Volg hier de vierde etappe in de Ronde van het Baskenland 2016
donderdag 7 april 2016 om 12:35 Volg in Google

Volg hier de vierde etappe in de Ronde van het Baskenland 2016

In een regenachtig Baskenland moet er vandaag met zes beklimmingen weer het nodige geklommen worden. Vanuit de start in Lesaka zet het peloton koers naar Alto de Jaizkibel, de bekende scherprechter uit de Clasicá San Sebastián.  De top ligt al na 29,4 kilometer. In de finale speelt de klim naar Aia (die in totaal drie keer bedwongen moet worden) een belangrijke rol. Bij de eerste passage gaan de renners langs de gemakkelijke kant van de Aia omhoog, de tweede keer via de steilste kant, om daarna nogmaals de makkelijke versie te volbrengen. Na de top van de laatste passage van de Aia is het nog veertien kilometer naar de streep. Sterke sprinters zouden dit kunnen overleven.

De etappe start om 12:50, de aankomst wordt verwacht tussen kwart voor en kwart over vijf. Eurosport begint om 15:30 met de live-uitzending. Bespreek hier het verloop van de etappe.

Links
Voorbeschouwing Ronde van het Baskenland 2016 (WielerFlits)
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Officiële website
Parcours etappe 4

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
249 Reacties
1 2 3 10
07-04-2016 12:37
Vlucht die tot het einde draagt denk ik!!!
07-04-2016 12:39
Goede kans voor een groepje vluchters. Ik verwacht van de favorieten een aanval van Henao. De laatste keer de Aia is enorm stijl, daar zou hij moeten kunnen wegrijden bij mannen als Contador en Quintana. Ben benieuwd of Kelderman en Gesink hun niveau van dinsdag kunnen halen.
07-04-2016 12:40
'Sterke sprinters zouden dit kunnen overleven'

In welk universum is dat mogelijk? Dit wordt gewoon een strijd tussen de klassementsrenners. Ik verwacht een spectaculaire rit, vol verrassingen en mannen die sneuvelen! Mijn hart zegt Purito (die hier in 2010 won na een lange solo), maar mijn verstand zegt Henao.
07-04-2016 12:45
Leuk, na 123, 138 en 161 kilometer weer gratis wifi-hotspots voor de renners, Eisel zal blij zijn!
07-04-2016 12:47
Purito, je zei voor deze rittenkoers dat et waarschijblijk overal te zwaar zou zijn voor een grote groep en dat er vermoedelijknergens gesprint zou worden. Wel de eerste etappe en ook gister was et weliswaar spannend maar toch ook gewoon een laffe koers waarbij er geen verschillen waren.
Ik verwacht ook vandaag geen oorlog maar een kopgroep gevolgd door geen of hooguit kleine tijdsverschillen tussen de klassementsmannen.
07-04-2016 12:52
@ Purito

Ja vooraf zat je (en ik) wel mis qua spektakel en zwaarte van rit 1 en 3 hoor...

Vandaag zie ik echter ook geen enkele kans voor Gerrans. Felline werd op de vorige muur wel al 21e (geloof ik), dus die zou ik niet helemaal afschrijven. Maar als de échte mannen aangaan, en die zullen toch langzaamaan moeten willen ze Landa, Henao en Kelderman echt onder druk zetten, dan wordt het gewoon voor hun. Of voor een vroege vlucht, want wie wil hier echt rijden voor ritwinst?
07-04-2016 12:53
@tvm
Als het dezelfde finale is als in 2010 is het echt wel behoorlijk zwaar. Dan zijn er grotere verschillen te verwachten dan in de rit van morgen.
07-04-2016 13:00
Tendam, laten we et hopen!
07-04-2016 13:02
Is dit een etappe voor een sluwe Contador verrassing?
07-04-2016 13:04
Tim Wellens of Dan Martin!!!!
07-04-2016 13:06
@ fietsvriend

Ja! Maar alleen als ie sterk genoeg is, want Henao zal echt niet zitten slapen..
07-04-2016 13:07
Wellens doet hier ook mee? Die is zich dan wel heel erg aan het verstoppen tot nu toe.
07-04-2016 13:16
Wellens heeft Tourbenen (ontzettend slechte dus) zegt hij zelf. Verwacht er dus maar niet te veel van.
07-04-2016 13:16
@LyndiaLid Mooi! Liefst P-N stijl, maar goed morgen ook nog...
07-04-2016 13:18
Vandaag goede kans dat er een groep weg mag blijven met vermoedelijk een zelfde senario als gisteren. Een grote groep gaat wederom sprinten om de zege met punchers en klassementrijders met een sterk eindschot.
07-04-2016 13:20
@robotour
De kans daarop is vrij klein, zoals je in de reacties hierboven al hebt kunnen lezen.
07-04-2016 13:20
Hup Slagter, in de aanval!
07-04-2016 13:21
De klassementsmannen gaan vandaag weer de kat uit de boom kijken en hun kruit droog houden voor morgen. Morgen is het pas bijltjesdag en mag er vuurwerk verwacht worden.
07-04-2016 13:24
Het parcours is wel een stukje zwaarder dan gisteren. Met die dag in de benen en dan vandaag nog lastiger klimwerk met de steilste kilometers op 15-13 km voor het einde, mag er wel wat strijd tussen de klassementsrenners worden verwacht.

Drie keer de Alto de Aia omhoog, twee keer van rechts en een keer van links. Volgens het routeboek zijn het drie heel verschillende beklimmingen. De plaatjes en getallen kloppen niet met elkaar maar de volgende cijfers worden gegeven:

Alto de Jaizkibel: 8,4 km aan gem. 5,24% (erg onregelmatig)
Alto de Arkale: 3,3 km aan gem. 5,45% (eerste kilometer 3%)
Alto de Aia (1e keer): 4,6 km aan gem. 5,87% (erg onregelmatig)
Alto de Garate: 2,8 km aan gem. 9% (onregelmatig, laatste 800m 13,38%)
Alto de Aia (2e keer): 3,4 km aan gem. 8,38% (eerste kilometer 10,5%)
Alto de Aia (3e keer): 1,8 km aan gem. 12,22%
07-04-2016 13:25
Toen Landa hier won lag de aankomst op de muur, nu 13 km verderop. Dus vergelijkingen daar mee gaan niet echt op. Ik volg eigenlijk wielerflits en denk eigenlijk dat Felline vandaag de grootste kanshebber is.
07-04-2016 13:27
@tendam ja, ik heb die reacties ook gelezen, maar zoals er de afgelopen dagen gekoerst is, zie ik niet dat het vandaag opeens anders zal zijn. Die Aia is volgens mij niet zo lang en wordt slechts 1x van de steilste kant genomen. In de finale wordt hij weer van de minder steile kant genomen, wanneer er nog een afdaling van 10km volgt met een klein knikje.
07-04-2016 13:28
Tosh Van der Sande is niet meer opgestapt vandaag, dus die gaan we sowieso niet meer in de finale zien.
07-04-2016 13:29
Volgens Wielerflits:
"Bij de eerste passage gaan de renners langs de gemakkelijke kant van de Aia omhoog, de tweede keer via de steilste kant, om daarna nogmaals de makkelijke versie te volbrengen."

Dat is dus niet zoals het in het routeboek staat, zie mijn vorige reactie.
07-04-2016 13:34
@Rahims, Het loopt niet helemaal lekker bij Lotto-Soudal ook, Tosh vd Sande niet gestart inderdaad.
Er wordt toch enigszins met de handrem op gereden door de klassementsmannen deze ronde. Te veel toppers in dit rondje?
07-04-2016 13:48
Zal liggen aan het moment waarop de grote tenoren aan gaan. Wachten ze op de laatste keer Aia dan verwacht ik dat de kans heel redelijk is dat iemand als Felline. (Wellicht met hulp van Mollema) gewoon nog aan kan sluiten in de laatste 14 kilometer.
1 2 3 10

Om te reageren moet je ingelogd zijn.