De Canyon Inflite CF SLX crossfiets van Mathieu van der Poel

Door Daan van den Berg, dinsdag 6 februari 2018 om 20:00

foto's: Henri Santing

Komend weekend start Mathieu van der Poel als topfavoriet op het wereldkampioenschap veldrijden in Valkenburg. De 23-jarige veelwinnaar rijdt sinds 1 januari op een nieuwe crossfiets: de Canyon Inflite CF SLX. Hij had weinig tijd nodig om te wennen. De eerste wedstrijd op de nieuwe fiets, de Grote Prijs Sven Nys, leverde direct een overwinning op. En daar bleef het niet bij. De afgelopen twee maanden heeft hij nog geen koers verloren op deze Duitse machine.

“Ik ben er dan ook heel tevreden mee.” Dat is het enige juiste antwoord wat Van der Poel kan geven na al zijn overwinningen. “Ik had met deze fiets al meteen het gevoel dat ik er goed op zit en de resultaten bewijzen dat. Laten we hopen dat ik die reeks zo lang mogelijk vol kan houden.” Van der Poel roemt vooral de stijfheid van het frame. “Het frame en de voorvork zijn stijver dan van mijn vorige fiets. Daar houd ik wel van, je hebt zo nog meer gevoel met je fiets.”

De vijf fietsen die hij gemiddeld per cross meeneemt zijn identieke Canyon Inflite CF SLX fietsen. Een model wat halverwege vorig jaar door het Duitse fietsenmerk werd gepresenteerd. Eind 2017 werd bekend dat Van der Poel samen met zijn ploeggenoten zijn Stevens ingeruild heeft voor een Canyon. Wat betreft de onderdelen is er weinig veranderd. Van der Poel blijft met de elektronische Shimano Dura Ace-groep rijden en ook het zadel en het stuurlintje zijn van Selle Italia.

Knikje
Wat meteen opvalt is het knikje onder het zadel. Waar normaal gesproken de bovenbuis bijna haaks op de zadelbuis staat, is er nu een klein knikje in de bovenbuis gemaakt. Of het nu mooi is of vooral functioneel, moeten de renners nog uitvinden. “Om eerlijk te zijn vond ik in het begin dat knikje er niet echt super uitzien,” geeft de Europees kampioen toe. “Maar dat had er ook mee te maken dat ik eerst een volledig zwarte fiets kreeg, dan valt het ook meer op. Nu ik de fietsen in verschillende kleuren heb gezien raak ik er snel aan gewend.”

Volgens Canyon zit de knik in het frame er zeker niet vanuit esthetische overwegingen. De voornaamste reden is het creëren van meer ruimte. Ruimte om de fiets te dragen, maar ook ruimte om modder minder kans te geven. “Our new patented carrying concept,” zo noemt Canyon de nieuwe geometrie. Door de bovenbuis hoger te maken kan de fiets makkelijker op de schouder worden gegooid. Daarnaast zorgt de knik voor de zadelbuis ervoor dat de zadelpen langer is, wat een comfortabeler gevoel moet opleveren.

Canyon zegt daarnaast dat het knikje in het frame precies op de schouder van de renners rust. Maar aangezien de meeste renners hun arm onder het frame door doen, zit de schouder vaak in het midden van de bovenbuis. “Ik merk het vooral bij het optillen van de fiets”, vertelt Van der Poel “Niet als je de fiets op je schouder gooit, maar vooral als je de fiets in één hand naast je houdt. De bovenbuis is hoger, dus die grijp je makkelijker vast.”

Volgens Van der Poel is het vooral een voordeel dat door de andere geometrie het zwaartepunt hoger ligt en de fiets nog wendbaarder is geworden. “In combinatie met de hoge stijfheid van het frame merk je dat de fiets doet wat je wilt.”

Design
De eerste fietsen waarmee we Van der Poel dit jaar zagen winnen waren zwart met rood. Afgelopen week kwam daar de combinatie grijs met zwart bij. Bij Stevens reed hij de laatste maanden met verschillende designs. Zo was er een versie in de kleuren van de World Cup, de Europese titel en zijn favoriete autotype: de M-serie van BMW. Of dat bij Canyon ook gaat gebeuren weet de 23-jarige renner nog niet. “Christophe (Roodhooft, teammanager red.) liet de vorige fietsen zelf spuiten. Daardoor had ik steeds verschillende designs. Het is afwachten of ze dat bij Canyon ook gaan doen.”

Bij de totstandkoming van dit model is Van der Poel niet betrokken geweest. “Ik heb de fiets gekregen zoals hij nu is. Ik heb hem niet getest en hoefde enkel te zeggen wat ik ervan vond.” Hij hoefde niet lang te wennen aan de fiets. “Ik ben redelijk kritisch, maar kan mij aan de andere kant vrij snel aanpassen.” Volgens Van der Poel moet je als veldrijder wel interesse hebben in de techniek rondom de sport. “Je zit tenslotte elke dag op de fiets, dan ben je er natuurlijk wel mee bezig.”

Schijfremmen (in het veld) niet meer weg te denken
De afgelopen jaren zijn schijfremmen in het veldritpeloton gemeengoed geworden. Er zijn weinig veldrijders te vinden die nog met de traditionele Cantilever remmen rijden. “Ik kan het mij niet meer voorstellen om zonder schijven te rijden,” vertelt Van der Poel. Er was een periode waarin renners verschillende fietsen mee naar de cross namen, maar niet lang daarna was iedereen overtuigd. “Lars van der Haar ging als eerst volledig over op schijfremmen. Niet lang daarna volgde ik. Schijfremmen zijn de beste innovatie in het crossen”, stelt Van der Poel. “Ik denk dat dat heel veel veranderd heeft in de manier van crossen. Het remt gewoon veel beter en je kan dus meer de grenzen opzoeken.”

Over schijfremmen op de weg is Van der Poel duidelijk. “Voor mij hoeft het niet. Je hebt niet dezelfde omstandigheden als in de cross. Ik vind het dan ook niet nodig om met schijfremmen op de weg te gaan rijden.”

Bandenkeuze
Een belangrijk onderdeel van het veldrijden is de bandenkeuze en de bandendruk. Van der Poel rijdt op Dugast tubes, een merk uit het Twentse Deurningen. Daar worden de verschillende profielen op de tubes gelijmd. Profielkeuze is erg belangrijk in de cross. Het grifo-profiel wordt het meest gebruikt, al is dat erg afhankelijk van het soort parcours. “Dit jaar gebruikten we nog best vaak de grifo’s” aldus Van der Poel. “Dat zijn de banden voor in de modder. Voor in de modder heb je ook nog de ‘Ernst’-banden, maar daar wordt weinig mee gereden.”

Verder maakt Dugast ook nog banden met namen als Pipistrello en Pipisqualo. Zo heeft heeft het Nederlandse bedrijf banden voor ieder parcours. Mathieu van der Poel besluit op de dag van de cross met welke banden hij gaat rijden. “Ik ben er vrij makkelijk in. De bandenkeuze is bij mij altijd snel gemaakt. Je weet wat voor weer het is geweest en welk parcours er ligt. Vaak krijg je wel wat mee van de voorgaande categorieën en weet je met welke banden je moet rijden.” Waar sommige crossers steevast met andere banden starten om sneller weg te kunnen komen is dat bij Van der Poel vaak niet het geval. “Meestal vertrek ik met de banden waarmee ik de hele cross wil gaan rijden.”

Makkelijk schoonmaken
Na de cross moeten de vijf fietsen grondig schoongemaakt worden. Vader Van der Poel is daar verantwoordelijk voor. Ook hij is blij met de nieuwe fietsen. “Ik heb er nog niet op gefietst, dus kan je niks vertellen over hoe goed de fietsen rijden. Maar schoonmaken gaat een stuk makkelijker, de kabels zijn nog beter weggewerkt.” En dat is maar goed ook. Want naast de fietsen van Mathieu maakt ook broer David een hoop Canyons vies op een gemiddelde cross-dag.

Canyon Inflite CF SLX
● Frame: Canyon Inflite CF SLX
● Voorvork: Canyon
● Stuurpen/Stuur: Canyon H11 Aerocockpit CF
● Stuurlint: Selle Italia
● Remmen: Shimano Dura Ace BR-9170
● Shifters: Shimano Dura Ace R9170 DI2 Disc
● Derailleurs: Shimano Dura Ace FD-R9150
● Cassette: Shimano Dura Ace
● Crankset: Shimano Dura Ace FC-R9100
● Pedalen: Shimano prototype
● Wielen: Shimano Dura Ace WH R9170
● Banden: Dugast
● Zadel: Selle Italia
● Zadelpen: Canyon
● Bidonhouders/Bidons: Tacx (niet op de wedstrijdfietsen)
● Kleding: Kalas
● Helm: Lazer
● Brillen: 100%

Verantwoording:
Het initiatief voor dit artikel komt vanuit WielerFlits. Er is geen vergoeding ontvangen voor de plaatsing hiervan.


Speel mee met het Scorito Klassiekerspel en win mooie prijzen

Reacties Toon reacties Verberg reacties