Tour 2016: Volg hier de twaalfde etappe
donderdag 14 juli 2016 om 12:06 Volg in Google

Tour 2016: Volg hier de twaalfde etappe

Voor de zestiende keer in de Tourhistorie wordt vandaag een bezoek gebracht aan de Mont Ventoux. Helaas laten de weersomstandigheden niet toe dat er wordt gefinisht op de top. De stormachtige wind is te gevaarlijk voor renners en toeschouwers, waardoor is besloten de eindstreep te verleggen naar Chalet Reynard. Dat maakt de opdracht weliswaar iets minder zwaar, maar er moet nog altijd bijna tien kilometer geklommen worden. Het blijft dus een prestigieuze rit, die elke klimmer graag op zijn erelijst heeft staan.

Hoewel de rit is ingekort van 184 naar 178 kilometer, blijft de starttijd onveranderd. Om kwart over 12 is het vertrek vanuit Montpellier, waar gisteren Peter Sagan zijn tweede etappezege vierde. De aankomst zal zijn tussen 16.40 en 17.10 uur. De hele dag zal de wind een prominente rol spelen.

Door de lange vlakke aanloop naar de slotklim is de rit niet van kop tot staart te zien. De NOS, Sporza en Eurosport schotelen ons live-beelden voor vanaf tien over twee.

Voor de duidelijkheid: het etappeprofiel hieronder is dus niet meer actueel. De eindstreep ligt bij Chalet Reynard, op 1435 meter hoogte.

TDF16_PROFILS-ETAPE_12

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 12

Liveticker organisatie
Liveticker Sporza

Livestream NOS (vanaf 14.10)


Meld je aan en speel onze Voorspelgame!


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
521 Reacties
14-07-2016 16:02
Wachten! Aru heeft een mechanisch defect.
14-07-2016 16:02
En op Aru wachten ho maar!
14-07-2016 16:02
Zou Sky wachten als Izaguirre en Anacona tegen de vlakte zouden gegaan zijn? Ik denk het niet. Zwaar kut, dit.

Maar goed, de rest van de ploegen zijn ook in fout. Negeer gewoon die move van Froome en ga rijden. Zeg foert.
14-07-2016 16:02
zo lekker weer een etappe verkloot alleen omdat er 2 sky mannen onderuit gaan wat een flutvertoning ,ze hadden oorlog moeten maken !!!
14-07-2016 16:02
Niet Froome is de s***el. De rést wacht!
14-07-2016 16:03
Hup Stef! Wind nu wel vol op de kop, maar het lijkt toch weer mogelijk voor degene vooraan.
14-07-2016 16:03
Lijkt me ook gewoon een kwestie van wie er op kop reed. Gerrans en Sky reden voorop, vallen, niemand rijdt meer. En dan wordt er gekeken of er iemand op kop wil rijden. Nee dus.
14-07-2016 16:03
Zelden zoveel eensgezindheid gelezen op dit forum, dus dat wil toch wel iets zeggen.
14-07-2016 16:03
Toch is het wel treurig. Dat Movistar is gewoon een laffe ploeg. Kom op man, gewoon doorrijden!

En ook BMC valt genoeg aan te rekenen. Maar ja, het is BMC he. Wat verwacht je.
14-07-2016 16:03
Pinot is gelost en FDJ rijdt op kop. Dat doen ze om de bollentrui te verdedigen en De Gendt niet laten inlopen. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken?
14-07-2016 16:03
De Tour wacht op iemand.
14-07-2016 16:03
@Ventieldopje, Athos, Bertvd
Als je ook maar een beetje naar het verleden kijkt weet je dat hier niets aan te doen is. Als de gele trui halt houdt wordt er gewacht, toch in dit stadium, enkele uitzonderingen van überbazen daargelaten.

Gewoon een sneue actie, misbruiken van zijn macht als gele trui om 5 knechten te laten wederkeren.
14-07-2016 16:03
Wat zou er gebeuren als Porte, Quintana en Dan Martin zouden gaan samenwerken op de Mont Ventoux??
14-07-2016 16:04
@ Jose Maria:
het is niet Froome die iets verkeerd doet, maar zijn concurrenten. die zijn de laffe schapen hier.
14-07-2016 16:05
Benieuwd of Lindeman en Clement nog wat kunnen vanuit de kopgroep. Navarro lijkt me wel de beste klimmer.
14-07-2016 16:05
@ Jaizkibel2008: ik see. Zag niet dat Pinot niet was aangesloten.
14-07-2016 16:06
Niemand hier die roept dat Quintana had moeten doorrijden. Ballen had moeten tonen, een kans had moeten pakken. Nee Froome de grond in boren omdat de mannen voorop naar hem hebben geluisterd.
14-07-2016 16:07
@dylan
Dan zit Froome lachend in het wiel
14-07-2016 16:07
Bizar dat Etix en Trek de hele dag vol rijden en dat ze nu gewoon weer minuten teruggeven! Onmogelijk voor klassementsrenners nu?
14-07-2016 16:07
Die Gerrans zouden ze toch ook beter op een go-car zetten ipv een fiets
14-07-2016 16:08
Ik word echt misselijk van die debielen die de hele tijd roepen dat ze hopen dat iemand moet vallen.
Zulke figuren mogen ze van mij gelijk van deze site afdonderen, hebben hier niks te zoeken.
14-07-2016 16:08
@hoekserenner, ik verwacht inderdaad dat de winnaar vooraan zit. Hup Lindeman. Hup Clement.
14-07-2016 16:08
@Ventieldopje, in z'n uppie? Daarnaast, zie mijn vorige post.
14-07-2016 16:11
@Ventieldopje
Froome roept toch op tot een halt, dat is een ongeschreven wet in het wielrennen. Ik denk dat Movistar wel wilde maar ze zitten maar met 3 of 4 man. Als je als enige ploeg doortrekt wordt het je wel aangerekend.
14-07-2016 16:14
André Greipel wint!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.