Volg hier de vierde etappe van de Volta ao Algarve 2022
zaterdag 19 februari 2022 om 14:30

Volg hier de vierde etappe van de Volta ao Algarve 2022

Gisteren waren de sprinters aan zet in Portugal, vandaag is het de beurt aan de tijdrijders. Een relatief lange tijdrit van 32,2 kilometer zal doorslaggevend zijn in het algemeen klassement. Wie heeft er de beste benen? Volg hier op WielerFlits het koersverloop!

De tijdrit start in Vila Real de Santo António en finisht in Tavira. Op het eerste gezicht lijkt het een chrono voor de pure specialisten, voor de mannen die op de grote versnelling meters kunnen maken. Het eerste deel van de tijdrit is biljartvlak. Na het eerste meetpunt, dat na  9,6 kilometer ligt, begint de weg wat maar te stijgen. Een tiental kilometer lang volgen er wat flauwe bochten en doordraaiers.

Na goed 22 kilometer in het zadel gloort aan de horizon het tweede tussenpunt, waar we opnieuw een indicatie krijgen van de onderlinge verhoudingen. Vervolgens gaat het over tien, weer wat vlakkere, kilometers naar de finish in Tavira. Buiten een paar flauwe bochten in de laatste kilometers, gaat het in een rotvaart naar Tavira.

Om 14.45 uur zal de eerste renner van het startpodium rijden. De finish van de laatste renner wordt verwacht tussen 18.30 en 18.33 uur. Vanaf 17.00 uur is de koers rechtstreeks te bekijken op Eurosport 2 en via de Eurosport Player.

Links
Voorbeschouwing: Volta ao Algarve (WielerFlits)

Starttijden individuele tijdrit Volta ao Algarve 2022

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Twitter hashtag)

RIDE Magazine
75 Reacties
19-02-2022 14:42
Rem gaat hier flink huishouden!
19-02-2022 15:12
Evenepoel en Küng de topfavorieten lijkt me. Eigenlijk wel opmerkelijk, zo'n lange tijdrit in een relatief kort en niet al te zwaar rondje.
19-02-2022 16:54
Hessmann is onderweg naar de voorlopige toptijd als 'ie geen terugval kent. Top-4 momenteel: 1.Reis (de gebruikelijke plaatselijke verrassing), 2.Vine, 3.Asgreen, 4.Lampaert. Voor de twee kwikkies gaat dat toch een ontgoocheling zijn denk ik.

Edit: Thomas zowaar gesignaleerd met de toptijd bij het 1ste meetpunt!
19-02-2022 17:00
Daan Hoole nu met beste tussentijd
    19-02-2022 17:01
    Flink sneller ook!
    19-02-2022 17:05
    Sterk! De eveneens heel jonge Hessmann heeft wel die terugval gehad, dus dat kan Hoole zeker ook nog overkomen. (niet meer dan normaal natuurlijk voor onervaren renners in een lange tijdrit)
    19-02-2022 17:13
    De "klim" na deel 1 zal ook niet in het voordeel spelen van de langere/zwaardere types. Je ziet bvb ook hoe Vine beter was in het 2e gedeelte.
    19-02-2022 17:22
    Die "klim" is 1% gemiddeld of zo werd gezegd op GCN :-)

    Reiss en Vine lagen op het 2e tussenpunt (een stuk na de "top" en 9 km voor de finish) nog 11 s achter Hessmann en aan de meet 2 s voor. Dus dat was wel een gevalletje van stilvallen.

    Doet sowieso niets terzake - Hoole is de anderen belachelijk aan het maken!!
    19-02-2022 17:29
    Deel 1 is quasi geheel vlak. De "klim" in deel 2 is ca. 3km @ ca. 3.5% (geen echte klim natuurlijk maar ook geen "1%"). En deel 3 loopt dan nog wat meer op & af.
    Indrukwekkend van Hoole. Nrs 2 tot 5 plakken binnen de 5 sec van elkaar en hij gaat er dan even bijna 2 minuten onder.
19-02-2022 17:15
Thomas wel met de snelste tijd bij tussenpunt 2, maar verliest op Hessmann, van 9 naar 5 seconden voorsprong.
19-02-2022 17:18
Hoole blijft flink sneller. Meer dan een minuut voorsprong nu.

1.15 pak hem beet.
    19-02-2022 17:19
    Wat een bizar groot verschil met Thomas opeens. Zou dat echt kloppen?
    19-02-2022 17:23
    Bizar groot verschil
    19-02-2022 17:24
    Lijkt me sterk dat het klopt, maar ook Sporza en de twitter van de organisatie houdt het op 29'33''.
    19-02-2022 17:24
    Thomas wellicht een beetje ingestort, ging ook redelijk zwabber op de meet af.

    Bij de start draaien ze het wappie anthem, leuk! https://www.youtube.com/watch?v=w8KQmps-Sog
19-02-2022 17:22
King Küng begint eraan
19-02-2022 17:27
Hoole 1.47 sneller dan Thomas. Bizar goed!
19-02-2022 17:27
Bij de finish:
1 HOOLE Daan 39.27,746 48.958
2 THOMAS Geraint 41.14,946 46.837
3 REIS Rafael 41.15,367 46.829

Zouden die tijden echt kloppen!? Volgens een tweet van de organisatie wel, maar ja.
    19-02-2022 17:29
    Dit is toch wel niet te geloven eigenlijk. Is de wind plots totaal van richting veranderd en aan orkaankracht gaan blazen?? Wordt nu wel heel interessant om de verschillen met Küng te ontdekken!
19-02-2022 17:27
Hoole zet Thomas bij de finish op 1m47? Okee.
19-02-2022 17:29
Geboorte van een nieuw Nederlands supertalent? Of foute tijdswaarneming?
    19-02-2022 17:31
    Gestaag uitgebouwd over de 3 delen heen, zou straf zijn moest het niet kloppen.
19-02-2022 17:30
Wie is de Erik die commentaar geeft op Eurosport? Breukink?
    19-02-2022 17:31
    Ik hoor geen Erik geloof ik.
    19-02-2022 17:33
    Nee, dit is Bobby. Erik was eerder vanmiddag, in Andalusië.
    19-02-2022 17:33
    Gisteren bij de ronde van Andalusië, meen ik me te herinneren.
    19-02-2022 17:33
    Maar is het Breukink? Ik vind hem wel goed. Ietwat droog en streng.
    19-02-2022 17:34
    Ja, dat was Breukink.
19-02-2022 17:31
Wind speelt een gigantische rol vandaag, jammer.
Russo en Staune Mittet ook al sneller dan Thomas bij het 2e tussenpunt.
19-02-2022 17:33
Russo (niet bepaald een erkend tijdrijder) driekwart minuut sneller dan Thomas bij het tweede tussenpunt, maakt de tijd van Hoole iets geloofwaardiger.
    19-02-2022 17:35
    Ok, Küng 20 s sneller bij P1, dat maakt het allemaal weer geloofwaardig.
19-02-2022 17:34
De regie geeft regelmatig een verkeerde naam in beeld, dus hou toch nog even een slag om de arm bij de tijd van Hoole.

Al gaat Küng nu bij het eerste tussenpunt 20s sneller dan Hoole.
    19-02-2022 17:35
    Kung is al 20 seconde sneller bij tussenpunt 1, dus die tijden kloppen gewoon.
    Het is vooral de wind die nu meespeelt. Iedereen is veel sneller, zelfs renners als Russo en Staune Mittet zijn al sneller dan Thomas.
19-02-2022 17:35
Küng 20 sec. sneller.
19-02-2022 17:37
Iedereen is nu al (veel) sneller dan Hoole bij het eerste tussenpunt. Kung, Foss, Guernalec etc.
19-02-2022 17:38
Foss 6s achter Küng
19-02-2022 17:45
Interessant interview met Hoole. Volle bak tot de 'top' dus en dan risico's nemen met de wind in de afdaling.
19-02-2022 17:46
Hoole geeft aan dat het belangrijk is om wat risico's te nemen in de afdaling. Als dat maar goed gaat.
19-02-2022 17:51
De tv motor zit toch veel te dicht achter de renners, soms er zelfs naast. Dit is echt absurd
19-02-2022 17:52
Bah, als ik naar Hayter kijk krijg ik flashbacks naar de grote-molenstampers van de jaren 90 :-)
19-02-2022 17:54
Bij het tweede tussenpunt is Küng 39s sneller dan Hoole, met Foss nu 8s achter Küng.
19-02-2022 17:59
Evenepoel 9 s sneller!
    19-02-2022 18:00
    Zonder bah?
    19-02-2022 18:02
    Ik schat dat Evenepoel toch een tiental rpm hoger trapt dan Hayter...
    19-02-2022 18:09
    Ja die lijkt meer op Armstrong qua rpm
    19-02-2022 18:14
    Btw, ik beschuldigde Hayter niet van doping, ben fan van zijn attractieve manier van koersen. Mooi vind ik het er echter niet uitzien, dat megaverzet. Ik denk dat hij nog wat veel baanwielrenner is momenteel en verwacht dat hij over een paar jaar ook naar een hogere kadans zal evolueren.
19-02-2022 18:04
Knappe tijd van Foss, 12 à 13 s achter Küng

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine