Volg hier de eerste bergrit van de Ronde van Zwitserland 2021
donderdag 10 juni 2021 om 12:45

Volg hier de eerste bergrit van de Ronde van Zwitserland 2021

Donderdag staat in de Ronde van Zwitserland de eerste echte bergrit op het menu. Met aankomst in het op 1400 meter hoog gelegen Leukerbad is er een grote kans dat Mathieu van der Poel zijn leiderstrui gaat verliezen. Maar wie neemt hem over? Volg het hier op WielerFlits.

Gstaad is op donderdag ook de startplaats voor de vijfde etappe. Meteen vanuit het vertrek doemt de Col du Pillon (6,8 km aan 5,1%) op. Na een afdaling van ruim twintig kilometer wacht een lang tussenstuk. In dat vlakke stuk passeren de renners onder meer Aigle en Martigny, de steden die vorig jaar eigenlijk het WK wielrennen zouden organiseren. Vanuit Martigny gaat het in oostelijke richting naar Sion en nog verder.

Daar begint op veertig kilometer van het einde de finale, met eerst de Varen-klim (2,4 km aan 5,4%). Daarna volgt een beklimming van eerste categorie van acht kilometer aan 8,4% waar de eerste verschillen gemaakt gaan worden. Na een korte afdaling en een korte vallei wordt begonnen aan de slotklim (8 km aan 5,4%) naar Leukerbad. De aankomst bergop vlakt in de laatste kilometer wat af. Na deze vijfde etappe hebben de renners 2.890 hoogtemeters in de benen.

De start is om 13.02 uur, de finish tussen 17.10 en 17.35 uur. De Ronde van Zwitserland is dagelijks te zien bij Eurosport en GCN. De uitzending (via de online kanalen) begint vandaag om 15.40 uur.

Links
Voorbeschouwing: Ronde van Zwitserland 2021

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Twitter)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
180 Reacties
10-06-2021 15:00
Hij heeft zn witte koersbroek weer aangetrokken, begrijp ik?
    10-06-2021 15:01
    Ja, kennelijk wel. Maar zijn tegenstanders hopelijk een zwarte, anders valt die lichtbruine verkleuring zo op....
    10-06-2021 15:06
    Ik zie op sporza een zwarte.. mss heeft hij geen witte broek bij zijn geel
10-06-2021 15:07
Ben toch benieuwd hoe hier in de ploeg en het peloton naar gekeken wordt. Als het toch weer de VDP-show moet worden, ook als het op niks trekt.
    10-06-2021 15:17
    Waarom zou er op een bepaalde manier 'naar gekeken' moeten worden? Lijkt me voor de ploeg heerlijk dat je gewoon altijd iemand hebt die koers en kans maakt.

    De rest van het peloton moet maar manieren verzinnen om van hem te winnen. Het feit dat hij andere ploegen zelfs op dagen die normaal gezien niet voor hem zijn toch ene beetje nerveus weet te maken, zullen ze wel verdomde irritant vinden, maar daar zal hij zelf terecht lak aan hebben.
    10-06-2021 15:21
    Weet niet precies wat de ploeg hier mee te winnen heeft, maar wellicht gaat dat nog blijken. Ze zeiden dat Tulett vandaag misschien wat wil laten zijn. Een sterke klimmer als Pernsteiner aan een extra brommer op het vlakke helpen is dan misschien niet heel erg wenselijk.

    En in het peloton vinden ze het misschien vervelend om deze groep dan toch kort te moeten houden. Daarnaast gaat er dan weer veel aandacht naar VDP in een etappe die normaal gesproken niet om hem draait.
    10-06-2021 15:23
    Nou sowieso hoeven ze niet de hele dag op kop te rijden. Dus dat lijkt me al pure winst. Lijkt me niet dat de kansen voor Tullett nu ineens minder worden.
    10-06-2021 15:27
    Op kop rijden voor Tulett gingen ze sowieso al niet doen. Lijkt erop dat het er aan heeft bijgedragen dat de kopgroep het niet gaat redden. Denk dat niemand er op zat te wachten om VDP een voorsprong te geven. Maar goed, het lijkt op niks uit te draaien. Ben gewoon wel benieuwd hoe er tegen dit soort acties aan wordt gekeken.
    10-06-2021 15:31
    Nee maar wel op kop rijden omdat dat nu eenmaal hoort als je de leider in het klassement hebt.
    10-06-2021 15:54
    Geen idee, maar stel je dezelfde vraag ook over Remco? ;)
10-06-2021 15:12
Mathieu moet wel snappen dat ze in de kopgroep niet blij met hem zijn.
    10-06-2021 15:13
    Waarom niet hij rijdt voor drie!
    10-06-2021 15:17
    Anders waren ze met 3 ook 100% kansloos geweest. Nu is er in ieder geval iemand bij waarvan je weet dat hij altijd vol rijdt.
    10-06-2021 15:19
    Pernsteiner krijgt de rit misschien wel van het peloton en Imhof wil de bergtrui, Dikke.
    10-06-2021 15:21
    Nu neemt matje alles jean
    10-06-2021 15:26
    Hij is Merckx niet, dat is Robbe Ghys en die rijdt in Belgium.
10-06-2021 15:37
Ik zie de live uitzending nog niet staan op de lijst van de Eurosport Player. Iemand enig idee? Thanks.

Edit: ik zie em er nu op de app wel tussen staan, maar web nog niet. Zal zo wel komen als het begint.
    10-06-2021 15:57
    Hier is het al te zien:

    https://cycling.today/2021-tour-de-suisse-live-stream/
10-06-2021 15:50
En dan ook de puntjes nog even weggeven. Wat een baas.
    10-06-2021 15:56
    Hij doet alles op surplus, mentale kwaliteiten inbegrepen.
10-06-2021 15:55
Jammer dat het wordt dichtgereden, maar weer een mooie training.
10-06-2021 16:03
Matje tegen Dennis, benieuwd of ze hem nog een stukje van de klim geven.
10-06-2021 16:05
Leuk kasteel, gelukkige seingever.
10-06-2021 16:09
Mathieu teruggepakt.
10-06-2021 16:12
Woods en co ruiken de ritzege.
10-06-2021 16:13
MVDP gelost!
    10-06-2021 16:14
    Matige vorm
    10-06-2021 16:16
    Weer te vroeg gepiekt!
10-06-2021 16:14
Wat is er aan de hand? Wonderkind, wat gebeurt er met je?
10-06-2021 16:14
Trainink kaputt.
10-06-2021 16:16
Wordt niks met MvdP dit seizoen. Wat een prutser. Echt de slechtste renner die ik ooit heb gezien. Man man man.
    10-06-2021 16:21
    Van Aert kan dit veel beter.
10-06-2021 16:17
Tolhoek in de aanval. Carapaz nog twee man voor zich uit.
10-06-2021 16:18
Is dat Dumoulin die lost?
10-06-2021 16:19
27 was v hooijdonk
10-06-2021 16:19
Als Dunbar de laatste man is voor Carapaz dan gaan dit nog een leuke 20km met beide Tolhoek en Chavez op dreef in de aanval.
10-06-2021 16:21
De adelaar van de Postbrug, tussen de Zwitserse wijnranken.
10-06-2021 16:22
17 man nog in groepje achter Tolhoek en Chaves
10-06-2021 16:22
Poels being Poels again
10-06-2021 16:22
Leknussend nog bij Benoot
10-06-2021 16:23
Chaves lost Tolhoek
10-06-2021 16:24
Tolhoek heeft zich opgeblazen lijkt het
10-06-2021 16:24
Chaves krijgt het ook moeilijk, straks. Maar die laatste klim is een loper.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.