Volg hier Luik-Bastenaken-Luik 2016
zondag 24 april 2016 om 10:10 Volg in Google

Volg hier Luik-Bastenaken-Luik 2016

Met Luik-Bastenaken-Luik staat vandaag de laatste voorjaarsklassieker van het seizoen op het programma. Vandaag trotseren 200 renners de kou in een 253 kilometer lange tocht. Er staat ze tien hellingen te wachten, waaronder bekende hindernissen als La Redoute, Roche aux Faucons en de Saint-Nicholas. Nieuw is de toevoeging van de Cote de la Rue Naniot, een 600 meter lange met kasseien geplaveide helling van 10,5% gemiddeld. De finish ligt nog steeds in Ans. Kan iemand Alejandro Valverde van zijn vierde overwinning in Luik houden?

De officiële start is om half elf. De aankomst wordt verwacht tussen half vijf en tien over vijf. De voorbeschouwing en de koers zijn vanaf 13.45 uur live te zien op NOS.nl en NPO 1. Sporza start om 14:05 met de uitzending. Kijkers van Eurosport kunnen inschakelen om 15:15. Bespreek hier het verloop van ‘La Doyenne’.

Links
Website organisatie
Voorbeschouwing Luik-Bastenaken-Luik 2016 (WielerFlits)

Parcours
Deelnemerslijst

Livestream (NOS)

Liveticker (NOS)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (ASO, Engels)
Liveticker (Cyclingnews, Engels)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
315 Reacties
24-04-2016 11:17
@Tokstar
Hopen zeker niet, louter kleine prognose!
24-04-2016 11:23
@ Hakkie. Ik kan je wel volgen dat als er sneeuw op de weg ligt in de afdalingen dat er geneutraliseerd zal worden. Maar in de overige omstandigheden gewoon koersen wat mij betreft. Koersen worden veel te snel afgelast omdat renners en ploegleiders steeds meer (mogelijkheden hebben om te) klagen en ze het zekere voor het onzekere nemen. De kijker is hier de dupe van. Als je het te koud, te nat, te gevaarlijk vindt: stap dan maar af.
@ Turtlehead: Beweer je nu echt dat 250 km nat op een fiets zitten onverantwoord is en een reden voor neutralisatie? Dan adviseer ik je om lekker het baanwielrennen te gaan volgen.
24-04-2016 11:24
Parcours wordt licht aangepast? Peloton nog steeds maar op 1'
24-04-2016 11:26
Kopgroep nu 4 minuten voorsprong. Jammer geen NL´ers die zichzelf onsterfelijk willen maken. Over de aanpassing parcours:
¨Due to the hectic weather conditions, the race organisation has decided to change the planned course. Indeed from km 45 to km 75, the riders will head south and return to the normal course just before the first climb of the day, the Côte de la Roche en Ardenne¨.
24-04-2016 11:29
Sporza Wielrennen ‏@sporza_koers 3m3 minutes ago

De wedstrijdleiding past het parcours aan: tussen km 45-75 kiest men voor de vallei en vermijdt men hellingen
24-04-2016 11:33
Mijn dark horse: Samuel Sanchez.
24-04-2016 11:35
Die aanpassing zal dan allicht te maken hebben met hoe bochten en dalende stroken erbij liggen. Die zitten natuurlijk ook in de tweede helft van de koers, dus kunnen we alleen maar hopen dat de omstandigheden daar wat opknappen. Dit soort dagen schrijven natuurlijk de epische hoofdstukken van het geschiedenisboek der wielersport, maar het moet wel voldoende verantwoord zijn.
24-04-2016 11:37
@Bonifazio: ja, 250 km nat op de fiets bij 5-6 graden in hellend terrein (met op hoogte waarschijnlijk nog lagere temperaturen) is onverantwoord en zal dus wel leiden tot acties van de wedstrijdorganisatie.
24-04-2016 11:39
Misschien ben ik een ouderwetse zak maar wat een gezeur over het weer. De mooiste wedstrijden in het verleden zijn juist vaak onder extreme omstandigheden verreden.
24-04-2016 11:40
https://m.youtube.com/watch?v=k_SmAZX1e0U
24-04-2016 11:40
Eens met Extince. Blij dat Bonifazio van hier het niet voor het zeggen heeft. Onderkoelde renners en talloze valpartijen, wat een genot inderdaad.
24-04-2016 11:41
Allez Bardet!
24-04-2016 11:41
Ik hoop niet dat ze koers volledig gaan aanpassen, zou eeuwig zonde om een prachtige spectaculaire Luik-Bastenakan-Luik aan te passen aan de weersomstandigheden.
24-04-2016 11:43
Met zulke omstandigheden kan je ook gewoon hier door de polder 250 kilometer koersen en dan zit iedereen ook stikkapot (kijk de AWM gister maar). Koud/sneeuw maakt mij minder uit (je kan afstappen), maar afdalingen moeten natuurlijk wel veilig zijn.

@Grote Meneer Terpstra, bedankt voor het linkje!
24-04-2016 11:52
Aanval Hoogerland!
24-04-2016 11:55
102de editie ... ongelooflijk eigenlijk.
Met voorsprong de oudste ?
24-04-2016 11:55
ja, sjonnie in de sjas petat! leuk dat hij zich weer eens laat zien
24-04-2016 11:55
@janne6: het zou ook jammer zijn als deze LBL voor talloze renners een half seizoen kost, om over nog ergere gevolgen nog te zwijgen. Ik ben erg voor heroïek, maar het moet wel verantwoord blijven. En afdalen in sneeuw op dunne wielerbandjes valt niet onder verantwoord.
24-04-2016 11:56
@Silent Hill: Milaan-Turijn is nog een stuk ouder.

Edit: 16 jaar om precies te zijn. Wel minder edities, doordat er in de oorlog niet werd gereden, in de jaren 20 een gat zit en 2008-2011 deze koers geen sponsor had. Daarom heeft Milaan-Turijn maar 95 edities, maar het is wel de oudste wielerkoers die nog verreden wordt. Van 1876!
24-04-2016 11:57
Wel een echte ontspanners ontsnapping: Edet, Brutt, Roy, Tiralongo, deMarchi, de Gendt, allemaal gekende ontsnappers. Met deze weersomstandigheden denk ik dat ze lang weg zullen blijven en ik verwacht minstens een van hen in de top 10.
24-04-2016 12:01
@Hakkie2 Zoals de veranderingen nu zijn, is het gewoon begrijpelijk en nodig. Maar ik en denk ook vele anderen waren bang dat er grote delen van het parcours werden aangepast waardoor het geen echte LBL meer is. Denk maar aan die rit in de Giro toen.
24-04-2016 12:05
@silent hill hadden we niet net de 100e hoogmis gehad. Dus met afstand zeker niet
24-04-2016 12:21
Dit soort weersomstandigheden ondrrscheid de jongetjes van de mannen. Degene die LBL echt wil winnen kan zich vandaag bewijzen!
24-04-2016 12:30
@aardappeljager

Was het niet 100 jaar hoogmis? Dat is natuurlijk wat anders dan 'editie', zoals Hakkie2 ook al aangeeft. Maar misschien zit ik mis en was het inderdaad de 100e editie.
24-04-2016 12:32
Alessandro De Marchi is toch wel een gevaarlijke klant in deze groep. Die kan aardig klimmen en met deze weersomstandigheden weet je het maar nooit. Nu bijna 9 minuten. Daar moet niet veel meer bijkomen lijkt me.

Reacties zijn gesloten.