Tour 2016: Volg hier de twaalfde etappe
donderdag 14 juli 2016 om 12:06 Volg in Google

Tour 2016: Volg hier de twaalfde etappe

Voor de zestiende keer in de Tourhistorie wordt vandaag een bezoek gebracht aan de Mont Ventoux. Helaas laten de weersomstandigheden niet toe dat er wordt gefinisht op de top. De stormachtige wind is te gevaarlijk voor renners en toeschouwers, waardoor is besloten de eindstreep te verleggen naar Chalet Reynard. Dat maakt de opdracht weliswaar iets minder zwaar, maar er moet nog altijd bijna tien kilometer geklommen worden. Het blijft dus een prestigieuze rit, die elke klimmer graag op zijn erelijst heeft staan.

Hoewel de rit is ingekort van 184 naar 178 kilometer, blijft de starttijd onveranderd. Om kwart over 12 is het vertrek vanuit Montpellier, waar gisteren Peter Sagan zijn tweede etappezege vierde. De aankomst zal zijn tussen 16.40 en 17.10 uur. De hele dag zal de wind een prominente rol spelen.

Door de lange vlakke aanloop naar de slotklim is de rit niet van kop tot staart te zien. De NOS, Sporza en Eurosport schotelen ons live-beelden voor vanaf tien over twee.

Voor de duidelijkheid: het etappeprofiel hieronder is dus niet meer actueel. De eindstreep ligt bij Chalet Reynard, op 1435 meter hoogte.

TDF16_PROFILS-ETAPE_12

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 12

Liveticker organisatie
Liveticker Sporza

Livestream NOS (vanaf 14.10)


Meld je aan en speel onze Voorspelgame!


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
521 Reacties
1 19 20 21
14-07-2016 17:03
cancellen is overdreven m.i.

tijden aanpassen als het geen fietspech was: ja dat wel. Jammer voor mollema maar die verdient zn voorsprong op yates etc gewoon.
14-07-2016 17:03
Tijd van Mollema geven. P
14-07-2016 17:04
Motards dus afschaffen bij aankomst bergop
14-07-2016 17:04
Vallen = vallen: Mollema verdiend? Of moet hier wedstrijdjury ingrijpen? Voelt allebei onrechtvaardig
14-07-2016 17:04
Froome dezelfde tijd als mollema natuurlijk.
14-07-2016 17:05
Tijd van Mollema is misschien wel goede oplossing
14-07-2016 17:05
Dit bericht is verwijderd
14-07-2016 17:07
Benieuwd of ak renners hun verantwoordelijkheid nemen, ballen tonen.
14-07-2016 17:07
Mollema verliest dor opstopping ook tijd op achtervolgende groep, had anders meer voorsprong gehad op yates en co.
14-07-2016 17:07
@KK

Het is weer die tijd van de maand...
14-07-2016 17:08
Trek moet protesteren, want Mollema lag tien seconden op de grond.
14-07-2016 17:08
Wanneer gaat die knuppel er nou eens over?

Los van de chaos en dat het niet leuk is op zo'n manier, ben ik TOCH NIET voor neutalisering. Er zijn al vaker renners tegen motors of fans aangereden.
Als Froome gewoon door had gekent, maar Mollema had z'n fiets kwijtgeweest en 2 minuten verloren, had men NIET ingegrepen. Dus waarom de leider die zowiezo al sterker is, in bescherming nemen?
14-07-2016 17:08
Froome en Porte gaan wel dezelfde tijd krijgen als Mollema. Als ze dit bij Yates doen dan ook zeker bij Hun. Allebei veroorzaakt door een supporter.
14-07-2016 17:09
Los van dat het een vreemde etappe was is het natuurlijk dom van Froome om te gaan lopen. Een band van een neutrale wagen had altijd gepast.
14-07-2016 17:10
En verloren tijd van mollema dan?
14-07-2016 17:11
Eigenlijk vraag ik me af: Froome ging lopen zonder fiets. Dat mag dat niet?
14-07-2016 17:13
Dit is uiteraard niet de schuld van de motard, die remde alleen maar om geen dooien te maken in het publiek. Wordt zelfde tijd als Mollema. Ja, die heeft ook tijd verloren, maar hoe kun je dat ooit rechtzetten zonder heel Moviestar & de rest over je heen te krijgen?
14-07-2016 17:15
@Joo
Als je het niet gaat rechtzetten, dan krijg je Trek over je heen. En Orica heeft niets te zeuren.
14-07-2016 17:15
Massaal of niet, gele trui drager of niet, dit is pech, en hoort erbij. Er zijn zo vaak renners gedupeerd door motors of toeschouwers. Froome dient GEEN uitzonderingspositie te krijgen!
14-07-2016 17:22
Eens met Gilberto. Gewoon zo laten als organisatie. Iedereen op zijn achterste benen omdat het Froome is? Dit overkwam Van Avermaet in San Sebastian toen deden ze ook niks. Dit overkwam Fuglsang vorig jaar in de Tour toen deden ze ook niks. Dit overkwam Sagan vorig jaar (In de Vuelta meen ik?) toen deden ze ook niks. Zuur allemaal, maar dat is wel 1 lijn trekken. Regel 1 van het fietsen is dat je op je fiets moet blijven zitten, ook al is vallen niet je eigen schuld maar die van een andere renner of de motor of een lekke band!
14-07-2016 17:28
Giro en Vuelta nog steeds boeiender azijn........

Dit is de tour...Dit is spektakel
1 19 20 21

Om te reageren moet je ingelogd zijn.