Volg hier de eerste etappe in de Ronde van het Baskenland 2016
maandag 4 april 2016 om 13:05 Volg in Google

Volg hier de eerste etappe in de Ronde van het Baskenland 2016

Vandaag gaat de Ronde van het Baskenland van start met een lastige openingsetappe. De renners moeten op weg naar Markina-Xemein acht gecategoriseerde beklimmingen overwinnen. Op dit 144 kilometer lange parcours zijn veel scenario’s mogelijk.

Het is vooral uitkijken naar de Alto del Ixua (6,2 kilometer aan 7 procent) van eerste categorie. Deze beklimming is het zwaarst en vormt een ideale plaats voor een aanval. Na de top is het nog 26 kilometer tot aan de meet. Voordat de renners daar aankomen, moeten ze eerst nog over de Alto del Aiastia (5 kilometer aan 5,7 procent) van tweede categorie. De finishlijn volgt kort na de afdaling.

De etappe gaat om 13:20 van start en zal naar verwachting eindigen tussen 16:45 en 17:07. Eurosport zendt de koers vanaf 15:30 uit. Bespreek hier het verloop van de wedstrijd.

rit1

Links
Deelnemerslijst
Voorbeschouwing
Officiële website
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
94 Reacties
04-04-2016 13:24
Dit is denk ik de enige kans voor renners als Gerrans en Felline, maar eerlijk gezegd twijfel ik of die mee zullen zijn. Ik denk dat het voor rappe klimmers zal zijn; Gallopin, Ulissi, Moreno.. Die types, maar dit is weer een typische Baskenland etappe waarbij het alle kanten op kan!
04-04-2016 13:29
Felline is makkelijk mee, ik denk dat hij hier net zoals vorig jaar gaat winnen.
04-04-2016 13:31
Lekker rondje hoor!
04-04-2016 13:33
Hij won vorig jaar niet [i]hier[/i], die etappe was een stuk makkelijk, en hij heeft weinig vorm getoond tot nu toe. Het regent, en die Ixua is behoorlijk lastig..

Maar áls ie voor een etappe wil meedoen moet het vandaag zijn.
04-04-2016 13:37
Geen broertjes Izagirre

Door buikgriep hebben Jon en Gorka Izagirre in laatste instantie afgezegd voor de ronde door hun eigen Baskenland. Twee belangrijke pionnen minder dus voor Nairo Quintana....Dat is jammer
04-04-2016 13:38
Klopt, zie het nu ook, was een andere etappe. Hij heeft inderdaad weinig vorm getoond, maar hij is beter geworden verwacht ik. Zeker met het oog op de Ardennen. Zal er inderdaad volledig vanaf hangen hoe hard het gaat op die een na laatse beklimming de Ixua.
04-04-2016 13:41
Ik hoop dat er al een aantal klassementrenners deze etappe hebben aangekruist. Henao die vandaag al een slagje slaat misschien?
04-04-2016 13:41
Jammer dat Poels hier niet rijdt. Die kan prima uit de voeten op dit soort parcours.
04-04-2016 13:44
Ja dat word smullen denk ik zo ... Aupa Alberto!
04-04-2016 13:59
Ulissi hopelijk klaar ervoor!
04-04-2016 14:03
Ik ben benieuwd naar Battaglin deze etappe. Kan redelijk klimmen en redelijk sprinten.
04-04-2016 14:06
Battaglin is een goede ja, maar heeft die weleens iets gepresteerd buiten Italië?

Kelderman, indien ie weer wat vorm heeft, kan ook meesprinten voor een mooie ereplaats. Die is zeker niet traag in een select groepje (moeten Gerrans en co er natuurlijk wel af zijn).
04-04-2016 14:10
battaglin heeft mij ook al vaak teleurgesteld, zal me echt verbazen
04-04-2016 14:11
Battaglin is vooral een aanvaller die het van zijn uitschieters moet hebben.
04-04-2016 14:15
4 koplopers: Brambilla (Etixx-Quick Step), Wyss (IAM), Lastra (Caja Rural) en Edet (Cofidis) met 3.10 min voorsprong
04-04-2016 14:17
Met Brambilla erbij zullen ze die niet teveel ruimte gaan geven..
04-04-2016 14:21
Ik verwacht een sprint met een groepje of 25/30 man max. Geef TJ Slagter hier ook nog wel een goede kans mits zijn vorm goed genoeg is. Dark horse: Pello Bilbao
04-04-2016 14:26
Vichot, Gallopin, Bilbao.
04-04-2016 14:26
Ik hoop dat battaglin en lindeman weer vaak in de aanval zitten. Of iig TLJ vaak in de vlucht. Gezien het deelnemersveld lijkt me dat de beste manier voor hun van rijden. ipv en masse verstoppertje spelen.
04-04-2016 14:36
@vlek
Battaglin won een Giro-etappe in een massasprint. Weliswaar een lastige aankomst, maar het was niet uit een ontsnapping. Maar hij heeft eigenlijk al 2 jaar geen wapenfeiten meer.
04-04-2016 14:38
Ik had een sterkere kopgroep verwacht. Ik ben benieuwd welke ploegen er op kop van het peloton gaan rijden. Je zou Tinkoff, Orica en Movistar verwachten. Nu dat laatste team nog maar 6 man in koers heeft, denk ik niet dat die veel zullen gaan doen.
04-04-2016 14:38
Als het inderdaad miezerig, regenachtig weer is, komt het erop aan wie het meeste risico durft te nemen in de afdaling van het bergje van 2e categorie op 9km van de meet.
Gallopin een zeer goede kans vandaag en Contador is ook niet vies van wat risico. Maar ja het is in het Baskenland dus zal er misschien wel een renner uit de 2e / 3e lijn er met de overwinning aan de haal kunnen gaan. Dark horse: Simon Clarke.
04-04-2016 14:42
Massasprint? Nee, daar is zijn sprint niet goed genoeg voor. Redelijk klimmen en redelijk sprinten vond ik wel een aardige omschrijving, maar dan wel eentje die het vooral in aanvallen moet zoeken en nooit een zekerheid is geweest (m.a.w. een renner die het van uitschieters moet hebben.
04-04-2016 15:06
Chernetski vandaag is mijn gok ;)
04-04-2016 15:16
Dan maak ik van Woods mijn dark horse voor vandaag.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.