Volg hier de zesde etappe in de Ronde van Zwitserland 2021
vrijdag 11 juni 2021 om 13:45

Volg hier de zesde etappe in de Ronde van Zwitserland 2021

Richard Carapaz deed gisteren uitstekende zaken in de Ronde van Zwitserland door in Leukerbad naar de ritzege en de leiderstrui te sprinten. Toch is de Ecuadoraan nog allerminst zeker van de eindzege. Zo staat er vandaag opnieuw een zware bergrit op het programma. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop!

In eerste instantie was de zesde etappe van de Ronde van Zwitserland 162 kilometer lang met onder meer de Nufenenpass en de Furkapass, maar die beklimmingen zijn door de grote hoeveelheden sneeuw niet begaanbaar. De autoriteiten hebben laten weten dat het moeilijk is om die sneeuw te verwijderen en dus heeft de organisatie naar een alternatief gezocht.

De start is verplaatst van Fiesch naar Andermatt, van waaruit de noordzijde van de Gotthardpass (8,5 km aan 7,6%) beklommen wordt, met de top op ruim 2.100 meter boven zeeniveau. De beklimming van de Lukmanierpass (19 km aan 5,6%) is wel begaanbaar en die maakt dus ook onderdeel uit van het parcours. Het is al voor de 36ste keer dat deze Lukmanierpass in de Ronde van Zwitserland is opgenomen.

De top van deze klim ligt op een kleine dertig kilometer van de meet. Na de lange afzink volgt nog een kort klimmetje van 1,2 kilometer aan 5,1%, waarna de finale tot finishplaats Disentis-Sedrun licht omhoog blijft lopen. Hier wordt na een bedrijvige rit van 130 kilometer en bijna 3.200 hoogtemeters gefinisht. De start is iets voor 14.00 uur, de finish tussen 17.10 en 17.30 uur.

De Ronde van Zwitserland is dagelijks te zien via de online kanalen van Eurosport, GCN en Sporza. De uitzending begint vandaag om 15.40 uur.

Links
Voorbeschouwing: Ronde van Zwitserland 2021

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Twitter)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
98 Reacties
11-06-2021 13:55
Het is weer niet dat je denkt, hier vliegen de klimmers elkaar in de haren.
11-06-2021 13:59
Hierboven wordt al gesproken van een 'bedrijvige rit'. Dat moet nog maar blijken, natuurlijk. Laten we het hopen!
11-06-2021 14:03
Alaflip is alvast jarig vandaag. Felicitations.
    11-06-2021 14:12
    Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat hij op 8,4 km voor de finish verrast zal worden met een speciale verjaardagsbidon!
11-06-2021 14:10
Ik denk niet dat deze rit veel aan het AK zal veranderen. Een mooie kans voor de vluchters.
11-06-2021 14:10
Zie je, na de eerste bergrit nu de 6e etappe
    11-06-2021 14:41
    Logisch. Gisteren was immer de laatste aankomst bergop ;)

    Maar ik ben blij dat er geen verwarring meer is :)
11-06-2021 14:11
Flipje is vast aan gaan vallen met Cattaneo en Soler.
    11-06-2021 14:26
    Die zal voor de Tour toch moeten leren om anders te fietsen.
    11-06-2021 14:33
    Alaphilippe denkt ook, wie gaat er nu zinloos op een 120 km vlakke weg tegen een peloton vechten
    11-06-2021 14:36
    Gek om met dat in gedachten aan te vallen
    11-06-2021 14:37
    Mss omdat die vlakke weg er vandaag niet is
    11-06-2021 14:41
    Ik zie toch echt zo'n anderhalf uur fietsen in de vallei terug in het profiel. Maar goed, gisteren zag jij een profiel waar Van der Poel de schade had kunnen beperken voor een klassement. Weinig kans dat je nu opeens wel zo'n kaartje kunt lezen.
    11-06-2021 14:45
    Bel even naar Sporza dat jij het beter weet:

    Na 25 kilometer koers blijft het groepje van Alaphilippe zo'n 40 tellen voor het peloton uitrijden. Het zijn nu zo'n 50 overwegend dalende kilometers tot aan de voet van de lange Lukmanierpas.

    https://sporza.be/nl/matches/wielrennen/ronde-van-zwitserland/2021/rit-6-live-klimmen-vanaf-minuut-1-in-de-ronde-van-zwitserland~1601635561536/
11-06-2021 14:12
Deftig viertal hoor
11-06-2021 14:15
Het lijkt me niet ze die ver gaan laten rijden.
    11-06-2021 14:18
    Schachmann lost alvast.
11-06-2021 14:25
Jammer dat dit niet te zien is. Er lijkt van alles te gebeuren. Er moet iets loos zijn met Schachmann als hij er nu al af moet.
    11-06-2021 14:27
    In afdaling Gotthard lijkt het weer samen te komen.
11-06-2021 14:44
Nu toch al een dikke minuut. Cattaneo zal zich wel de longen uit het lijf rijden.
    11-06-2021 14:48
    Is de lange bijtrapafdaling van de Gotthard. INEOS zal de energie wel bewaren voor de aanloop van de Lukmanier (begint op km 82,5 km).
11-06-2021 14:53
Morgen heeft Alaflip last van een verkoudheidje?
    11-06-2021 15:03
    Hij vertoont een beetje imitatiegedrag, maar leuk is het wel.
11-06-2021 15:04
Heerlijke etappes die meteen met een klim beginnen. Jammer dat het nog niet live is.
11-06-2021 15:16
Waarom doet Ala dit hij staat 4de in het klassement. En op het slotklim van de dag gaf ik hem wel een kans
    11-06-2021 15:37
    Dit zijn hele gevaarlijke vragen hier... want volgens Harry en Morgenstern is dat om lol te hebben
    11-06-2021 15:48
    Dit is ook gewoon omdat Flip houdt van deze manier van koersen inderdaad, maar daarnaast is het ook een leuke poging om druk te zetten op de leiderstrui. Natuurlijk heeft hij er ook wat mee te verliezen (in tegenstelling tot Van der Poel gisteren), maar of dat nu zo erg is.

    @Marco; dit soort vragen hebben is alleen maar gezond. Ze direct zelf beantwoorden met een diskwalificatie van de renner is een heel ander verhaal..
    11-06-2021 15:52
    @S. Morgenstern kijk nu zijn we er... want alleen jij hebt de rechten om te kwalificeren

    Je blijft overigens maar zwetsen over gisteren waar ik niks over gezegd heb
    11-06-2021 15:55
    Ik kan dat hebben van iedereen die in staat is zijn mening een beetje degelijk te onderbouwen.

    [quote]Je blijft overigens maar zwetsen over gisteren waar ik niks over gezegd heb[/quote]
    Profieltjes zijn lastig, maar nu raak je zelfs in zo´n draadje met een paar reacties de weg al kwijt? Je bent de eerste met een reactie over opmerkingen van gisteren in dit draadje. Dit heb je dus helemaal zelf in de hand.
    11-06-2021 15:58
    Dat is het punt,

    Een renner die dit jaar naar de Tour gaat en van plan is om hem niet uit te rijden vanwege de OS (sparen dus voor de OS) moet dan niet met krachten gaan smijten.

    Een renner die in 2022 naar de Tour gaat en grote kans op een groene trui heeft (als hij hem uitrijdt) die moet ook bergetappes overleven waarvan jij zo goed weet dat hij daar kansloos is dus werk genoeg aan heeft… die moet ook niet zinloos met krachten smijten..

    Dat was mijn opmerking en niet dat hij in de ronde van Zwitserland er niet stond of niet gepresteerd heeft of wat nog meer voor onzin
    11-06-2021 16:00
    Nu wil je die discussie opeens weer van voor af aan beginnen? Kun je hem niet gewoon even terug gaan lezen in het volgtopic van gisteren dan?
    11-06-2021 16:01
    Quote:
    Natuurlijk heeft hij er ook wat mee te verliezen (in tegenstelling tot Van der Poel gisteren),

    Ik heb niets gezegd over gisteren ik had het over de Tour die nog moet beginnen
    11-06-2021 16:03
    @S. Morgenstern Als jij hem fatsoenlijk zou teruglezen was je al lang gestopt met drammen over dingen die ik niet gezegd heb
    11-06-2021 16:08
    Je vond gisteren een aanleiding om te doen alsof Van der Poel nog moet leren anders te fietsen voor de Tour. Daarmee zeg je natuurlijk van alles over gisteren.
    11-06-2021 16:14
    @S. Morgenstern Jep wat ik gezegd heb staat hierboven kort samengevat en dat zeg ik nog steeds..

    En ik ben niet de enige die zich afvroeg waar het op sloeg en die nu bvb grapjes maken over verkoudheid en of hij gisteren mss voor de organisatie een stukje heeft opgevoerd omdat hij wist dat hij zou afstappen

    Verder als je terug gaat lezen zie je staan dat ik de fantastische Morgenstern al lang GELIJK heb gegeven.. maar dat wil je ook niet want je wilt gewoon drammen

    Ook gewoon moeilijk argumenten aandragen bij mensen die dit soort dingen zeggen:

    Dit is ook gewoon omdat Flip houdt van deze manier van koersen inderdaad, maar daarnaast is het ook een leuke poging om druk te zetten op de leiderstrui. Natuurlijk heeft hij er ook wat mee te verliezen, maar of dat nu zo erg is.

    Kijk dan doen ze toch gewoon allemaal maar een dotje joh... is toch niet erg
    11-06-2021 16:19
    Ze doen niet zomaar wat. Onzin om mijn opmerking op die manier te vertalen.
    11-06-2021 16:21
    Marco; adem in, adem uit. Tel tot tien, en pak een biertje. ;)
    11-06-2021 16:27
    @Merlinappa ik denk dat ik dat maar ga doen... ik kan me vorig jaar Tour met jou live chats herinneren die een stuk gezelliger waren en wel ergens over gingen
11-06-2021 15:24
Tegenaanval met o.a. antwan en mauri, dit wordt interessant
11-06-2021 15:32
Die live ticker van PCS gaat alle kanten op.
    11-06-2021 15:36
    Is al weken ellende met PCS.
    11-06-2021 15:37
    met zijn allen tegen Ineos ...
11-06-2021 15:37
Kopgroep van 35 renners!?
11-06-2021 15:48
Gigantische kopgroep met De Clerq op kop.
11-06-2021 15:50
Matthews pakt de tussensprint mee.
11-06-2021 15:53
Geen gevaarlijke mannen vooraan zeker? Weinig paniek bij Ineos iig
11-06-2021 15:55
Ala over 3 weken in Frankrijk, 'ik ben te diep gegaan in Zwitserland'
    11-06-2021 16:02
    Patrick L.: het was een parcours voor Colombianen.
    11-06-2021 16:09
    Jean Dumas :)
11-06-2021 15:57
Cattaneo het hoogst geplaatst voorin, denk ik.
11-06-2021 15:58
Sivakov is mee, waarom zou Ineos dan rijden?
    11-06-2021 15:59
    Ok sivakov is niet (meer) mee blijkbaar. Zonder beeld is het toch lastig volgen
11-06-2021 15:59
Prachtige klim, de Lucomagno.
11-06-2021 16:13
De la Cruz vooraan, Leknessund erachter en dan drie man met Tolhoek. Volgens mij is dat de huidige situatie.
11-06-2021 16:13
Tolhoek in de tegenaanval.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.