Volg hier de koninginnenetappe in de Ronde van Zwitserland 2016
vrijdag 17 juni 2016 om 11:00 Volg in Google

Volg hier de koninginnenetappe in de Ronde van Zwitserland 2016

Met Wilco Kelderman in de leiderstrui begint het peloton vandaag aan de koninginnenetappe van de Ronde van Zwitserland. Net als vorig jaar ligt de finishlijn van de zwaarste etappe getrokken pal naast de Rettenbachgletsjer, een wereldberoemde plek in het alpineskiën. De slotklim is ruim twaalf kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 10,7 procent.

Voordat de slotklim wordt bereikt, moet eerst nog 211 kilometer worden afgelegd. Het peloton gaat daarbij ook nog over de Hochtannbergpass. Kandidaten voor de ritzege moeten duidelijk over goede klimmersbenen beschikken. Kan Wilco Kelderman standhouden?

De wedstrijd begint om 11:16 en eindigt naar verwachting tussen 17:01 en 17:40. Eurosport zendt de wedstrijd vanaf 15:49 uit. In België kan de koers vanaf 15:55 gevolgd worden via Play Sports.

Links
Voorbeschouwing Ronde van Zwiterland 2016 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours etappe 7

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (organisatie)
Liveticker (Sporza)

Livedata van renners (Velon)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
302 Reacties
17-06-2016 13:08
Mijn hemel wat een klim is dit toch.

Hoe is t weer trouwens?

@LL, Innsbruck, wat ga je daar doen?
17-06-2016 13:11
Even benchmarken, ik weet niet zoveel van hoe zwaar klimmen zijn, maar als ik het profiel van de Rettenbachgletcher bekijk is dit de zwaarste klim van dit seizoen, toch?
17-06-2016 13:11
@Natrix maura: nou, de meeste kilometers van de Rettenbachferner zijn toch wel significant zwaarder dan de eerste 2 van Alpe d'Huez.

Eerste 2 kilometer AdH: 10,4% en 10,2% gemiddeld.
Rettenbachferner: 12 kilometer waarvan 8 kilometers van 10+ %: 10,7% - 11,2% - 11,4% - 11,8% - 11,9% - 12,8% - 12,8% - 12,9%.

AU!
(Ga 'm in augustus zelf opharken. Dat wordt nog wat.)

Rettenbachferner:
Kilometer 1: 7,1%
Kilometer 2: 11,2%
Kilometer 3-5: 12,8%
Kilometer 6: 8%
Kilometer 7: 10,7%
Kil
17-06-2016 13:14
@Chrys Nou t loopt nu niet meer zo snel op hoor, 1.05 min in de laatste 18min daarvoor liep het gemiddeld bijna 4min op in zo'n tijdsbestek. En ze gaan nu aan de klim beginnen en dan nog die vallei van pak hem beet 70km
17-06-2016 13:14
Keise reed gisteren een verdienstelijke klim na al in dienst te hebben gereden voor Richeze.
Ik denk niet dat Tolhoek de beste klimmer is in de kopgroep en vind het al heel erg knap dat hij wederom in de kop van de koers zit.
De inspanningen van de afgelopen dagen zullen hem ook niet in de koude kleren gaan zitten, maar dat geldt denk ik voor 90 procent van dit peleton.
Deze weersomstandigheden zijn slopend en het is maar afwachten hoe alle renners ermee omgaan.
Voorbeeld: Weening zat gisteren in de kopgroep terwijl Izagirre pas veel later zijn aanva plaatste en normaal qua klimmen denk ik minstens de gelijke is van Weening.
Weening pakte meer dan een minuut op Izagirre in die klim en verloor maar 1minuut! op de voorste favorieten.
Punt: Ik vind het heel lastig inschatten hoe de renners op de omstandigheden reageren, maar gok dat een ervaren prof (lees brandle keise) dat gemiddeld genomen beter kan inschatten en hier beter dus mee om kan gaan dan een jonge relatief onervaren renner (lees Tolhoek)
Ik hoop dat ik volkomen ongekijk krijg en dat onze jonge Nederlander toll uit de hoek komt :D
17-06-2016 13:14
Dit ding is vele malen zwaarder dan Alpe d'Huez, al is t alleen maar vanwege de hoogte. Boven de 2000m ga je de ijle lucht wel voelen hoor.

@prima facie, er zijn inderdaad niet veel zwaardere klimmen dan deze.
17-06-2016 13:15
@prima facie

Jij was toch degene die gisteren zei dat Gilbert Weening er wel effe af ging rijden bergop?
17-06-2016 13:17
@rkfiets:
Als ik het zo nareken zal het wel meer dan 6 minuten zijn ja, maar 20-25 lijkt me veel.
Als je naar de klimsnelheid kijkt: de favorieten zullen er denk ik iets van 40-45 minuten over doen = 1700/1800 m/h (wellicht nog iets langer ivm de hoogte). Met een uur kom je op iets van 1300 m/uur, dat moet toch, ondanks zwaar weer en een lange vlucht, goed haalbaar zijn voor Tolhoek, wat op zich geen slechte klimmer is.
17-06-2016 13:20
Ik heb ooit in de buurt gezeten van deze jongen: http://www.cyclingcols.com/col/Arbiskopf/3307

Lijkt me nog een stapje zwaarder, maar weet niet of die ooit in een koers is opgenomen.

Ik fietste toen pas een jaar en durfde het niet aan. Nu nog steeds niet overigens.

Edit: dit http://www.cyclingcols.com/col/Oscheniksee/2783 is overigens de zwaarste volgens cyclingcols.com
17-06-2016 13:22
Denk persoonlijk dat Kitzbüheler Horn nog net iets zwaarder is.
17-06-2016 13:22
Als Tolhoek bij de eerstvolgende twee klimmen als eerste boven komt, kan hem de bergtrui nauwelijks meer ontgaan. Er vanuit gaand dat de slotklim voor de favorieten zal zijn.
17-06-2016 13:23
@non-believer. Nee, ik zei dat Gilbert en Paterski ook een kans hadden. En dat hadden ze ook. Gilbert heeft in de Giro en Tour laten zien dat hij ook aardig kan klimmen. En kijk naar bijvoorbeeld Geschke (net zo goed een heuvelrenner als Gilbert) die afgelopen jaar in de Tour toch een hele bak rasklimmers erop legt (onder andere door zo weg te fietsen als Gilbert gisteren probeerde), dan sta ik uiteraard nog achter die uitspraak.
17-06-2016 13:31
@StonedCamel: 1300 op die laatste klim is wel wat optimistisch voor Tolhoek. 1100/1200 zal al moeilijk genoeg zijn na een lange vlucht op deze hoogte. En dan zo'n lange zware klim. Volgens Strava deed hij op de Furkapas 1296 (voor wat het waard is).
17-06-2016 13:31
De Kitzbüheler Horn, nog eventjes geduld;

http://www.wielerflits.nl/nieuws/160177/ronde-van-oostenrijk-begint-met-klimproloog-op-kitzbuheler-horn.html/comment-page-1

http://www.climbbybike.com/nl/beklimming.asp?qryMountainID=1318
17-06-2016 13:31
Let op;reactie Dombrowski; There's a certain unquantifiable fatiguing element of racing in the rain....
Joe praat eens met Tolhoek, zou ik je willen adviseren!
17-06-2016 13:35
@Bertvd, inderdaad. Ik neem aan dat ze de laatste 600 meter richting het Alpenhaus gaan doen. Wordt lastig om snelheid te maken.
17-06-2016 13:46
@wielrenner
Met alle respect voor Tolhoek, hoe Dombrowski gisteren reed is natuurlijk wel even andere koek.
17-06-2016 13:53
Schitterende slotklim! Weet iemand trouwens waarom ze niet doorrijden tot de tiefenbachferner? (Wat nog 200m hoger ligt aan dezelfde weg?) Geen ruimte? Of geen licht in tunnel?
17-06-2016 13:55
@tendam
wielrenner doelt natuurlijk op het onophoudelijke enthousiasme van Tolhoek, die elke dag in de aanval gaat, wat in groot contrast staat met 'a certain unquantifiable fatiquing element' waar Dombrowski het over heeft. Het gaat niet om een vergelijking in klimkwaliteiten.
17-06-2016 13:57
@HennieK: Deze is wel een stuk steiler, dan is het makkelijker om een hoog aantal te halen. Maar wellicht dat 1300 idd optimistisch is gezien afstand + weer.
17-06-2016 13:59
Hochtannbergpass (85 km, 1650 m, King of the Mountain, hors category): 1. Antwan Tolhoek (NED/ROP) 20 points. 2. Matthias Brändle (AUT/IAM) 15. 3. Iljo Keisse (BEL/EQS) 10. - The peloton followed with a gap of 10 minutes 24 seconds.
17-06-2016 14:00
Die Oostenrijkers doen dat wel goed hoor. Hochtannbergpass, Lech, St Ankton, en dan nog Sölden en de spectaculaire klim naar de Rettenbach. De wintersport- en bergliefhebbers kunnen hun plezier niet op! Behalve dat we niks ervan zien, door de eindeloze regen...

Overigens mooi hoor van Brändle! Vorig jaar reed ie ook in de aanval naar de Rettenbach volgens mij, een Oostenrijker op de afspraak!

@ Basjee

Ik denk vanwege het Gletscherstadium bij de Rettenbach.

@ Scotty

Ik ga voor Hilti Oostenrijk werken!
17-06-2016 14:01
Tolhoek pakt 20 punten peleton op 10 min
17-06-2016 14:01
Doet ie toch heel knap, Tolhoek. Lijkt overigens wel of het NL wielrennen de wind mee heeft de laatste tijd, leuk! Nu nog een succesje op de OS bij de mannen...
17-06-2016 14:08
Tolhoek is in feite al eindwinnaar. De enige 'bedreiging' is nog Weening. Na deze klim nog drie gecategoriseerde klimmen: 3 x HC. Dus 60 punten totaal. Tolhoek staat op 104 punten, Weening 50 en Atapuma op 42...

Reacties zijn gesloten.