Giro 2018: Volg hier de vijftiende etappe
zondag 20 mei 2018 om 12:10 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de vijftiende etappe

Tijd om uit te rusten hebben de renners na de Zoncolan niet, want op zondag trekken de coureurs naar de Oostelijke Dolomieten. Waar de veertiende etappe al werd bestempeld als zwaar, staan op de voorlaatste Giro-zondag zelfs nog meer hoogtemeters op het programma. Bekende toppen als de Passo Fedaia, Passo Pordoi en Tre Cime Di Lavaredo worden zelfs nog gemeden.

Vanuit Tomezzo, een stad uit de Middeleeuwen met 10 duizend inwoners, gaat het over de Passo del Mauria (derde categorie), Passo Tre Croci (tweede categorie), Passo Di Sant’Antonio (tweede categorie), Costalissoio (tweede categorie) en de slotklim naar Sappada. Het is een dag voor campionissimo’s. Een keer eerder was Sappada aankomstplaats in La Corsa Rosa. Het was die ene keer ons Nederlanders wel goed gezind, want het was Johan van der Velde die hier in 1987 wist te zegevieren. Krijgt hij een opvolger?

De hoogste top van de dag ligt op de Tre Croci en is 1805 meter boven zeeniveau. Vlak voor de voet van die col ligt een van de tussensprints in Cortina d’Ampezzo. Ja, die naam doet een belletje rinkelen bij de sportliefhebber. Menig WorldCup op de ski’s wordt daar afgewerkt iedere winter. Het skioord is daarnaast het decor geweest van opnames voor de James Bond-film. De 007-kaskraker ‘For Your Eyes Only’ is hier deels opgenomen. Toch leuk om te weten. En om toch een bruggetje te kunnen maken: Wie gaat daags voor de laatste rustdag de James Bond uithangen?

De Sant’Antonio wordt niet voor het eerst in de Giro-historie beklommen, maar wel is het een primeur dat hij van deze kant (8,3 km aan 7,5%) beklommen gaat worden. Castalissoio is een korte (3,8 km) maar steile (8,8%) inleiding voor de slotklim naar Sappada, die officieel niet als klim is bestempeld door de mensen van de Giro. In 8,5 kilometer gaat de weg gemiddeld ‘maar’ 3,1% omhoog. De steilste passage is vier kilometer voor de meet, als het stijgingspercentage de 10% aantikt. Een brede weg met de nodige haarspeldbochten leidt de renners naar de eindstreep, die na 176 kilometer is getrokken.

Om 12:15 start het peloton aan de neutrale zone. Het officiële startschot volgt vijf minuten later. Tussen 16:56 en 17:34 komt de eerste coureur naar verwachting aan in Sappada. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop.

Links
Voorbeschouwing etappe 14 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
332 Reacties
1 3 4 5 6 7 14
20-05-2018 15:07
En dan straks buiten de top 20 finishen die Woods. Net als Trek dat zich helemaal leeg aan rijden was voor Brambilla een aantal dagen terug
20-05-2018 15:07
Dag Dag Aru.
20-05-2018 15:07
Lol domste aanval ooit. Als die nou mannetje voor zich had had ik t begrepen, maar dit slaat nergens op.
20-05-2018 15:09
Gesink dus alweer rust aan het nemen voor woensdag.
20-05-2018 15:09
Die Aru toch :)
20-05-2018 15:10
pozzo en Aru helemaal achterin groep fdv
20-05-2018 15:10
Waar zitten de helpers van Bennett nou? Hij had nu mensen vooruit moeten hebben in plaats van achter zich. Zou dit nou onmacht zijn, of verkeerde inschatting van de situatie?
20-05-2018 15:10
[i]Edit redactie: Niet anti-supporteren.[/i]
20-05-2018 15:11
Dit is natuurlijk ook geen Gesink weer.
20-05-2018 15:11
Waar zit Bouwman nu dan? Want Gesink zit schijnbaar niet bij Bennett nu.
20-05-2018 15:11
Voelt nu echt niemand zich geroepen om met Woods mee te gaan? Moedige poging waar je alleen maar respect voor kan hebben, de passiviteit overheerst weer bij 'de groten'.
20-05-2018 15:12
Gesink is vandaag gewoon niet goed, dat was een uur geleden toch al duidelijk?
20-05-2018 15:14
Ik zie nog drie Sunwebbers, volgens mij zit Lau er ook bij.
20-05-2018 15:25
Zoals Hoste zich al afvroeg, wie zit er in de ploegwagen van EF? Volgens mij hebben die een beetje educatie nodig. Op 70K de hele ploeg oproken. Dat gaat Woods nooit redden...
20-05-2018 15:28
Helaas weer bonificaties voor Yates met deze verschillen.
20-05-2018 15:30
Wat was het alternatief voor EF? Niets doen en nu Woods in zijn eentje in het peloton houden tot hij wordt gelost als de favorieten voor de overwinning rijden? Was dat werkelijk zo aantrekkelijk geweest, dat een moedige aanval van Woods alleen voor de hersenloze ploegleiders een optie zou zijn?
20-05-2018 15:31
Wees blij dat er tenminste een team is dat de aanval zoekt, ookal heeft het kleine kans op succes. Anders zitten we weer met zijn allen te kijken hoe men samen blijft tot de laatste 3 km.
20-05-2018 15:32
Inderdaad, zonder dat zijn ploeg veel hoeft te doen verloopt het toch allemaal weer in het voordeel van Yates.
20-05-2018 15:34
Kroon nu ziek thuis nadat iemand gisteren terecht 'Klep dicht Karsten' op de grond had geverfd?
20-05-2018 15:38
Gesink weer bij bennett!
20-05-2018 15:38
Gees is terug.
20-05-2018 15:38
@Pietro

Ahhh.... beken je nu schuld?
20-05-2018 15:38
En battaglin
20-05-2018 15:40
Woods, Woods alles was voor niks. Alles was voor niks.
20-05-2018 15:41
Woods weer terug bij af.
1 3 4 5 6 7 14

Om te reageren moet je ingelogd zijn.