Volg hier de tweede rit in lijn van de Ronde van Zwitserland 2021
dinsdag 8 juni 2021 om 12:35

Volg hier de tweede rit in lijn van de Ronde van Zwitserland 2021

Na de ritzege van Mathieu van der Poel in Lachen, trekt het peloton vandaag in de tweede rit in lijn naar Pfaffnau. De aanwezige sprinters zullen vooral deze etappe hebben aangekruist in hun agenda, maar toch krijgen de renners weer een pittige finale voorgeschoteld. Volg hier op WielerFlits het verloop van de etappe!

De rappe mannen zullen vooral deze etappe hebben aangekruist in hun agenda, maar ook hier is het allesbehalve zeker of het daadwerkelijk uitdraait op een spurt. Zonder de grote bergen kent deze rit toch bijna 2.500 hoogtemeters. Dat begint al snel vanuit de start in Lachen, al zijn daar geen bergpunten te verdienen.

De etappe trekt vanuit de start in Lachen in westelijke richting, onderlangs de Zugersee, ten oosten van de Baldeggersee en ten westen van de Hallwilersee richting Pfaffnau. Na een eerste klimmetje van 2,4 kilometer aan 6,5% passeren de renners na bijna 140 kilometer al eens de licht oplopende finish in Pfaffnau.

In de lokale ronde die volgt ligt op 25 kilometer van de meet nog een klim van 3,4 kilometer aan 6,1%. Dat is de laatste echte hindernis, al wordt het daarna nooit echt vlak tot de streep. De aankomst loopt dus licht omhoog. Iets voor de sterke sprinters dus! De start is om 12.50 uur, de finish tussen 17.05 en 17.35 uur.

De Ronde van Zwitserland is dagelijks te zien bij Eurosport en GCN. De uitzending (via de online kanalen) begint vandaag om 15.40 uur.

Links
Voorbeschouwing: Ronde van Zwitserland 2021

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Twitter)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
86 Reacties
08-06-2021 12:50
Gestern Lachen, heute Pfaffnau.
08-06-2021 12:50
Hoe is het weer?
Deze is voor matje!
08-06-2021 13:35
Als Laporte die klim overleefd zie ik hem wel MvdP verslaan.

Donkerpaard voor mij vandaag Jake Stewart.
    08-06-2021 13:59
    Dat donkere paard, kan dat tegenwoordig nog wel? Mss iets als de even etappe een donker en de oneven etappe een wit paard.. ?

    Even los van de geaardheid van het beestje natuurlijk

    :p)
08-06-2021 13:39
Tweede rit in lijn? Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ...
    08-06-2021 13:42
    Ik vind het de derde etappe
    08-06-2021 13:56
    Gaan ze dit de hele week volhouden is de vraag.
    08-06-2021 14:06
    Volgens mij is het simpel, de proloog is een etappe dus gisteren zaten ze fout met 1e etappe..

    Dat kun je wat camoufleren met de tweede rit in lijn..

    En morgen is het dan de 4e etappe of de eerste echte bergrit
    08-06-2021 14:07
    Dit is toch pas de eerste rit na die van gisteren?
    08-06-2021 14:14
    Zaterdag de tweede rit tegen de klok
    08-06-2021 14:16
    Alle, ook de officiële, media hebben het over rit 3 of etappe 3. je moet er niet aan denken welke verwarring ontstaat als WF dit in een grote ronde zou proberen vol te houden.
    08-06-2021 14:27
    Ja Borsje, stel je voor dat je naar de Tour zit te kijken en je komt er na de finish achter dat het een andere etappe is dan WF heeft opgeschreven.

    Heb je die dag niet gekeken want het zou een saaie vlakke rit zijn blijkt het de koninginnen rit
    08-06-2021 14:41
    @marco - Je beredenering klopt niet. De proloog is voorafgaand aan de 1e etappe. Alleen was de tijdrit geen proloog. Het was namelijk gewoon de 1e etappe, aangezien een proloog onder de 8km moet zijn.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Proloog_(wielrennen)
    08-06-2021 15:14
    Het is natuurlijk altijd de eerste etappe van vandaag. Behalve als het de tweede is.
    08-06-2021 15:14
    @Groetjesaandevoetjes Als je het zo bekijkt dan hebben we al in geen jaren meer een proloog gehad. In de Tour de laatste 10 jaar al niet en in de Giro van 2019 hebben ze de openingsrit waarschijnlijk precies lang genoeg gemaakt...

    GIRO 2019 PARCOURS ETAPPE 1: BOLOGNA - SAN LUCA

    Zaterdag 11 mei - De Giro d'Italia begint met een korte en heuvelachtige individuele tijdrit van Bologna naar San Luca. De afstand is 8 kilometer en de finale bevat een klim van 2,1 kilometer à 9,7%.

    PS.. dan zit WF toch fout want in deze ronde was de eerste rit 10 Km
    08-06-2021 15:21
    Ik zou er de eerste dinsdagrit van maken.
    08-06-2021 15:41
    Ik stel voor dat wf een poll aanmaakt zodat we dit in 1 keer kunnen beslissen. Ik meen mij te herinneren dat een 'proloog' geen echte etappe was, omdat je vroeger in grote rondes niet langer dan een x aantal dagen mocht koersen en koersorganisaties stelden dan dat een proloog geen etappe is, zodat ze er een dag aan konden plakken.

    EDIT: ik vind voor mijn bewering niets terug op het internet wel vind ik:
    De eerste proloog van de Tour de France vond plaats in de stad Angers in 1967. Het idee was simpel, een middel om de gele trui vanaf het begin toe te kennen en een manier om de renners één voor één aan het publiek te tonen . Er wordt ook gezegd dat het een middel was waarmee de Tour een extra etappe kon creëren en daardoor meer geld aan de gaststad kon vragen. In 1967 heette het een proloog maar kreeg het het label Stage 1a. Het zag de race op een donderdag van start gaan en drie en een halve week later finishen met verschillende gesplitste etappes, dwz twee etappes per dag en slechts één rustdag. Wat betreft de proloog Raymond Poulidor, de eeuwige tweede, was de beste keuze van de dag, maar eindigde onvermijdelijk als tweede.
08-06-2021 13:39
Gisteren was het MvdP die zelf de strijd ontbrandde in de afdaling 50 km van de finish waardoor een gat ontstond.

Gaat ie nu op dat bergje het lont in het vat steken? Jazeker, ik denk van wel!

Hop hop!
08-06-2021 14:14
Zou toch geweldig zijn geweest als er onderweg wat secondes te verdienen waren
    08-06-2021 14:33
    Die zijn er toch ook
    08-06-2021 14:39
    Ik zie het.. foutje. dan toch eigenlijk meer verwacht als je met drie man om een trui kunt strijden
08-06-2021 14:40
Ik denk niet dat het voor de vluchters is, maar ik gun het Frank wel in zijn afscheidsronde.
08-06-2021 14:55
Ze hebben nog 7 minuten, op de helft.
08-06-2021 15:03
Even voor al die experts omtrent de al dan niet zijnde eerste etappe.

Een proloog is een term die gebruikt wordt in sommige takken van sport, zoals bij het wielrennen. Het gaat daarbij om een zeer korte individuele tijdrit over maximaal 8 kilometer als eerste rit van een rittenwedstrijd (etappekoers) bij de mannenelite; bij de vrouwen en junioren (jongens en meisjes) geldt een maximale afstand van 4 kilometer volgens de regels van de UCI.
Als een rittenkoers begint met een proloog, telt deze meestal niet mee in de nummering van de etappes: de etappe ná de proloog heet dan 'eerste etappe'. De proloog telt wel mee voor het algemeen klassement en bepaalt dus wie de eerste klassementsleider is.
Bron: Wiki.
    08-06-2021 15:05
    Natuurlijk heb je gelijk. Dat weten de meesten ook wel hoor, het is een beetje trollen. En Wielerflits gaat er zelf ook mee door.
    08-06-2021 15:10
    Deze ronde had dus geen proloog, maar een eerste etappe die een tijdrit was.
    08-06-2021 15:21
    Dit is de tekst op wiki van de link van Groetjesaandevoetjes ….

    En nu?
    08-06-2021 15:25
    De Ronde van Romandië had een proloog en die hadden een 2e eerste etappe
    08-06-2021 15:53
    Bedoel je 2 x een eerste etappe of de eerste kreeg de naam tweede..
08-06-2021 15:51
http://www.cyfostreams.com/cyfo3.html Ned/Vlaams commentaar
08-06-2021 16:01
waarom is er zo weinig wielrennen gewoon live op tv :(
    08-06-2021 16:04
    Wie betaald bepaald helaas
    08-06-2021 16:05
    Alles weer achter de decoder. Straks gaat het de serie/film kant achterna.

    Eurosport Player, Proximus, Telenet, Ziggo Sport, GCN Race Pass...
    08-06-2021 16:16
    Hier kun je Zwitserland en Slovenië kijken

    https://cyclingstream.com/live-stream/
    08-06-2021 16:22
    @RidderSchwobin kunt ook deze proberen.. hoef je nooit meer iets te missen

    http://www.hesgoal.com/
    08-06-2021 17:29
    @Marco, nog bedankt voor de links!!!
08-06-2021 16:05
Nieuw beleid van Eurosport om mensen richting (een abonnement op) de player te duwen? Op het tijdstip van de Ronde van Zwitserland de hele middag de Dauphine gaan herhalen :s
    08-06-2021 16:16
    Heb al een tijdje een abonnement van de player, maar geen moment spijt gehad. Vooral het zonder reclames kunnen kijken
    08-06-2021 16:22
    Roland Garros bedoel je? Ik kan mij goed voorstellen dat een grandslam voorkeur krijgt boven een klein rondje.
    08-06-2021 16:36
    @ Koers:
    Ik snap ook dat een grand slam voorgaat, maar om dan inderdaad op Eurosport 2 een herhaling van de laatste etappe van de Dauphine uit te zenden gaat er bij mij ook niet in.
    08-06-2021 16:47
    ah, dat is inderdaad jammer. ES zal wel meer moeten betalen als ze het op tv willen uitzenden. Daarnaast willen ze natuurlijk de menschen naar de player sturen. Hopelijk stapt Ziggo in na het verlies van formule1/basketbal. Al denk ik dat ze voor Glory kickboksen gaan.
    08-06-2021 17:18
    Ja prima te zien op de player. Mijn gewone tv abo opgezegd omdat ik toch alleen maar sport/Netflix of publieke omroep kijk, kun je allemaal prima streamen
08-06-2021 16:14
Ben King hoe heeft die ooit 2 ritten in 1 Vuelta kunnen winnen
08-06-2021 16:42
VDP gaat er vandoor!
08-06-2021 16:44
Koers! Weer door MvdP.
08-06-2021 16:45
ik zag vdp net keihard op kop beuken van die groep en daarna ging alaphilip ervandoor
08-06-2021 16:46
Haha 2e x dat flip er vandoor gaat zodra MVDP van kop komt
    08-06-2021 16:48
    wel slim, vdp was echt keihard op kop aan het beuken wat best onnodig was
    08-06-2021 16:49
    Zeker waar. Maar er zijn nu genoeg ploegen die er belang bij hebben om hem terug te halen
08-06-2021 16:46
Oomen zit goed voorin.
08-06-2021 16:47
Weer lekker rijden alsof het de TA is.
08-06-2021 16:48
Hup Alaphilippe!
08-06-2021 16:49
Flipper tegen INEOS nu.
08-06-2021 16:50
Dat storen van Mauri is oncollegiaal en overigens ook niet slim van hem.
08-06-2021 16:51
haha flipje pissig op ineos
08-06-2021 16:54
Tom en Sam zijn er nog bij.
    08-06-2021 16:55
    En Antwan dacht ik.
    08-06-2021 16:56
    netjes van Tom, dan maakt hij grote stappen zeg....
08-06-2021 16:56
Yup, en Matthews ook met knechten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.