakweg 250x rondjes over rijden, ideaal voor de toeschouwer, maar een klein stukje openbare weg af te sluiten, renners worden niet plots verrast door verandering van parcours en ondergrond, plus dat ze genoeg mogelijkheden krijgen om elke cm² van het wegdek te leren kennen, voordat de laatste ronde ingaat. En iedereen die gedubbeld wordt direct uit koers halen. Spannend, als een afvalkoers. Spreek je ook nog tevoren af wie er wint, komt dat ook de veiligheid ten goede. Een veredelde criterium.
Met zijn 1.1 km lengte kom je met 250 rondjes aan een monumentenafstand. En met 34 meter hoogteverschil per rondje krijg je dan 8500 hoogtemeters, zonder dat er een gevaarlijke afdaling in zit.

Oorlogen kunnen ook veel veiliger zijn voor soldaten om hun werk uit te voeren, door ze bijvoorbeeld te laten schieten met confetti. Maar wielrennen schijnt zo enorm gevaarlijk te zijn, dat sommige renners er beter voor hadden gekozen militair te blijven. Veeeeeeel veiliger. Maar goed, het is allemaal vooral om wielrennen niet meer door uitgestrekte gebieden te laten verlopen, maar op korte circuitjes. Want dàt is wat langzaam wordt doorgedrukt, terwijl veiligheid zelf niets verbetert. Laat een paar prominente figuurtjes er iets verschillends over vinden en de rest van het gepeupel papegaait en echoot dat geluid wel na, totdat een UCI iets besluit wat niemand van de papegaaien begrijpt, omdat ze vastzitten in de gedachte van wat ze papegaaien.
31-03-2025 14:51
Over de versnellingen wil ik hem ng gelijk geven. Het is net de kracht van goeie renners om dat groot verzet toch rond te krijgen en het verschil te maken. Al wil ik wel de voetnoot maken dat dit vooral op het vlakke het verschil moet maken.
Op sommige tijdritfietsen zie je al absurde versnellingen om bergaf ng sneller te rijden, dit vind ik wel geen goeie evolutie.

Qua beschermende kledij ben ik totaal niet akkoord. Het is gewoon absurd ( en volgens arbeidswetgeving denk ik zelfs niet 100% legaal) dat renners in flinterdunne pakjes de weg worden opgestuurd. Enkel maar voor de aero, lichtheid en comfort.

50 jaar geleden reden ze idd in dikke wollen truien. Nu moeten ze zekers daar niet naar terug (lang leve vooruitgang), maar je gaat me niet wijsmaken dat er niet ergens een compromis te vinden is tussen comfort en aero en toch bescherming geeft bij valpartijen
01-04-2025 14:39
5 km per uur gemiddeld harder ten opzichte van 2018 hoorde ik Thijs Zonneveld in de podcast zeggen. Mijn eerste gedachte: En dus ook 5km/u harder op je kokosnoot. Physics is niet zo moeilijk. Het gaat gewoon te hard. De vluchtheuvel, het asfalt, de bergwand. Ze worden er niet zachter van. Als de renners zelf daarnaast valpartijen als die door de actie van Jordi Meeus af doen met de opmerking het hoort er bij dan is de discussie wat mij betreft klaar. Als je een haakse bocht in gaat en het vertikt om te remmen en dan niet verrot wordt gescholden door je collega’s wat heeft een discussie over veiligheid dan nog voor een zin?! Het is 1 grote klucht!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine