Vuelta 2018: Volg hier de etappe naar La Camperona
vrijdag 7 september 2018 om 12:45 Volg in Google

Vuelta 2018: Volg hier de etappe naar La Camperona

Op vrijdag belandt de Vuelta in Asturië, oord van de klimgeiten! De wegen zijn er smal en slecht. Het weer kan hels zijn. De beklimmingen zijn haast mensonterend. De Alto de l’Angliru, de blikvanger in Asturias, wordt deze ronde niet aangedaan. De eerste bergrit leidt het peloton naar La Camperona, dat voor de derde keer de Vuelta ontvangt. Volg hier het verloop van de etappe op WielerFlits.

De etappe begint met 165 kilometer door de binnenlanden van Asturië. Na twee uur koers beginnen de renners aan de lange Puerto de Tarna (16,8 km aan 4,9%), waarna een lange tussenstrook volgt naar de voet van La Camperona. Deze is met 8,3 kilometer aan 7,5% niet bijzonder lang, maar de steilte maakt hem zwaar.

De eerste drie kilometer zijn goed te doen. Daarna volgen twee kilometer aan ruim 6%. Zie het als een opwarmertje voor de laatste drie kilometer, die werkelijk hallucinant zijn. De stijgingspercentages schieten op het smalle pad naar de top van La Camperona fiks de hoogte in. De eerste twee kilometer stijgen aan liefst 15%, met her en der uitschieters tot 22%. In de laatste achthonderd meter vlakt het wegdek iets af, al is dit met een gemiddelde van 11% maar relatief.

Om 12.57 uur gaan de renners van start. Tussen 17.25 en 17.56 uur wordt de aankomst verwacht. Sporza en Eurosport 1 zijn vanaf 15.00 uur live op de buis.

Links
Vuelta 2018: Voorbeschouwing etappe 13

Website organisatie
Informatie parcours etappe 13
Deelnemerslijst Vuelta 2018

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
113 Reacties
07-09-2018 14:54
Wat bezielt ploegen als Movistar, Astana, Jumbo en Mitchelton in godsnaam?
Zijn die ploegleiders daar echt zo dom dat ze Majka 10+ minuten gaan geven?
    07-09-2018 15:12
    Waarom steeds zo hysterisch?
07-09-2018 14:57
@FB
Ja want ze pakken dadelijk een minuut of 5 minstens terug als t niet veel meer is. Het zware deel moet nog komen en dan gaan de klassementsploegen echt wel rijden.
07-09-2018 14:57
Ergens jammer dit, wil wel weer eens een strijd tussen klassementsrenners zien voor de etappe-overwinning. Zo af en toe een vlucht die voorop blijft is leuk, maar ze krijgen het wel erg vaak kado deze ronde.
07-09-2018 15:00
Wordt Majka de Pereiro van deze Vuelta?
07-09-2018 15:01
Wel bizar dat de koers geen moment wordt gecontroleerd. Heerlijke vuelta voor de aanvallende renner.
07-09-2018 15:03
@fb dit verdedigend rijden van de topploegen ligt voornamelijk aan het parkoers, te weinig bergen kort op elkaar, en teveel lange tussenstukken. Dus krijg je dit koersgedrag; een vluchtgroep met zo'n 10 minuten maximaal, om erop het eind nog wat van af te doen, mochten er gevaarlijke klanten in de vlucht zitten.
De toppers sparen zich zo tot de laatste klim en pakweg laatste 15-20km.
Zo krijg je dus dagenlang een ietwat saai koersverloop.
    07-09-2018 15:07
    Ik vind het koersverloop tot nu toe nog niet echt heel saai. Max twee ritten waren wat saai te noemen. In de Tour had je er nu al negen gehad die saai waren.
    07-09-2018 15:11
    Saai koersverloop alleen omdat er een kopgroep vooruit blijft? Saai voor je scorito misschien.

    Voor een saai koersverloop kijk ik wel naar de Tour. Parcour en koersverloop van de Vuelta is echt tig keer attractiever dan de Tour.
    07-09-2018 15:30
    Saai koersverloop???
    je krijgt 2 wedstrijden ipv 1, nl:
    1 - kopgroep om de etappewinst
    2 - klassementrenners daarachter voor het klassement
    en daarnaast met wat geluk dringt er eentje uit de kopgroep te top 10 van het klassement binnen.
07-09-2018 15:08
Nu toch wat tijd eraf, meerdere ploegen ook met mannetjes op kop peloton.
07-09-2018 15:08
Jumbo doet mee. Gat slinkt rap.
07-09-2018 15:10
Weer ik herhaal weer is het peloton zwak aan het rijden. Wat is dit toch weer mokersaaie rit aan het worden met geen strijd op de bergen tussen de klassementsmannen zo voor de ritzege. Bah ik ga vanaf nu weer bidden voor de skytrein. Dat is 10x beter dan de slappe hap dat het nu voor stelt met movistar en de andere groepen. Als een stel zielige hondjes rijden ze achter de kopgroep aan. Kom op zeg control het wat beter en laat ze niet verder dan 10 minuten alsjeblieft.
    07-09-2018 15:12
    Je gebeden zijn gehoord. 8 minuutjes nog maar. Amen.
    07-09-2018 15:15
    Een mokersaaie rit omdat de kopgroep mogelijk weer vooruit blijft en je renners geen punten scoren voor je scorito? Er zal nog steeds een strijd komen tussen de klassementsmannen, alleen niet voor topklasseringen wanneer de kopgroep vooruit blijft.

    En als je daadwerkelijk liever de Skytrein ziet, dan ben je gek.
    07-09-2018 15:16
    Ho ho.. Ik heb Majka en Prades nog die punten kunnen scoren!
07-09-2018 15:17
Gaaf, iedere dag weer een andere virtuele leider. Mooi dat Mollema er ook weer bij is.
07-09-2018 15:19
@ Drollema .. Ga je nu bij twee verschillende reacties hetzelfde 'scorito' argument voeren? Persoonlijk hoef ik ook niet WEER tegen de mindere helden aan te kijken in de finale en dat heeft NIETS met scorito te maken.

Blijkbaar begint het peloton nu met een inhaalslag, mooi!
    07-09-2018 15:41
    Ik vond het nodig aangezien er een aantal personen zijn die hun scorito belangrijker vinden dan een leuke koers.
07-09-2018 15:20
Dit bericht is verwijderd
07-09-2018 15:21
https://www.nu.nl/wielrennen/5452043/duitse-baanrenster-vogel-verlamd-zwaar-trainingsongeluk.html

Offtopic, maar niet minder heftig
07-09-2018 15:22
Zag ik net TLJ op kop rijden van het peleton? Die lijken tactisch ook helemaal de weg kwijt, laat dat lekker aan de k.ploegen als Astana, Mitchelton, EFP, Movistar.
    07-09-2018 15:24
    Ja die presteren inderdaad al maanden niets...
    07-09-2018 15:26
    Een van de best presterende ploegen van het peloton, met 2 kanshebbers voor de top-5 / top-10. Inderdaad dom om dan te gaan rijden met 1 hele man
07-09-2018 15:25
1 mannetje van alle topploegen is toch prima. Beetje meer v Movistar. Kan nog alle kanten op, deze etappe.
07-09-2018 15:38
Wat is precies de taktiek van Lotto Soudal met De Gendt voorop?
    07-09-2018 15:44
    Snap het ook niet helemaal; je zou denken dat De Gendt de meeste kansen heeft op de ritzege van die vier hier. Waarom rijden Armée, Monfort of Lambrecht zich niet leeg voorop om het gat zo groot mogelijk te houden? Of voelt De Gendt zich niet goed genoeg voor de winst?
    07-09-2018 15:49
    Ja, vond ik ook al gek.
07-09-2018 15:39
Is de Tier de knecht die bij Kruiswijk en Bennett?
07-09-2018 15:47
@Speedy Mark

Ja, want Kuss zou er al afliggen.
07-09-2018 15:53
Kuss zat op een gegeven moment helemaal aan de staart van die groep. Toen o.a. Garcia Cortina en Pibernik de laatste 2 renners van de groep waren.
Ik denk dat die er dus inderdaad al af is, of dat niet beter kunnen is of bv materiaalpech, geen idee.
    07-09-2018 16:02
    Goh, en FBahamontes zag Kuss hier nog wel winnen vandaag van mannen als Zakarin en Majka. Wat een inzicht heeft die vent.
    07-09-2018 16:04
    Goh, weer een persoonlijke aanval zonder argumenten, wat een verassing.
    Je weet dat hij zich leeg heeft gereden in de achtervolging heh?
    07-09-2018 16:04
    Met 2 vingers in de neus nog wel! Maargoed, achteraf was het dus wel handig geweest om Kuss mee te sturen. Had nog wat kunnen betekenen op de slotklim, al is het alleen al maar een bidonnetje.
07-09-2018 16:03
Wel gek dat Mollema nu niet mee deed met dat KOM-sprintje. Enfin. Sparen voor de slotklim zullen we maar denken. De virtuele stand in het bergklassement:

Maté 64 punten
King 40 punten
Mollema 34 punten
De Gendt 29 punten
    07-09-2018 16:04
    Deed hij niet mee? Ik dacht even dat ik een Trek-shirt als vierde over die top zag komen, maar het was niet heel goed te zien.

    edit: ah, dus toch:
    "Op de Puerto de Tarna heeft Thomas De Gendt de 10 punten meegegrabbeld voor de bergtrui. Volgend in zijn zog: King (6 ptn), Mate (4 ptn), Mollema (2 ptn) en Majka (1 pnt)."
    07-09-2018 16:18
    Hij reed wel mee, maar toen die 3 gingen sprinten liet hij lopen. Wellicht zag hij dat Mate het niet ging redden tegen De Gendt en geloofde hij het toen wel. Wellicht interesseert het hem maar half.
07-09-2018 16:12
Wuyts en De Cauwer zijn aan het ragen over lichte mannetjes. En vragen zich in de rest van de dagen af waarom de Belgen haast geen klimmers of ronderenners hebben. Of is het voorbeeld van Lotto-Soudal beter? Wat daar op tafel stond, chocoladetaart, hamburgers met kaas, allemaal rijkelijk klaargemaakt eten. Maar die benen zien er 'sterk' uit.
07-09-2018 16:15
Lekker dagje heeft die Mate in de kopgroep. Benieuwd wat die straks echt waard is als klimmer op de slotklim.
07-09-2018 16:20
Schijn kan bedriegen, maar volgens mij zie ik toch echt nog 4 TLJ mannen in het peloton rondrijden.
07-09-2018 16:28
Jose Been is echt te stom om te poepen, jezus wat maakt die belachelijke opmerkingen.
    07-09-2018 16:32
    Zendt Sporza niet uit dan?
    07-09-2018 16:36
    Sporza doet het bij mij alleen op de analoog. Voor etappes waar ik de hele dag voor thuis kan zijn staat Sporza graag aan.
    07-09-2018 16:43
    Nee, dit klinkt intelligent...
07-09-2018 16:45
Wuyts denkt nu dat Lotto-Soudal de kaart Lambrecht trekt vandaag. Opvallend…

Om te reageren moet je ingelogd zijn.