Volg hier de vijfde etappe van de Ronde van Catalonië 2021
vrijdag 26 maart 2021 om 11:50

Volg hier de vijfde etappe van de Ronde van Catalonië 2021

De Ronde van Catalonië gaat vandaag verder met een verraderlijke etappe van La Pobla de Segur naar Manresa, in het hart van Catalonië. De hoge cols laten we links liggen, maar toch is het oppassen geblazen voor de klassementsrenners. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de etappe!

De vijfde etappe begint in La Pobla de Segur, aan de voet van de Pyreneeën. Daarvandaan koerst het peloton over de Coll de Comions naar aankomstplaats Manresa, in het hart van Catalonië. Als de renners daar na 140,4 kilometer aankomen, moeten zij nog een pittige slotronde afleggen met de beklimming van de Port de Montserrat (7,5 km aan 6,5%).

Na de top van deze klim, op 26,1 kilometer, blijven de renners nog even op hoogte om daarna af te dalen naar de streep. In 2012 finishte voor het laatst een etappe van de Ronde van Catalonië in Manresa, met ook toen de Port de Montserrat in volle finale. Na de afdaling sprintte een groep van 28 man om de zege: Julien Simon was de grote winnaar.

De renners vertrekken om 12.05 uit La Pobla de Segur en finishen tussen 16.44 en 17.11 uur in Manresa. Vanaf 15.15 uur is de koers te zien Eurosport 1 en 2.

Links
Voorbeschouwing: Ronde van Catalonië 2021

Website organisatie
Deelnemers
Parcours

Deze Nederlanders doen mee aan de Ronde van Catalonië
Deze Belgen doen mee aan de Ronde van Catalonië

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
29 Reacties
26-03-2021 12:28
Koen Bouwman draagt de bergtrui mocht je hem zoeken.
    26-03-2021 12:32
    Klopt, omdat Yates de leiderstrui heeft en Chavez de puntentrui. Benieuwd of TJV van deze trui een doel gaat maken. Dit en ritwinst is toch een beetje wat er overblijft.
    26-03-2021 12:45
    @Anderj Dat geldt volgens mij voor alle ploegen behalve Ineos
    26-03-2021 12:59
    @harryjohan71
    Maar TJV wil zich toch meten met Ineos Grenadiers.
    Met die auto erbij is het toch wel lastig om dit team van de troon te stoten.
    26-03-2021 13:31
    @Kelderfan Als 1 kopman is afgestapt en 1 niet fit is het lastig om hier nog Ineos aan te vallen. Zeker in de etappes die nog komen gaan. Je moet ook realistisch blijven. Voor deze ronde is een etappe overwinning nog het hoogst haalbaar.
    26-03-2021 13:43
    @harryjohan71: sure, maar dat hebben al die ploegen uitgesproken voor het klassement te zullen gaan én hun kopmannen daaruit te zien wegzakken / wegvallen?
    26-03-2021 13:50
    Ja, bijna alle ploegen kwamen hier met kopmannen voor het klassement en staan nu kansloos achter de Ineos kopmannen.
26-03-2021 13:05
Tolhoek bezig weg te komen.
26-03-2021 13:13
Bouwman pakt de eerste bergpunten, dus dat is duidelijk een doel.
26-03-2021 13:16
Cavagna en Mohoric er vandoor in de afdeling.
    26-03-2021 13:33
    Dat is geen verrassing. Beide goed dalers, alleen is de groep (2 man) waarschijnlijk te klein om voorop te blijven.
    26-03-2021 13:33
    De gekken afdeling?
    26-03-2021 13:35
    De waaghazen.
    26-03-2021 13:36
    Dyslexie in full force.
26-03-2021 13:35
Daarachter het peloton in twee stukken. Eerste deel met initiatief van Trek en Jumbo, tweede deel met Ineos halve minuut erachter.

Klinkt waarschijnlijk spannender dan het is. Zal wel gewoon een groepje vooruit zijn met oa wat Jumbo en Trek erin.
    26-03-2021 13:35
    Daar zou Theo Koomen wel raad mee hebben geweten.
26-03-2021 13:42
Verschil tussen de twee delen van het peloton is nu 45seconden, dus het lijkt me dat er gewoon een grote groep vluchters achter het duo aan zit.
    26-03-2021 13:48
    PCS meldt 40 man in de tweede groep cq het eerste peloton. Dat kan een afronding cq schatting zijn.
    26-03-2021 13:51
    Daaruit hebben nu Schelling en Arensman de sprong naar voren gemaakt.
26-03-2021 13:56
Kruijswijk zit in de tweede groep met 2 andere TJV's waaronder Bouwman. Neem aan dat Kruijswijk rijdt voor de bergtrui van Bouwman ;)
26-03-2021 14:03
De samenwerking bij de 40+ achtervolgers is vooralsnog beperkt, ze lopen niet in op de kopgroep.
26-03-2021 14:09
groep 2 verliest meer terrein 1:45 al. Wordt dit een chasse patatte of gaan er toch een paar teams tempo maken? Er zijn teams met 4-5 renners
    26-03-2021 14:13
    Er zijn geen teams met 4-5 renners.
26-03-2021 14:11
Onderling niet goed in groep 2 verliezen steeds meer tijd
26-03-2021 14:12
Hirschi ook in die tweede groep. Ik was alweer vergeten dat hij mee deed.

Groep is te groot voor een goede samenwerking.
26-03-2021 14:14
Een paar teams in groep 2 zouden elk 1 rijder moeten opofferen en gaan knallen. Movistar heeft er 4 en zal je zien zijn het straks alle 4 springplanken voor Valverde in die laatste klim.
26-03-2021 14:32
Astana, Movistar en Jumbo zouden de kar moeten trekken in die groep lijkt me
26-03-2021 14:59
Groep 2 lijkt toch gewoon terug te komen op groep 1 (nog 23 seconden). Het gat tussen groep 2 en 3 is wel aanzienlijk (drie minuten). Groep 2 is wel zo groot dat daar energie gespaard kan worden en dat een deel van groep 2 wel eens zou kunnen wegblijven.
26-03-2021 16:15
Weer eentje van Quickstep die bijna op zijn plaat gaat doordat ie achterom kijkt.

Wie is trouwens die onbenul naast Kroon, dat ie Kruijswijk aanzag voor Harper. Kijk gewoon naar die schouders en je weet dat het Kruijswijk is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.