Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van het Baskenland 2016
vrijdag 8 april 2016 om 12:45 Volg in Google

Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van het Baskenland 2016

Op de voorlaatste dag staat de koninginnenrit van deze Ronde van het Baskenland op het programma. Met opnieuw acht beklimmingen voor de boeg, is dit dé afspraak voor de klassementsmannen.

Maar liefst zes van de acht bergen zijn van de tweede categorie. De Alto del Usartza is bovendien van de eerste categorie. Die beklimming heeft haar top op twee kilometer van de streep in Arrate (Eibar). De steile Usartza (5,4 km lang aan 8,2% gemiddeld stijgingspercentage) belooft vuurwerk, waarbij de verschillen waarschijnlijk hoog oplopen. Worden de mannen hier van de jongens gescheiden?

Wilco Kelderman heeft in het algemeen klassement een voorsprong van vier tellen op Sergio Henao. Mikel Landa volgt op zeven tellen. Naast Kelderman staat er met Robert Gesink (negende op veertien seconden) nog een renner van LottoNL-Jumbo in de top tien. Kan Kelderman zijn leiderstrui behouden.

De start is om 13:00, de aankomst wordt verwacht tussen kwart voor en kwart over vijf. Eurosport start om 15:30 met de uitzending. Bespreek hier het verloop van de etappe.

Links
Voorbeschouwing Ronde van het Baskenland 2016 (WielerFlits)
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Officiële website
Parcours etappe 5

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
423 Reacties
08-04-2016 13:39
Respect voor Denifl trouwens, die zat al weer mee.
08-04-2016 13:39
Als Tom Boonen inderdaad een goede dag heeft, moet ie het kunnen redden vandaag (en is ie goed warmgedraaid voor a.s. zondag ;) )
08-04-2016 13:43
En SKY leidt het peloton...
08-04-2016 13:45
nieuwe vluchtgroep van 18 renners... benieuwd naar de namen.
08-04-2016 13:45
[i]edit redactie: niet doen[/i]
08-04-2016 13:50
Zin in! Hier een kort interview met Wilco Kelderman in z'n leiderstrico. https://www.youtube.com/watch?v=pus98vU7ZWQ
08-04-2016 13:51
Sthom, haha!
08-04-2016 13:55
Mukkes dank je. Goed voor Kelderman, keurig antwoord ook.
08-04-2016 13:55
Ik ben wel benieuwd naar Bauke. Terug van een griepje, maar stiekem toch naar de 19e plek in het AK opgeschoven. Gisteren kwam hij er een beetje doorheen op het eind van de rit zei hij en hij keek wel uit naar de finale van vandaag, een wat langere regelmatige klim ipv een muur.
08-04-2016 13:56
DENIFL (IAM, 143), ZUBELDIA (TCS, 124), BERHANE (DDD, 102), WOODS (CPT, 67), BELKOV (KAT, 4), ROY (FDJ, 97), ROSA (AST, 156), FERRARI (CJR, 184), GESCKHE (TGA, 164), EDET (COF, 174), ARMEE (LTS, 83), VELITS (BMC, 47), PLAZA (OGE, 35), MOINARD (BMC, 45), ANACONA (MOV, 24)... MARTENS (TLJ, 177) and PETILLI (LAM, 116) met bijna een minuut voorsprong op peloton...

... mooi toch Martens nog een keer erbij (en knap Denifl)
08-04-2016 13:56
Wat zegt ie nou aan het einde, puta madre? Das niet netjes
08-04-2016 13:59
Is Zubeldia niet eigenlijk de meesterknecht voor Mollema? Ik hoop dat dit goed uitpakt voor laatstgenoemde..
08-04-2016 14:00
@Jelle in sommige contexten betekent puta madre gaaf/cool ofzo.
08-04-2016 14:01
@CJJelle Haha, hij zegt het echt ja.

@Timocycling hoe dan ook, in dit filmpje klinkt het wat awkward. Zo net buiten het gehoorveld van Kelderman - haha.
08-04-2016 14:06
het peloton breekt nu al en de vluchters worden onder de minuut gehouden... Denifl komt als 2e binnen op tweede bergje van de dag.
08-04-2016 14:09
6km verderop laat het peloton opeens begaan en hebben we 23 renners voorop, enigszins verbrokkeld en daarachter het peloton op meer dan 2 minuten
08-04-2016 14:20
Spanjaarden schelden wat meer in het openbaar, coño rolt ook wel de bek van de president uit.
08-04-2016 14:21
24 koplopers. Die kunnen wel eens voor de dagzege gaan rijden, in zo'n grote groep wordt je niet echt moe.
08-04-2016 14:25
[quote]irriducibili - 8 april 2016 om 13:04
Voordeel voor TLJ is dat op de laatste klim de stijgingspercentages niet bizar hoog oplopen… Zeker voor Gesink is dat vaak niet in het voordeel. [/quote]
Deze klim zit elk jaar in het Baskenland, soms zelfs meerdere keren. Gesink kent hem goed, rijdt er ook altijd niet onverdienstelijk. Kelderman heeft het nadeel dat hij hem nog niet kent.

Overigens is Gesink juist wel goed als het op steil harken aankomt, maar tegen de echte klimgeiten moet hij het dan natuurlijk afleggen omdat hij zo'n 20 kilo zwaarder is.
08-04-2016 14:28
@tendam: ik vind Gesink de laatste jaren toch echt minder op hoge stijgingspercentages, hij is volgens mij ook veel zwaarder gaan trappen en dat is dan natuurlijk ook een nadeel.
08-04-2016 14:29
Sky heeft geen mannetje mee en doet dus het kopwerk in het peloton. Goed gedaan van LottoJumbo.
08-04-2016 14:31
24 man met Rolland en De Plus die maar op 4 minuten staan. Dat wordt nog behoorlijk door rijden. Sky heeft Lopez mee, Lotto-Jumbo Martens.
08-04-2016 14:32
Mochten ze het halen, dan hoop ik (uiteraard) op Plaza! Anders één van de drie Basken.
08-04-2016 14:34
Rosa op kop, 1 minuut daarachter een groep van 24 man, peloton volt op 2:15 van Rosa.
08-04-2016 14:36
@123poetertjesd wat mij betreft sowieso wel een leuke groep, met ook Rolland, Berhane, De Plus, Anacona, Woods (benieuwd naar hem), Denifl, Edet en Monfort.

Reacties zijn gesloten.