Volg hier de Grand Prix de Québec 2019
vrijdag 13 september 2019 om 16:45 Volg in Google

Volg hier de Grand Prix de Québec 2019

Met het WK wielrennen in aantocht gebruiken veel renners een trip naar Canada om de puntjes op de i te zetten. Vandaag is de Grand Prix de Québec de eerste testcase op een inmiddels herkenbaar parcours. De laatste jaren eindigt de WorldTour-koers in een sprint voor puncheurs. Kan iemand dat dit jaar voorkomen?

Na de start op de Grande Allée Ouest gaat het eerste gedeelte van de wedstrijd door het stadspark Parc de Champs-de-Bataille. Deze fase is nog relatief vlak, maar na vier kilometer gaat het in dalende lijn richting de oever van de Saint Lawrence-rivier. Via de Boulevard de Champlain zet het peloton opnieuw koers richting het stadshart.

Wanneer het parcours daar van het water wegdraait, volgen er in het historische centrum drie lastige kilometers met kronkelende wegen die voortdurend op en af gaan. Na negen kilometer vormt de Côte de la Montagne een 375 meter lange venijnige puist, waarop het stijgingspercentage oploopt tot 13%.

Tijdens de beklimming van de Côte de la Potasse (420 meter aan 9%) gaat het wegdek opnieuw omhoog. Na een korte afdaling passeren de renners het stadhuis en volgt met de Montée de la Fabrique (190 meter aan 7%) een nieuwe hindernis. Na het ronden van de top rijdt het peloton langs het karakteristieke Château Frontenac.

Hierna gaat het in oplopende lijn richting de finish. De slotkilometer op de Grande Allée kent een gemiddeld stijgingspercentage van 4 procent. Daar finishen de renners tussen 22.15 en 22.30 uur. De start is om 17.00 uur. De live-uitzending van Eurosport 1 begint om 20.00 uur. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop!

Links
Voorbeschouwing: Grand Prix de Québec

Website organisatie
Deelnemers (ProCyclingStats)
Parcours

Liveticker (Organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
53 Reacties
13-09-2019 17:00
Van mij mag Matthews beide Canadese criteriums wel winnen om het tegenvallende seizoen voor Sunweb een beetje goed te maken, maar het is natuurlijk belachelijk dat hij dan qua UCI punten waarschijnlijk weer in de top 10 terecht komt.
    13-09-2019 17:09
    Denk niet dat ie de vorm van vorig jaar heb,
    13-09-2019 22:24
    Tja wat zeg je nu?
13-09-2019 17:29
Ik verwacht Philipsen op het podium.
    13-09-2019 17:45
    Sjonge sturen ze die gozer ook nog es naar Canada??
    13-09-2019 21:56
    Een aantal renners uit dit lijstje: https://www.procyclingstats.com/statistics/riders/youngest-riders
    Evenepoel 54 racedagen
    Pogacar 58
    Robert Stannard 52
    Marc Hirschi 51
    Jasper Philipsen 66
    Stan Dewulf 55
    Iván Ramiro Sosa 53
    Rasmus Iversen 40

    Philipsen heeft niet alleen het meeste aantal racedagen, maar ook nog grotere koersen zoals 11 eendagswedstrijden in het voorjaar en de Tour. 5 voorjaarsklassiekers reed hij trouwens niet uit, maar lijkt wel roofbouw.
13-09-2019 20:44
Ik heb kouwe pils en pizza, laat de koers maar beginne
    13-09-2019 21:37
    Bij mij is de pizza koud en het bier lauw
13-09-2019 20:56
Zet m op Remco!!
    13-09-2019 20:57
    Dank!
13-09-2019 21:03
Dan Martin lijkt zijn goede benen terug gevonden te hebben :P
13-09-2019 21:17
1'15" voor de 5
13-09-2019 21:21
Mas Bonet rijdt weg uit de kopgroep. Nog 42 sec op t peloton. Andere koplopers zijn Mannion, Bernard, Burtnik en Sagiv.
13-09-2019 21:27
Evenepoel en De Plus lossen.
    13-09-2019 21:42
    Alweer terug.
13-09-2019 21:32
De hype mag weer even de koelkast in (en ja het is nog steeds het grootste talent, maar ook maar menselijk)
    13-09-2019 21:51
    Remco der terug bij hoor
13-09-2019 21:34
Wie is de co-commentator?
    13-09-2019 21:58
    Nick Stöpler. Oud baanwielrenner.
13-09-2019 21:42
En Evenepoel weer terug.
edit: Raakte Evenepoel in San Sebastian ook niet even achterop?
13-09-2019 21:44
Ja
13-09-2019 22:02
Vingegaard is sterk.
    13-09-2019 22:10
    Volgens mij is het een grotere. Roosen of Van Poppel. Denk de eerste.
    13-09-2019 22:10
    Roosen.
13-09-2019 22:05
Wat een grote groep nog op 8 km van de streep
13-09-2019 22:06
Sagan en Matthews worden mooi afgezet zo...
13-09-2019 22:07
Hup Mollema!
13-09-2019 22:07
Philipsen sterk!
13-09-2019 22:11
Sagan ook weer in orde.
13-09-2019 22:12
Motor heeft al kilometers invloed.
13-09-2019 22:12
Mollema daarachter?
13-09-2019 22:12
Weer eens heerlijke laatste tien minuten.
    13-09-2019 22:15
    Ja, was genoeg geweest.
    13-09-2019 22:18
    De rest wordt inderdaad met de jaren minder interessant.
13-09-2019 22:13
Haha, Matthews toch!
13-09-2019 22:14
Lol iets met derde hond en een been...
13-09-2019 22:14
Als ze beter hadden samengewerkt was Matthews nooit teruggekomen.
13-09-2019 22:14
Mooi slot en toch Matthews.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.