WK 2018: Volg hier de wegrit voor junioren mannen
donderdag 27 september 2018 om 14:30 Volg in Google

WK 2018: Volg hier de wegrit voor junioren mannen

Kunnen we het niet beter het Evenepoels kampioenschap op de weg noemen? De 18-jarige Belg is een klasse apart bij de junioren. De vraag lijkt niet eens of hij gaat winnen, maar met hoeveel voorsprong. Maar opgelet: het is en blijft een WK. Maar wie kunnen hem eventueel bedreigen? Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de koers!

Topfavoriet Remco Evenepoel krijgt in Innsbruck 132,4 kilometer de tijd om zich te onderscheiden van de concurrentie. De 1900 hoogtemeters die in het parcours zijn opgenomen, zijn een handig hulpmiddel voor de Belg. Met drie kleine klimmetjes in het begin van de wedstrijd en drie grote klimmen op het einde is dit WK loodzwaar.

Wanneer wordt het lont in het kruitvat gestoken? Ten noordoosten van Innsbruck, nabij Kufstein, zal dat waarschijnlijk nog niet gebeuren – al is dat bij het junioren-wielrennen nooit zeker. Vanaf de startplaats volgen er namelijk eerst zestig relatief vlakke kilometers; dit is een stilte voor de storm. Op de klim naar Gnadenwald zal het vervolgens gegarandeerd losbarsten.

Deze klim is met een stijgingspercentage van 10,5 procent gemiddeld en een lengte van 2,6 kilometer erg onderscheidend. De kans is groot dat Evenepoel zich hier al laat zien. Rijdt hij solo de duik richting het lokale circuit in? Daar ligt met de klim naar Igls – die twee keer overwonnen moet worden – het zwaartepunt van het parcours.

Deze klim is dan misschien niet zo steil (5,7 procent gemiddeld) als de Gnadenwald, maar is met een lengte van 7,9 kilometer erg lang. Hier zal de koers in een definitieve plooi gelegd worden, waarna een afzink naar Innsbruck de nieuwe wereldkampioen zich zal tonen.

De start is om 14.51 uur, terwijl de finish wordt verwacht tussen 18.25 en 18.51 uur. Sporza en Eurosport zijn er vanaf de start live bij.

Links
Voorbeschouwing wegwedstrijd junioren (WielerFlits)
Website organisatie

Deelnemerslijst (Organisatie)
Parcours

Liveticker
Live Timing (Tissot)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
165 Reacties
27-09-2018 16:20
Als je ziet waar Moscon de Tour voor wordt uitgegooid verwacht ik diskwalificatie van Evenepoel. Ook als favoriet hoor je je handen thuis te houden.
    27-09-2018 16:21
    Meen je dit?
    27-09-2018 16:21
    Lachwekkende reactie inderdaad. Dan had v/d Poel ook geen Nederlands kampioen mogen worden.
    27-09-2018 16:24
    Ja, er is geen reglement die hem het alleen recht geeft op de weg. Het mag hem irriteren, maar je handen hoor je op je stuur te houden. Je blijft van je tegenstanders af met je handen.
    27-09-2018 16:27
    Ik heb even iets gemist denk ik. Wat deed ie?
    27-09-2018 16:29
    Ookal heb je volgens de regels gelijk, je hoeft de regels niet altijd zo nauw te nemen. Hij moet ermee oppassen, maar het is jeugdigheid.

    Edit: nu hij het voor de derde keer doet, tegen de Italiaan, ga ik langzaam meer en meer richting jouw mening bewegen.
    27-09-2018 16:50
    Remcos losse handjes naar zijn tegenstanders toe mogen dan overigens geen serieuze gevolgen hebben (tenminste, ik geloof er niks van dat de jury zoiets zou aandurven), maar het maakt hem er niet sympathieker op als renner. Hij leert amper verliezen te incasseren in dit voor hem veel te zwakke veld; dat gaat bij de profs nog wel een harde leerschool worden.
    27-09-2018 16:52
    Wie weet rijdt ie nog eens met Grivko,
27-09-2018 16:21
Maar kijk die gast nou in zijn jacht zeg, yo hey
27-09-2018 16:21
Knap wat hij doet, maar hij rijdt wel als een idioot. Eerst een por tegen die Wit-rus en vervolgens een Pool? bijna van de fiets af rijden. Ik snap het, maar hij heeft het niet nodig!
27-09-2018 16:22
Als hij dit nog kan winnen, is dat het strafste wat ik ooit heb gezien.
    27-09-2018 16:23
    De Giro van dit jaar niet gekeken?
    27-09-2018 16:24
    Hij won het EK met bijna 10 minuten voorsprong, dus zijn brandstoftank is echt nog niet leeg voorlopig.
27-09-2018 16:24
Hij is gewoon 'on fire', mooi om te zien toch ?

Meteen nuilen over porretjes en speculeren over portierhangen is wel een sluimerende voorbode van wat er nog komen gaat richting dit mannetje
27-09-2018 16:25
Wat zijn/lijken die Italianen oliedom!
Als je met zijn 4en bent, offer een paar knakkers op, en spring later weg en laat die sterke Italiaan Picolo uitrusten. Nu heb je nog kans dat het peloton samenkomt, samenwerkt, en Italie uitschakelt...
    27-09-2018 16:28
    Duitsers en Italianen lekker gallen voorop het peloton nu. Evenepoel gaat hier zo direct gewoon op kop rammen gok ik, die Valcev (toch?) heeft hoop ik voor hem goed uitgerust.
27-09-2018 16:25
Ja de volwassenen met een peuterbrein mochten deze namiddag duidelijk op WF.
    27-09-2018 16:27
    Wat zeg jij nou?
27-09-2018 16:26
En hij is alweer terug in het peloton. Sterk staaltje.
27-09-2018 16:26
Ohnee iets te voorbarig. Bijna dan.
27-09-2018 16:28
Hij is er al bij
27-09-2018 16:32
Het mooie van een juniorenkoers vind ik toch dat ze niet met het hoofd rijden, maar gewoon knallen. Bij de profs zouden ze Evenepoel nu alles alleen laten opknappen
    27-09-2018 16:36
    Vind dat juist volkomen ridicuul. Ze zijn toch niet achterlijk met zijn allen?

    Als je in het EK op 10 minuten wordt gereden, die je toch juist alles om die gast op achterstand te rijden met 15 man.
    27-09-2018 16:38
    Ik bedoel dat het zorgt voor mooie koers. Dom is het zeker, maar daarom zijn het nog maar junioren en geen profs
    27-09-2018 16:43
    Ik had het mooier gevonden als de koers zo was dat die Italianen eet alles aan hadden gedaan om evenepoel te flikken.

    En best grappig dat al die bondscoaches van te voren ze allemaal met een tactiek van" doe maar waar je zin in hebt" op pad sturen.
    27-09-2018 16:48
    Ik gun het Evenepoel dan weer wel. Als hij de beste is, hoort hij te winnen. Ookal zal het voor zijn karakter ook wel goed zijn om eens te verliezen
27-09-2018 16:32
Ai ai, domme Italianen... Nu supporter ik Remco. :-)
27-09-2018 16:33
Ha ha ha! Evenepoel is nog dommer dan de Italianen?!? Waarom wacht ie niet tot op de volgende klim?
    27-09-2018 16:39
    Als Nederlander hoop ik een Oranje shirtje als eerste de finish te zien passeren, maar als je die aanval net van Evenepoel zag lijkt me de winnaar duidelijk
27-09-2018 16:34
Ah, nu gaat het goed; Belgische ploeggenoot rijdt zich leeg.
27-09-2018 16:41
Rijden ze met oortjes eigenlijk?
    27-09-2018 16:41
    Nee
    27-09-2018 16:43
    Op geen van de wks toch, of heb ik het mis?
    27-09-2018 17:23
    Alleen bij de tijdritten toegestaan. De wegritten moeten ze het zonder doen..
27-09-2018 16:45
Als italie er aan gaat hebben ze het echt aan zichzelf te danken. Remco rijdt nu weer 'rustig' mee.
27-09-2018 16:45
Tactisch valt er ook nog wel wat te winnen zo te zien. Niet zo gek echter, aangezien hij daar nu nagenoeg niet mee bezig hoeft te zijn.
27-09-2018 16:48
Deze klim is trouwens wel een loper. Hier gaan niet veel renners worden gelost zondag, vermoed ik.
    27-09-2018 16:50
    Daarom hebben ze nog een pittig dingetje op het einde erbij gedaan denk ik. Anders krijg je Sagan er inderdaad niet af.
    27-09-2018 16:51
    Ja, ha ha.
    27-09-2018 16:53
    Dit is idd een loper waarop FR en SP vast Flippie & Valverde binnenboord kunnen houden.

    Lang wel.
27-09-2018 16:48
De Belgen hebben volgens Wuyts en de Cauwer mensen aan het parcours staan die de voorsprong van de 2 op kop van de wedstrijd 'gillend' doorgeven. Van oortjes geen sprake bij deze quicksilvers.
27-09-2018 16:49
Evenepoel gaat dit nog steeds met twee vingers in z'n neus winnen lijkt me. Het is leuk voor het koersverloop dat die twee even mogen spartelen (en sowieso attractiever dat ie niet weer een solo doet van 100 km), maar het zou me ten zeerste verbazen als dit niet zou lukken.
    27-09-2018 16:52
    Ja, door die domme Italianen. Als ze hadden blijven ronddraaien toen ze nog gegroepeerd waren, dan had ik het nog moeten zien.
27-09-2018 16:57
Dunne Italiaan doet onterecht boos tegen dikke Duister op lange klim
27-09-2018 16:57
Inderdaad, ik neem mijn woorden terug; die Italiaan is niet dom maar achterlijk
27-09-2018 16:58
Zo te zien wordt het korte solo van Remco deze keer.
27-09-2018 16:59
Hij heeft eigenlijk alleen nog maar Tsjech in het wiel hangen, wel kort vd top nu
27-09-2018 16:59
Evenepoel mag nog 40km op kop met 4 man in z'n wiel, haha.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.