Hitte in Vuelta vraagt andere aanpak: “Alle ploegen rijden zelfs rond met een koelwagen”
Omstanders steken een handje bij om het peloton wat te verkoelen - foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
zaterdag 24 augustus 2024 om 12:19

Hitte in Vuelta vraagt andere aanpak: “Alle ploegen rijden zelfs rond met een koelwagen”

Materiaalzone Al dagen is het bloedheet in de Vuelta à España, met temperaturen die constant ruim boven de 30 graden liggen en uitschieters tegen de 40 graden aan. Dat vergt veel van het peloton, maar betekent ook dat ploegen alle zeilen moeten bijzetten om de lichaamstemperatuur van hun coureurs op peil te houden.

Aan de finish in Sevilla was het 36 graden, terwijl dinsdag gedurende de rit het kwik steeg tot maar liefst 39 graden; het Vueltapeloton heeft sinds het vertrek uit Lissabon afgelopen weekend te maken met flinke hitte en voorlopig lijkt daar geen verandering in te komen. Pas als in de tweede koersweek het noorden van Spanje wordt aangedaan lijken er aangenamere temperaturen te wachten op het peloton.

Dat betekent dat ploegen zich op verschillende manieren hard maken om hun coureurs zo goed mogelijk te verkoelen. Dat gaat om veiligheid, maar gebeurt ook met het oog op het optimaliseren van de prestaties, zo legt Frederik Willems, ploegleider bij Alpecin-Deceuninck, uit aan WielerFlits.

foto: Cor Vos

“Met de huidige temperaturen is het ‘gewone’ fietsen goed te doen, maar een inspanning leveren of echt diep gaan, moet veel meer worden afgemeten. Ze moeten hun energie echt wat slimmer inzetten. Wij hebben nog geen opgaves gezien, maar je merkt wel aan de koersmentaliteit dat iedereen erover nadenkt”, verklaart Willems

Dus worden er al voor de start verschillende dingen geprobeerd om de kerntemperatuur van de coureurs zo stabiel mogelijk te houden. “Zo willen we de eerste serieuze hitte-prikkel eigenlijk zo lang mogelijk uitstellen. Dat doen we met ijsvesten, terwijl de renners na het tekenen voor de start nog een keer een soort ijs-slurry of andere koele dranken krijgen”, vertelt hij.

Eenmaal in de koers is het vooral een kwestie van genoeg vocht bij de coureurs zien te krijgen, wat op dit moment een grotere uitdaging is dan normaliter. “Alle ploegen rijden hier rond met een koelwagen omdat er zó veel water en ijs nodig is. Bij de bevoorradingszones wordt dus niet alleen het peloton bevoorraad, maar pikken wij ook regelmatig nieuw water en ijs op.”

“We gebruiken nu veel meer bidons dan normaal. Het is voornamelijk water om te koelen, maar we merken ook dat de bidons met sportvoeding halfvol terugkomen. De drank wordt op de fiets heel snel warm en in deze temperaturen willen ze gewoon iets fris drinken. Er wordt dus sowieso al veel uitgedeeld, maar dat komt ook omdat niet alles wordt genuttigd. Er worden wel wat extra zoutachtige producten in de dorstlesser gedaan om te zorgen dat hun lichaam het vocht zo goed mogelijk vasthoudt.

IJsvesten zijn een veel gezien beeld voor en na de etappe – foto: Cor Vos

Naast het vele vocht, gebruiken ploegen pantysokjes met blokjes ijs er in om hun coureurs extra te verkoelen. Die stoppen ze onder hun koersshirt, tegen hun nek. “We gebruiken er nu zo’n 20 à 30 per dag, wat nog niet zo heel veel is. Maar de renners willen ook niet altijd nat op de fiets zitten want een vochtige zeem kan bijvoorbeeld gaan irriteren.”

Ook na de etappe blijft verkoeling essentieel. “Ze krijgen allemaal direct na de finish een koud ijsvest om, en we proberen ook kort na de etappe wat fruit of andere vochtige etenswaren te geven, zodat onze jongens op die manier ook weer wat extra vocht binnenkrijgen.”

Alhoewel er voor de toekomst gekeken moet worden wat kan veranderen om de hitte te vermijden, zijn ze daar nu bij Alpecin-Deceuninck niet direct mee bezig maar richten ze zich op het heden. “Iedereen komt hier sowieso met een hoog niveau naartoe, terwijl op hoogtestage en in de dagen voor de Vuelta onze jongens ook hebben kunnen wennen aan de hitte. Wat extra bevoorradingspunten zouden misschien fijn zijn, maar dat is ook niet 1-2-3 georganiseerd. Wij focussen ons nu gewoon op dit moment en zo goed mogelijk met de situatie omgaan.”

RIDE Magazine
14 Reacties
23-08-2024 16:21
Wordt hoog tijd dat ze de Giro en Vuelta omdraaien.
23-08-2024 18:00
Ronduit onverantwoord…
24-08-2024 07:52
Extreem Weather Protocol, UCI?
24-08-2024 13:01
Hitte in Spanje in augustus. Zulke dingen kun je gewoon niet voorzien als UCI en Vuelta organisatie.
    24-08-2024 14:50
    Klopt…Een paar dagen, tot daar aan toe.. maar met de dagen vooraf zijn ze een kleine 2 weken onderweg in het diepe zuiden… plus de factor van de veel te lange verplaatsingen…dit is gewoon risico negeren en hopen dat alles goed blijft gaan, bijzonder laks ook vanuit de ploegen dat ze dit blijven accepteren…
24-08-2024 13:43
Extreem weer protocol, of extreem parcours protocol? Het is niet per sé dat het steeds heter wordt, dat is misschien wel een beetje zo, maar is behoorlijk marginaal. Het is vooral dat er meer dagen bijzonder warme regio's worden aangedaan en elke etappe wordt gestart vlak voor het heetste moment van de dag. Daarbij was de Vuelta ooit een voorjaarskoers en heeft het land altijd al voor een groot gedeelte een woestijn-achtige karakter gehad. De organisatie zou trouwens ook kunnen overwegen een etappe om 7:00 uur 's ochtends te laten starten, dan ben je bijna altijd 2 uur voor de grootste hitte binnen. Dat maakt met de mondialisering ook niets uit wat betreft kijkcijfers.
Hoe zit dat trouwens met koersen down under in januari, wanneer het daar dan hartje zomer is? Daar hoor je toch ook niemand over? En er wordt toch ook steeds meer gekoerst in de bakovens van het midden-oosten en het altijd hete, broeierige zuid-oost Azië?
Het is toch ook niet zo dat wanneer je alleen nog maar koersen organiseert binnen de poolcirkel dat er plots sprake is van afkoeling van de aarde?
Dat er veelal recordtemperaturen gemeten wordt komt vooral omdat men steeds meer plekken opzoekt om extremen te kunnen meten, die er altijd al waren en men graag afwijkt van de wetenschappelijke standaardisatie hoe temperatuur te meten.
24-08-2024 14:22
Of gewoon een paar weken later starten. Dat zou al helpen. Giro en Vuelta omwisselen gaan ze niet willen. Gewoon de Vuelta eind september, begin oktober. Na het WK. Dan komen de Italiaanse najaarsklassiers wel in het gedrang, maar het zij zo.
23-08-2024 21:59
Zeer ongezond gedoe allemaal.

Inderdaad giro en vuelta omwisselen en ook de tour moet opletten genoeg het noorden op te zoeken en niet teveel in de bakoven rond te ouwehoeren. Dagen achtereen in 30+ rijden is gewoon gevaarlijk.
24-08-2024 12:34
Arensman gisteren ook al in de problemen
25-08-2024 06:57
Vuelta voortaan de laatste 3 weken voor 5 december in Nederland verrijden. Dan is t wat koeler zijn de spanjaarden toch hier.
    27-08-2024 11:46
    Dan komt er wel geen einde aan alle speculaties…
23-08-2024 16:24
Zijn niks meer gewend
24-08-2024 07:42
Klinkt niet echt gezond allemaal.
24-08-2024 18:44
Tja 36 graden dat is nog niks bij de tropische temperaturen van 30 graden die ze hier volgende week voorspellen. En die oceanen ondertussen maar afkoelen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine